Baan aangeboden. Maar het bedrag? (3/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Melle    posted on 24-10-2010 01:36
He mede DJ's/Composers,

Ik had zojuist gister mijn eerste avond dat ik moest draaien in een club bij mij in de buurt. Je kon het zien als een soort van sollicitatie gesprek, moest een avond draaien en als ze het goed vonden zouden ze misschien nog wel meer willen.

Nou ging de avond best wel redelijk, volgens de baas ging het heel goed, dus dat is mooi. Hij heeft me een baan aangeboden om bv. 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken te draaien.

Ik ben nog erg jong, 16 jaar, en kan dus niet veel geld verwachten. Ik heb gezegd dat ik best 50 euro wil krijgen voor een avondje.
Nu blijkt het? te zijn dat ik moet helpen schoonmaken, dat had ik niet verwacht, ook moet ik zo'n 5 1/2 tot 6 uur draaien (gem. 4 uur toch?)

Ik vind 50 euro voor zo'n tijd toch best wel matig, vooral omdat ik ook nog moet helpen schoonmaken. Ik draai dan ongeveer van 10 tot half 4 non stop en moet daarna mee helpen schoonmaken.
Wat kunnen jullie mij aanraden? Er is hier nergens iets in de buurt en dit is de enige club waar ik kan draaien op dit moment, ook is echt een aardige vent maar heeft hij een hele harde kant dus een te groot bedrag kan ik er waarschijnlijk niet uithalen.

Ik weet echt niet zo goed wat dan redelijk voor mij zou zijn, wil toch misschien voor zo'n lange avond dan 80 euro hebben. Wat denken jullie?

Edit: Nog iets, hoeveel verdienden jullie toen jullie net begonnen? En wat vinden jullie zelf van het prijs/tijd waarmee ik nu zit?
User edit by Melle on 24-10-2010 @ 01:43:58 (13%)

What do you think about Baan aangeboden. Maar het bedrag? ??

Vote :   

Tekhead    posted on 27-10-2010 17:04
je begrijpt het niet goed makker, stop er maar mee dan.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tomazos    posted on 28-10-2010 02:25
wat een gedoe..

bekijk ik het nou slim voor die jongen, of zijn anderen zo domConfused
of hebben de meeste een dj allure op zo'n vroege leeftijd
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
kollius    posted on 28-10-2010 09:31
@tekhead. Ik heb er maar eens een paar artikels bijgehaald om mijn gelijk te bewijzen. Zonder onderbouwing van bovenstaande argumenten wordt mijn verhaal misschien niet helemaal duidelijk.

Punt 1) Citaat; ?Denk je dat regeltjes alleen tellen als je onder werknemercontract sta ??
Mijn mening; Een werknemerscontract heeft alleen effect in geval het loon ?wit? uitbetaald wordt. Bij enig conflict is men als ?zwart? werker nou eenmaal niet verzekerd. Je gelijk behalen in een conflict wordt ook een stuk moeilijker aangezien er geen wettige arbeidsovereenkomst is.
Onderbouwing; http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/De-gevaren-van-onverzekerd-werken.htm
Punt 2) Citaat; ?De meeste hier laten zich uitbuiten en blij maken met een lege doos, zeker de minderjarigen??
Mijn mening; Als zestienjarige heb je geen andere keuze als je toch als DJ wil werken. Aangezien de arbeidsuren op tijden vallen waarbij een zestienjarige sowieso niet mag werken. Je zult dus wel zwart moeten werken. ? 50,- is als zestienjarige toch mooi meegenomen, voordat je dat bedrag bijelkaar hebt in een supermarkt ben je toch al gauw 16 uur aan ?t werk (uitgaande van ?t hoogste loon van ?3,13 p/u, buiten beschouwing latende dat dit loon ook nog eens bruto is, dus eigenlijk ben je langer bezig voor dat bedrag.
Onderbouwing; http://www.mkbservicedesk.nl/68/arbeidstijdenwet.htm + http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-minimumjeugdloon-juli-2010-uurloon.html
Ik hoop dat mijn onderbouwingen bijdragen aan het begrijpelijk maken van mijn relaas. Ook al heb je een zwaktebod getoond met je laatste opmerking. Citaat; ?je begrijpt het niet goed makker, stop er maar mee dan.? Had dan liever enige uitleg gezien die het e.e.a. beargumenteerd.
Conclusie mijnerzijds; Als je als zestienjarige de kans krijgt om te draaien in een club is dat al heel wat. ?50,- voor een avondje draaien is dan niet eens zo heel slecht verdiend gezien de geldende minimumlonen van je leeftijdsgenoten in de supermarkt. Dat dit de markt verstoord voor andere legale DJ?s doet er niet toe. Hier zorgt de overheid nou eenmaal zelf voor door zulke regels op te stellen. In een club waar een clubeigenaar zestienjarige laat draaien zal sowieso niet mijn publiek komen. Dus dit is niet echt concurrentie voor mijn marktaanbod.
Estacy    posted on 28-10-2010 11:22
Poster: Tomazos

