@ Tekhead.. Volgens mij zet je nu precies uiteen wat marktwerking inhoud. Je hebt concurrentie. Die gaat onder jouw prijs zitten. De klant stapt over. Later blijkt dat de concurrent zijn prijs niet kan houden. Klant komt met hangende pootjes terug. Zelfs al verlangen zij dat jij jouw prijs aanpast hoef jij dit dus niet te doen. Je kunt namelijk nu bewijzen dat jouw service veel beter is dan zulke prijsvechters. De klant zal dus uiteindelijk gewoon jouw prijs betalen.
Et voil? marktwerking in optima forma.
Dat je verbaal sterk genoeg bent om je klant over te halen prijst net je ondernemingsgeest. Zonder dit zou je geen ondernemer zijn mijns inziens.
Dat een andere ondernemer zich wel laat vangen door de concurrentie is te wijten aan zijn eigen falen, niet aan dat van de concurrent.
Bovenstaande geldt dus voor elke branche, of dit nu een assurantiekantoor, ICT-leverancier, glazenwasser of DJ is. Prutsers heb je genoeg op deze aardkloot. Maar als jouw dienstverlening correct is en je ondernemerschap van hoog niveau hou je de goede klanten. In de meeste gevallen word je er zelfs beter van. Slechte klanten kloppen niet eens bij je aan. Er blijven nu eenmaal altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Maar als je er goed over nadenkt wil je die mensen niet eens als klant.
Naschrift; het is idd waar dat ik de Belgische regelgeving niet ken. Maar het principe van marktwerking blijft overal hetzelfde. Het is ook waar dat in Belgi? het gesjoemel iets meer aan de oppervlakte gebeurt, maar ik denk niet dat er meer gesjoemeld wordt dan in Nederland. Hier doen ze het alleen iets minder zichtbaar. Zo heb ik ook al een aantal keer ondoorzichtige aanbestedingen zien gebeuren. Met name bij de lokale overheidsinstanties.... Maar goed dan ga ik dus weer terug naar het punt waarom ik tegen overheid in het algemeen ben

Ik ben in ieder geval al blij dat je je mening nog verduidelijkt hebt en ik kan me voorstellen dat je je af en toe benadeelt voelt. Maar zolang je blijft vechten en er een goede dienstverlening op nahoudt denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Dat is net het spelletje van ondernemen lijkt me.