Baan aangeboden. Maar het bedrag? (2/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Melle    posted on 24-10-2010 01:36
He mede DJ's/Composers,

Ik had zojuist gister mijn eerste avond dat ik moest draaien in een club bij mij in de buurt. Je kon het zien als een soort van sollicitatie gesprek, moest een avond draaien en als ze het goed vonden zouden ze misschien nog wel meer willen.

Nou ging de avond best wel redelijk, volgens de baas ging het heel goed, dus dat is mooi. Hij heeft me een baan aangeboden om bv. 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken te draaien.

Ik ben nog erg jong, 16 jaar, en kan dus niet veel geld verwachten. Ik heb gezegd dat ik best 50 euro wil krijgen voor een avondje.
Nu blijkt het? te zijn dat ik moet helpen schoonmaken, dat had ik niet verwacht, ook moet ik zo'n 5 1/2 tot 6 uur draaien (gem. 4 uur toch?)

Ik vind 50 euro voor zo'n tijd toch best wel matig, vooral omdat ik ook nog moet helpen schoonmaken. Ik draai dan ongeveer van 10 tot half 4 non stop en moet daarna mee helpen schoonmaken.
Wat kunnen jullie mij aanraden? Er is hier nergens iets in de buurt en dit is de enige club waar ik kan draaien op dit moment, ook is echt een aardige vent maar heeft hij een hele harde kant dus een te groot bedrag kan ik er waarschijnlijk niet uithalen.

Ik weet echt niet zo goed wat dan redelijk voor mij zou zijn, wil toch misschien voor zo'n lange avond dan 80 euro hebben. Wat denken jullie?

Edit: Nog iets, hoeveel verdienden jullie toen jullie net begonnen? En wat vinden jullie zelf van het prijs/tijd waarmee ik nu zit?
User edit by Melle on 24-10-2010 @ 01:43:58 (13%)

What do you think about Baan aangeboden. Maar het bedrag? ??

Vote :   

djroy16    posted on 25-10-2010 12:34
Poster: Tekhead
Bullshit, toen ik destijds personeelsmanager was in Afterclub Carat, heb ik dj wout (Sylver) een job aangeboden als dj als jobstudent (hij was toen net 15) hij moest enkel draaien, geen licht, schoonmaken oid en kreeg toen als rookie 125,00 euro voor 3 uurtjes en gratis drank etc... De jongen kwam zelfs toen nog met de fiets !!?Na 3 maand kreeg hij al opslag naar 200,00 euro, en na een jaartje 400,00 euro, en nog steeds geen schoonmaken, begrijp niet dat je dat accepteert voor 50,00 euro, we zitten in Europa, niet in een of ander apenland he ! BTW de prijzen die ik vernoemde waren volledig wit, met alle afhoudingen er al afgehouden.

Ik weet niet hoe de markt in Belgie is, maar in Nederland hebben we een overschot aan goede dj's die?hun vak verstaan. Dit betekend dat er verschrikkelijk concurrentie is en je niet het bedrag kan vragen waar je van droomt.

Als je een leuk baantje aangeboden krijgt voor de eerste keer, dan is dit een mooi kans om in te stappen.
Ik zelf heb jaren in Alcazar gedraaid als Resident. Dit was een club met een bezoekers aantal van 3000 ( iedere zaterdag ). Toen ik begon kreeg ik ongeveer?65 euro per avond en het op het einde ongeveer 150 euro. We kregen wel een reis en platenvergoeding. Op het einde van de avond helpte je elkaar zodat iedereen gelijk naar huis ging. Dit verbeterde de sfeer onderling.

Ik raad het je aan om je kans te pakken... groot geld verdienen komt vanzelf!

