[Doe jij hieraan?] Buma/Stemra (2/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 12-12-2005 18:55
Af en toe vraag ik me af... er zijn zoveel regeltjes, maar wie houd zicht eraan?

Een van deze is de buma & co. Wees heel eerlijk, doe jij het volgens het boekje?

Bron: www.bumastemra.nl

Ben je DJ en treed je op tijdens een Dance-Event ? Dan is het volgende van belang om te weten !

De organisator heeft met Buma een overeenkomst gesloten waarmee hij tegen betaling het recht heeft gekregen muziek openbaar te maken.
Het geïncasseerde geld wil Buma graag verdelen over de auteurs/componisten van de op het evenement gebruikte muziek.
Hiervoor heeft Buma opgaven nodig van de gebruikte muziek.
Als DJ speel je een belangrijke rol in het verzamelen van deze informatie!
Want, jij weet als geen ander welke muziek tijdens het optreden is gebruikt.
Zeker wanneer je zelf muziek schrijft en draait, loont het de moeite Buma te voorzien van een opgave van het gebruikte repertoire.
Aan de hand van de opgaven kan Buma de gelden uitkeren aan de auteurs/componisten van het gebruikte repertoire, waaronder wellicht jezelf.

Op de repertoire-opgave, die je hieronder kunt downloaden, moet altijd het volgende worden vermeld:
  • Vermeld duidelijk op welk evenement de opgave betrekking heeft.
  • Vermeld je artiestennaam én je eigen naam, en bij voorkeur je Buma/Stemranummer.
  • Alle ten gehore gebrachte muziekwerken moeten vermeld zijn (dus niet alleen de titels waarvan je zelf de auteur bent).
  • Bij elke titel moet minimaal één van de rechthebbenden vermeld zijn. Dat wil zeggen: één van de componisten of tekstdichters. De vermelding van de uitvoerend artiest van het muziekwerk is prettig als extra informatie, maar niet voldoende.

Opgaven van Events uit 2004 moeten vòòr 1 juli 2006 bij Buma binnen zijn om te kunnen worden verwerkt voor de afrekening Buma Algemene Rechten over 2005, die in oktober 2006 wordt verstuurd. Dus: vul het repertoire-opgave formulier zo snel mogelijk in (als je het direct doet, dan heb je alle gegevens nog paraat !) en stuur het naar Buma/Stemra.

Mod edit by Lead on 17-09-2008 00:28 (100%)

What do you think about [Doe jij hieraan?] Buma/Stemra ??

Vote :   

Stephanie    posted on 08-01-2006 14:27
Poster: Mount
De vraag is alleen als de orginele geluidsdrager er niet is.. Bijv. bij legaal gekochte MP3's
Je kan bij de Buma/stemra 2500 nummers vast laten leggen waarvan er dan weer 1000 te wisselen zijn maar er mogen nooit meer dan 2500 nummers in bezit zijn. Alleen hoevaak je mag wisselen, of je 1500 nummers voor altijd of tijdelijk vast moet leggen en hoe de vergoeding hiervoor tot standkomt is alleen onduidelijk.

Ter aanvulling;
Bij de legale downloadsites kan je ervoor kiezen een gebruikslicentie toegemaild te krijgen. Bij sommige krijg je zelfs netjes een factuur in je mailbox met titel en alles erbij. Dat is het bewijs datje mp3 legaal hebt aangeschaft.

Je mag inderdaad 2500 nummers bij je hebben en 1000 wisseltracks. In totaal mag je 3500 nummers in je bezit heben. Wil je er meer, dan kan je een tweede licentie aanvragen bij de BUMA.
Stephanie    posted on 08-01-2006 14:30
Naar aanleiding van de posts van Lead en Mount;

De BUMA, SENA, NVPI etc basseren hun beleid (wetten) vollig op jurrispudentie die is voortgekomen uit proefprocessen.
Mount    posted on 08-01-2006 21:23
Je mag inderdaad 2500 nummers bij je hebben en 1000 wisseltracks. In totaal mag je 3500 nummers in je bezit heben. Wil je er meer, dan kan je een tweede licentie aanvragen bij de BUMA.

