[Doe jij hieraan?] Buma/Stemra (3/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 12-12-2005 18:55
Af en toe vraag ik me af... er zijn zoveel regeltjes, maar wie houd zicht eraan?

Een van deze is de buma & co. Wees heel eerlijk, doe jij het volgens het boekje?

Bron: www.bumastemra.nl

Ben je DJ en treed je op tijdens een Dance-Event ? Dan is het volgende van belang om te weten !

De organisator heeft met Buma een overeenkomst gesloten waarmee hij tegen betaling het recht heeft gekregen muziek openbaar te maken.
Het geïncasseerde geld wil Buma graag verdelen over de auteurs/componisten van de op het evenement gebruikte muziek.
Hiervoor heeft Buma opgaven nodig van de gebruikte muziek.
Als DJ speel je een belangrijke rol in het verzamelen van deze informatie!
Want, jij weet als geen ander welke muziek tijdens het optreden is gebruikt.
Zeker wanneer je zelf muziek schrijft en draait, loont het de moeite Buma te voorzien van een opgave van het gebruikte repertoire.
Aan de hand van de opgaven kan Buma de gelden uitkeren aan de auteurs/componisten van het gebruikte repertoire, waaronder wellicht jezelf.

Op de repertoire-opgave, die je hieronder kunt downloaden, moet altijd het volgende worden vermeld:
  • Vermeld duidelijk op welk evenement de opgave betrekking heeft.
  • Vermeld je artiestennaam én je eigen naam, en bij voorkeur je Buma/Stemranummer.
  • Alle ten gehore gebrachte muziekwerken moeten vermeld zijn (dus niet alleen de titels waarvan je zelf de auteur bent).
  • Bij elke titel moet minimaal één van de rechthebbenden vermeld zijn. Dat wil zeggen: één van de componisten of tekstdichters. De vermelding van de uitvoerend artiest van het muziekwerk is prettig als extra informatie, maar niet voldoende.

Opgaven van Events uit 2004 moeten vòòr 1 juli 2006 bij Buma binnen zijn om te kunnen worden verwerkt voor de afrekening Buma Algemene Rechten over 2005, die in oktober 2006 wordt verstuurd. Dus: vul het repertoire-opgave formulier zo snel mogelijk in (als je het direct doet, dan heb je alle gegevens nog paraat !) en stuur het naar Buma/Stemra.

Mod edit by Lead on 17-09-2008 00:28 (100%)

What do you think about [Doe jij hieraan?] Buma/Stemra ??

Vote :   

greup    posted on 25-02-2006 20:45
K denk dat je dat gewoon moet aanvragen bij buma, je krijgt dan jaarlijks een factuurtje op de mat waarbij ze je 90 euro vordere.

Of het de moeite waard is voor dj liberty hangt of van het niveau waarop die speeld. Op het moment dat jij al dj in clubs draait voor 200 euro per avond vind ik dat je 100% legaal moet zijn, tevens geld dit ook voor drive-inshows. Als jij een drive-in hebt die feesten voor o.a 500 + personen doet moet je gewoon alles 100% op orde hebben.

( natuurlijk moet het officieel altijd 100% legaal zijn, maar dan wordt het voor de hobby drive-innetjes die vaak toch al geen winst make maar zwaar verlies wel een Heel erg dure hobby!!)

dion    posted on 26-02-2006 11:41
het is gewoon dom dat je voor alles regels hebt we hebben er al veel te veel
greup    posted on 26-02-2006 12:23
Nou ik vind het niet "dom" dat er heffingen worden geheven. Ik ben zelf fel tege drive-inshows (van groot formaat) die met illegaal gedownlaode muziek werken. Ook dj's van wat hoger niveau moete van mij gewoon legaal te werk gaan. Als ik een nummer uitbreng, en ik hoor hem overal in de clubs maar er wordt geen 1 singel verkocht waardoor ik er niet aan verdien, dan zou ik ook balen.

