Ben je DJ en treed je op tijdens een Dance-Event ? Dan is het volgende van belang om te weten !
De organisator heeft met Buma een overeenkomst gesloten waarmee hij tegen betaling het recht heeft gekregen muziek openbaar te maken.
Het geïncasseerde geld wil Buma graag verdelen over de auteurs/componisten van de op het evenement gebruikte muziek.
Hiervoor heeft Buma opgaven nodig van de gebruikte muziek.
Als DJ speel je een belangrijke rol in het verzamelen van deze informatie!
Want, jij weet als geen ander welke muziek tijdens het optreden is gebruikt.
Zeker wanneer je zelf muziek schrijft en draait, loont het de moeite Buma te voorzien van een opgave van het gebruikte repertoire.
Aan de hand van de opgaven kan Buma de gelden uitkeren aan de auteurs/componisten van het gebruikte repertoire, waaronder wellicht jezelf.
Op de repertoire-opgave, die je hieronder kunt downloaden, moet altijd het volgende worden vermeld:
- Vermeld duidelijk op welk evenement de opgave betrekking heeft.
- Vermeld je artiestennaam én je eigen naam, en bij voorkeur je Buma/Stemranummer.
- Alle ten gehore gebrachte muziekwerken moeten vermeld zijn (dus niet alleen de titels waarvan je zelf de auteur bent).
- Bij elke titel moet minimaal één van de rechthebbenden vermeld zijn. Dat wil zeggen: één van de componisten of tekstdichters. De vermelding van de uitvoerend artiest van het muziekwerk is prettig als extra informatie, maar niet voldoende.
Opgaven van Events uit 2004 moeten vòòr 1 juli 2006 bij Buma binnen zijn om te kunnen worden verwerkt voor de afrekening Buma Algemene Rechten over 2005, die in oktober 2006 wordt verstuurd. Dus: vul het repertoire-opgave formulier zo snel mogelijk in (als je het direct doet, dan heb je alle gegevens nog paraat !) en stuur het naar Buma/Stemra.
Poster: Mount
De vraag is alleen als de orginele geluidsdrager er niet is.. Bijv. bij legaal gekochte MP3's
Je kan bij de Buma/stemra 2500 nummers vast laten leggen waarvan er dan weer 1000 te wisselen zijn maar er mogen nooit meer dan 2500 nummers in bezit zijn. Alleen hoevaak je mag wisselen, of je 1500 nummers voor altijd of tijdelijk vast moet leggen en hoe de vergoeding hiervoor tot standkomt is alleen onduidelijk.
Je mag inderdaad 2500 nummers bij je hebben en 1000 wisseltracks. In totaal mag je 3500 nummers in je bezit heben. Wil je er meer, dan kan je een tweede licentie aanvragen bij de BUMA.
De vraag is alleen voor hoelang die 1500 nummers vast staan, hoevaak je die 1000 nummers mag wisselen. Zolang Buma/Stemra hier geen antwoord op hebben ben ik ook niet van plan zaken met hun te doen natuurlijk.
De jurispidentie heb ik helaas niet voor je. Wellicht dat je die kan vinden op internet of gewoon bij de betreffende instanties opvragen. Uitspraken van de rechtbank zijn namelijk gewoon stukken die onder de wet openbaarheid van bestuur vallen.
Stichting Brein roept trouwens niet dat jij geen kopie mag maken uit je studieboek voor eigen studie. Zolang dit maar jouw eigen studieboek is of geleend. Wat ze bedoelen is dat er niet per lesgroep 1 boek wordt gekocht en daaruit iedereen kopieert.
Euhm 2500 nummers dus. En daarvan mag je er 1000 wisselen in de collectie die je bij je hebt. Dus per 3500 nummers die je regelmatig bij je hebt moet je 1 licentie afsluiten. Nummers die je alleen thuis gebruikt vallen er buiten. Beetje creatief boekhouden en je kan met 1 licentie toe.
Poster: jordy
f*ck Buma... ik koop gewoon alle cd's en rip ze op 320 kbps en zet het daar waar mij schikt (cd/dvd/i-pod/hdd)
kunnen ze niets maken, want je hebt het origineel gekocht op een medium.
Ja, maar dat is niet echt muziek die je draait
opzich wel een goed initiatief voor achtergrond muziek in een restaurant enzo maar niet heel nuttig voor wat wij er mee doen.
Poster: jordy
buiten dat ze vinden dat het niet of wel mag, als ik legale data heb, waarom zou ik dan niet zelf uit mogen maken waar ik het op bewaar?
Poster: Stephanie
Je mag het bewaren op wat je wil......maar er niet vanaf voor publiek draaien.
Poster: dj-nickmaar ik werk nu in een discotheek en zie zowat elke dj zijn cd-walletmaar bij sommige zie ik geen ene legale cdallemaal van het internet gedownload of gebranden heb ik gister aan een van de andere dj's gevraagd ben je niet bang om gepakt te worden en toen zei hij nee dit mag gewoon want buma stemra word betaald door .....discotheekklopt dit ?mag dit ?
Het enige wat de discotheek betaald is de heffing voor het te gehoor brengen van legale bronnen aan publiek. je moet namelijk als kroeg/discotheek een heffing betalen voor het oppervlakte ( of het aantal personen) waar aan je het geluid te gehore brengt. Maar alle bronnen die te gehoor worden gebracht MOETEN legaal zijn!! en daar is die dj voor verantwoordelijk. Je denkt toch niet dat de discotheek gaat betalen voor de illegale nummers die ik te gehoor breng? Weet je wel wat dat kost!!!@ dj liberty: Zelfde opmerking... Weet je wel wat het KOST als ze jou pakke? ( met illegale muziek bronne op zak dan :p) Dan kun je fijn al je spulletjes thuis op marktplaats zette om de boete te betalenTrouwens... Een gebrande cd hoefd heus niet illegaal te zijn hoor. Als ik Legale bronne op een cd brand, en ik betaal buma hier netjes de extra heffing voor ( ik geloof 90 euro per jaar) is er niets aan de hand.
Poster: djliberty
ow en hoe met je dat dan doen mss