De vraag is alleen voor hoelang die 1500 nummers vast staan, hoevaak je die 1000 nummers mag wisselen. Zolang Buma/Stemra hier geen antwoord op hebben ben ik ook niet van plan zaken met hun te doen natuurlijk.

Ik koopt ook geen kaartje voor een attractie park als je dan na de ingang pas te horen krijg waar je wel en niet in mag. even heel simpel gezegt

Over de tot standkoming van wetten/beleid.. ik ben nog nooit jurrispudentie of proefprocessen tegen gekomen m.b.t. het prof. gebruik van compressie technieken (en dus legaal gedownloaden tracks draaien)
Mocht je hier iets over hebben zou ik dat wel willen lezen.

Leuke feitjes: (Algemeen wetboek art.16b)
1. voor eigen gebruik/studie/eigen oeffening mag je zogeheten thuis copieen maken. Stichting Brein roept heel hard dat dit niet mag, echter is er geen enkele wet die dit verbied.
2. Je hoeft geen eigenaar van het werk te zijn.. Je mag dus voor jezelf een gehuurde of geleende CD kopiëren, of voor jezelf muziek in MP3-formaat van Internet downloaden.

De feitjes lijken doelloos maar zijn eigelijk wel makkelijk, het geeft je het recht nummers van iemand te krijgen/downloaden e.d. en dan pas beslissen om het legaal aan te kopen en te gaan gebruiken in optredens.
User edit by Mount on 08-01-2006 @ 22:07:09 (39%)
Stephanie    posted on 08-01-2006 22:58
De vraag is alleen voor hoelang die 1500 nummers vast staan, hoevaak je die 1000 nummers mag wisselen. Zolang Buma/Stemra hier geen antwoord op hebben ben ik ook niet van plan zaken met hun te doen natuurlijk.

Euhm 2500 nummers dus. En daarvan mag je er 1000 wisselen in de collectie die je bij je hebt. Dus per 3500 nummers die je regelmatig bij je hebt moet je 1 licentie afsluiten. Nummers die je alleen thuis gebruikt vallen er buiten. Beetje creatief boekhouden en je kan met 1 licentie toe.

De jurispidentie heb ik helaas niet voor je. Wellicht dat je die kan vinden op internet of gewoon bij de betreffende instanties opvragen. Uitspraken van de rechtbank zijn namelijk gewoon stukken die onder de wet openbaarheid van bestuur vallen.

Stichting Brein roept trouwens niet dat jij geen kopie mag maken uit je studieboek voor eigen studie. Zolang dit maar jouw eigen studieboek is of geleend. Wat ze bedoelen is dat er niet per lesgroep 1 boek wordt gekocht en daaruit iedereen kopieert.

Mp3 downloaden van illegale sites is inderdaad niet strafbaar. De gekke wet van Nederland schrijft echter wel voor dat het aanbieden van MP3 op internet niet toegestaan is indien u niet de eigenaar van genoemd werk bent.

Sjeemig....wat heb ik me er toch weer in verdiept.

Trouwens.....voor de liefhebbers heb ik tekst van de licentie beschikbaar. Uiteraard mag die weer niet op internet geplaatst worden ter verspreiding. Maar een PM doet wonderen
Mount    posted on 09-01-2006 01:24
De jurispidentie heb ik helaas niet voor je. Wellicht dat je die kan vinden op internet of gewoon bij de betreffende instanties opvragen. Uitspraken van de rechtbank zijn namelijk gewoon stukken die onder de wet openbaarheid van bestuur vallen.

Klopt, ik heb op verschillende termen gezocht en (eerder al) navraag gedaan maar nog geen proefprocessen/jurispudentie over het prof. gebruik van legale mp3's e.d. kunnen vinden. Maar zal het nog eens na gaan bij Buma/stemra zelf.

