Starten serieus produceren (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Hardbazz    posted on 15-10-2010 15:00
Hoi iedereen,

Ik ben nu een aantal jaartjes aan het 'spelen' met FL, Cubase etc.
Dit deed / doe ik op een simpele laptop met windows vista.

Dat spelen ben ik nu wel zat en wil een stapje gaan maken in de wat serieuzere richting.
Mijn budget is 1000-1200 (max)?euro en ik wil graag weten wat ik hiervoor kan kopen en wat prioriteit heeft.

Nu weet ik wel dat een hele goede macbook pro al meer als dat kost. Maar als ik op Ebay kijk,
dan staan daar ook leuke mac's voor maar 500 euro die het werk ook goed kunnen doen.
En het hoeft van mij niet eens perse een mac te zijn. Als ik op Windows genoeg kan doen en dat
bespaard geld, dan is een mac niet nodig.

Wat raden jullie mij aan qua soft -en -of hardware? De basis lijkt mij een pc die snel kan rekenen,
software die ik al heb (Cubase etc.), een hoop VST's, goede geluidskaart, midi-keyboardje en eventueel hardware.

Hardware (behalve midi keyboard) heb ik nog niet mee gewerkt. Dus weet niet goed welke handig is om te hebben en wat? al te ver gaat voor mij als beginner.

Kortom wat adiveseren jullie me? Laptop of PC, mac OS of Windows etc etc. Thanks alvast voor jullie meningen!

P.S. boxen heb ik al van Mission, dus die heb ik niet meer nodig Winking my eye

What do you think about Starten serieus produceren ??

Vote :   

LilQuint    posted on 15-10-2010 18:28
mac OS of Windows Die keuze ligt helemaal bij JOU, Dat is bij iedereen anders, De ene houd van Windos, De andere van Mac, Voor draaien ben ik voor mac, Maar sommige vinden windows beter, Kwa software zou ik veel demo's downloaden, En gewoon kijken wat jij het fijnste vind.. Al heb je al een midi keyboard, goede geluidskaart en een monitors heb je eigelijk wel al genoeg,
Mixt-Ape    posted on 15-10-2010 18:37
Begin maar met je software te kopen, dan gewoon nog een geluidskaart, deftige monitors en een keyboard en dan kan je deftig beginnen.
Tekhead    posted on 15-10-2010 18:40
er zijn betrouwbaardere plaatsen dan ebay om een 2de hands mac te kopen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Vinnyo    posted on 15-10-2010 18:50
Poster: Tekhead
er zijn betrouwbaardere plaatsen dan ebay om een 2de hands mac te kopen.
  Betrouwbaarder dan eBay? Dat kan haast niet..
Tekhead    posted on 15-10-2010 18:57
toch wel
nils7    posted on 15-10-2010 19:01
Poster: Vinnyo

Betrouwbaarder dan eBay? Dat kan haast niet..

Apple zelf Winking my eye Refurbished Mac :D
LilQuint    posted on 16-10-2010 09:46
2dehandsemac.nl Heb ik hem vandaan,,
Hardbazz    posted on 16-10-2010 17:46
thanks voor de replies jongens! Zal eens kijken naar zo'n 2e hands mac. Software heb ik al gekocht. Dus compleet legaal al bezig. Aanschaf van monitoren en software hoeft dus niet meer.
Mij gaat het om een leuke (rond de 100-150 euro) geluidskaart waar een mic ingang opzit en voor m'n keyboardje.
Welk keyboardje raden jullie aan en wat voor een hardware (als dat makkelijk is om te hebben dan...)?

Edit:

En wat voor eigenschappen moet een mac precies hebben om de software te kunnen draaien? En soms zie ik bij gasten
2 schermen staan. Is dit nuttig om ook aan te schaffen of overbodige luxe?
User edit by Hardbazz on 16-10-2010 @ 17:48:49 (50%)
Bouncy    posted on 16-10-2010 18:19
Poster: LilQuint
2dehandsemac.nl Heb ik hem vandaan,,
  Ik ook, is toch beter dan marktplaats, omdat het niet zo bekend is...
martijno    posted on 16-10-2010 18:20
2 schermen moet je zelf weten. het kan wel overzichtelijker zijn tijdens het produceren, omdat je anders een heel rommeltje op je scherm tegelijk open hebt. Winking my eye maar ik zou alleen een 2e scherm aanschaffen als je er een probleempje mee krijgt. anders is het inderdaad overbodige luxe!
Tekhead    posted on 16-10-2010 18:23
Poster: Hardbazz
thanks voor de replies jongens! Zal eens kijken naar zo'n 2e hands mac. Software heb ik al gekocht. Dus compleet legaal al bezig. Aanschaf van monitoren en software hoeft dus niet meer.
Mij gaat het om een leuke (rond de 100-150 euro) geluidskaart waar een mic ingang opzit en voor m'n keyboardje.
Welk keyboardje raden jullie aan en wat voor een hardware (als dat makkelijk is om te hebben dan...)?

