DJ tijdperk voorbij? (4/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

djmamo    posted on 12-10-2010 11:56
Na jaren vinyl, cd's en mp3's te hebben gedraaid met gigs, soms grote,?in Nederland, Belgie en Duitsland sta ik nu op een punt om te gaan stoppen met deze mooie hobby.

Waarom ga ik stoppen zullen vele denken, ik ben van mening dat het met de dag moeilijker word om nog net als vroeger je platen te draaien in een leuke discotheek.
Zelf organiseer ik feesten (houselicious, Massive en The 90's Club) en daaraan zie ik ook dat ook 'lokaal bekendere dj's het steeds moeilijker krijgen om te draaien. En sommige dj's produceren ook met regelmaat platen die dan te koop zijn via de muzieksites.
Per week krijg ik 5/6 verzoeken of jongens op mijn feesten mogen draaien, dat is geen probleem mits het niveau goed is. Maar onder deze dj's zitten ook jongens die op het punt staan van doorbreken of al onder contract staan bij een agency. Maar hieruit blijkt wel dat het ook voor deze jongens steeds moeilijker word om te kunnen draaien.

Ook het publiek is verandert, zelf zie ik dat het publiek (de massa) pas reageert op de commerciele hits, en niet op de manier dat een pro dj draait of hoe zijn platen keuze is. hee wat leuk daar is 'show me love' weer.....En dit is ook door menig pro dj bevestigd, de massa wil gewoon top 40 dance horen. en niet de muziek van de betreffende dj's.

Ook als je naar de laatste jaren kijkt. op alle grote feesten staan bijna allemaal dezelfde namen. het moet ook steeds groter en mooier en beter. De nederlandse stappers/partygangers zijn verwend.
En als er eens een keertje geen laser of vuur bij een show zit dan was het een slecht feest....

Met de intreding van Traktor en andere systemen word het ook steeds makkelijker om te gaan draaien. Bij traktor is het?zo gemakkelijk dat iedereen zonder ook maar enige vorm van dj achtergrond, gemakkelijk?2 nummers in elkaar kunnen mixen.

Met deze dingen, het steeds meer verzadigen van de markt, en het?steeds makkelijker worden om te draaien. en het moeilijker worden van het publiek,?denk ik dat het echte DJ'en voorbij is.

DJ's hoeven niet meer met zware tassen te shouwen (is ook niet zo heel erg), een goede set voorbereiden is handig, maar blijkt ook vaak dat je (als all-round resident) toch niet weet welke kant het opgaat. En als je geboekt word voor een set van 1 1/2 uur voor jouw style, dan krijg je toch altijd de vraag: heb je niet dat nummer uit de top 40.....!?
En als pietje van 12 met zijn mp3's tegenwoordig je concurent is omdat hij maar 20 euro vraagt (wat soms genoeg zegt) dan houd het toch snel op.

En daarom ben ik van mening dat het hele DJ gebeuren langzaam stopt. en ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.
www.moonentertainment.nl

What do you think about DJ tijdperk voorbij? ??

Vote :   

cross-over    posted on 14-10-2010 12:29
Poster: main

je hebt wel talent nodig om je eigen style te maken, en hiermee door te gaan, als je een hele aparte style hebt die niemand leuk vind kom je nergens. als je een 1 in a million style hebt kom je ook nergens.

heb je een style die apart is, toch voor velen te luisteren en trekt het publiek? dan heb je kans om groot te worden

edit: @ arcee: AMENCool
  En dan komt ook nog de regel: het gaat er meestal niet om WAT je kent maar WIE je kent........
http://soundcloud.com/lau-daniels
Dolivieira    posted on 14-10-2010 13:46
Idd die wie is ook heel belangrijk. Want dit wereldtje hangt met vriendjespolitiek aan elkaar en dat was ook al in de jaren 80 en 90.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Lucalicious    posted on 14-10-2010 14:37
Poster: cross-over
Blijft een boeiende discussie...

