[Doe jij hieraan?] Buma/Stemra (1/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 12-12-2005 18:55
Af en toe vraag ik me af... er zijn zoveel regeltjes, maar wie houd zicht eraan?

Een van deze is de buma & co. Wees heel eerlijk, doe jij het volgens het boekje?

Bron: www.bumastemra.nl

Ben je DJ en treed je op tijdens een Dance-Event ? Dan is het volgende van belang om te weten !

De organisator heeft met Buma een overeenkomst gesloten waarmee hij tegen betaling het recht heeft gekregen muziek openbaar te maken.
Het geïncasseerde geld wil Buma graag verdelen over de auteurs/componisten van de op het evenement gebruikte muziek.
Hiervoor heeft Buma opgaven nodig van de gebruikte muziek.
Als DJ speel je een belangrijke rol in het verzamelen van deze informatie!
Want, jij weet als geen ander welke muziek tijdens het optreden is gebruikt.
Zeker wanneer je zelf muziek schrijft en draait, loont het de moeite Buma te voorzien van een opgave van het gebruikte repertoire.
Aan de hand van de opgaven kan Buma de gelden uitkeren aan de auteurs/componisten van het gebruikte repertoire, waaronder wellicht jezelf.

Op de repertoire-opgave, die je hieronder kunt downloaden, moet altijd het volgende worden vermeld:
  • Vermeld duidelijk op welk evenement de opgave betrekking heeft.
  • Vermeld je artiestennaam én je eigen naam, en bij voorkeur je Buma/Stemranummer.
  • Alle ten gehore gebrachte muziekwerken moeten vermeld zijn (dus niet alleen de titels waarvan je zelf de auteur bent).
  • Bij elke titel moet minimaal één van de rechthebbenden vermeld zijn. Dat wil zeggen: één van de componisten of tekstdichters. De vermelding van de uitvoerend artiest van het muziekwerk is prettig als extra informatie, maar niet voldoende.

Opgaven van Events uit 2004 moeten vòòr 1 juli 2006 bij Buma binnen zijn om te kunnen worden verwerkt voor de afrekening Buma Algemene Rechten over 2005, die in oktober 2006 wordt verstuurd. Dus: vul het repertoire-opgave formulier zo snel mogelijk in (als je het direct doet, dan heb je alle gegevens nog paraat !) en stuur het naar Buma/Stemra.

Mod edit by Lead on 17-09-2008 00:28 (100%)

What do you think about [Doe jij hieraan?] Buma/Stemra ??

Vote :   

W.i.M    posted on 12-12-2005 19:20
Ze gaan nu ook al hard de mensen aanpakken die song-teksten online hebben staan. Nog even en we moeten betalen als we met een liedje meezingen.

Vergeet voortaan je karaoke avondje maar

Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Maartenb    posted on 12-12-2005 19:49
Ja idd, ze draaien wel een beetje door haha...
Reemz    posted on 12-12-2005 20:21
Muziek aanschaffen doe ik inderdaad volgens de regeltjes, maar bovenstaande wordt me toch echt te gek. Zometeen ben je meer bezig met administratiewerk dan dat je daadwerkelijk draait.
M-Plex    posted on 12-12-2005 22:16
Een vriend van me die produceert zelf heel veel muziek en
hij draait het veel op feestjes!
Zo verdient ie toch nog wat geld bij!

Slim of niet??

Basrose    posted on 12-12-2005 22:32
nou volgens mij krijg je bijna nix als artiest... t gaat meer om wat de grote radio stations uitzenden enzo de grote media... als producer ben je volgens mij meer geld kwijt aan inschrijvingen en dergelijke dan dat je geld voor je werk krijgt!...  want jah de discotheken gaan heus  geen playlisten maken en versturen kost hun alleen maar extra geld
JeroenU    posted on 06-01-2006 01:27
Ja precies, discotheken houden dat niet bij, da's ook onmogelijk, bij sommige ski-hutten duren de nummers ook niet langer dan 1,5 minuut, en die zijn ook van 22 tot 5 open, da's dus 7x60:1,5= een playlist met 280 nummers, dat kan gewoon niet!
Producers mogen blij zijn als hun nummer gedraaid wordt in discotheken, da's goed voor de verkoop van hun singles en albums.
HannuZ    posted on 06-01-2006 01:45
t moet niet gekker worden
Ramon72    posted on 06-01-2006 10:02
Als producer ben ik zelf ingeschreven bij Buma/Stemra en heb er dus flink baat bij als jullie zo'n playlist bijhouden.... als ik er maar op sta Happy, laughing