Edit:

En wat voor eigenschappen moet een mac precies hebben om de software te kunnen draaien? En soms zie ik bij gasten
2 schermen staan. Is dit nuttig om ook aan te schaffen of overbodige luxe?

Koop enkel een Mac met Intel processor anders kan je de nieuwste software van Traktor of Rane niet gebruiken.
bambamstudio    posted on 16-10-2010 22:05
Ik zou nooit gaan produceren met een laptop om verschillende redenen: 1: qua snelheid loopt iedere laptop achter een desktop, idem met de grote van de HD. En ja, alle bij-de-handjes gaan nu roepen externe HD, maar je wilt geen audio streamen van een USB HD. En heb je een mac nodig om te produceren? nee. Voor het geld van een 2e hands mac koop je een snellere PC met win7 En twee schermen? ja doen! Krijg je geen spijt van.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
TH3llC    posted on 16-10-2010 23:05
Poster: bambamstudio
Ik zou nooit gaan produceren met een laptop om verschillende redenen: 1: qua snelheid loopt iedere laptop achter een desktop, idem met de grote van de HD. En ja, alle bij-de-handjes gaan nu roepen externe HD, maar je wilt geen audio streamen van een USB HD. En heb je een mac nodig om te produceren? nee. Voor het geld van een 2e hands mac koop je een snellere PC met win7 En twee schermen? ja doen! Krijg je geen spijt van.

amen
Tekhead    posted on 16-10-2010 23:30
die hopelijk niet vastloopt
bambamstudio    posted on 17-10-2010 09:28
MAc loopt net zo goed vast als een windows PC. En waar ik me altijd aan stoor: als op een windows PC bijvoorbeeld Cubase of welk ander stukje software vastloopt, dan roepen de macfan boys KUT windows, als Cubase op een of welk ander stukje software vastloop dan roepen de macfan boys kut Cubase. En ja ik heb een macbook pro en een XP bak in de studio staan. Ik beta test voor Cubase, Rob Papen en Native Instrumets en geloof me nou, ook MAc is niet heilig. Maar het is natuurlijk veel stoerder om te roepen PC is kut en daardoor tegen iedereen te zeggen: kijk ik heb wel een Mac. Er is niets mis met een Windows PC, en vindt iemand dat wel, nodig ik hem of haar graag uit in de studio om eens te komen kijken en luisteren wat ik, in de ogen van sommige hier, met een XP bak uitvreet.
Tekhead    posted on 17-10-2010 10:44
ik heb ze ook beide, en heb enkel problemen met vastlopen met de PC, maar ik heb geen cubase en?kan er dus geen mening over hebben over het al dan niet vastlopen op PC en/of Mac van dit programma.
Hardbazz    posted on 17-10-2010 12:45
MAc loopt net zo goed vast als een windows PC. En waar ik me altijd aan stoor: als op een windows PC bijvoorbeeld Cubase of welk ander stukje software vastloopt, dan roepen de macfan boys KUT windows, als Cubase op een of welk ander stukje software vastloop dan roepen de macfan boys kut Cubase. En ja ik heb een macbook pro en een XP bak in de studio staan. Ik beta test voor Cubase, Rob Papen en Native Instrumets en geloof me nou, ook MAc is niet heilig. Maar het is natuurlijk veel stoerder om te roepen PC is kut en daardoor tegen iedereen te zeggen: kijk ik heb wel een Mac. Er is niets mis met een Windows PC, en vindt iemand dat wel, nodig ik hem of haar graag uit in de studio om eens te komen kijken en luisteren wat ik, in de ogen van sommige hier, met een XP bak uitvreet.

