Armin komt op voor auteursrechten
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

LilQuint    posted on 23-10-2010 15:21
Armin van Buuren in de bres voor auteursrecht

AMSTERDAM - Dj Armin van Buuren liet meteen maar weten zich niet populair te maken met zijn boodschap, maar ging vrijdagmiddag in het kader van het Amsterdam Dance Event (ADE) toch fel in discussie over de auteursrechten van artiesten.

Hij staat daarmee lijnrecht tegenover Europarlementari?r Judith Sargentini (GroenLinks). Dichter aan zijn zijde vond Van Buuren de directeur van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, Hein van der Ree.
Sargentini sprak zich eerder dit jaar uit tegen de wens van het Europees Parlement om strenger op te treden tegen piraterij op internet. Haar partij wil voorkomen dat de aanpak van illegaal downloaden ten koste gaat van de privacy op internet.

Nieuwe verdienmodellen
Sargentini pleitte er vrijdag voor dat de muziekindustrie en artiesten op zoek gaan naar nieuwe verdienmodellen, om rond te kunnen komen van hun werk in de muziek. ''Accepteer dat de wereld is veranderd en bedenk creatieve oplossingen.??

Van Buuren liet weten zich met lood in de schoenen in het debat te mengen, omdat zeggen dat iedereen moet betalen voor muziek vandaag de dag geen populaire boodschap is. ''Ik ben hierdoor nu al fans kwijt.??

Eten
Toch wil hij opkomen voor zichzelf en zijn collega?s. ''Iedereen roept dat illegaal downloaden gewoon moet kunnen, maar wij proberen plaatjes te verkopen om te kunnen eten. Zelfs ik kan tegenwoordig niet meer leven van de inkomsten van mijn auteursrechten.??

Sargentini, die de auteurswet (uit 1912) niet meer toepasbaar vindt in deze tijd, vond Van der Ree tegenover zich. De auteursrechtendirecteur vindt dat de bestaande wet prima zou functioneren, als die maar wordt gehandhaafd.

Beperkte vrijheid
En juist dat handhaven zit de politica dwars, omdat dat volgens haar burgers beperkt in hun vrijheid op het wereldwijde web. ''Met die instelling laat u duizenden artiesten in de kou staan'', aldus Van der Ree.
Van Buuren: ''Het is een schande dat ik als artiest naar de politiek moet stappen omdat er nu echt een einde moet komen aan deze grootschalige diefstal. Er is op dit moment geen wet die vaker wordt overtreden dan de auteurswet.??

Van der Ree bestempelde de Nederlandse praktijk als 'digitaal witwassen'. ''Het product gaat er illegaal in (uploaden is verboden) en komt er legaal uit

Ik vind : Die gast is voor de helft bekend geworden van downloaden hoor,
Iemand hoort een track : Waajoo! echt vet!
Typt in : eiofjseio - siojf zippshare en je hebt hem,
Dus zo makkelijk is het,
En dan hebben ze het op hun telefoon staan,
Reageert ook een vriend : Wajoo! Die wil ik ook Happy, laughing van wie is die?
En dan bluetooth enzo, En dat is ook weer reclame voor hem,
User edit by LilQuint on 23-10-2010 @ 15:21:55 (1%)
Mod edit by Lead on 23-10-2010 20:27 (5%)

What do you think about Armin komt op voor auteursrechten ??

Vote :   

nils7    posted on 23-10-2010 15:36
en wat is er dan zo reclame voor hem als jij die track shared met een vriend?
Wat levert Armin dat op?
LilQuint    posted on 23-10-2010 17:07
Naamsbekendheid
Snoey    posted on 23-10-2010 17:08
Nieuwe verdienmethodes zijn er toch al?

Kijk wat ze verdienen met optreden.

Mensen zijn bereid dure kaartjes te kopen, omdat ze de muziek kennen.
Zo een beetje alle dj's die hier op de populaire feestjes draaien, zijn bekend geworden via het internet.

En sowieso, wie wilt er nou betalen voor een download, als deze gratis te downloaden is.

En daarnaast wie gaat er wachten op release dates van de labels, wanneer je hem gewoon kan downloaden.
Platen komen uit en zijn dan inmiddels al helemaal grijsgedraaid, dus dan koop je het niet meer.

Ik koop nog wel muziek, maar dat is meer om de artiesten te supporten.