Naar mijn mening zul je als 'gewone' DJ je moeten aanpassen aan het publiek wat voor je staat.
Jij staat daar namelijk?om het publiek te amuseren en niet andersom.

Je kunt stug door blijven gaan maar als er eenmaal onvrede in het publiek is dat niet goed voor je naam.
Je zult zelf moeten beslissen wat wel en niet kan......,

Heb je een all-round publiek dan zul je dat ook moeten draaien andersom is het ook zo, draai je in een club die alleen een bepaalde stijl muziek wil hebben dan heb je als DJ je ook te houden aan dat concept.

Het is nu eenmaal zo dat er steeds meer gelegenheden verdwijnen waar een specifieke muziekstijl gedraaid wordt, dus deze mensen komen ook in de andere clubs en willen hun muziek daar ook horen.

helemaal mee eens! bovendien vermaakt het publiek mij, als zij zich vermaken.

@ arcee: AMEN
DiVario    posted on 14-10-2010 17:12
Poster: main

amen.

ik word de laatste tijd steeds vaker gevraagd om te draaien, en altijd krijg ik 1000en verzoekjes voor top 40 nummers, terwijl de mensen die mij vragen steeds specifieker om house vragen..
en als je het waagt om nee te zeggen tegen de verzoekjes, dan krijg je me toch een boze blikken, en een hoop roddels over hoe slecht je wel niet was..

mensen weten ook niet meer wat een dj is, ze denken dat hij aan t einde van ieder nummer even een nieuwe plaat aanzet, ze denken dat een koptelefoon voor de sier is, en denken dat je genoeg hebt aan 1 laptop, versterker en een set boxen.

ik denk dat je helemaal gelijk hebt, top dat iemand hier dit onderwerp aan bod brengt
  Ben het met je eens.. Ook ik vind het erg vervelend om op feestjes steeds meer commercieel te moeten draaien.. Tegenwoordig is dat nog het enige wat het publiek wil. Er zijn precies slechts heel weinig mensen meer die graag eens wat nieuwe nummers horen. Altijd maar oude (voor ons dj's al afgezaagde) muziek moeten draaien, altijd maar klassiekers, je zou er echt moe van worden! Ik snap het niet helemaal.. Als ik naar een feestje of naar een discotheek / danscaf? ga, dan hoop ik echt dat ik nieuwe, goede, nog onbekende muziek leer kennen / te horen krijg. ik vind het gewoon veel leuker om nieuwe muziek te horen dan steeds die commerci?le, afgezaagde hits..
Practise makes perfect!
Dolivieira    posted on 14-10-2010 18:37
Dan sta je toch op de verkeerde feestjes.
Boyd    posted on 14-10-2010 18:58
en dan komt parapapa americano weer voorbij, en dan denk je echt *zucht*
ArCee    posted on 14-10-2010 20:09
Poster: Dolivieira
Dan sta je toch op de verkeerde feestjes.

Je weet toch, als je net begint en je wilt naam maken, dan pak je ook minder leuke feestjes Cool
Eerst naam maken en wat centen verdienen, daarna ga je kritische worden, zo werkt het vaak.
Dolivieira    posted on 14-10-2010 20:18
Is ook zo. Maar om daar over te gaan klagen heeft niks met de tijd van nu te maken. Dat is jaar en dag zo. Ik draai ook wel eens op feestjes waar er breed gedraait moet worden.