dat zal het zijn Winking my eye

Ik vindt dat je als 16 jarige niks te klagen hebt met zo'n bedrag. zeker nu de markt helemaal volzit met goede DJ's die willen draaien. dus als jij niet voor 50E wil draaien, dan zoekt die eigenaar gewoon iemand anders uit. keus genoeg. en als je wel gaat draaien voor 50 euro, prima! kun je meteen ervaring opbouwen, wat het allerbelangrijkste is wil je ooit verder de ladder op.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
kollius    posted on 28-10-2010 11:39
@Estacy
Spijker, kop, raak. Maar sommige mensen vinden blijkbaar dat de markt daaraan kapot gaat....
Yorick    posted on 28-10-2010 13:27
Poster: Tomazos
wat een gedoe..

bekijk ik het nou slim voor die jongen, of zijn anderen zo domConfused

mee eens amen
denk je gelijk al de hoofdprijs te krijgen?
dan doe je het beter dan tomas en mij
AdenFarleigh    posted on 28-10-2010 13:38
Simpel zat: Je verdient meer dan je leeftijdsgenoten per uur. Je doet leuker werk, maar dan wel weer op minder leuke tijden (persoonlijke voorkeur wellicht). Schoonmaken hoort er gewoon bij, iedereen doet zijn deel en dan is het zo gebeurd. Ik vind niet dat je wat te klagen hebt, niet op jouw leeftijd.
Vergeet niet dat je vervangbaar bent met de huidige markt en diens aanbod.

Maar goed, je kunt altijd meer willen. Nee heb je, ja kun je op hopen.
Succes
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Vinnyo    posted on 28-10-2010 16:51
Poster: DJELVRIESO
Ik vind eigenlijk dat een DJ niet eens schoon hoort te maken.. En al helemaal niet voor die prijs.

En jij denkt dat je een hogere status hebt omdat je DJResource lid bent en een plaatje kan draaien?
Dacht het niet! Er zijn veelste veel mensen hier die denken dat ze meer zijn dan rest omdat ze een matig plaatje kunnen draaien.
Tomazos    posted on 28-10-2010 16:57
Poster: Yorick

mee eens amen
denk je gelijk al de hoofdprijs te krijgen?
dan doe je het beter dan tomas en mij

ghe gheCool,
mooie uitspraak ditHappy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Tekhead    posted on 28-10-2010 18:38
Poster: kollius
@Estacy
Spijker, kop, raak. Maar sommige mensen vinden blijkbaar dat de markt daaraan kapot gaat....

Dat is niet van blijkbaar, dat is zo.
Vinnyo    posted on 28-10-2010 18:41
Poster: Tekhead

Dat is niet van blijkbaar, dat is zo.

Dan zou ik nog even terug gaan naar de middelbare als ik jou was Winking my eye
User edit by Vinnyo on 28-10-2010 @ 18:41:47 (15%)
Tekhead    posted on 28-10-2010 18:43
waarom ?
Vinnyo    posted on 28-10-2010 18:46
Poster: Tekhead
waarom ?

Daar heb je bepaalde vakken waarbij je leert waarom de markt daar niet kapot aan gaat
Tekhead    posted on 28-10-2010 18:53
Allemaal theorie, de praktijk is totaal anders?
kollius    posted on 28-10-2010 19:11
@Tekhead... tja, ik dacht dat ik het enigszins duidelijk uiteengezet had, maar helaas. Ik vind het alleen jammer dat ik bij jouw meningen de onderbouwing mis. Probeer dan op zijn minst mij van jouw gelijk te overtuigen. Nu zijn het niet meer dan twee meningen die tegenover elkaar staan zonder enige ruimte tot toenadering vanwege 1 iemands starre houding. Dit werkt natuurlijk niet constructief bij een discussie.