User edit by djroy16 on 25-10-2010 @ 12:43:11 (1%)
Joep    posted on 25-10-2010 12:38
Tsja, ik zou elke kans proberen te pakken. Natuurlijk kun je eerst proberen ervoor te zorgen dat je niet hoeft schoon te maken, of dat je meer dan 50 euro krijgt als je schoonmaakt. Toch denk ik dat je het vooral voor de ervaring moet doen. Als je eenmaal in een club draait, is het namelijk makkelijker om ook bij andere clubs terecht te komen. Die 50 euro wordt dan vanzelf meer...
Synq xtrm - NI X1 - KM402 - NI X1 - Synq xtrm - TSP
Rusafli    posted on 25-10-2010 12:57
Melle, weet je al wat meer ? Want het gaat hier toch over jou ?
kollius    posted on 25-10-2010 13:15
Dat ligt eraan wat je zelf wil. Toen ik begon met draaien in de plaatselijke kroeg was het als volgt geregeld. Per uur draaien kreeg ik 12,50 in ouderwetse guldens. Dit was meestal van 22.00 uur tot 04.00 uur. Daarna moest ik ook helpen schoonmaken en kreeg ik hetzelfde tarief als de barmedewerkers, dit was 8 gulden per uur. Ik vond dit een prettige regeling. Vooral als 16-jarige was ik blij met dit salaris.
Nu als Drive-inn DJ vraag ik een vast bedrag voor de hele avond en hoef ik ook niet meer schoon te maken. Maar op zich vond ik het schoonmaken wel altijd leuk. Nog een beetje ouwehoeren met de medewerkers en daarna nog wat eten met z'n allen in de kroeg. Je?had het gevoel onderdeel uit te maken van de kroeg. Dit gevoel mis ik wel eens als drive-inn.
ElVrieso    posted on 25-10-2010 13:49
Ik vind eigenlijk dat een DJ niet eens schoon hoort te maken.. En al helemaal niet voor die prijs.
Bruno de Vries - @djelvrieso
Jorrit    posted on 25-10-2010 14:21
Ik vind dat als je als beginnende huis-DJ in een horeca-gelegenheid gewoon op hetzelfde niveau staat als het barpersoneel, dus je helpt lekker mee. Meeste beginnende DJ's schatten zichzelf echt te hoog in wat betreft dit soort dingen.
DJADMIN    posted on 25-10-2010 14:31
Poster: Jorrit
Ik vind dat als je als beginnende huis-DJ in een horeca-gelegenheid gewoon op hetzelfde niveau staat als het barpersoneel, dus je helpt lekker mee. Meeste beginnende DJ's schatten zichzelf echt te hoog in wat betreft dit soort dingen.

He-le-maal correct

Dat mensen de illusie hebben om net zoals jongens zoals VATO 2000 per uur te beuren....

Dan help ik je uit de droom
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
ElVrieso    posted on 25-10-2010 14:48
Poster: Jorrit

Ok?, je hebt gelijk. Maar dan mag je op ze minst toch wel wat meer verdienen! Vooral als je non stop staat te draaien.
Bruno de Vries - @djelvrieso
kollius    posted on 25-10-2010 15:06
jongens, jongens toch. Verwachten jullie nou echt meteen een top-loon? Ga eens als 16-jarige in de supermarkt werken. Dan ben je blij dat je met draaien geld kan verdienen, waarbij het ook nog eens stukken leuker is.
Dat ene uurtje schoonmaken doet er dan ook niet meer toe, je hoeft tenminste niet?12 uur p/w?in een supermarkt te?k*tten?voor hetzelfde bedrag. Maar goed, da's mijn mening Cool
User edit by kollius on 25-10-2010 @ 15:08:43 (1%)
Yorick    posted on 25-10-2010 16:05
Poster: DJELVRIESO

Ok?, je hebt gelijk. Maar dan mag je op ze minst toch wel wat meer verdienen! Vooral als je non stop staat te draaien.

Bar personeel in zaken waar ik sta staan ook non stop te tappen dus geen vergelijkingWinking my eye

Als je snel respect en naam wil krijgen zou ik echt helpen, hierdoor krijg je enorm veel respect!
Julemac    posted on 25-10-2010 17:56
Een barman is toch ook geen schoonmaker. En niet elke zaak heeft voor alle klusjes een schoonmaker
in dienst en helpt al het personeel mee schoonmaken.
Maar ik snap dat je het liever niet doet. Maar het is geven en nemen, gewoon een beetje onderhandelen.
Flexii    posted on 25-10-2010 18:09
Poster: kollius
jongens, jongens toch. Verwachten jullie nou echt meteen een top-loon? Ga eens als 16-jarige in de supermarkt werken. Dan ben je blij dat je met draaien geld kan verdienen, waarbij het ook nog eens stukken leuker is.
Dat ene uurtje schoonmaken doet er dan ook niet meer toe, je hoeft tenminste niet?12 uur p/w?in een supermarkt te?k*tten?voor hetzelfde bedrag. Maar goed, da's mijn mening Cool

hier ben ik het ook mee eens,, als je als 16 jarige ?100 kunt verdienen met 2 avonden djen per maand, terwijl je leeftijdsgenoten voor 2,40 per uur verdienen in de supermarkt
Tomazos    posted on 25-10-2010 18:38
Poster: DJADMIN

He-le-maal correct

Dat mensen de illusie hebben om net zoals jongens zoals VATO 2000 per uur te beuren....