Boyd er zijn grenzen, he. Die ``dont spreak americano`` die draai ik niet.
User edit by Dolivieira on 14-10-2010 @ 20:19:01 (2%)
Tekhead    posted on 14-10-2010 21:02
Inderdaad Dennis, maar niet te breedt he, is niet mijn ding
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 14-10-2010 21:24
Daar kan je voor kiezen. ik doe ook wel eens dance classics avonden. of 70s till 90s. Maar over het algemeen is het voor mij toch. House, Techhouse, Progressive of Techno.
feestbeest    posted on 14-10-2010 21:30
Dat is dan een eigenkeus die je maakt toch? Is ook helemaal niks mee lijkt mij. Ik neem bijna elk feest aan wat ik kan krijgen uiteenlopent van oldies naar schoolfeesten. Als je alleen je eigen stijl wilt draaien kan ik dat best gebruiken. Je hebt nu ookal voor een paar 10tjes een dj controller dus is het niet zo exclusief meer. Zelf stoor ik me in de eerste instantie niet echt aan totdat ze zich zelf top dj noemen. Dan ga ik me ergeren, als het lekker is om aan teklooten... lekker laten gaan!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Tekhead    posted on 14-10-2010 23:59
Poster: Dolivieira
Daar kan je voor kiezen. ik doe ook wel eens dance classics avonden. of 70s till 90s. Maar over het algemeen is het voor mij toch. House, Techhouse, Progressive of Techno.

De echte Retro party's en New-Wave classics neem ik zeer veel aan,? omdat dat voor mij?a piece of cake is en ook een van mijn favorite stylen, anders is het meestal Techno en electro, en classic?house.?
Melle    posted on 15-10-2010 00:56
Het ligt ook helemaal op wat voor avonden je draait. Zo weet ik nog dat laatst een dubstep/d&b party in Nijmegen was, omg, wat ging het publiek daar los, en totaal niet op commercieel spul. Ook als ik al snel kijk naar optredens van echt rauwe electro dj's vind ik dat het publiek goed los gaat op wat er maar ook wordt gedraaid.

Ik ben wel van mening dat de gemiddelde Nederlander vooral geilt op hitjes, maar ik vind ook dat een dj die in een club wilt draaien waar de gemiddelde Nederlander langs komt huppelen ook rekening moet houden met het publiek, dan maar met tegenzin we no speak Americano er doorheen gooien. Alhoewel ik dan nu een mashup van Speak No Americano en Knas draai die ik wel dope vind.
Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee, ik met ook echt een remix fanaat, vaak draai ik nog wel is hitjes waarvan dan een rauwe electro remix van is gemaakt, mee gemaakt dat dan het publiek wel los gaat.

Echt ik draai altijd in balans, op juist een beetje uit balans door na een aantal minder populaire tracks er in 1 keer zo'n hitje door te gooien.

En over het andere onderwerp, ja je hebt je eigen stijl nodig die ook nog mensen aanspreekt, en ja je hebt connecties nodig, en ja, het zijn allebei dingen waar je goed in moet zijn. Als dj moet jij connecties opbouwen, dat ligt aan JOU.
DJdarkness    posted on 15-10-2010 10:31
Tsja,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij voor een groot gedeelte kan vinden in de start post. Ik draai zelf al 10 jaar en ben werkzaam in de horeca en evenementenbranche. Ik ben het er mee eens dat de branche op niet al te lange termijn op zijn gat zal gaan. Het nederlandse publiek is verwent.

Eerst ging je stappen voor de gezelligheid, lekker gek doen, iedereen was weekend aan het vieren. Maar dat gevoel heerst al lang niet meer in het nederlandse uitgaans leven. Het is alleen nog zien en gezien worden. Je moet je als DJ dus echt onwijs onderscheiden. Maar zelfs dan zal het niet mee vallen. Het is niet voor niets dat op 99 % van de feesten Billy the Klit, Chuckie en Ryan Marciano staan. Organisatoren spelen op save en kunnen simpel weg geen risico meer nemen.

Ik heb nu ook al enkele malen gedacht om te stoppen met muziek draaien. Mijn voornaamste reden is vooral dat je wel zo enorm moet zoeken naar fatsoenlijke muziek. Pak weg 5 jaar geleden wist je dat bepaalde labels of artiesten voor kwaliteit stonden. Maar nu moet jij je eigen rot zoeken om uberhaubt nog een stukje fatsoenlijke muziek te vinden.

