Goede overgang maken (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

djmathijs    posted on 19-10-2010 11:25
Hallo, Ik ben nu al een tijdje bezig met beatmatchen en het gaat steeds beter, alleen zijn mijn overgangen niet altijd even perfect, ik draai voornamelijk House. Ik ben al wat aan het experimenteren geweest met verschillende manieren, bijvoorbeeld bij de climax de bass van de 2e plaat er in 1x indraaien en de 1e plaat stoppen (of soms alleen de bass van de 1e plaat om een kwart zetten en wachten tot een goed moment en dan ook stoppen. Zouden jullie mij wat tips kunnen geven? Groeten Mathijs
Mod edit by Lead on 03-11-2010 22:52 (5%)

What do you think about Goede overgang maken ??

Vote :   

Limb-Girdle    posted on 19-10-2010 11:36
Een aantal maanden geleden had iemand dezelfde vraag, en hiervoor heb ik toen een filmpje gemaakt.

Where the music meets the deejay!
User edit by Limb-Girdle on 19-10-2010 @ 11:37:25 (26%)
djmathijs    posted on 19-10-2010 15:59
LimbGirdie, bedankt voor dit handige filmpje en ik heb er ook zeker wel wat aan, maar ik vraag me meer af hoe je de overgang laat verlopen. Dus hoe je bijvoorbeeld de EQ gebruikt bij de overgang (bijv. bass wegdraaien, high en mid langzaam wegdraaien enz.).
XMatiC    posted on 19-10-2010 16:08
Gewoon tellen.
Dat voel je wel aan wanneer je moet ingooien meestal na 32 tellen.
www.youtube.com/LennertDJ
Esmee    posted on 19-10-2010 16:25
Goed Luisteren naar de muziek en dan een beetje aanvoelen wanneer wat goed klinkt. Als het duidelijk hoorbaar is dat je kloot aan de muziek vind ik het vaak niet lekker klinken... dus dan moet je minder veel klooien met je eq. Ook raad ik aan om in t begin gewoon te oefenen met track A (hoorbaar) alle eq op 0. Track B, bass helemaal dicht, high en mid open. Dan B starten en openfaden. Op het juiste moment(dat hoor je in de muziek) bass A dichtdraaien en B tegelijkertijd open. Dat kan rustig of snel. En dan A uitfaden. Als dat goed gaat kun je de high en mid eq gebruiken van A om het nog wat beter te laten klinken. Ook kun je daarna gaan kijken naar de EQ van B om daar mee te spelen en misschien eerst de high ook dicht te laten, of juist de mid.
oefenen, oefenen, oefenen.
Gerdo    posted on 19-10-2010 16:44
Je moet heel veel oefenen dan ga je vanzelf aanvoelen wanneer je de volgende plaat in moet starten. En bij het oefenen proberen wat je het fijnst vind. Wat Esmee schrijft van de plaat die je in mixed alleen bass dicht.
Ik zet bij sommige platen ook de mid dicht. De platen waar ik dat bij doe die zijn anders erg te horen als ik ze over de ander plaat heen laat lopen. En dan op het juiste moment mid open en dan daarna op het juiste moment de bass open en bij de ander dicht. Deze juiste momenten ga je echt horen als je veel oefend.
succes met oefenen!
Limb-Girdle    posted on 19-10-2010 16:48
Poster: djmathijs
LimbGirdie, bedankt voor dit handige filmpje en ik heb er ook zeker wel wat aan, maar ik vraag me meer af hoe je de overgang laat verlopen. Dus hoe je bijvoorbeeld de EQ gebruikt bij de overgang (bijv. bass wegdraaien, high en mid langzaam wegdraaien enz.).

Het mixen van nummers is een gevoelskwestie...
Stel je voor:

Deck 1: Nummer aan het spelen (over de master).
Deck 2: Nummer staat klaar om ingemixt te worden.

