Het punt wat natuurlijk, denk ik als rode draad door het verhaal loopt, is dat de tijden, in vergelijking met vroeger, ontzettend anders zijn. Daar is geen ontkomen aan, en gezien de leeftijd op het forum zal niet iedereen daar over kunnen meepraten.
Vanaf 1988, toen house in Nederland begon, en daar ook mee de feesten, wat het inderdaad een compleet andere cultuur, een ander gevoel, een andere sfeer en klimaat etc. Het was puur, love, peace and happyness op bijna alle (underground) feesten. Nooit geen poep aan de knikker, nooit klagen over entourage, als de muziek maar goed klonk, de stobo knipperde en de rookmachine zijn werk deed.
Deejays gingen echt op een goede manier met elkaar om, collegiaal en flipte net zo hard mee.
Vanuit die ervaring is de dance scene op bijna echt alle punten naar beneden gegaan. Vooruitgang is lang niet altijd Verbetering.
-De concurrentie is moordend onder deejays, ze gunnen elkaar soms het licht in de ogen niet meer, t/m de grote jongens aan toe.
-Er is een overkill aan (wannabee) deejays dus de markt raakt (is) overspoeld met mensen die hopen de volgende Tiesto te worden (wat het negatieve gedrag creeerd) want 1 manier om ergens te kunnen draaien is de concurentie uitschakelen.
-Dingen zijn TE makkelijk geworden. Iedereen kan tegenwoordig tracks maken en leren mixen met gear of de pc, het is binnen ieders bereik gekomen.
-Kleine labels overspoelen de markt met bagger tracks om naam te maken zonder een goede kwaliteitscontrole.
-Financieel sterke organisaties verpesten de markt door megafeesten te geven ten kostte van de kleinere feesten en het publiek is dit pure verwennen op grote feesten normaal gaan vinden en als criterium gaan zien. Elk feest moet de ander overtreffen anders is het een baggerfeest?
Tjah, en daar wil je dan tussen komen als aankomende deejay?
Ik ben met mijn 46 jaar al tijden geleden gestopt met aktief draaien 'in den lande' en hou het lekker bij mijn radio sets. Ik zou op deze wijze, onder deze omstandigheden, en in deze tijd Mamo waarschijnlijk de hand reiken en zeggen, wijs besluit.
Laat de volgende generatie deejays het maar doen.
Wij hebben onze kicks, ons plezier, onze feesten en onze tijd gehad.
Omhoog willen komen in je werk of hobby is een goed streven, een stapje terug doen soms ook

Het probleem is soms, de juiste tijd vinden, het juiste moment.
Mamo's moment is misschien nu?
Mooie gelegenheid om te kijken of je op een andere wijze plezier in de muziek kan terug vinden, of tijd vrij maken voor andere zaken.