Dit is in mijn ogen vooral te verwijten aan de DJ's zelf. Neem bv. Tiesto en zijn klassiekers, dat was echte trance. Tiesto anno nu is ook al meer electro en house. Al die bekende DJ's gaan met de mainstream mee. Waardoor je als je niet mainstream draait gewoon goede kwalitatieve muziek mist. Ik draai zelf progressive house, trance. Maar als je op dance-tunes kijkt wat de top 10 is dan loop ik daat echt niet warm voor. Veels te veel electro invloeden als je het mij vraagt. Ik verwacht als ik in het trance genre zit niet een verbastert electro hitje.

Wat ik persoonlijk wel jammer vindt is dat je voor de muziek niet meer naar de clubs toe hoeft. Als je gewoon TMF aanzet of de radio hoor je precies de zelfde hitjes. Het is voor mij echt een onwijze tijd geleden dat ik echt een originele set heb gehoord. Als jij binnen het electro house genre op alle groote websites de top 10 download kun je zo meedraaien in de clubs. Dit is gewoon erg jammer.

Maarja, niets aan te doen. Ik denk wel dat de(12 jarige) generatie die nu al met de PC draait over 10 jaar dingen met muziek kunnen doen waar wij op traditionele wijze nooit hadden durven dromen.
Tekhead    posted on 15-10-2010 11:21
ik kan me deels vinden in je verhaal, al vind ik dat je de huidige Tiesto tunes helemaal niet onder de noemer house of electro kan posten, mijlenver niet, want bij house denk ik aan bvb Felix da housecat, veel werk van david guetta enz... en bij electro, heb je Dr. Lektroluv', Tiefschwarz e.d. en dit ligt helemaal niet in de muzieklijn van Tiesto. Als je absoluut toch wil gaan naar clubs met hun eigen stijl zullen jullie Nederlanders wss dan toch moeten uitwijken naar de buurlanden waar deze clubs nog wel aanwezig zijn en geen concurrentie ondervinden van zogenaamde allround music clubs die?net zoals de stijl clubs hun specifiek publiek hebben en daar ben ik zeer blij om, omdat je op voorhand weet waar je je aan verwachten mag, dit is het voordeel van individualistische trekjes eigen aan de Belgen.
Yvaroz    posted on 15-10-2010 16:13
Er blijven nogsteeds wel DJ's die onderscheid maken van de rest,

niet dat het liedje bij 30 sec een beetje iets in komt dan bij 1 minuut los,
dat vind ik een beetje standaart, maar het wordt denk ik zo erg dat je gewoon zo goed moet zijn(dus zo veel onderscheid van andere DJ's) dat je dan pas echt uitgekozen word voor de grotere feesten,
want bijv?Ryan Marciano en Sunnery James hebben we nu allemaal ook wel gehoord, dat gaat ook minder worden voor hun als ze zo door gaan.?

ik vind ook dat tiesto het een beetje verpest voor lief hebbers en voor zichzelf, want hij draaide echt trance wat al was gezegd maar nu hij dance 'probeert' te maken gaat de kwaliteit van zijn producties omlaag, wat hem heb als trance dj wel goed lukte...
Nothing is Impossible
ArCee    posted on 17-10-2010 02:36
Het punt wat natuurlijk, denk ik als rode draad door het verhaal loopt, is dat de tijden, in vergelijking met vroeger, ontzettend anders zijn. Daar is geen ontkomen aan, en gezien de leeftijd op het forum zal niet iedereen daar over kunnen meepraten.
Vanaf 1988, toen house in Nederland begon, en daar ook mee de feesten, wat het inderdaad een compleet andere cultuur, een ander gevoel, een andere sfeer en klimaat etc. Het was puur, love, peace and happyness op bijna alle (underground) feesten. Nooit geen poep aan de knikker, nooit klagen over entourage, als de muziek maar goed klonk, de stobo knipperde en de rookmachine zijn werk deed.
Deejays gingen echt op een goede manier met elkaar om, collegiaal en flipte net zo hard mee.

