DJ tijdperk voorbij? (6/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

djmamo    posted on 12-10-2010 11:56
Na jaren vinyl, cd's en mp3's te hebben gedraaid met gigs, soms grote,?in Nederland, Belgie en Duitsland sta ik nu op een punt om te gaan stoppen met deze mooie hobby.

Waarom ga ik stoppen zullen vele denken, ik ben van mening dat het met de dag moeilijker word om nog net als vroeger je platen te draaien in een leuke discotheek.
Zelf organiseer ik feesten (houselicious, Massive en The 90's Club) en daaraan zie ik ook dat ook 'lokaal bekendere dj's het steeds moeilijker krijgen om te draaien. En sommige dj's produceren ook met regelmaat platen die dan te koop zijn via de muzieksites.
Per week krijg ik 5/6 verzoeken of jongens op mijn feesten mogen draaien, dat is geen probleem mits het niveau goed is. Maar onder deze dj's zitten ook jongens die op het punt staan van doorbreken of al onder contract staan bij een agency. Maar hieruit blijkt wel dat het ook voor deze jongens steeds moeilijker word om te kunnen draaien.

Ook het publiek is verandert, zelf zie ik dat het publiek (de massa) pas reageert op de commerciele hits, en niet op de manier dat een pro dj draait of hoe zijn platen keuze is. hee wat leuk daar is 'show me love' weer.....En dit is ook door menig pro dj bevestigd, de massa wil gewoon top 40 dance horen. en niet de muziek van de betreffende dj's.

Ook als je naar de laatste jaren kijkt. op alle grote feesten staan bijna allemaal dezelfde namen. het moet ook steeds groter en mooier en beter. De nederlandse stappers/partygangers zijn verwend.
En als er eens een keertje geen laser of vuur bij een show zit dan was het een slecht feest....

Met de intreding van Traktor en andere systemen word het ook steeds makkelijker om te gaan draaien. Bij traktor is het?zo gemakkelijk dat iedereen zonder ook maar enige vorm van dj achtergrond, gemakkelijk?2 nummers in elkaar kunnen mixen.

Met deze dingen, het steeds meer verzadigen van de markt, en het?steeds makkelijker worden om te draaien. en het moeilijker worden van het publiek,?denk ik dat het echte DJ'en voorbij is.

DJ's hoeven niet meer met zware tassen te shouwen (is ook niet zo heel erg), een goede set voorbereiden is handig, maar blijkt ook vaak dat je (als all-round resident) toch niet weet welke kant het opgaat. En als je geboekt word voor een set van 1 1/2 uur voor jouw style, dan krijg je toch altijd de vraag: heb je niet dat nummer uit de top 40.....!?
En als pietje van 12 met zijn mp3's tegenwoordig je concurent is omdat hij maar 20 euro vraagt (wat soms genoeg zegt) dan houd het toch snel op.

En daarom ben ik van mening dat het hele DJ gebeuren langzaam stopt. en ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.
www.moonentertainment.nl

What do you think about DJ tijdperk voorbij? ??

Vote :   

PaulBrugel    posted on 03-11-2010 08:16
@djmamo: Tijden veranderen he. Dan kan je wel een PC hebben die de plaatjes al zelf in elkaar schuift, maar het is nog steeds van belang?WAT je draait, hoe en wanneer.?Ook al ben je een mixmaster, het aanvoelen van het publiek is vele malen belangrijker. als je het publiek niet kan boeien met je platenkeus is het over.

Ik draai nu al meer dan 14 jaar ieder weekend en ik merk het ook.
Mensen worden kritischer. muziek verandert, ik doen het er ook maar mee. Maar om te zeggen, het dj tijdperk is voorbij, nee hoor. Er komen steeds meer DJ's bij, maar komen er ook?GOEDE DJ's bij?

Ik vind het prima dat iedereen DJ wil worden, en waar ik draai krijgt de eigenaar legio sollicitaties binnen van DJs maar zoek eens een goeie! Iemand die het publiek aanvoelt, gevarieerd draait en het publiek tevreden stelt.