Dan help ik je uit de droom

dan heb ik nieuws voor je,
van die 2000 eu blijft weinig over!!

mensen kijken altijd hoeveel iemand uit betaald word, niet hoeveel hij ervan over houdtHappy, laughing

--

over dat bedrag..
toen ik 16 was en draaide, kreeg ik voor een zaterdag 180euro. wat ik toen echt bizar veel vond,

dit was wel een grotere zaak,

als je op je 16e als huis dj gaat draaien, reken op tussen de 50 en 80/100 euro per avond van 6 uur Happy, laughing
aangezien je als beginnend dj gaat draaien, sta je op dezelfde 'rang' als bar personeel.

dus gewoon schoonmaken en mee helpen, is ook wel goed voor de binding met de baas en personeel, en duurt meestal niet zo lang.

bar personeel verdient gemiddeld 10 eu per uur, en dj's krijgen soms iets meer, dus dan zit ik met tussen de 50 en 80/100 eu per avond wel goed Happy, laughing

zie ook even hier het voordeel dat je vastigheid hebt, en dit een betaalde 'leerschool' is
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
nils7    posted on 25-10-2010 19:02
Poster: Tomazos

dan heb ik nieuws voor je,
van die 2000 eu blijft weinig over!!

mensen kijken altijd hoeveel iemand uit betaald word, niet hoeveel hij ervan over houdtHappy, laughing

--

over dat bedrag..
toen ik 16 was en draaide, kreeg ik voor een zaterdag 180euro. wat ik toen echt bizar veel vond,

dit was wel een grotere zaak,

als je op je 16e als huis dj gaat draaien, reken op tussen de 50 en 80/100 euro per avond van 6 uur Happy, laughing
aangezien je als beginnend dj gaat draaien, sta je op dezelfde 'rang' als bar personeel.

dus gewoon schoonmaken en mee helpen, is ook wel goed voor de binding met de baas en personeel, en duurt meestal niet zo lang.

bar personeel verdient gemiddeld 10 eu per uur, en dj's krijgen soms iets meer, dus dan zit ik met tussen de 50 en 80/100 eu per avond wel goed Happy, laughing

zie ook even hier het voordeel dat je vastigheid hebt, en dit een betaalde 'leerschool' is

wat hij zegt Winking my eye
Tekhead    posted on 26-10-2010 02:38
Er heersen hier dus heel veel verschillende meningen, ik hoop dat TS er nog kop en staart kan aankrijgen. Doe wat je denkt dat het beste is, want wij zijn hier blijkbaar niet de juiste hulp voor je vraag.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
_Ivan_    posted on 26-10-2010 09:45
De kans om ervaring op te doen is denk ik onbetaalbaar, zeker op de leeftijd die je nu hebt. Veel andere zouden dromen van het aanbod wat je nu hebt gekregen. En wat Tomazos ook al zegt; het helpen schoonmaken betrekt je ook bij ander personeel, vaak wel gezellig en misschien kom je via hun ook wel bij andere tenten terecht, you never know!

Ik zou er dus voor gaan!Happy, laughing Good luck bij het nemen van je beslissing!
Feel&.Celebrate.Life!
kobuz    posted on 26-10-2010 10:53
MAG je ?berhaupt wel werken op je 16de met die tijden? Winking my eye Ik zou het in ieder geval aanpakken, de kans om op je 16de een residentie aangeboden te krijgen komt niet veel voor. Daarnaast, vind je het niks, dan kap je er toch gewoon weer mee.
ArCee    posted on 26-10-2010 16:11
http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-minimumjeugdloon-juli-2010-uurloon.html

Na 12 uur heb je recht op nacht-toeslag, maar een 16 jarige mag deze uren niet werken, kortom, zal wel zwart zijn, dus geen poot om op te staan, tenzij je een contract hebt.
Zoals zoveel jonge mensen word je dus duidelijk uitgeknepen en onderbetaald. Cool
1 keer controle in de zaak en de sjaak Cool

Daarbij is zo weinig geld voor een avond draaien weer een prachtig voorbeeld van de maktwaarde van dj's verzieken, alleen om een plekkie te veroveren,?en doet mij erg sterk denken aan deze topic:

////www.djresource.eu/Forum/topic/19335/DJ-tijdperk-voorbij/
User edit by ArCee on 26-10-2010 @ 16:14:59 (82%)
kollius    posted on 26-10-2010 16:35
Poster: ArCee
http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-minimumjeugdloon-juli-2010-uurloon.html