Stichting Brein roept trouwens niet dat jij geen kopie mag maken uit je studieboek voor eigen studie. Zolang dit maar jouw eigen studieboek is of geleend. Wat ze bedoelen is dat er niet per lesgroep 1 boek wordt gekocht en daaruit iedereen kopieert.

Goed voorbeeld, snap ook dat Brein zich hier tegen verzet. (of het nu om boeken of iets anders gaat)
Echter klopt het niet met wat er in de wet opgenomen is. zolang een iemand het boek heeft en uitleed aan iedereen die daaruit copieerd is het niet illegaal. Het door een iemand alle kopie's laten maken en dat dan verspreiden onder alle mede studenten weer wel (wat natuurlijk niet controleerbaar is). Maar wat ik er mee wilde zeggen is dat het feit dat ze het roepen logisch is alleen het is niet tegen de wet, en ik vind dat instantie's die de wet moeten controleren zich vooral bezig moeten houden met verstrekken van goede info/regelgeving en het controleren op de naleving hiervan, niet gaan verkondigen dat iets niet mag wat misschien logischerwijs illegaal zou moeten zijn maar het gewoon niet is.

Euhm 2500 nummers dus. En daarvan mag je er 1000 wisselen in de collectie die je bij je hebt. Dus per 3500 nummers die je regelmatig bij je hebt moet je 1 licentie afsluiten. Nummers die je alleen thuis gebruikt vallen er buiten. Beetje creatief boekhouden en je kan met 1 licentie toe.

Mij werd door een Buma medewerker verteld dat het om een licentie voor 1500 vaste en 1000 wissel-tracks ging. opzich doen de aantallen er toch niet echt toe (ik zou met 1000 wisseltracks alleen al afkunnen)
maar de onduidelijkheid er om heen stoor ik me wel aan. misschien dat die licentietekst wat duidelijkheid geeft, je hebt dus PM Winking my eye
User edit by Mount on 09-01-2006 @ 01:25:22 (2%)
Mount    posted on 09-01-2006 13:46
Nog een keer contact gehad met buma/stemra eindelijk wat duidelijkheid.

Het gaat om een licentie voor 3500 nummers waarvan in een jaar 1000 nummers gewisseld mogen worden. de 2500 nummers hoeven niet vastgelegd te worden in tegenstelling tot wat ik eerder gehoord had, maar je mag totaal in 1 licentie niet meer dan  3500 nummers hebben en daarvan in een jaar niet meer dan 1000 nummers toevoegen of wisselen. Deze licentie kost 90€ voor een jaar wat neer komt op € 0,02 per nummer Buma kosten. wat zelfs iets goedkoper is dan de buma/stemra kosten (thuiscopie) op een lege CDR  per track. In het geval dat je rond de 600 nummers gebruikt -wat me een logisch aantal lijkt voor een clubdj- ben je
€ 0,15 per nummer kwijt aan rechten. wat me nog helemaal niet duur lijkt als je kijkt naar de kosten als je gepakt wordt. Overgens is er nog geen overeenstemming tussen Buma en het NVPI maar in geval van licentie zullen ze het gebruik dogen.
MadSteven    posted on 09-01-2006 14:28
Nou, tot de tijd dat het allemaal 100 % helder is en zo (want geef toe, als je het zo regelt dan is het ook niet helemaal fijn), gebruik ik wel gewoon mijn originele cd's.

Mount    posted on 09-01-2006 14:48
Als je het via die licentie regelt is er niets aan de hand en ebn je legaal bezig. Dat de NVPI nog geen richtlijn gemaakt heeft wil niet zeggen dat wat jij doet illegaal is.
djmamo    posted on 09-01-2006 15:00
als je slim bent ga je in een cafe of discotheek werken, dan heb je er helemaal geen last van omdat de eigenaar dan alles moet afdragen... dus ben je goedkoper uit, en het leven is al zo duur

www.moonentertainment.nl
Mount    posted on 09-01-2006 15:25
Nope de eigenaar hoeft dit niet af te dragen.. daarvoor ben jij als dj verantwoordelijk!