Bloedworst    posted on 03-11-2010 10:38
Poster: Tekhead

Ik was ook een Skin, maar nooit punk, dat was water en vuur hoor bij ons, wel elke week rellen tussen punks en skins in de Cinderella in Antwerpen, twas idd de beste tijd van de afgelopen eeuw.

maar idd best terug on topic. ghrrrg

Ja klopt hier in amsterdam same story altijd problemen, maar de muzik maakte in mij de swits, SKA ik was er gek op later veranderde ik van mening toen het de kant opging van skrewdriver en het allemaal en ultra rechtse bedoeling werd haakte ik af,?dus ik?trok en spijkerbroek met hoogwater aan en me adidas, disco was geboren in mij, en weer ging ik rellen met punkers hahaha wat en tijd als je jong bent doe je gekke dingen, en ja je zoekt je identiteid.
leuk om zo gepraat te hebben maar nu moeten we weer on topic want anders denken ze nog die ouwe l*llen gaan maar door.
groet Tekhead

PaulBrugel je hebt gelijk en ego dj is het ergste wat er is, en a good one is hard to find tenzij je en dikke beurs heb.
Tekhead    posted on 04-11-2010 01:26
Poster: Bloedworst

Ja klopt hier in amsterdam same story altijd problemen, maar de muzik maakte in mij de swits, SKA ik was er gek op later veranderde ik van mening toen het de kant opging van skrewdriver en het allemaal en ultra rechtse bedoeling werd haakte ik af,?dus ik?trok en spijkerbroek met hoogwater aan en me adidas, disco was geboren in mij, en weer ging ik rellen met punkers hahaha wat en tijd als je jong bent doe je gekke dingen, en ja je zoekt je identiteid.
leuk om zo gepraat te hebben maar nu moeten we weer on topic want anders denken ze nog die ouwe l*llen gaan maar door.
groet Tekhead

PaulBrugel je hebt gelijk en ego dj is het ergste wat er is, en a good one is hard to find tenzij je en dikke beurs heb.

Idd, twaren nogal toestanden toen he, en ook de verschillende muziekstijlen volgden vrij snel elkaar op. Er werd idd ook gevochten tussen revaliserende groepen, maar het bleef allemaal meer dan aanvaardbaar, geen wapens, messen, boksbeugels, of andere moordwapens zoals nu.

Ontopic: Het dj zijn pur-sang is aan't afkalveren tot alleen maar de naam/titel/beroep DJ zal samensmelten met een andere naam uit de amusementsector. Zoiets als dj-comic of zo, iemand die meer doet dan alleen maar de muziek laat galmen, iets extra geven aan het publiek, wat dan precies, dat?mag Joost weten. Alleen top old skool dj's zullen enkel op old skool party's hun nostalgie mogen botvieren.??
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
WalterRavensberg    posted on 04-11-2010 12:27
Zeeer verkeerde redenatie om te zeggen dat het dj-en zal stoppen.

Het is heel simpel, een pc neemt idd veel werk van dj's weg. kleine cafeetjes die nu alleen nog maar een alcas pc hebben zorgen er natuurlijk voor dat veel dj's in spe niet meer hun ding kunnen doen.

MAAAAAR er is 1 heel groot voordeel van een DJ tov een pc, namelijk iets wat de komende decennia nog niet door computers over genomen kan worden. En dat is namelijk het aanvoelen van het publiek en het inspelen daarop!!!

P
robleem is echter dat iedereen met een djprogrammaatje zoals traktor en een harddisc vol mp3's zich tegenwoordig dj noemt. Schandalig!!!!!!! Deze jongen kunnen idd perfect beatmixen maar weten helemaal niets van spelen met je publiek. Alleen een ervaren dj kan het publiek aanvoelen.