Na 12 uur heb je recht op nacht-toeslag, maar een 16 jarige mag deze uren niet werken, kortom, zal wel zwart zijn, dus geen poot om op te staan, tenzij je een contract hebt.
Zoals zoveel jonge mensen word je dus duidelijk uitgeknepen en onderbetaald. Cool
1 keer controle in de zaak en de sjaak Cool

Daarbij is zo weinig geld voor een avond draaien weer een prachtig voorbeeld van de maktwaarde van dj's verzieken, alleen om een plekkie te veroveren,?en doet mij erg sterk denken aan deze topic:

////www.djresource.eu/Forum/topic/19335/DJ-tijdperk-voorbij/

@ ArCee: Beste vrind de marktwaarde wordt nog altijd bepaald door vraag en aanbod... Als jij genoeg gevraagd wordt als DJ?kun je ook een hogere vraagprijs riskeren. Ben je beginnend zul je toch consessies moeten doen.

Als je als ervaren DJ nog steeds niet dat salaris kunt vragen wat je eigenlijk wilt verdienen, ben je quite frankly niet goed genoeg en zul je het dus moeten doen voor de prijs die men bereid is voor jou te betalen, of stoppen met draaien...

In ieder geval kan de marktwaarde van een DJ alleen verziekt worden door zichzelf! Niet door beginnende DJ's. Als jij na pakweg 5 jaar draaien niet beter? bent dan een beginnende DJ hoef je ook niet meer te krijgen als salaris... Het moge duidelijk zijn dat ik het niet eens ben met het aangedragen artikel.
Gerhard    posted on 27-10-2010 13:37
Armin van buuren is begonnen voor 30 man en moest na afloop ook vegen. En moet je kijken waar die nu staat, weer nr 1.
Tekhead    posted on 27-10-2010 14:00
Poster: kollius

@ ArCee: Beste vrind de marktwaarde wordt nog altijd bepaald door vraag en aanbod... Als jij genoeg gevraagd wordt als DJ?kun je ook een hogere vraagprijs riskeren. Ben je beginnend zul je toch consessies moeten doen.

Als je als ervaren DJ nog steeds niet dat salaris kunt vragen wat je eigenlijk wilt verdienen, ben je quite frankly niet goed genoeg en zul je het dus moeten doen voor de prijs die men bereid is voor jou te betalen, of stoppen met draaien...

In ieder geval kan de marktwaarde van een DJ alleen verziekt worden door zichzelf! Niet door beginnende DJ's. Als jij na pakweg 5 jaar draaien niet beter? bent dan een beginnende DJ hoef je ook niet meer te krijgen als salaris... Het moge duidelijk zijn dat ik het niet eens ben met het aangedragen artikel.

Niet bij loonvoorwaarden en arbeidsvoorwaarden, daar heeft vraag en aanbod niets mee te maken, er is een min. loon ook voor studenten, en een max. aantal uren om bij te verdienen, tenminste als je officieel ingeschreven bent, wat ik uiteraard betwijfel. De meeste hier laten zich uitbuiten en blij maken met een lege doos, zeker de minderjarigen, en ze zijn er nog blij mee ook meestal, want denken dat ze na een poosje heel stuk meer krijgen van de clubeigenaar, Nope hoor, die zoekt dan wel een ander slachtoffer, telkens opnieuw.

Arcee heeft gelijk als hij zegt dat de markt kapot gemaakt wordt door het steeds weer onder de prijs te duiken. Als je dan toch absoluut uitgebuit wil worden, ga naar een club, bied je aan en zeg, no cure, no pay, wedden dat je meer gaat binnenhalen dat die 50,00 euro !
Ik ben ook zelfstandig ondernemer en krijg dagelijks te maken met mensen die zelf de prijs willen bepalen voor mijn diensten en zeggen, als je maar ... euro vraagt mag jij de werken uitvoeren, doe ik niet aan mee aan prijzendumping, daar maak je alleen maar de markt mee kapot, en zorgt er alleen voor dat je nog langer moet werken voor nog minder verdienste.
Als je wat ouder bent zal je dat wel snappen
no-rush    posted on 27-10-2010 15:02
ervaring telt ook mee stoppen kan altijd ik zeg doen, bevald het niet stopje er mee.
kollius    posted on 27-10-2010 15:17
@Tekhead, kijk als zelfstandig ondernemer bepaal je dus zelf welke prijs je krijgt. Dat is bij DJ-en toch niet anders?
Als jij niet bereidt bent voor ?50,- te draaien dan draai je niet simpel toch? Als een zestienjarige dit wel is dan moet hij dat toch zelf weten...? Nogmaals martkwaarde wordt bepaald door vraag en aanbod, niets meer niets minder. Dit heet marktwerking.