Het probleem bij buma is dat  de wette die destijds gemaakt zijn nooit zijn aangepast aan de moderne techniek. Ook zijn de prijzen die ze heffen veelste hoog, en de regels zijn onduidelijk. Ook de prijs van downloaden moet omlaag. Nu betaal je soms wel 3 euro per singeltje, dat vind ik veelste veel.

dj-nick    posted on 26-02-2006 12:51
maar ik ben 14 en werk in een discotheek maar het is vrijwillig hoe zit het daarmee dan moet ik dan ook heffing betalen
greup    posted on 26-02-2006 13:11
Poster: dj-nick
maar ik ben 14 en werk in een discotheek maar het is vrijwillig hoe zit het daarmee dan moet ik dan ook heffing betalen

Jij hoeft geen heffingen te betalen, dat doet de  discotheek. Het enige waar jij voor moet zorgen is dat je muziek draait vanaf legale bronnen. Echter vind ik dat jij die bronnen( cd's) vergoed moet krijgen van je "baas" want aangezien je vrijwillig werkt denk ik niet dat jij geld krijgt. Of je moet afspreke dat als buma jou controleerd, dat de boete dan voor rekening van de discotheek komt

dj-nick    posted on 26-02-2006 14:29
bedankt ik zal het er over gaan hebben

want ik krijg er niet voor betaald en ik moet toch aan alle nieuwe cd's

die uit komen zien te komen en dat kan op 2 manieren legaal of iligaal

en ik kan dat niet bij houden met het geld dat ik van me ouders krijg van

ik wil toch ook andere dingen kopen dan cd's en als ze het niet willen

betalen zeg ik dat ik ze dan wel illigaal download maar dat alle kosten voor hun zijn ook al doe ik het liever niet zo

Tekhead    posted on 27-02-2006 02:07
In Belgie is er een dito organisatie, genaamd SABAM, even grote geldzuigers, en ik kan jullie vertellen, dat van verdelen onder de auteurs niet veel sprake is, moeten zeer lang wachten, en krijgen een belachelijke commissie, weg met die handel
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Ferry    posted on 27-02-2006 15:04
Snap sowiso de hele buma niet, want hoe zit dat dan met orginele cd's, daar staat toch ook gewoon op: not for hiring, lending, copiïng and publication....
daar moet je als artiest toch ook rechten voor betalenConfused?
hoe zit dat dan in hemelsnaam, moet je dan nog een extra bedrag betalen aan de buma, ook al gebruik je orginele platen/cd's....
de hele regelgeving klopt echt van geen kant...
de beste oplossing is gewoon een vast bedrag per jaar afstaan als artiest, en dan lekker doen wat je zelf wil, zonder lijstjes en gezeur... legaal, illigaal....
Of iedereen met een pc voor een vaste prijs aanslaan....
een copieer tax boven op je normale belastingen, want de goeie lijden altijd onder de kwaaie....
en bovendien, lang niet meer alle muziek die ik wil hebben is meer te koop in de winkels, of zijn pas verkrijgbaar als de hype over is... daar schiet je nix mee op,
de jeugd is ook aardig verpest door het internet.
Hip hop etc werd in de usa al veel eerder uitgebracht, maar nu worden dat soort singles over de hele wereld tegelijk uitgebracht om dit soort dingen te voorkomen (dus het eerder downloaden van tracks uit america)
Bij dvd's hadden ze daar regiocodes voor...
waarom niet met muziek? Maarja, dan krijg je weer dat er spelers op de markt komen die regio vrij is, software is tegenwoordiger makkelijker te kraken dan een pandje in amsterdam....
Zo mn gal ook weer ff kwijt... heerlijk!
en mn 100e post
_Ivan_    posted on 28-02-2006 09:13
gefeliciteerd met je 100e post:P. Maar inderdaad de jeugd gaat steeds meer downloaden en laat de cd-winkel links liggen. Maar jongens geef toe voor een cd'tje 20 euries gaat mij een beetje boven mijn pet. Dan download ik zo'n cd liever. 
Feel&.Celebrate.Life!
MadSteven    posted on 28-02-2006 12:41
En toch vind ik het vaag

Volgens mij maakt Buma/Stemra de regels en handhaaft Brein die in dit land. Of de politie uiteraard, als het echt uit de klauwen loopt (illegale cd-handel en zo).