2 van mijn klanten (danscafe's) zijn inmiddels gestopt met de goedkope beginnende dj's en overgestapt naar dj's met minimaal 10jaar draaiervaring. dit kost ze wel minimaal 200 per avond ipv 5 tientjes voor het zoontje van 16 die met met z'n ipod komt. maar het is met ervaren dj's bewezen dat het aantal bezoekers van deze 2 zaken weer flink gestegen is tov een jaar geleden.

mijn conclusie is dat als je echt hart voor muziek hebt en goed je publiek kan aanvoelen je altijd werk zal hebben.

en tsja.... 95% van alle dj's wil alleen maar house draaien, dus daar is een overvloed van. logisch dus dat ze elke week thuiszitten en slechts hooguit 1x per maand een echte klus hebben. Aan de andere kant is het wel zo dat als je in de house-scene 'ontdenkt' wordt je erg leuk kan verdienen, iig meer als all-round dj.
Tekhead    posted on 04-11-2010 12:41
Poster: WalterRavensberg
Zeeer verkeerde redenatie om te zeggen dat het dj-en zal stoppen.

2 van mijn klanten (danscafe's) zijn inmiddels gestopt met de goedkope beginnende dj's en overgestapt naar dj's met minimaal 10jaar draaiervaring. dit kost ze wel minimaal 200 per avond ipv 5 tientjes voor het zoontje van 16 die met met z'n ipod komt. maar het is met ervaren dj's bewezen dat het aantal bezoekers van deze 2 zaken weer flink gestegen is tov een jaar geleden.

mijn conclusie is dat als je echt hart voor muziek hebt en goed je publiek kan aanvoelen je altijd werk zal hebben.

Respect for your 2 customers Cool
ArCee    posted on 06-11-2010 11:05
Wat ik hoop, en de tijd zal leren of het goed heb of niet, is dat het deejayen van nu, dus zowel digi-jocks en deejays met gear een hype is. Er is nu een periode aan de gang waarin iedereen dj wil zijn of worden. Zeer vele hebben de droom ooit eens door te breken en full prof te worden en van djen een baan te maken, misschien met produceren erbij. Alle jonge mensen van nu, zeg vanaf een jaar of 13 a 14 kijken naar namen als David Guetta, Armin van Buuren etc en zien zichzelf zo in de schijnwerpers staan, over een bepaalde tijd? Dat is hun droom, hun wens.

Voor zeer vele, voor de meeste zelfs,?zal deze droom altijd een droom blijven of hij zal wreed uiteen spatten. Die status is slechts voor een zeer select aantal mensen weg gelegd. Zelfs een goede naam en reputatie opbouwen om elke week op 1 van?de betere feesten te kunnen draaien is tegenwoordig maar voor enkele weg gelegd.

-Ten eerste moet je een lange adem hebben en je onderschijden.
-Ten tweede moet je zorgen dat ik op een goede manier in de spotlight komt te staan.
-Ten 3e is er door de 'overflow' aan deze dromers veel te veel aanbod, waardoor het nog moeilijker is geworden.
-Ten 4e doen de meeste het zelfde kunstje als een ander, er is teveel van hetzelfde (zelfde muziek, zelfde manier van mixen en een zelfde soort van presentatie etc).