Als de markt daadwerkelijk ten onder gaat aan zwart werken zullen er waarschijnlijk statistieken beschikbaar zijn die dit beamen. Laat mij deze zien en we kunnen verder discussi?ren. Nu blijft het bij loze uitspraken.
Tekhead    posted on 28-10-2010 20:06
OK, het gaat hem niet alleen om zwartwerk, ook in het witwerk.
Ik zal je een voorbeeld geven hoe het bij momenten toe gaat in de sector waar ik werkzaam in ben.

Ik ben zelfstandig ondernemer in de speciale schoonmaaksector, vooral glazenwassen.
Jaar na jaar in de zomer zijn er vele die zich geroepen vinden om ook glazenwasser te worden en gaan dan ook de hort op om klanten te ronselen, meestal zijn die al klant bij een?ervaren glazenwasser(s bedrijf), en dus duiken zij zwaar onder de prijs om die klanten binnen te halen, een voorbeeld is dat zij gaan werken wit ! aan 20 a 25 euro per uur, wat veel te laag is als zelfstandige, meer zelfs, als je daar al je kosten en bijdrage aftrekt leg je daar nog?aan toe.
Het gevolg daarvan is dat je 3 soorten klanten hebt dan, degene die zonder meer overstappen naar die goedkopere, dan degene die hun huidige glazenwasser op de hoogte brengen en enkel overstappen als hij zijn prijs niet aanpast, en dan degene die de wenkbrouwen fronsen en neen bedankt zeggen.
Deze prijsduikers doen die werken maar tijdelijk aan die prijs omdat ze dan toch inkomsten hebben, maar laten die klanten vallen wanneer ze later beseffen dat?hun prijzen drastisch omhoog moeten om te kunnen blijven bestaan, maar dat kunnen ze natuurlijk dan niet meer uitgelegd krijgen aan hun klant en komen niet meer opdagen, waardoor het kwaad geschied is want die klanten kontakteren meestal terug hun oude glazenwasser en willen hem terug maar dan aan een betere prijs, en glazenwassers die door zo een prijsduiker zwaar ondermijnd?zijn geworden, moeten?dan dikwijls zwaar inleveren met soms zware gevolgen, want dan gaan ze meestal andere noodzakelijke zaken afzeggen zoals persoonlijke ongevallen verzekering etc... dit bedoel ik met de markt kapot maken !

Ik heb ook meermaals af te rekenen gehad met zo'n gasten maar heb nooit mijn prijzen laten zakken, waarom niet zal je vragen, omdat ik verbaal nogal sterk ben en de klanten heb kunnen overtuigen van?mijn juiste prijs, en omdat ik zowat elke dag mijn leven riskeer met de gevaarlijkste job ter wereld (volgens verzekering LLoyd) en dat daar iets mag tegenover staan. Ik werk om te leven en om winst te maken, niet om omzet te maken, winst is belangrijk niet de omzet ! Als ik er niks meer aan verdien dan hoef ik die klant niet, je hebt beter geen klant dan een slechte klant, want een slechte klant is niet alleen eentje die slecht of te laat betaald, maar ook eentje waaraan je niets verdiend.

Hopelijk heb ik het voldoende onderbouwd. Wat we beide ook niet uit het oog mogen verliezen is dat we beide in een ander land wonen met toch soms groote verschillen op de arbeidsmarkt, vergeet niet dat er weinig landen zijn in de geindustrialiseerde wereld waar er meer gefoefeld wordt dan in Belgie, de reden daarvoor is weer een ander zaak.
User edit by Tekhead on 28-10-2010 @ 20:11:38 (14%)
T-to-the-J    posted on 28-10-2010 20:15
@ TS Ik zou het gewoon doen, of je zit thuis op de bank of je mag draaien voor publiek. Ik zou het wel weten, alleen al voor de kick en voor de ervaring die je ermee opdoet!
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
kollius    posted on 28-10-2010 20:18
@ Tekhead.. Volgens mij zet je nu precies uiteen wat marktwerking inhoud. Je hebt concurrentie. Die gaat onder jouw prijs zitten. De klant stapt over. Later blijkt dat de concurrent zijn prijs niet kan houden. Klant komt met hangende pootjes terug. Zelfs al verlangen zij dat jij jouw prijs aanpast hoef jij dit dus niet te doen. Je kunt namelijk nu bewijzen dat jouw service veel beter is dan zulke prijsvechters. De klant zal dus uiteindelijk gewoon jouw prijs betalen.
Et voil? marktwerking in optima forma.

Dat je verbaal sterk genoeg bent om je klant over te halen prijst net je ondernemingsgeest. Zonder dit zou je geen ondernemer zijn mijns inziens.