Maar laten we eerlijk zijn: dit is toch niet werkbaar? Het moge duidelijk zijn dat producers (en wellicht ook Buma/Stemra) flink wat inkomsten mislopen na de invoering van Internet/MP3 - iets wat wij al ik 1996 zagen aankomen! Maar met dit soort regels compenseer je dat niet.
Overigens: je moest eens weten waar al Buma/Stemra aanslagen op zitten: lege CDR's, CD-RW, DVD, etc. Toeslagen op de CD's an sich. Bovendien moeten discotheken jaarlijks een bepaalde bijslag betalen diewordt verdeeld (?) over de artiesten.

Wat mij als producer betreft: laat dit maar zitten!

Basrose    posted on 06-01-2006 11:39
ik denk niet dat als ze 50000 playlisten krijgen gaan lopen uitzoeken hoeveel een artiest krijgt... dat geld zijn hun al kwijt aan het werk wat ze er zelf aan hebben... t gaat echt meer om de commerciele dingen wat ik al zei op radio en tmf/mtv enzo.
Ramon72    posted on 06-01-2006 14:15
Poster: DJ-BasRose
ik denk niet dat als ze 50000 playlisten krijgen gaan lopen uitzoeken hoeveel een artiest krijgt... dat geld zijn hun al kwijt aan het werk wat ze er zelf aan hebben... t gaat echt meer om de commerciele dingen wat ik al zei op radio en tmf/mtv enzo.

Dacht het niet:
Commerciele radio en tv is verplicht playlisten bij te houden en geloof me: dat gebeurt ook! Ik weet wat je uitbelaald krijgt als je op de radio of tv komt... da's best lekker! Daar wordt overigens wel een verschil in gemaakt russen regionaal/nationaal/internationaal.

Het gaat hier echt om events. Misschien wel de grote events, maar toch...
dj-nick    posted on 06-01-2006 14:36
dit wordt egt te gek ik heb net even de site doorgelezen
dan zou je even bij het volgende moeten kijken:
dance --> dj en dan de 2 bijlagen openen alsof je bij een event al je nummers
gaat op schrijven de componist en hoeveel keer je het heb gedraaid
Stephanie    posted on 06-01-2006 21:12
Het hele Buma verhaal is al een keer gepasseerd hier.....maar gezien er weer nieuwe ontwikkelingen zijn zal ik nog een paar dingen toelichten.

Het bovenstaande verhaal is alleen bedoeld voor organisatoren en dj's op grote dance-events. Denk hierbij aan Sensation, QBase etc. Het gaat hier dus om feesten die eenmalig worden gehouden op locaties waar niet wekelijks (voorgrond)muziek ten gehore wordt gebracht. Draai je dus op een feest in een discotheek of in een horeca-gelegenheid dan is deze regeling niet van toepassing. Horecagelegenheden hebben namelijk bijna allemaal zelf een regeling met de BUMA / SENA / STEMRA / NVPI voor het ten gehore brengen van voor- en achtergrondmuziek (indien ze een geluidsinstallatie hebben).

Daarnaast is de organisator van het event verantwoordelijk voor de afdrachten aan de auteursrechtenorganiaties. Alleen dus op hun verzoek zal je een degelijke lijst hoeven in te vullen. (Let wel dat je dus altijd in je contrat zet dat de gelegenheid of organisatie verantwoordelijk is voor de afdracht!).

Waar je als dj wel op moet letten is dat je vanaf orginele geluidsdragers draait. Maar da's weer een ander verhaal.

Any questions?
Mount    posted on 06-01-2006 21:16
Het moge duidelijk zijn dat producers (en wellicht ook Buma/Stemra) flink wat inkomsten mislopen na de invoering van Internet/MP3

uit een onderzoek is gebleken dat dit erg meevalt, mensen luisteren gewoon meer muziek. cd's worden gedownload die iemand normaal nooit zou kopen blijkt de cd goed te zijn dan zijn er veel mensen die toch het orgineel kopen. door dat mensen makkelijkere verschillende muziek horen kopen ze ook veel meer en breder hun muziek.
ik weet zo niet waar de onderzoeks resultaten staan maar zal ze eens opzoeken Happy, laughing

Trouwens komt er een nieuw playlist systeem, een pc analyseerd de gedraaide muziek en weet wat er gedraaid is op een feest, die pc maakt dan de playlist. Werkt op een soort datebase systeem dus producers moeten hun nummers daar wel voor aanmelden want nu (in de opstart fase) nog veel te weinig gedaan wordt maar dit is wel een goede oplossing voor dit probleem!
Ramon72    posted on 06-01-2006 21:18
Poster: Stephanie

Waar je als dj wel op moet letten is dat je vanaf orginele geluidsdragers draait. Maar da's weer een ander verhaal.