Ik denk dat ik wel overtuigd ben over het feit dat ik met mijn buget liever voor een desktop pc met windows ga.
Aan welke eigenschappen moet deze voldoen om Cubase etc soepel te laten draaien? 2 gb sdram genoeg of moet
dit wel een stukje zwaarder? Liefst natuurlijk zo veel mogelijk HD. Maar welke processor wel en niet geschikt is, zou
ik persoonlijk niet kunnen inschatten...

Ik had trouwens deze op het oog:

http://www.tweedehandsmac.nl/classifieds/classifieds_detail.lasso?s=nl&id=12448710

Als ik hier 2 of 3 GB Ram bij prik (als dit kan), is dit dan voldoende of is deze desktop te verouderd voor de nieuwste software?
Sjoewe    posted on 17-10-2010 12:49
GEEN Powermac kopen. Heel veel nieuwe programma's zijn alleen nog compatible met het Intel platform! Die zullen niet werken op een G5.
Hardbazz    posted on 17-10-2010 13:04
Poster: Sjoewe
GEEN Powermac kopen. Heel veel nieuwe programma's zijn alleen nog compatible met het Intel platform! Die zullen niet werken op een G5.

Thanks dat wist ik niet. Heb je ook een idee wat voor desktop wel geschikt is voor mij qua intern geheugen etc?
Keek net even hier:

http://www.maxtron.nl/samenstellen/samenstellen.html

Ze hebben zo veel keuze. Ik heb bij elk onderdeel wel het idee dat het sneller en beter moet. Weet niet goed wat
al voldoende is voor het draaien van de software?
bambamstudio    posted on 17-10-2010 13:04
Poster: Tekhead
ik heb ze ook beide, en heb enkel problemen met vastlopen met de PC, maar ik heb geen cubase en?kan er dus geen mening over hebben over het al dan niet vastlopen op PC en/of Mac van dit programma.

en of andere software. Lezen is ook een vak 'mijnheer ik heb nu na lang zeuren van het vrouwtje een mac mogen kopen en nu is pc kut'

en Hardbazz: neem de nieuwe i7 processor, 4 cores en minimaal 4 gig geheugen. Bespaar op de kast, want dat boeit niet. Neem ook 7200 of 10.000 toeren HD's. Ook een iets betere video kaart is aan e raden. En een tip: zet straks , als je je pc hebt, alle onzin van doorzichtige schermen, screensavers en al die programma's die op de achtergrond mee draaien uit. Wordt (ook een mac) sneller van.

glimmede ellende zeg, wat is DJR toch kut met safari fijn he jongens apple!?
User edit by bambamstudio on 17-10-2010 @ 13:11:41 (100%)
Hardbazz    posted on 17-10-2010 13:47

en Hardbazz: neem de nieuwe i7 processor, 4 cores en minimaal 4 gig geheugen. Bespaar op de kast, want dat boeit niet. Neem ook 7200 of 10.000 toeren HD's. Ook een iets betere video kaart is aan e raden. En een tip: zet straks , als je je pc hebt, alle onzin van doorzichtige schermen, screensavers en al die programma's die op de achtergrond mee draaien uit. Wordt (ook een mac) sneller van.

Thanks. Ook extra voeding er bij nemen of is het voldoende wat op de kaarten zelf zit?
bambamstudio    posted on 17-10-2010 15:17
Voeging is voldoende, gewoon een maatje groter nemen. En gooi als je dongles, muis ed op een hubje met voeding., al hebben de meeste PC's wel een stuk of 6 USB poorten
niiicola    posted on 17-10-2010 15:23
Kijk eens bij de Alternate PC Builder (mag niet linken dus zoek maar op Google). Die configurator is erg handig en ziet ook als dingen niet bij elkaar werken enzo..
Gewoon.
Hardbazz    posted on 17-10-2010 21:03
Poster: niiicola
Kijk eens bij de Alternate PC Builder (mag niet linken dus zoek maar op Google). Die configurator is erg handig en ziet ook als dingen niet bij elkaar werken enzo..

Thanks. Qua pc kom ik er denk ik wel uit. Idee?n voor een midi keyboard? Richtprijs: ?100 (mag iets meer zijn)
bambamstudio    posted on 17-10-2010 21:14
kijk eens naar Icon, redelijk nieuw merk maar voelt allemaal erg degelijk aan en heeft een nette prijs. Blijf van CME en Behringer af.

279 Users online: 114 Guests (165 Unknown)
Pages generated today : 94.939
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.891.976