Uiteindelijk zal de spoeling (hopelijk) dunner worden en blijven er een aantal over die, hoe dan ook, doorgaan en zich zullen blijven ontwikkelen. Dat zullen de overblijvers zijn waar we op termijn van gaan horen?
De rest stopt na een bepaalde tijd. De lol is eraf, men word ouder en serieuzer en hebben het wel gezien, de droom vervaagd. Spullen worden verkocht, men krijgt verkering, een baan, gaan samen wonen en er gaan andere dingen spelen. De droom en hobby is over.
Ik hoop dat realiteit straks de overhand weer krijgt en de goede mensen over blijven.
Voor de meeste is het djen van nu slechts een fase in hun leven die een aantal jaren door gaat, maar uiteindelijk vanzelf weer stopt.
Ik hoop dan alleen niet dat de volgende club alweer staat te dringen en alles opnieuw begint. Ik hoop dat een eventuele volgende generatie ziet, via de mensen die massaal afhaken, hoe moeilijk het is om er echt iets van te maken en iets anders zoeken als hobby. ?
Dolivieira    posted on 06-11-2010 11:12
Daar heb je wel een punt. Ik draai en produceer. En heb lange adem. Ik ben blij dat ik bijna elke week wel ergens draai. Maar om dat ik ga door breken zal ik niet van uit gaan. Ik draai ook omdat ik het leuk vind om mensen te vermaken. Je moet zeker niet gaan denken dat je top DJ gaat worden. Daar speelt geluk ook in mee en dat is maar voor een paar duizend DJ wereldwijd weg gelegd. Als het daar voor doet dan kan je beter een andere hobby zoeken.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
nils7    posted on 06-11-2010 13:10
Poster: Dolivieira
Daar heb je wel een punt. Ik draai en produceer. En heb lange adem. Ik ben blij dat ik bijna elke week wel ergens draai. Maar om dat ik ga door breken zal ik niet van uit gaan. Ik draai ook omdat ik het leuk vind om mensen te vermaken. Je moet zeker niet gaan denken dat je top DJ gaat worden. Daar speelt geluk ook in mee en dat is maar voor een paar duizend DJ wereldwijd weg gelegd. Als het daar voor doet dan kan je beter een andere hobby zoeken.

Voor publiek draaien is zo ie zo leuker... haal ik veel meer inspiratie uit dan dat ik thuis een setje sta te draaien! Happy, laughing
Tekhead    posted on 07-11-2010 03:34
dat vinden wij ook allemaal nils Smile
ArCee    posted on 07-11-2010 12:22
Live draaien, voor publiek is natuurlijk niet alleen stimulerend, het is tevens een goede graadmeter of je goed bezig bent door de reactie van de mensen.
Dat is ook het grote verschil met draaien op radio. Daar heb je geen direct 1 op 1 contact met je luisteraars. Daarentegen, als het een redelijk station is, dan bereik je wel meer mensen in 1 keer. tevens kun je sets corrigeren voor hij word uitgezonden. Met live draaien val je meteen door de mand Winking my eye?
Alles heeft dus een voor en een tegen.

Alleen.......door de grote aanloop en stroom deejays op dit moment, worden beide dingen steeds lastiger om te realiseren. Er is gewoon TEVEEL aanbod.
BennoRevelli    posted on 07-11-2010 12:31
Poster: ArCee
Live draaien, voor publiek is natuurlijk niet alleen stimulerend, het is tevens een goede graadmeter of je goed bezig bent door de reactie van de mensen.
Dat is ook het grote verschil met draaien op radio. Daar heb je geen direct 1 op 1 contact met je luisteraars. Daarentegen, als het een redelijk station is, dan bereik je wel meer mensen in 1 keer. tevens kun je sets corrigeren voor hij word uitgezonden. Met live draaien val je meteen door de mand Winking my eye?
Alles heeft dus een voor en een tegen.

Alleen.......door de grote aanloop en stroom deejays op dit moment, worden beide dingen steeds lastiger om te realiseren. Er is gewoon TEVEEL aanbod.

Helemaal mee eens ArCee,

En ik denk dat jou vorige post ook nog wel eens uit zou kunnen gaan komen.
Zo gaat het immers al een hele tijd. Na verloop van tijd stopt het vaak vanzelf.
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
nils7    posted on 07-11-2010 12:32
Poster: Beatunite

Helemaal mee eens ArCee,

En ik denk dat jou vorige post ook nog wel eens uit zou kunnen gaan komen.

Zo gaat het immers al een hele tijd. Na verloop van tijd stopt het vaak vanzelf.

Misschien dat met het verdwijnen van TMF het al in gang is gezet...

This is an old Topic

No new postings for 5.418 days.
 Post CommentThat would be 180.6 months
or a whopping 14.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

130 Users online: 70 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 67.614
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.335.587