Armin van Buuren in de bres voor auteursrecht
AMSTERDAM - Dj Armin van Buuren liet meteen maar weten zich niet populair te maken met zijn boodschap, maar ging vrijdagmiddag in het kader van het Amsterdam Dance Event (ADE) toch fel in discussie over de auteursrechten van artiesten.
Hij staat daarmee lijnrecht tegenover Europarlementari?r Judith Sargentini (GroenLinks). Dichter aan zijn zijde vond Van Buuren de directeur van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, Hein van der Ree.
Sargentini sprak zich eerder dit jaar uit tegen de wens van het Europees Parlement om strenger op te treden tegen piraterij op internet. Haar partij wil voorkomen dat de aanpak van illegaal downloaden ten koste gaat van de privacy op internet.
Nieuwe verdienmodellen Sargentini pleitte er vrijdag voor dat de muziekindustrie en artiesten op zoek gaan naar nieuwe verdienmodellen, om rond te kunnen komen van hun werk in de muziek. ''Accepteer dat de wereld is veranderd en bedenk creatieve oplossingen.??
Van Buuren liet weten zich met lood in de schoenen in het debat te mengen, omdat zeggen dat iedereen moet betalen voor muziek vandaag de dag geen populaire boodschap is. ''Ik ben hierdoor nu al fans kwijt.??
Eten Toch wil hij opkomen voor zichzelf en zijn collega?s. ''Iedereen roept dat illegaal downloaden gewoon moet kunnen, maar wij proberen plaatjes te verkopen om te kunnen eten. Zelfs ik kan tegenwoordig niet meer leven van de inkomsten van mijn auteursrechten.??
Sargentini, die de auteurswet (uit 1912) niet meer toepasbaar vindt in deze tijd, vond Van der Ree tegenover zich. De auteursrechtendirecteur vindt dat de bestaande wet prima zou functioneren, als die maar wordt gehandhaafd.
Beperkte vrijheid En juist dat handhaven zit de politica dwars, omdat dat volgens haar burgers beperkt in hun vrijheid op het wereldwijde web. ''Met die instelling laat u duizenden artiesten in de kou staan'', aldus Van der Ree.
Van Buuren: ''Het is een schande dat ik als artiest naar de politiek moet stappen omdat er nu echt een einde moet komen aan deze grootschalige diefstal. Er is op dit moment geen wet die vaker wordt overtreden dan de auteurswet.??
Van der Ree bestempelde de Nederlandse praktijk als 'digitaal witwassen'. ''Het product gaat er illegaal in (uploaden is verboden) en komt er legaal uit
Ik vind : Die gast is voor de helft bekend geworden van downloaden hoor,
Iemand hoort een track : Waajoo! echt vet!
Typt in : eiofjseio - siojf zippshare en je hebt hem,
Dus zo makkelijk is het,
En dan hebben ze het op hun telefoon staan,
Reageert ook een vriend : Wajoo! Die wil ik ook

van wie is die?
En dan bluetooth enzo, En dat is ook weer reclame voor hem,