Jij hebt het dan wel over loonvoorwaarden en arbeidsvoorwaarden maar deze gelden natuurlijk alleen als je onder contract staat, of een contract met de eigenaar bent aangegaan voor 1 keer draaien. Daarbij zijn die voorwaarden meestal gekoppeld aan een CAO. Als DJ zal dit dus onder de Horeca-CAO vallen als er al voor het vak DJ een CAO beschikbaar is. Als er geen CAO is moeten deze voorwaarden dus expliciet in een contract staan.

Als 16-jarige kun je het dan wel shaken aangezien je zulke werktijden niet officieel mag werken. Dit betekent dat je dus 'zwart' moet draaien. Dit betekent dat je niet meer dan een mondelinge afspraak hebt tussen jou en de 'baas'. Als jij dan bereidt bent om voor ?50 te draaien dan is dat jouw keus. Als je hierdoor andere DJ's uit de markt prijst dan zij dat zo. De clubeigenaar die sowieso alleen zestienjarige aanneemt voor zulke bedragen zal nooit overstappen naar een wit-betaalde DJ. Waarbij hij dan ook allerhande extra kosten moet betalen. Denk aan sociale verzekeringen en dergelijke.

Als je je benadeelt voelt doordat jij minder gevraagd wordt kun je twee dingen doen:
1) of de clubeigenaar aanschijten bij de overheid
2) het op zijn beloop laten, mijn idee is dat zulke clubs geen lang leven beschoren zijn.

Voor de zestienjarige is het daarentegen wel een leuke opstap naar meer ervaring. Bedenk dat je ooit te oud wordt om te draaien en er altijd aanwas nodig is om het vak DJ te laten bestaan. Ik?ben in ieder geval blij dat ik 11 jaar geleden ook zo ben begonnen. Ik kan mij nu het tien-voudige vragen voor een avondje draaien en heb nog genoeg weekenden gepland, ik heb dus niets te klagen.

Dan even over?je laatste zin; ik?voel mij als 27-jarige niet zo heel jong meer, en na een studie economie en recht ben ik eigenlijk anti-overheid en haar controlerende regeltjes op de markt, maar dat is weer een heel andere discussie.
Tekhead    posted on 27-10-2010 15:48
Denk je dat regeltjes alleen tellen als je onder werknemercontract sta ? Mss in Nederland, dat weet ik niet echt, maar bij ons in elk geval niet. Ik hoef me als zelfstandige evengoed aan de regels te houden als een werknemer hoor, en?mag niet met verlies werken, dus een loontje van 50,00 euro gaat niet op, en hij kan dit trouwens inbrengen als onkosten.

Je kan mss economie kennen, arbo en andere wetgeving zijn je m.i. wel vreemd.?
kollius    posted on 27-10-2010 16:19
@ tekhead Kijk dat geldt dus alleen als je 'wit' draait. Dit betekent als je dus je inkomsten netjes opgeeft aan de belastingen. Of je dit nu als zelfstandige doet of niet. Hierbij moet je dus wel een offici?le nota hebben door beide partijen getekend, een?overeenkomst in de vorm van een contract ?maakt het nog iets sterker. Als je dit niet doet heb je ook geen aanspraak op 'bescherming' in de vorm van arbeidsvoorwaarden aangezien je niet bekend bent bij de overheid als zijnde werkend. Ik neem aan dat jij ook gewoon een overeenkomst laat tekenen alvorens je begint met draaien, of dat je naderhand een rekening laat tekenen. Anders heb je bij een conflict geen poot om op te staan. Zelfstandig of niet.

Dan komen we weer op het punt dat je als zestienjarige bijna niet 'wit' kan draaien aangezien de werktijden voor een DJ meestal in de nachturen zijn. Als werkgever (de clubeigenaar) mag je dit werk een zestienjarige niet laten doen. Dit betekent dat een zestienjarige alleen overdag mag draaien in legale zin.

Dus om een lang verhaal kort(er) te maken, als zestienjarige ben je niet onderhevig aan arbeidsvoorwaarden gesteld door de overheid, maar kun je je arbeidsvoorwaarden zelf bepalen. Als je het dan als zestienjarige prima vindt om voor 50 euri te draaien moet je dit vooral doen. Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen als club-eigenaar dat de overheid hier geen lucht van krijgt, valt dan namelijk onder de noemer 'kinderarbeid'.

113 Users online: 74 Guests (39 Unknown)
Pages generated today : 74.040
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.342.013