Dat een andere ondernemer zich wel laat vangen door de concurrentie is te wijten aan zijn eigen falen, niet aan dat van de concurrent.

Bovenstaande geldt dus voor elke branche, of dit nu een assurantiekantoor, ICT-leverancier, glazenwasser of DJ is. Prutsers heb je genoeg op deze aardkloot. Maar als jouw dienstverlening correct is en je ondernemerschap van hoog niveau hou je de goede klanten. In de meeste gevallen word je er zelfs beter van. Slechte klanten kloppen niet eens bij je aan. Er blijven nu eenmaal altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Maar als je er goed over nadenkt wil je die mensen niet eens als klant.

Naschrift; het is idd waar dat ik de Belgische regelgeving niet ken. Maar het principe van marktwerking blijft overal hetzelfde. Het is ook waar dat in Belgi? het gesjoemel iets meer aan de oppervlakte gebeurt, maar ik denk niet dat er meer gesjoemeld wordt dan in Nederland. Hier doen ze het alleen iets minder zichtbaar. Zo heb ik ook al een aantal keer ondoorzichtige aanbestedingen zien gebeuren. Met name bij de lokale overheidsinstanties.... Maar goed dan ga ik dus weer terug naar het punt waarom ik tegen overheid in het algemeen ben Cool

Ik ben in ieder geval al blij dat je je mening nog verduidelijkt hebt en ik kan me voorstellen dat je je af en toe benadeelt voelt. Maar zolang je blijft vechten en er een goede dienstverlening op nahoudt denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Dat is net het spelletje van ondernemen lijkt me.
User edit by kollius on 28-10-2010 @ 20:33:27 (79%)
Tekhead    posted on 28-10-2010 20:28
Je hebt collega's en je hebt concurrenten zeg ik altijd. Ik heb het geluk dat ik mij meestal kan permiteren om mijn prijs niet aan te passen, maar dat is niet iedereen gegeven, als je nog niet lang genoeg bezig bent of een niet volgeboekt orderboekje, dan kan je de boeken sluiten, en dit is jammer want deze jongens waren ook serieus bezig met hun onderneming, en die verdienen dat niet. Vergeet niet dat vele van die prijsduikers (zo'n 70% +/-) niet meer werkzaam zijn als glazenwasser, maar wel eerst de markt kapot gemaakt.

Toch leuk zo een discussie met jou. Cool?
Yorick    posted on 28-10-2010 20:31
hebben we het nou over irritante prutsende glazenwassers of over DJ's!!!??
Tekhead    posted on 28-10-2010 20:32
en wie ben jij ?
Yorick    posted on 28-10-2010 20:33
Yorick, aangenaamWinking my eye!
Tekhead    posted on 28-10-2010 20:36
Haha Tekhead ook aangenaam.

We hadden gewoon een discussie over het kapot maken van een markt door prijzen dumping, en nadat kolus zijn argumenten onderbouwd had, deed ik dat ook met een voorbeeld uit eigen sector dat is alles, gaat eigenlijk op voor alle sectoren .

btw Kollius, geen ns geven, miste deze van jou bijna. Dat zwartwerk bedoel ik niet alleen overheid maar vooral in de priv? sector.
User edit by Tekhead on 28-10-2010 @ 20:40:30 (50%)
kollius    posted on 28-10-2010 20:37
@Yorick tja, de discussie liep een beetje uit.... Ben toch wel benieuwd wat Melle nu uiteindelijk doet.... of heb ik hier overheen gelezenConfused

@Tekhead; Ook hier ben ik met je eens dat het soms zonde is voor de mensen die wel serieus willen beginnen en dat niet lukt omdat de markt op dat moment verzadigd is met prijsvechters. Maar ook dat is ondernemen. Op het juiste moment je bedrijf opzetten. Niet meteen willen beginnen zonder eerst gekeken te hebben naar de mogelijkheden op dat moment. Dat pakt nou eenmaal niet altijd goed uit.

Maar dat het wel sneu is ben ik volkomen met je eens. Een ondernemer met goede bedoelingen ligt sowieso al een punt voor bij mij.
User edit by kollius on 28-10-2010 @ 20:43:37 (100%)
Tekhead    posted on 28-10-2010 20:41
Poster: kollius
@Yorick tja, de discussie liep een beetje uit.... Ben toch wel benieuwd wat Melle nu uiteindelijk doet.... of heb ik hier overheen gelezenConfused

Hahaha, ik ook ben benieuwd wat hij nu gaat doen.

113 Users online: 73 Guests (40 Unknown)
Pages generated today : 5.718
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.352.496