Deck 2 luister je via je koptelefoon of deze goed klinkt met Deck 1. Zo ja, dan draai je van Deck 2 alle EQ's (dus High - Mid - Bass) naar beneden. Je gooit de Fader van Deck 2 omhoog, zodat deze hoorbaar wordt voor het publiek. Nu ga je eerst de MID en HIGH bijdraaien, totdat je denkt van Hey, dat klinkt sweet! Op het juiste moment, draai je de BASS van Deck 1 naar beneden - en draai je de BASS van Deck 2 omhoog. <-- dit is dus een echte gevoelskwestie en vereist veel oefening.
Ik vergelijk de potmeters van de mixer als de nippels van de tieten bij vrouwen... je moet ze met gevoel behandelen. Succes Winking my eye
Where the music meets the deejay!
User edit by Limb-Girdle on 19-10-2010 @ 16:50:44 (46%)
djmathijs    posted on 19-10-2010 16:57
Dank jullie allemaal, hier heb ik zeker wat aan!
Het blijft bij mij nog wat moeilijk om te mixen, aangezien ik nu alleen nog van de computer naar de cd speler kan mixen want heb maar 1 cd speler:@ Maar ik ga even goed experimenteren met de potfilters en blijf vooral veel oefenen!
Esmee    posted on 19-10-2010 18:31
Ik heb t ook geleerd met een iPod en een cd speler en mixer....
Epocs    posted on 29-10-2010 16:28
Vroeger kuch kuch 11 maanden gelden draaide ik me platen over opp een abrupte manier.

Kwam de nieuwe track met een kick in de intro gooid eik de andere bass uti en de andere derin...
Als ik het nu doe zou ik me kapot schamen :P Tis te abrupt en klinkt danv ervolgens neit natuurlijk altijd je overgang camoufleren.

Sinds ik een DJM 800 heb is heel me draaitechniek ook naar de klote! Zit de hele tijd met die Filter te klootzakken!
User edit by Epocs on 29-10-2010 @ 16:29:05 (37%)
Chili    posted on 29-10-2010 16:36
Denk dat het inderdaad erg belangrijk is om te proberen vooral niet te veel en te abrupt met de potmeters te werken..
De bas van plaat 1 terugdraaien naar 10u en de bas van plaat 2 langzaam naar 12u kan in sommige gevallen al genoeg zijn, hetzelfde geldt natuurlijk voor de midden en lage tonen.
main    posted on 29-10-2010 17:00
ligt er ook aan welke style je draait, draai je trance dan is het lekker rustig aan faden. is het house? gooien met die faders! speel met de eq's! maar laat alles nog wel (zoals esmee al zei) zo dat het normaal klinkt
Bootstrap    posted on 29-10-2010 17:07
Het ligt, zoals main terecht noemt, heel erg aan de stijl op welke manier je moet mixen. Bij snoeiharde electro zul je veel sneller extreme cuts met je eq of faders doen dan bij bijvoorbeeld minimal of house. Als je gewoon veel oefent zul je er vanzelf achterkomen welke manier het beste klinkt. Dit is ook 'part of the fun' van draaien vind ik Happy, laughing Je traint jezelf om op een andere manier naar muziek te luisteren dan de gemiddelde mens en dit kost nou eenmaal wat tijd.

Je kunt, om toch een idee te krijgen, luisteren naar mixjes van anderen in de stijl die je zelf ook mixt. Je zult er dan achter komen dat er veel verschillende manieren zijn om een mix goed te laten klinken.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
AdenFarleigh    posted on 29-10-2010 23:33
@ Limb:
Waarom gebruik je niet gewoon 0.16, 0.30, 1.00, 1.30 en 2.00 op het display?ipv elke keer tellen tot 8.. Dat werkt toch veel rustgevender voor jezelf, zeker met House muziek?
Zo time ik mn mixes 9/10 keer.. Verder @ TS; gewoon oefenen have fun & NEEM HET OP... dan hoor je naderhand ook wat je hebt staan uitspoken! (Hou dan ook een traclist bij als je langere mixes maakt) Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
ElVrieso    posted on 29-10-2010 23:41
Ik tel niet altijd, meestal voel ik het gewoon aan en ken ik mijn nummers. Ik kan dan ook niet zijn op mijn 400's wanneer er een breakje of iets aan komt. Happy, laughing