Al geef ik wel eerlijk toe dat ik eerst alles uit test, en wat overblijft koop ik.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Twister    posted on 23-10-2010 17:12
De autersrecht is oorspronkelijk ontstaan om de creativiteit van de artiest te belonen. oftewel: anderen mogen niet zomaar het werk overnemen en claimen dat het h?n werk is.

Tegenwoordig is de auteursrecht al zo veranderd dat je al moet betalen om het uberhaupt te luisteren. dus de vrijheid om muziek te luisteren verdwijnt op deze manier.
mentheman88    posted on 23-10-2010 17:40
Poster: LilQuint
Zelfs ik kan tegenwoordig niet meer leven van de inkomsten van mijn auteursrechten.??

Heb ook wel medeleiden met het hen dat hij zo zijn derde auto niet aan kan schaffen. Wie begint er nou met muziek muziek maken om geld te gaan verdienen. Als je dit doet, verdien je het wat mij betreft niet. De meeste dj's produceren toch echt om aan de goede gigs te komen waar je dan ook echt fatsoenlijk goed aan verdiend.

Ik vind het opvallend dat artiesten die zich qua geld nergens zorgen over hoeven maken dit soort stellingen in nemen.
Snoey    posted on 23-10-2010 18:08
Ik begrijp Armin wel, hij is mede eigenaar van Armada en Asot.

Deze bedrijfen moeten wel winst maken, anders kosten ze geld.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Lucalicious    posted on 23-10-2010 19:09
ik vind het goed dat hij het doet! het ook wel iets voor hem, hij is immers afgestudeerd in auteursrechten.
bovendien heeft hij groot gelijk vind ik, mensen moeten gewoon voor muziek beltalen, klaar.
Lead    posted on 23-10-2010 20:26
Downloaden voor promotionele doeleinden is niets mis mee.

Waar wel wat mis mee is, is dat mensen het doen met de 128 kbps versie die ze downloaden en niet naar de winkel gaan om hem in goede kwaliteit te kopen als een nummer hen bevalt.

Als je als (semi)profi draait moet je gewoon de muziek die je draait kopen. Je verdient er geld mee, dus waarom daarvan niet wat laten terug vloeien naar de artiesten die het JOU in eerste instantie mogelijk maken om te gaan draaien.

Als je zelf een nummer hebt gemaakt en iemand draait een brakke 128/192 kbps MP3 van je track schaam je je zowat dat je hem gemaakt hebt omdat hij zo slecht klinkt.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 23-10-2010 22:40 (6%)
Jorrit    posted on 23-10-2010 20:40
Wat een onzin van Armin. De DJ sc?ne heeft allang geaccepteerd dat je met muziekjes maken (Of een klassiek stuk muziek in een trance jasje te stoppen) je inkomsten niet genereerd. Net nog bij Don Diablo op de ADE geweest, die zegt het zoals het is in mijn ogen: Je maakt de muziek ter promotie voor jou als artiest, dat levert je gigs en tours op, zo genereer je inkomsten.

Is natuurlijk gelul dat Armin niet rondkomt van z'n plaatjes, niet direct dan wel indirect.

Weinig respect voor de oude rotten in het vak die niet mee kunnen met de nieuwe spelregels. Maak maar plaats voor de nieuwe generatie die wel beseft dat het verdienmodel veranderd is, en de nieuwe spelregels als een kans zien.
nils7    posted on 23-10-2010 20:46
Poster: Jorrit
Wat een onzin van Armin. De DJ sc?ne heeft allang geaccepteerd dat je met muziekjes maken (Of een klassiek stuk muziek in een trance jasje te stoppen) je inkomsten niet genereerd. Net nog bij Don Diablo op de ADE geweest, die zegt het zoals het is in mijn ogen: Je maakt de muziek ter promotie voor jou als artiest, dat levert je gigs en tours op, zo genereer je inkomsten.

Is natuurlijk gelul dat Armin niet rondkomt van z'n plaatjes, niet direct dan wel indirect.

Weinig respect voor de oude rotten in het vak die niet mee kunnen met de nieuwe spelregels. Maak maar plaats voor de nieuwe generatie die wel beseft dat het verdienmodel veranderd is, en de nieuwe spelregels als een kans zien.