Overgens in dit artikel heeft de Buma/stemra het over "legaal verkregen muziek".

Click to ENLARGE

Grappig feitje is dat zowel betaald als gratis downloaden (of lenen en copieren van audiodragers) in Nederland legaal is. Je mag namelijk een thuiscopie maken van auteursrechtelijk werk (AW art. 16b) hierbij staat wel duidelijk vermeld dat het voor eigen gebruik/studie/oeffening moet zijn, alleen dat geld ook voor je legaal aangekochte mp3's/cd's e.d...
Dus als je die licentie betaald zou je in theorie gewoon alle nummers mogen draaien behalve als iemand anders ze voor je gecopieeerd heeft. (wat weer illegaal is)

Maar goed mocht ik de licentie voorwaarden hebben zal ik eens uitzoeken hoe dit weer geregeld is.
Mod edit by Lead on 14-01-2006 11:27 (11%)
jordy    posted on 09-01-2006 19:00
f*ck Buma... ik koop gewoon alle cd's en rip ze op 320 kbps en zet het daar waar mij schikt (cd/dvd/i-pod/hdd)

kunnen ze niets maken, want je hebt het origineel gekocht op een medium.

al zouden ze dan nog gaan huilen om hun regeltjes lijkt me niet dat ze me iets kunnen laten betalen voor thunderdome 1 liedjes omdat ik die op mp3 bij me heb en thuis origineel heb liggen... maja het word er niet gezelliger op :S
Stephanie    posted on 09-01-2006 21:28
Poster: jordy
f*ck Buma... ik koop gewoon alle cd's en rip ze op 320 kbps en zet het daar waar mij schikt (cd/dvd/i-pod/hdd)

kunnen ze niets maken, want je hebt het origineel gekocht op een medium.

Wel dus.....en daar gaat dit hele topic nou juist over. Beter lezen
jordy    posted on 10-01-2006 00:28
had het wel gelezen zij het alleen beetje stom (ben al heel de week moe Winking my eye )
maar dat is net zoiets als: benzine in een jerrycan mogen gooien, maar het niet in een auto mogen overgieten

ben toch benieuwd wat er uit een rechtzaak zou komen als ze het hard willen maken...

buiten dat ze vinden dat het niet of wel mag, als ik legale data heb, waarom zou ik dan niet zelf uit mogen maken waar ik het op bewaar?

**zij al stel ze maken er een zaak van, gevoelsmatig denk ik dat dat ik sterker sta**

als er ooit al zo'n zaak is geweest heb ik dat gemist en zie ik graag een link (heb ik weer wat te lezen) Happy, laughing
Mount    posted on 10-01-2006 01:25
Ik ben al een paar dagen flink opzoek maar kan er niets overvinden.. moet wel zeggen dat de tijdelijke regeling nogal gammel inelkaar zit.. ik ben opzich voor legaliteit en afdragen van rechten maaar ik zet wel m'n twijfels bij het verhaal dat er betaald moet worden voor legaal gedownloade tracks.

Je koopt een CD betaald om hem thuis te mogen gebruiken, je koopt een legale mp3 eveneens met het recht hem thuis te mogen gebruiken.

De Zaaleigenaar/ organisatie betaald aan de Buma/stemra voor het ten gehoren brengen van de legaal gekochte CD..   zelfde geld voor de "legale" mp3
maar waarom je nu nog extra moet betalen aan buma/stemra als dj is me een beetje onduidelijk nog.