Any questions?

Wat ik begrepen heb is dat het nog ter discussie staat hoe om wordt gegaan met online gekochte (en dus gebrandde) tracks.

Weet jij de status daarvan?
User edit by Ramon72 on 06-01-2006 @ 21:18:48 (1%)
Ramon72    posted on 06-01-2006 21:20
Poster: Mount

Trouwens komt er een nieuw playlist systeem, een pc analyseerd de gedraaide muziek en weet wat er gedraaid is op een feest, die pc maakt dan de playlist. Werkt op een soort datebase systeem dus producers moeten hun nummers daar wel voor aanmelden want nu (in de opstart fase) nog veel te weinig gedaan wordt maar dit is wel een goede oplossing voor dit probleem!

Dat bestaat al, he? Music DNA... maar dan voor radio stations
User edit by Ramon72 on 06-01-2006 @ 21:23:27 (7%)
Dj_T.im    posted on 06-01-2006 21:46
kvind het nergens op slaan,  je betaald eerst voor de cd of plaat, en daarna moet je ook nog eens gaan betalen als je hem aan andere wil late hore,,
Nvie    posted on 06-01-2006 21:49
Misschien doen de wanna be drive inners met bpm enzo wel...

Je moet wel altijd even zorgen dat er een regeltje in je contract staat waar in staat dat de organisator de buma/stemra (niet alleen dit, maar ook de overige vergunningen) moet dokken Winking my eye
greup    posted on 06-01-2006 22:58
ik vermeen  tevens te hebben vernomen dat  je ook weer een jaarlijkse toeslag moet betalen als je een kopie van je legaal gekochte muziek wil maken. Deze bijdragen is 90 per jaar.

djwillem    posted on 06-01-2006 23:09
 waarom al die regels....
stel dat ik produceer ik ik wil dat iedereen mijn muziek gratis mag draaiten heb je dus meteen al met regels te maken.....
Mod edit by Lead on 17-09-2008 00:29 (7%)
Stephanie    posted on 06-01-2006 23:11
Poster: Ramon72
Wat ik begrepen heb is dat het nog ter discussie staat hoe om wordt gegaan met online gekochte (en dus gebrandde) tracks.

Weet jij de status daarvan?

Jups, het is als volgt:
Als je een kopie van een gekochte cd wilt maken (voor compilatie bv) moet je mechanische reproductie rechten betalen. Op de CD-R die je koopt waarop je kopieert zit wel een kopieertoeslag, maar die is alleen voor thuisgebruik. Wil je ze in je dj-sets gebruiken dan moet je moet je dus toestemming hebben van de belanghebbende, te weten de auteur / uitvoerende en de platenmaatschappij.
Voor de auteur / uitvoerende behartigt de BUMA de belangen. Zij hebben nu een proefregeling voor een jaar, waarbij je als dj 90 euro betaald om de meachanische repoductie rechten af te kopen. Helaas heeft de belangenvereniging voor de platenmaatschappijen (de NVPI) nog niet zo'n regeling. Je bent dus alleen gevrijwaard voor de BUMA en niet voor de NVPI. Juridisch gezien is draaien met gekopieerd materiaal (van orginele cd en webshops) dus strafbaar.

Pikant feitje, BUMA en NVPI maken gebruik van dezelfde opsporingsinstantie: Stichting BREIN.

De NVPI geeft wel aan dat er aan een soortgelijke regeling wordt gewerkt. Maar wanneer die komt weet niemand.

Tweede pikant feitje, indien het om achtergrondmuziek gaat bestaat er bij de NVPI wel een regeling om de mechanische reproductie rechten af te kopen.
Stephanie    posted on 06-01-2006 23:13
Poster: djwillem
:Swaarom al die regels....
stel dat ik produceer ik ik wil dat iedereen mijn muziek gratis mag draaiten heb je dus meteen al met regels te maken.....:S

Dat mag, maar dan moet je diegene een vrijwaring geven.....allemaal, stuk voor stuk.
Mount    posted on 07-01-2006 02:02
De vraag is alleen als de orginele geluidsdrager er niet is.. Bijv. bij legaal gekochte MP3's
Je kan bij de Buma/stemra 2500 nummers vast laten leggen waarvan er dan weer 1000 te wisselen zijn maar er mogen nooit meer dan 2500 nummers in bezit zijn. Alleen hoevaak je mag wisselen, of je 1500 nummers voor altijd of tijdelijk vast moet leggen en hoe de vergoeding hiervoor tot standkomt is alleen onduidelijk.