Laat ik het zo zeggen, op de lokale zender zit je ook hiermee...
Mifex    posted on 28-02-2006 12:47
hoe zit het met mp3's ? HOe moet je daar voor betalen? Of betaal je de rechten al als je een cd speler met mp3 koopt?
_Ivan_    posted on 28-02-2006 13:46
ik denk dat je dan al die rechten betaald.....
Feel&.Celebrate.Life!
the-melody    posted on 28-02-2006 14:37
kheb derjuist eens op men ECT cd nummer 10 gekeken enwat vertaald en dara staat op deze cd is niet gemaakt voor huren, lenen of publikaal te vertoenen(kon geen ander woord vinden) maar niet publikaal vertonen betekent dat dat je die niet mag draaien bv in een discotheek??
greup    posted on 28-02-2006 14:54
Poster: Mifex
hoe zit het met mp3's ? HOe moet je daar voor betalen? Of betaal je de rechten al als je een cd speler met mp3 koopt?

Tuurlijk niet, je betaald mp3 op de zelfde mannier als alle andere muziek bestanden die van internet verkrijgt... Je moet een site hebbe waar je bij het kopen ook gelijkt de rechten betaald.. Daarbij moet je ook nog 90 euro per jaar betalen om deze muziek op cd's te mogen branden.

En als je de muziek aan publiek wilt laten horen ( buiten huishoudelijke kringen om) Dan zul je nog weer extra toeslagen moete betale

greup    posted on 28-02-2006 14:55
Poster: ivan1991
ik denk dat je dan al die rechten betaald.....

Hoezo denk dat jij je met het aanschaffen van een cd-speler met mp3 functie ook de rechten van nummers koopt? Klinkt niet echt logisch he.....

the-melody    posted on 28-02-2006 15:00
zo gaan ze wel rijk worden die zakkenvullers:p Allow kdenk nie da alle DJ's da wel zulle betale. Betekent dat dan ook voor elke cd die je koopt dat je meer moet betalen? Dus eigenlijk zou ik moeten betalen aan buma/stemra voor men drive inUnhappy
User edit by the-melody on 28-02-2006 @ 15:00:54 (3%)
greup    posted on 28-02-2006 15:04
Ja, en opzich is dat ook logisch. Als jij een cd-tje in de winkel koopt dan betaal je alleen de gebruikersrechten voor gebruik in Huishoudelijke kringen.

Maar op het moment dat jij die cd's voor je drive-in gaat gebruiken worde je cd's Kapritaalgoederen. En bij aanschaf van je cd'tje heb je niet betaald om hem als kapitaalgoed te gaan gebruiken.

Nou zulle ze kleine drive-inshows hier neit snel mee lastig vallen. Maar ik vind dat grote drive-inshows zich gewoon netjes aan deze regels moete houden...

Dat de prijzen en toeslagen te hoog zijn bij buma is een ander verhaal. Maar het principe vind ik wel redelijk.

the-melody    posted on 28-02-2006 16:34
met andere woorden kost een cd meer als 20euro voor dj's:p
greup    posted on 28-02-2006 18:17
Poster: djliberty
met andere woorden kost een cd meer als 20euro voor dj's:p

Zo zou je het kunne zegge ja.

Ik moet je eerlijk zegge dat de prijs van de toeslage hoog is, Maar ik vind dat het nou ook wel eens tijd wordt dat die belachelijk hoge cd prijs gaat zakke

Prolight    posted on 05-03-2006 21:49
Als organisator van Events kan ik me behoorlijk opwinden over het "meten met twee maten" van de BUMA-STEMRA:

in het opgave formulier voor organisatoren moet je EN de gage's vermelden die je de artiesten betaalt EN de oppvlakte van de ruimte waar het feest gegeven wordt opgeven EN de omzet op verkoop entreekaarten. De BUMA rekent 7% over het bedrag welke HET HOOGSTE (lees: voor hen de meeste inkomsten) is.  Prima dat een auteur van auteursrechtelijk beschermd werk zijn geld hoort te krijgen voor zijn muziek maar waarom moet dat afhankelijk zijn vanzowel entree als gage? De prijs van een CDtje wordt toch ook niet goedkoper hoemeer er van verkocht zijn?. Bovendien snap ik nog steeds niet HOE in godsvredesnaam de auteurs van de werken die in mijn evenementen worden vertoond hun gled krijgen. Sterker nog:

