Ben je DJ en treed je op tijdens een Dance-Event ? Dan is het volgende van belang om te weten !
De organisator heeft met Buma een overeenkomst gesloten waarmee hij tegen betaling het recht heeft gekregen muziek openbaar te maken.
Het geïncasseerde geld wil Buma graag verdelen over de auteurs/componisten van de op het evenement gebruikte muziek.
Hiervoor heeft Buma opgaven nodig van de gebruikte muziek.
Als DJ speel je een belangrijke rol in het verzamelen van deze informatie!
Want, jij weet als geen ander welke muziek tijdens het optreden is gebruikt.
Zeker wanneer je zelf muziek schrijft en draait, loont het de moeite Buma te voorzien van een opgave van het gebruikte repertoire.
Aan de hand van de opgaven kan Buma de gelden uitkeren aan de auteurs/componisten van het gebruikte repertoire, waaronder wellicht jezelf.
Op de repertoire-opgave, die je hieronder kunt downloaden, moet altijd het volgende worden vermeld:
- Vermeld duidelijk op welk evenement de opgave betrekking heeft.
- Vermeld je artiestennaam én je eigen naam, en bij voorkeur je Buma/Stemranummer.
- Alle ten gehore gebrachte muziekwerken moeten vermeld zijn (dus niet alleen de titels waarvan je zelf de auteur bent).
- Bij elke titel moet minimaal één van de rechthebbenden vermeld zijn. Dat wil zeggen: één van de componisten of tekstdichters. De vermelding van de uitvoerend artiest van het muziekwerk is prettig als extra informatie, maar niet voldoende.
Opgaven van Events uit 2004 moeten vòòr 1 juli 2006 bij Buma binnen zijn om te kunnen worden verwerkt voor de afrekening Buma Algemene Rechten over 2005, die in oktober 2006 wordt verstuurd. Dus: vul het repertoire-opgave formulier zo snel mogelijk in (als je het direct doet, dan heb je alle gegevens nog paraat !) en stuur het naar Buma/Stemra.
Poster: dj-nick
maar ik ben 14 en werk in een discotheek maar het is vrijwillig hoe zit het daarmee dan moet ik dan ook heffing betalen
Poster: Mifex
hoe zit het met mp3's ? HOe moet je daar voor betalen? Of betaal je de rechten al als je een cd speler met mp3 koopt?
Poster: ivan1991
ik denk dat je dan al die rechten betaald.....
Poster: djliberty
met andere woorden kost een cd meer als 20euro voor dj's:p
Poster: ProlightAls organisator van Events kan ik me behoorlijk opwinden over het "meten met twee maten" van de BUMA-STEMRA:in het opgave formulier voor organisatoren moet je EN de gage's vermelden die je de artiesten betaalt EN de oppvlakte van de ruimte waar het feest gegeven wordt opgeven EN de omzet op verkoop entreekaarten. De BUMA rekent 7% over het bedrag welke HET HOOGSTE (lees: voor hen de meeste inkomsten) is. Prima dat een auteur van auteursrechtelijk beschermd werk zijn geld hoort te krijgen voor zijn muziek maar waarom moet dat afhankelijk zijn vanzowel entree als gage? De prijs van een CDtje wordt toch ook niet goedkoper hoemeer er van verkocht zijn?. Bovendien snap ik nog steeds niet HOE in godsvredesnaam de auteurs van de werken die in mijn evenementen worden vertoond hun gled krijgen. Sterker nog:Ik heb een keer een badn uit Belgie gehad die UITSLUITEND eigen composities speelde en bovendien NIET waren angesloten bij de BUMA....... Toch moest ik 7% over de omzet afdragen......gewoon diefstal als je het mij vraagt........
Naja, hier is dus weer goed te zien hoe fout het is. Zoals ik eerder heb gezegt... Het principe van buma is o.k, echter schort er Enorm veel aan de uitvoering. Ook de voorderingen die je allemaal moet betalen zijn er belachelijk veel. (je zou van de regels van buma een heel boekwerk van 200 bladzijde kunnen schrijven)