Zoals Esmee al zei, blijven oefenen!
Bruno de Vries - @djelvrieso
Bootstrap    posted on 30-10-2010 00:06
Dat tellen hoef je na een tijdje sowieso niet bewust meer te doen, op het begin wel. Na verloop van tijd voel je aan wanneer je een nummer moet starten. Wel na een hoop oefenen. Als je wil horen hoe het niet moet: luister de mixtape van 'sterretje' van oh oh cherso Winking my eye
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Mixt-Ape    posted on 30-10-2010 00:18
DJ TOOOOOONY STAAAAAAAARRRRRR!!!!!!
Esmee    posted on 30-10-2010 10:22
Wat mij ook veel hielp, en nogsteeds helpt;
kijk/luister naar mixtapes van anderen. Heel youtube staat vol met video's. Je kunt als je het leuk vind ook naar mijn kanaal gaan. Daar staan nog video's van toen ik net bezig was, (oke 3 maanden :P) en ook video's van hoe het nu is. Er zijn talloze instructie video's te vinden op youtube. De truc is goed te luisteren wat er met het geluid gebeurt terwijl je kijkt naar wat die persoon doet. je kun voor jezelf dan ook bepalen of het juist wel of niet klinkt wat die gene doet. Dat vind ik zelf lastiger te bepalen bij mixen zonder video, het lukt wel, maar zeker als je pas bezig bent raad ik je aan om naar youtube te kijken.
En geloof me, dat ik net begon dacht ik, ohhhh eq, dat is gewoon een beetje draaien dat is t simpelste van t hele dj'en. Maar dat viel mij ook nog best tegen eigenlijk. Het is gewoon oefenen luisteren oefenen luisteren en nog eens oefenen.
pieterb    posted on 30-10-2010 14:11
DJ tutor, ellaskins heeft ook een video waarin hij dit duidelijk uitlegt, heeft mij ook geholpen Winking my eye
Epocs    posted on 31-10-2010 18:33
Poster: main
ligt er ook aan welke style je draait, draai je trance dan is het lekker rustig aan faden. is het house? gooien met die faders! speel met de eq's! maar laat alles nog wel (zoals esmee al zei) zo dat het normaal klinkt

Oja ooit wel is naar House artiesten geluisterd?
Welke hem heen en weer fade of die hem mooi uit fade naar de volgende track?

Volgens mij is de techniek van SJ & RM, Afrojack en Hardwell wel wat beter dan een Vato die hem om de 2 tellen derin en deruit gooit.

Hoe moet je als publiek er in komen dan? Gaat toch niet?

main    posted on 31-10-2010 19:20
kerel.. sorry dat ik het zeg maar nu word ik een beetje moe van je..

je neemt alles letterlijk. 100% letterlijk wel te verstaan.

onderliggende gedachte van mijn post die je hebt gequote: trance is heel rustig en house is meer bewegend.

vind dit een beetje jammer van je, dit aangebranden gedoe 24/7. neem dat ook maar letterlijk
JMwan    posted on 31-10-2010 21:20
Poster: Bootstrap
Dat tellen hoef je na een tijdje sowieso niet bewust meer te doen, op het begin wel. Na verloop van tijd voel je aan wanneer je een nummer moet starten. Wel na een hoop oefenen. Als je wil horen hoe het niet moet: luister de mixtape van 'sterretje' van oh oh cherso Winking my eye

egt onbegrijpelijk dat die kerel op starbeach stond, quintino vond het vast belachelijk.

En alleen maar omdat hij in oh oh cherso speelt, zo wil ik ook wel succes maken als dj!