Vanuit die ervaring is de dance scene op bijna echt alle punten naar beneden gegaan. Vooruitgang is lang niet altijd Verbetering.
-De concurrentie is moordend onder deejays, ze gunnen elkaar soms het licht in de ogen niet meer, t/m de grote jongens aan toe.
-Er is een overkill aan (wannabee) deejays dus de markt raakt (is) overspoeld met mensen die hopen de volgende Tiesto te worden (wat het negatieve gedrag creeerd) want 1 manier om ergens te kunnen draaien is de concurentie uitschakelen.
-Dingen zijn TE makkelijk geworden. Iedereen kan tegenwoordig tracks maken en leren mixen met gear of de pc, het is binnen ieders bereik gekomen.
-Kleine labels overspoelen de markt met bagger tracks om naam te maken zonder een goede kwaliteitscontrole.
-Financieel sterke organisaties verpesten de markt door megafeesten te geven ten kostte van de kleinere feesten en het publiek is dit pure verwennen op grote feesten normaal gaan vinden en als criterium gaan zien. Elk feest moet de ander overtreffen anders is het een baggerfeest?

Tjah, en daar wil je dan tussen komen als aankomende deejay?
Ik ben met mijn 46 jaar al tijden geleden gestopt met aktief draaien 'in den lande' en hou het lekker bij mijn radio sets. Ik zou op deze wijze, onder deze omstandigheden, en in deze tijd Mamo waarschijnlijk de hand reiken en zeggen, wijs besluit.
Laat de volgende generatie deejays het maar doen.
Wij hebben onze kicks, ons plezier, onze feesten en onze tijd gehad.
Omhoog willen komen in je werk of hobby is een goed streven, een stapje terug doen soms ook Cool
Het probleem is soms, de juiste tijd vinden, het juiste moment.
Mamo's moment is misschien nu?
Mooie gelegenheid om te kijken of je op een andere wijze plezier in de muziek kan terug vinden, of tijd vrij maken voor andere zaken.
Tekhead    posted on 17-10-2010 12:03
Inderdaad was het vroeger anders, en dat had grotendeels te maken met dat het niet allemaal om het geld te doen was zoals nu, de verwachtingen ook anders lagen zoals je aanhaald, de muziek het belangrijkste was, de sfeer errond en de mensen, de juiste mensen, met de juiste ingesteldheid, andere kwamen niet want hadden daar niets te zoeken zoals dikke nekken, yuppies en papa's kindjes, het was niet belangrijk welk merk van kledij je aanhad of met welke auto je rijde, maar je attitude, de juiste vibes en je sociaal en tollerant gedrag moest er zijn, anders werdt je niet aanvaardt, en dan hield je het snel voor bekeken in deze clubs, spijt tot wie het benijd, maar dit komt nooit meer terug als men de huidige trends blijft voortzetten.

Daar ik ook al een retro dj ben, ben ik nu ook aan het uitkijken om op hobby basis terug radio uitzendingen te gaan doen, niet op het net maar zoals vroeger op de ordinaire radioband.
Winston    posted on 17-10-2010 17:17
Als ik de comments zo lees gaat het juist weer de goede kant op. Als er erg veel DJ's zijn krijgen DJ's weer de status gelijk aan dat van de toiletjuffrouw.

Dan hou je automatisch de liefhebbers over die gaan en draaien voor de betere muziek. Het publiek zal zich dan ook aanpassen.
Tic Toc
Stagiar    posted on 20-10-2010 16:01
Poster: -FLoriZ-
Toch wel even gelul dat er wordt geroepen dat alle 'kinderen' die met een laptop, Traktor en een controllertje en nog wat zooi ernaast staan te draaien prut zijn. Zo draai ik ook, simpelweg omdat digitaal v?le malen goedkoper is dan cd's, het scheelt me tijd aan cd's branden en ik hoef niet een eeuwigheid door een cd map te bladeren. Heb nog wel cd's en decks, maar digitaal is gewoon veel fijner voor mijn idee. Ben ik nu ook ineens heel slecht?

En muziek veranderd, dat is nou eenmaal zo, er is niet per defenitie ??n soort house die goed is, maar meerdere.

