Mooie discussie dit idd. En hier en daar ook heel herkenbaar voor mij als oudgediende DJ. Maar toch met een iets andere uitkomst qua visie misschien. Welke? Zie hieronder:
15 jaar geleden stopte ik na een paar jaar draaien aangezien 'iedereen'? plotseling DJ was, maar er in werkelijkheid geen ruk van snapte. 1 klein hitje op een-13-in-een-dozijn-cd was al genoeg om hoofdact te zijn op een feest. En wij als DJ's (die toch best behoorlijk konden draaien met 2 draaitafeltjes en een standaard mengpaneel) stonden er vervolgens bij te kijken....dat was echt jammer en voor mij een hoofdreden om er maar mee te kappen en alles te verkopen. In dat geval dus wel vergelijkbaar met het?hedendaagse verhaal.?
Al snel kreeg ik toch spijt van die keuze, want het spelletje an sich bleef toch wel heel gaaf. De kosten om weer een nieuwe collectie aan te schaffen + andere verplichtingen zoals werk etc. zorgden ervoor dat de hobby voor mij beperkt bleef tot af en toe de draaitafels van zolder halen en een stuk of 5 plaatjes te mixen.
Maar, muziek blijkt nog steeds een enorme verslaving te zijn voor mij en daarom kocht ik in 2009 toch maar (beetje tegen mn vinyl-voorliefde in) een stel cd-spelers....en dan pakt het je toch weer enorm. Ondanks het feit dat ik wist dat het aantal DJ's alleen maar is toegenomen en de 'concurrentie'?in de vorm?het digitale draaien er nog eens is bijgekomen.
De commercie is idd wel erger geworden in de loop der tijd. Iets wat ik zelf heel jammer vind en waarvan ik merk dat mainstream mensen me niet helemaal begrijpen/me maar niet vragen om te draaien. Jammer, want wat laat ik mensen graag genieten van (in mijn?ogen) hele dikke muziek.?Heel herkenbaar dus ook weer het verhaal van jou Mamo en o.a. DJ Admin.
Maar ga ik er dan weer mee stoppen....ja uiteindelijk vast op een dag, maar ik ga nu nog lekker verder, want:
1. Aanvankelijk was ik dus van mening dat de muziek uit 'mijn tijd'? alleen maar vet was, maar OMG wat wordt er annon 2010 een enorm vette shit gemaakt! En dat zal ook altijd wel zo blijven denk ik, dus kan me nog prima gaan vermaken, ook in de toekomst. De muziek daar doe ik het toch voor?
2. Een muzieksysteem wat domweg liedjes draait is voor veel mensen leuk, maar toch minder dan als er plotseling een gast met een petje en een koptelefoon achter een set staat te swingen. Dat geeft toch nog steeds iets extra's merk ik wel en daar wil ik nog steeds graag op inspelen. Dat is voor mij nog steeds de uitdaging....ja, ik draai nog steeds een commercieel hitje er tussendoor, maar ze krijgen ook (naar mijn oren

de goeie muziek te horen en dan wil ik ze los zien gaan. Als dat lukt: mission accomplished!
Om het maar samen te vatten: moeilijk is interessant, gemakkelijk is saai....DJ-en zoals ik het doe is nog steeds pittig (concentratie, platenkeuze, gevoel etc) en dat maakt het leuk en daarom ga ik er mee door. En Mamo en andere mensne die wel eens wat twijfelen aan het doorgaan of niet als DJ...als ik jullie was dan zou ik dat?proberen?voor ogen houden!
Peace out naar alle 'echte'? DJ's