Ik heb het gevoel dat Armin praat in dit geval als Lable owner en niet als DJ Winking my eye
Jorrit    posted on 23-10-2010 20:49
Ook als label heeft Armada weinig te klagen. Ook Armada heeft inmiddels prima door hoe ze inkomsten kunnen genereren buiten de verkoop van muziekjes om.
-FLoriZ-    posted on 23-10-2010 20:49
Nee, Armin komt neit op voor auteursrechten, Armin is het gewoon zat om de spinnenrag uit z'n portomonnee te blazen.
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2
Tekhead    posted on 23-10-2010 21:15
afgelopen week nog interview gelezen met Armin nav?zijn nieuw album en daarin verklaart hij, ik heb speciaal veel optredens links laten liggen om me volledig aan het nieuwe album te kunnen geven, hierdoor laat ik toch veel geld liggen ! Als hij er niets aan overhoud, waarom maakt hij dan nog een album ? Ik ben ook geen voorstander van illegaal downloaden maar sommige dramatiseren iets te veel vind ik !

@Lead: dat bedoel ik nou ook.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
User edit by Tekhead on 23-10-2010 @ 21:17:09 (8%)
stefanmplayer    posted on 24-10-2010 01:07
aan de ene kant heeft hij gelijk dat je niet zomaar alles moet downloaden maar aan de andere kant, we zijn allemaal ergens begonnen en ik neem toch niet aan dat jullie ALLEMAAL zijn begonnen van nauw ik wil een feestje gaan draaien, ik vraag me (begin net) 50 euro per avond en ga even voor 2000 euro liedjes kopen?

en met al die ingewikkelde buma/stemra regels vergaat je zodra je buiten je deur komt onderhand de zin in het draaien al wat op zich vind ik echt een doodzonde is. die buma dat is toch zo'n vieze achterlijke organisatie, moet je je eens bedenken wat daar in de zak van hun verdwijnt en wat er nu echt in cash bij de artiesten aankomt, wat dat betreft klopt het wel dat via en binnen dat soort instanties een echte ''graaicultuur'' is ontstaan.

en zoals hierboven al als voorbeeld genoemd: iemand download 1 track, laat hem aan een vriend horen omdat hij zo ontzettend goed is. stuurt hem naar die vriend door, nauw helemaal blij, beide kennen het nummer inmiddels van buiten en plots komt de tour van die artiest anywhere near de jongens, nauw ze kopen allebei even een kaartje van 80 euro 2x80=volgens mij ?160,- nauw wat hebben ze liever, 3 eurox2=?6,- voor 2 verkochte tracks of 2x 80=?160 zodat die jongens ook nog naar hun optreden komen (en hun vrienden weer meenemen)??

ik wist het dan toch wel...
User edit by stefanmplayer on 24-10-2010 @ 01:07:58 (1%)
Tekhead    posted on 24-10-2010 01:57
Beetje simplistisch voorgesteld Stefan, alsof het zo bij vele gaat.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
ArCee    posted on 26-10-2010 16:23
Degene met het meeste geld maken zich ook het meest druk om geld, van Buuren is daar als grootverdiener een schoolvoorbeeld van.
Die vent kan zwemmen in zijn geld, wat hij al verdient heeft aan mensen zoals jij en ik. Hij wilde met alles vooruitstrevend zijn, maar als het op geld aan komt dan blijft hij hangen in oude ideeen omdat hij vreest dat het wel eens wat centen kon gaan kosten.
Geloof me, zoveel als Armin verdient heeft zal er nooit meer iemand verdienen aan deejayen en produceren in electronische dance muziek. Dit is weer een wanhoopspoging van Armin die in dit opzicht niet met zijn tijd mee kan/wil gaan.

Ik zeg, zometeen een standaard heffing op elke abbo voor het internet en onbeperkt downloaden. Of je nou voor of tegen illegaal downloaden bent, tegen houden doe je het toch niet meer. Zoek dan naar een goede manier om te zorgen dat er toch nog geld bij de juste personen terrecht komt en niet alleen de maatschappijen (die al miljarden hebben verdient aan artiesten). Dan mag Armin als een verwent jochie zijn kop in het zand willen steken, en met Armada zoals laatst met impopulaire maatregelen komen, zometeen zal hij merken dat hij steeds meer alleen komt te staan in dit verhaal!!!!!! De houdbaarheidsdatum van het oude systeem loopt op zijn einde.
Jammer Armin, maar geniet van de vele?miljoenen die je al verdient hebt joh!!
Epocs    posted on 26-10-2010 16:42
Poster: Lead
Downloaden voor promotionele doeleinden is niets mis mee.