Je bent niet per direct slecht, maar je hoeft een stuk minder te doen dan 'echte' DJ's. Daarnaast hebben deze DJ's vaak al hun spaargeld geinvesteerd in het kopen van platenspelers, mixers, platen en dergelijke. Die hebben veel meer moeite moeten doen om zich 'DJ' te noemen.

Laat ik nog maar niet beginnen over het leren van beatmatchen en dergelijke.
MaykFroix    posted on 20-10-2010 16:17
Poster: Winston

Als ik de comments zo lees gaat het juist weer de goede kant op. Als er erg veel DJ's zijn krijgen DJ's weer de status gelijk aan dat van de toiletjuffrouw.

Dan hou je automatisch de liefhebbers over die gaan en draaien voor de betere muziek. Het publiek zal zich dan ook aanpassen.

Zo kun je het ook bekijken. Happy, laughing
User edit by MaykFroix on 20-10-2010 @ 16:18:52 (38%)
Awave    posted on 20-10-2010 16:20
Poster: Stagiar

Je bent niet per direct slecht, maar je hoeft een stuk minder te doen dan 'echte' DJ's. Daarnaast hebben deze DJ's vaak al hun spaargeld geinvesteerd in het kopen van platenspelers, mixers, platen en dergelijke. Die hebben veel meer moeite moeten doen om zich 'DJ' te noemen.

Laat ik nog maar niet beginnen over het leren van beatmatchen en dergelijke.

Controllers zijn natuurlijk relatief goedkoop maar hoeft in mijn ogen niet gezien te worden als 'minderwaardig' aan een CD-DJ om het zo te noemen, meer omdat je met een controller hele andere dingen kan doen en een andere stijl kan ontwikkelen. Daarnaast vind ik dat als je een controller hebt per definitie wordt gezien als iemand die triggerhappy is met het sync-knopje, terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Ikzelf ben in het bezit van een VCI100, maar beatmatch alsof ik een cd-speler gebruik, om het maar even te illustreren. Wat ik wel mis, is dat het onderscheid tussen CDJ's en Controllerists nog niet echt is gemaakt. Ik kijk wel op tegen namen als Ean Golden, omdat die hele aparte dingen kan doen met een controller en dat onderscheid zich toch echt wel van andere DJ's. Nu is het aan de rest van het dj-publiek dat zich moet gaan ontwikkelen en moet gaan onderscheiden, anders kom je toch echt niet ver.
Seca    posted on 20-10-2010 18:07
Poster: Tekhead
Daar ik ook al een retro dj ben, ben ik nu ook aan het uitkijken om op hobby basis terug radio uitzendingen te gaan doen, niet op het net maar zoals vroeger op de ordinaire radioband.

Lijkt me een zeer tof hobby zo een radio piratenzender?!
Winston    posted on 20-10-2010 18:19
Het DJ gebeuren stopt niet en zal nooit stoppen. Maar de muziekwereld veranderd ook altijd en zo ook het danspubliek (of soms kijk-me-staan publiek). En wie nu niet aan de bak komt en het draaien niet leuk vindt kan inderdaad het beste stoppen.
Tic Toc
Tekhead    posted on 20-10-2010 18:43
Poster: Seca

Lijkt me een zeer tof hobby zo een radio piratenzender?!

Dat is ook zo, amai wat ik toen allemaal heb meegemaakt, illegaal was dat toen nog, en wat later werd het oogluikend toegestaan, maar mocht je maar zeer beperkt in vermogen uitzenden, sommige piraten geraakte met moeite de straat uit, en viel de ontvangst weg, wij gebruikte een zendversterker, en dat duwde we de zwakkere rondom ons weg van de band, je wist dan ook op voorhand dat de toenmalige PTT je kwam opsporen en uit de ether plukken, en de game was om de PTT zo lang mogelijk voor te blijven. Supertijd was dat.

407 Users online: 317 Guests (90 Unknown)
Pages generated today : 58.938
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.577.853