Ik vond het egt raar om dit te horen aangezien ze in de eerste aflevering dat hij een bekende haagse DJ is, dan zou je toch wel beter verwachten :S
Esmee    posted on 31-10-2010 21:37
Poster: Epocs

Oja ooit wel is naar House artiesten geluisterd?
Welke hem heen en weer fade of die hem mooi uit fade naar de volgende track?

Volgens mij is de techniek van SJ & RM, Afrojack en Hardwell wel wat beter dan een Vato die hem om de 2 tellen derin en deruit gooit.

Hoe moet je als publiek er in komen dan? Gaat toch niet?

Probeer alsjeblieft fatsoenlijk Nederlands te schrijven... want ik snap echt niets van je post...
+ Je moet zoals main al zei niet alles zo letterlijk nemen.... + vato draait gewoon anders dan Hardwell, dat maakt zijn techniek niet meteen beter of slechter.
Bvanleeuwen    posted on 31-10-2010 22:05
Poster: main
kerel.. sorry dat ik het zeg maar nu word ik een beetje moe van je..

je neemt alles letterlijk. 100% letterlijk wel te verstaan.

onderliggende gedachte van mijn post die je hebt gequote: trance is heel rustig en house is meer bewegend.

vind dit een beetje jammer van je, dit aangebranden gedoe 24/7. neem dat ook maar letterlijk

Helemaal mee eens. Wat een vermoeinde persoon! Ik zeg, gewoon zoals toen met 'Ilja'.....Thumbs Up
Epocs    posted on 31-10-2010 22:18
Esmee pardon?
Omdat jij het niet begrijpt? Moet dat dus inhouden dat ik geen fatsoenlijk Nederlands typ?

@ main.....
Aangezien de heer hierboven nog beginnend is vind ik dat je per definitie iemand niet zo moet leren mixen. Tot slot willen we alle dat er wat geleerd word en irriteerde ik me aan jou advies om zo te mixen waardoor ik voorbeelden erbij haalde. Hoor van vele dat het zelfs bij DJ lessen ook word afgeraden omdat je zo geen ene zak leert om hem niet lang mee te?laten lopen omdat een beginner geneigd is hem dan snel weg te klikken omdat het niet lekker gaat dus in feitelijk weg lopen van je fouten.

en main ik vind dat hier nogal een beetje als een encyclopedie word gereageerd terwijl man de ballen verstand heeft in praktijk....Net als in heel die DJ mag topic volgens gaf op 1 persoon na mij iedereen telkens gelijk omdat ik degelijk wel vaak erop uit trek om iedereen te beluisteren en moeite doe om alles goed in kaart te brengen vandaar dat ik soms heel erg geprikkeld reageer als mensen reageren met tips waar je iemand niet 100 ten goede doen of dingen buiten eigen bereik zegt. HELEMAAL NIKS TEGEN JOU HOOR MAIN gaat het echt niet op! Helaas zitten in sommige topics mensen zoals Esmee hier boven die praten dan gelijk mensen na want ze zegt hier boven ook dat ik ALLES letterlijk neemt terwijl ze eigenlijk 1 zinnetje citeert beetje overdreven dus om mensen zo aan te spreken? Of niet dan Esmee?

Bvanleeuwen jou confrotatie met mij dat je zei dat ik alles zo goed wist had zich wel weer even laten zien he?
Dat iemand er overheen kwam met er is een boek waar Armin dit ook al in zei?
User edit by Epocs on 31-10-2010 @ 22:20:21 (13%)
Esmee    posted on 01-11-2010 07:59
Gast alsjeblieft doe normaaaal.....
Ik vond het een vrij overdreven reactie richting Main zijn post die behulpzaam bedoelt was. Dan ben ik niet meteen een naprater Cool
Reageer dan op zo'n manier richting mensen die geen waardevolle toevoeging hebben aan het topic.

Helaas zitten in sommige topics mensen zoals Esmee

Ik zal hem onthouden

103 Users online: 10 Guests (93 Unknown)
Pages generated today : 19.346
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.407.720