Al met al een verouderde wetgeving die toegepast wordt waar gewoon nog te veel onduidelijkheid over bestaat.

waarom al die regels....
stel dat ik produceer ik ik wil dat iedereen mijn muziek gratis mag draaiten heb je dus meteen al met regels te maken.....

Op het moment dat jij niet aangesloten bent bij de Buma/stemra zullen ze de mensen die je nummers draaien niet vervolgen. (overgens mogen ze dat zelf ook niet, meer dan buitengewoon opsporings ambtenaar zijn ze niet en kunnen dus vrij weinig zonder politie) maar het gaat hier om een belangenbehartigende stichting. Omdat ze de belangenbehartigen van artiesten en producers over werk wat ze niet behartigen hebben ze niets te zeggen.

Simpel voorbeeld ik zou geen zaak kunnen aanspannen omdat piet opzettelijk met z'n auto tegen berrie gereden is.

Als je muziek wel bij de Buma/stemra geregistreerd is hebben ze er wel wat over te zeggen en zal je dus wel vrijwaringen moeten uitgeven.

Anyway er is nog heel erg veel onduidelijkheid rond dit onderwerp, de Buma/stemra zou eerst eens goede volledige informatie moeten gaan verschaffen voor ze gaan dreigen en nog meer regeltjes verzinnen.
Ramon72    posted on 07-01-2006 10:56
Poster: Stephanie

De NVPI geeft wel aan dat er aan een soortgelijke regeling wordt gewerkt. Maar wanneer die komt weet niemand.

Tweede pikant feitje, indien het om achtergrondmuziek gaat bestaat er bij de NVPI wel een regeling om de mechanische reproductie rechten af te kopen.

Helder verhaal Stephanie, dank.
Maar het zet mij nu wel aan het denken of ik geld moet stoppen in online betaalde MP3's... Zoals ik het nu begrijp kan ik die nu niet gebruiken.

Lead    posted on 07-01-2006 11:20
Een heldere regeling komt er wel, want de toekomst voor muziek zonder compressie techniek lijkt niet te bestaan. Ze moeten wel wat doen aan MP3, want het zal nooit meer uit de business verdwijnen.

Er zullen dus wel regels komen met de tijd denk ik. En ze kunnen nu wel mooie regels maken, maar ik heb in Nederland nog nooit van iemand gehoord dat er een controlle is geweest op een feest/party/evenement waar gechecked is of de DJ wel legale muziek bij zich heeft.

In het buitenland, daar zijn al wel wat verhalen van gepasseerd, maar hier in Nederland heb ik nog niet gehoord dat er iemand voor gepakt is.
Let the BASS be louder
Mount    posted on 07-01-2006 15:25
Ik heb het verhaal van mp3 eens voorgelegd aan een advocaat. zijn eerste reactie was dat het logisch is dat je zou moeten betalen als je muziek op een andere niet orginele drager zet en die dan prof. gebruikt. (dus mp3 kopen, branden en dan draaien)
Daar bestaat zoals Stephanie aangaf een duidelijke wet voor.
maar in principe gebruik je met FS/Serato e.d. de orginele geluidsdrager want dat is het bestand. (de compressie is de drager, wat er in zit de muziek)
dus zou je dit als je het koopt en op feesten wordt netjes alles afgedragen gewoon moeten kunnen gebruiken. hij zou het nog eens verder bekijken. Maar ik ga maandag weer eens bellen met de Buma/stemra om hier duidelijkheid over te krijgen.

Overgens moet ik het nog maar eens zien of een rechter je veroordeeld als je legale muziek draait in een gelegeneheid die netjes afdraagt.. en anders noemen we het gewoon burgerlijke ongehoorzaamheid tot dat de regeling eidelijk klopt. Winking my eye
User edit by Mount on 07-01-2006 @ 15:28:06 (15%)

56 Users online: 7 Guests (49 Unknown)
Pages generated today : 8.054
Most visitors online this month : 128
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.562.306