Laat ik het anders zeggen.. ik snap het wel wat de Buma er mee wil maar ik zie geen wettelijke rede hiervoor. (en heb de complete wet tekst van het auteursrecht  doorgenomen)
Nvie    posted on 10-01-2006 07:51
Het was net op het nieuws over de radio;
er schijnt door de horeca vereniging nederland ook rechtenvrije muziek beschikbaar te zijn.
Mount    posted on 10-01-2006 12:44
Ja, maar dat is niet echt muziek die je draait Winking my eye

opzich wel een goed initiatief voor achtergrond muziek in een restaurant enzo maar niet heel nuttig voor wat wij er mee doen.
Nvie    posted on 10-01-2006 14:57
Ja, maar dat is niet echt muziek die je draait Winking my eye

opzich wel een goed initiatief voor achtergrond muziek in een restaurant enzo maar niet heel nuttig voor wat wij er mee doen.

Totally agreed...
Stephanie    posted on 10-01-2006 19:37
Poster: jordy
buiten dat ze vinden dat het niet of wel mag, als ik legale data heb, waarom zou ik dan niet zelf uit mogen maken waar ik het op bewaar?

Je mag het bewaren op wat je wil......maar er niet vanaf voor publiek draaien.
Ramon72    posted on 10-01-2006 20:00
Poster: Stephanie

Je mag het bewaren op wat je wil......maar er niet vanaf voor publiek draaien.

Blijft moeilijk, he? Happy, laughing
Stephanie kun je mij trouwens het regelement mailen (PM) kan ik het nog eens rustig doorlezen! Thanx!
dj-nick    posted on 25-02-2006 20:13
maar ik werk nu in een discotheek en zie zowat elke dj zijn cd-wallet

maar bij sommige zie ik geen ene legale cd

allemaal van het internet gedownload of gebrand

en heb ik gister aan een van de andere dj's gevraagd ben je niet bang om gepakt te worden en toen zei hij nee dit mag gewoon want buma stemra word betaald door .....discotheek

klopt dit ?

mag dit ?

the-melody    posted on 25-02-2006 20:16
mij inteseert dat allemaal niet zo als ik gepakt word, spijtig he:p maar kben er wel tegen dat mensen gewoon gratis muziek downloaden(illigaal dus). Want dan kunnen de artiesten niets meer verdienen marja:d
greup    posted on 25-02-2006 20:29
Poster: dj-nick
maar ik werk nu in een discotheek en zie zowat elke dj zijn cd-wallet

maar bij sommige zie ik geen ene legale cd

allemaal van het internet gedownload of gebrand

en heb ik gister aan een van de andere dj's gevraagd ben je niet bang om gepakt te worden en toen zei hij nee dit mag gewoon want buma stemra word betaald door .....discotheek

klopt dit ?

mag dit ?

Het enige wat de discotheek betaald is de heffing voor het te gehoor brengen van legale bronnen aan publiek. je moet namelijk als kroeg/discotheek een heffing betalen voor het oppervlakte ( of het aantal personen) waar aan je het geluid te gehore brengt. Maar alle bronnen die te gehoor worden gebracht MOETEN legaal zijn!! en daar is die dj voor verantwoordelijk. Je denkt toch niet dat de discotheek gaat betalen voor de illegale nummers die ik te gehoor breng? Weet je wel wat dat kost!!!

@ dj liberty:  Zelfde opmerking... Weet je wel wat het KOST als ze jou pakke? ( met illegale muziek bronne op zak dan :p) Dan kun je fijn al je spulletjes thuis op marktplaats zette om de boete te betalen

Trouwens... Een gebrande cd hoefd heus niet illegaal te zijn hoor. Als ik Legale bronne op een cd brand, en ik betaal buma hier netjes de extra heffing voor ( ik geloof 90 euro per jaar) is er niets aan de hand.

the-melody    posted on 25-02-2006 20:31
ow en hoe met je dat dan doen mss
greup    posted on 25-02-2006 20:35
Poster: djliberty
ow en hoe met je dat dan doen mss

?? hoe moet je wat doen?

dj-nick    posted on 25-02-2006 20:38
liberty bedoeld die heffing betalen denk ik

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

176 Users online: 111 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 6.802
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.700.193

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use