Ik heb een keer een badn uit Belgie gehad die UITSLUITEND eigen composities speelde en bovendien NIET waren angesloten bij de BUMA....... Toch moest ik 7% over de omzet afdragen......gewoon diefstal als je het mij vraagt........

jordy    posted on 10-04-2006 15:54
off-topic:

http://tweakers.net/nieuws/41966/Britse-politie-stuit-op-grote-illegale-dvd-fabriek.html

dikke lol hehe

User edit by jordy on 10-04-2006 @ 15:55:39 (13%)
greup    posted on 10-04-2006 16:56
Poster: Prolight
Als organisator van Events kan ik me behoorlijk opwinden over het "meten met twee maten" van de BUMA-STEMRA:

in het opgave formulier voor organisatoren moet je EN de gage's vermelden die je de artiesten betaalt EN de oppvlakte van de ruimte waar het feest gegeven wordt opgeven EN de omzet op verkoop entreekaarten. De BUMA rekent 7% over het bedrag welke HET HOOGSTE (lees: voor hen de meeste inkomsten) is.  Prima dat een auteur van auteursrechtelijk beschermd werk zijn geld hoort te krijgen voor zijn muziek maar waarom moet dat afhankelijk zijn vanzowel entree als gage? De prijs van een CDtje wordt toch ook niet goedkoper hoemeer er van verkocht zijn?. Bovendien snap ik nog steeds niet HOE in godsvredesnaam de auteurs van de werken die in mijn evenementen worden vertoond hun gled krijgen. Sterker nog:

Ik heb een keer een badn uit Belgie gehad die UITSLUITEND eigen composities speelde en bovendien NIET waren angesloten bij de BUMA....... Toch moest ik 7% over de omzet afdragen......gewoon diefstal als je het mij vraagt........

Naja, hier is dus weer goed te zien hoe fout het is. Zoals ik eerder heb gezegt... Het principe van buma is o.k, echter schort er Enorm veel aan de uitvoering. Ook de voorderingen die je allemaal moet betalen zijn er belachelijk veel. (je zou van de regels van buma een heel boekwerk van 200 bladzijde kunnen schrijven)

Laidback    posted on 10-04-2006 18:21
Ik vind persoonlijk dat ze van deze tracks de Buma rechten gewoon af moeten halen..
MITS.. dit een TOP40 track word.. of het word een heel bekend nummer..
of de dj/producer er uitdrukkelijk om vraagd dit niet te doen

Dit heefd voor de Producer veeeeeel meer impact.. als die hoord dat er in het weekend in elke Club zijn Tracks worden gedraaid..
dan wil iedereen ze!..
en word de dj Vaker Geboekt! (van wie dat nummer is)

De Vinyls Zullen altijd nog wel gekocht worden..
Niet iedereen weet waar je de tracks kan downloaden

Heb ik gelijk.. Of niet ?
remondeboer    posted on 10-04-2006 18:35
Er word meerdere keren betaald aan de buma nameklijk de lokatie betaald, de organisatie en als je als dj bij de kvk bekend staat die ook nog eens. Zou mij niks verbazen als ze ook met blauwe enveloppen werken  Maar wel weer een goede reden om een secretaresse in dienst te nemen om alles bij te houden.
Nvie    posted on 10-04-2006 18:59
Ik snap zowiezow het hele nut van die organisatie niet. 'Geestelijke eigenaars rechten', m'n r**t! Je betaald toch voor die CD of Vinyl? Moet je eens kijken wat dat alleen al niet kost. CD'tje met een stuk of 15 nummers leg je zo een euro of 25 voor weg, koop er 4 en je zit al weer op de 100. Om over vinyls nog maar niet te spreken. Die dingen kosten gemiddeld 7 euro. Wat heb je dan? 2 (met een max tot 4) tracks van 7 (optie 2 zal 5 minuten zijn) minuten.
Vind het belachelijk dat je een godsvermogen moet dokken om een beetje plaatjes in het openbaar te draaien.

In de prullenbak met die handel :P

60 Users online: 23 Guests (37 Unknown)
Pages generated today : 16.460
Most visitors online this month : 128
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.570.712