Waar wel wat mis mee is, is dat mensen het doen met de 128 kbps versie die ze downloaden en niet naar de winkel gaan om hem in goede kwaliteit te kopen als een nummer hen bevalt.

Als je als (semi)profi draait moet je gewoon de muziek die je draait kopen. Je verdient er geld mee, dus waarom daarvan niet wat laten terug vloeien naar de artiesten die het JOU in eerste instantie mogelijk maken om te gaan draaien.

Als je zelf een nummer hebt gemaakt en iemand draait een brakke 128/192 kbps MP3 van je track schaam je je zowat dat je hem gemaakt hebt omdat hij zo slecht klinkt.

Mooi verhaal ik geef je volledig ongelijk!

Ik had een contract bespreking 2 maanden terug over een track, waar hij met bedragen kwam waarop ik antwoorde zorg ermaar lekekr voor dat van dat geld je mij perfect promoot bij iedereen zodat ik MEER bookingen krijg en dat iedereen weet wie ik ben en wat ik kan. Geld voor productie is echt een taboe sorry maar beetje onzin als je nu nog ervan uitgaat dat je met een track zo bakken met geld krijgt of je boterham dubbel kan belegen.

Artiesten moeten inderdaad creatief zijn ik heb hier lesstof overgehad... waarom zouden artiesten hun producties nou voor geld online zetten als ze met gratis producties meer geld binnen hallen dankzij mee populariteit.

Tel is na wat heb je aan 1000 man die 1 track kopen voor 0.99 daarvan hou je maar een klein percentage over.
Bereken nou is een feest waar je 1 uurtje voor hoeft te draaien voor dat zelfde 1000 man die jou track gratis ergens hebben gevonden?

Kennelijk vergeet iedereen het verhaal van paar Amerikanen die hun album gratis hebben weg gegeven waardoor ze populair zijn geworden binnen die scene.

Op school heb ik een concept bedacht waarbij iedere burger verplicht 5 euro extra moet betalen bij de abbokosten, van dat potje kunnen we alles verdelen onder de artiesten van films tot whatever. En wat is 5 euro als je onbeperkt mag gaan downloaden 110,- op jaar basis....
Oliviero    posted on 23-01-2011 16:29
@lead: ik heb vroeger iets van 700 tracks gedownload met zippyshare. daarvan is misschien 1/30 128kbps...
natuurlijk is het wel heel kut als iemand een 128kpbs versie van jou nummer gaat draaien, maar om dingen gratis te laten downloaden word je wel bekend.
je ziet ook dat er op grote gigs alleen maar producers draaien, omdat iedereen ze kent van hun tracks.
de enige djs die echt doorbreken zijn de djs die ook goede nummers maken (producers dus).
mensen gaan er blind van uit dat iemand die een goed nummer maakt ook goed kan draaien. dus als heel veel mensen jou tracks kennen dan word je zoiezo vaak geboekt.
soms is het dus verstandiger om je tracks weg te geven ipv te koop te zetten.

www.soundcloud.com/oliverheldens
User edit by Oliviero on 23-01-2011 @ 16:29:54 (2%)
Mixt-Ape    posted on 23-01-2011 16:35
Hij heeft 100% gelijk.

/thread
LarsH    posted on 23-01-2011 17:11
Armin van Buuren verdient veel als hij draait op feesten.
Dat komt omdat hij bekend is geworden, hij is vooral bekend geworden door het illegaal downloaden van tracks omdat dan veel meer mensen naar zijn track luisteren. En dan wordt te track ook veel meer geshared, zoals TS al zei.
Twitter & Youtube @LaBombaDJ
Flaged
Bonchanoize    posted on 23-01-2011 17:15
Ik ben tegen illegaal downloaden, maar als er ??n iemand is die daar niet over hoeft te klagen is het wel Armin. Dan koop ik liever tracks van onbekende artiesten die het meer nodig hebben.
Let the magic begin

This is an old Topic

No new postings for 5.338 days.
 Post CommentThat would be 177.9 months
or a whopping 14.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

255 Users online: 115 Guests (140 Unknown)
Pages generated today : 19.537
Most visitors online this month : 378
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.138.503