Wat is de logica van de behuizing (Speakers)?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Milo    posted on 13-10-2010 11:21
Beste DJ'ers,

Een vriend en ik hebben een vraag over het zelf bouwen van speakers. Wij hoorde dat je moest opletten bij de maten / inhoud van een speaker.

Wat willen wij maken:
een top speaker van;
- 400 watt,
- ligt materiaal,
- makkelijk te vervoeren,
- toch chique uitstraling.

Onze vraag is nu dus, wat hebben wij nodig, en hoe zit het nu met die behuizing? Hij moet passief zijn, dus geen ingebouwde versterker, en we willen zo min mogelijk bas in de top. Dit laatste namelijk omdat wij al 2 subs hebben.

Gr,
Chris & Milo

What do you think about Wat is de logica van de behuizing (Speakers)? ??

Vote :   

Bootstrap    posted on 13-10-2010 12:15
Als je een goede speaker koopt is geprobeerd de behuizing bij het ontwerp perfect af te stemmen op de gebruikte materialen. Het is totaal niet makkelijk om dit zelf te doen. Ik zou dus gewoon een speaker kopen als ik jullie was.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
main    posted on 13-10-2010 12:33
idd, als je een maakt mag je hopen dat er goed geluid uit komt..
Lucalicious    posted on 13-10-2010 12:58
dat er geen laag uit je topjes komt kun je het beste gewoon met een cross-over regelen.
juless    posted on 13-10-2010 13:40
ligt aan de golflengte... weet zo snel niet de berekening maar die is er wel.
zo kan je de afstand berekenen wat hij in de diepte moet zijn van speaker tot achterkant
EleMentcp    posted on 13-10-2010 13:44
ik weet wel dat er van die bouw pakketen zijn en dan kan je zelf je boxen ook samenstellen ofzo:s weet niet precies maar collega van me had dat gedaan
tairip    posted on 13-10-2010 14:05
Poster: juless
ligt aan de golflengte... weet zo snel niet de berekening maar die is er wel.
zo kan je de afstand berekenen wat hij in de diepte moet zijn van speaker tot achterkant

344meter per seconde / frequentie is de gehele goldflengte.

80Hz is dus 4.3 meter.
eekaat    posted on 13-10-2010 14:52
speakerplans is een goede website hiervoor...
MaximDJ    posted on 13-10-2010 16:32
Inderdaad, die website is erg goed. Ik kan jullie het bouwen van een speaker wel afraden omdat je bij lange na NIET de geluidsdruk/sterkte en zuiverheid haalt bij een (amateuristische, want ik neem aan dat jullie geen professional speakerbouwer zijn) zelfbouw speaker...Tis maar de vraag of je dat wilt.
Party Sensations. Excellence in entertainment.
cross-over    posted on 13-10-2010 17:00
Helemaal eens met de opmerkingen hierboven.

Als je al een schema gebruikt van speakerplans zorg er dan voor dat je de aangegeven speakers gebruikt.

Het ontwerp is afgestemd op de aangegeven speaker. Als het zo eenvoudig zou zijn......

Meestal is zelfbouw duurbouw als het op speakers aankomt.
Als je een beperkt budget hebt kun je beter even op marktplaats kijken ofzo....
http://soundcloud.com/lau-daniels
Milo    posted on 13-10-2010 21:23
Het gaat juist om de ervaring, we zijn namelijk allebei zeer ge?ntresseert in hoe het bouwen van een speaker in z'n werk gaat, en willen het ook leren. Tuurlijk is het niet meteen perfect maar je hebt wel een leuke ervaring.
Ik ga eens op die site kijken!

Zijn er nog tips, behalve het afraden van het bouwen? :P
RAS    posted on 14-10-2010 02:49
Wat een gezeur met het afraden van speakers bouwen. De topic starter vroeg toch helemaal niet of hij het wel of niet moest doen? Help hem met tips over het bouwen en als je twijfels hebt dan hou je die lekker voor je. Misschien is de TS wel heel handig met wat gereedschap. Ide?en afschieten daar help je niemand mee.

Lijkt me super leuk om een keer zelf een speaker te bouwen (Als ik er geld en tijd voor had) en ben er van overtuigd dat het niet zo zal gaan klinken als een dure PA-set uit de winkel. Maar dan zou ik wel perfect weten hoe alles in zo'n speaker werkt en kan ik het vanaf dan ook makkelijker fixen als het kapot is. Zoals Milo zegt: het gaat om de ervaring.
User edit by RAS on 14-10-2010 @ 02:52:41 (16%)
cross-over    posted on 14-10-2010 11:14
Zeuren over afraden?.....,? nee even aangeven dat het hoogst waarschijnlijk geld weggooien is (spreek uit eigen ervaring).

Maar als je toch besluit het zelf te doen lees dan eerst nog wat info Cool

Kijk eens op http://www.loudspeaker-building-guide.com/?en http://www.djsociety.org/Speaker_1.htm

succes met het bouwen en laat even weten hoe het is afgelopen.....

http://soundcloud.com/lau-daniels
TH3llC    posted on 14-10-2010 12:57
is niet afteraden..
heb zelf pas een subwoofer gemaakt(de kist dan toch)
gewoon zorgen voor juiste afmetingen en niet snelsnel wille werken dan komt het wel goed,
als je handig bent teminste en het juiste materiaal hebt
Bootstrap    posted on 16-10-2010 15:08
Poster: RAS
Wat een gezeur met het afraden van speakers bouwen. De topic starter vroeg toch helemaal niet of hij het wel of niet moest doen? Help hem met tips over het bouwen en als je twijfels hebt dan hou je die lekker voor je. Misschien is de TS wel heel handig met wat gereedschap. Ide?en afschieten daar help je niemand mee.

Ik was onder de indruk dat de TS goedkoop een goede speaker wilde hebben door hem zelf te bouwen. Als je het daar niet voor doet is het natuurlijk hartstikke leuk om er zelf ??n te bouwen Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini

This is an old Topic

No new postings for 5.431 days.
 Post CommentThat would be 181 months
or a whopping 14.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

268 Users online: 133 Guests (135 Unknown)
Pages generated today : 68.751
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.865.788