Ben je DJ en treed je op tijdens een Dance-Event ? Dan is het volgende van belang om te weten !
De organisator heeft met Buma een overeenkomst gesloten waarmee hij tegen betaling het recht heeft gekregen muziek openbaar te maken.
Het geïncasseerde geld wil Buma graag verdelen over de auteurs/componisten van de op het evenement gebruikte muziek.
Hiervoor heeft Buma opgaven nodig van de gebruikte muziek.
Als DJ speel je een belangrijke rol in het verzamelen van deze informatie!
Want, jij weet als geen ander welke muziek tijdens het optreden is gebruikt.
Zeker wanneer je zelf muziek schrijft en draait, loont het de moeite Buma te voorzien van een opgave van het gebruikte repertoire.
Aan de hand van de opgaven kan Buma de gelden uitkeren aan de auteurs/componisten van het gebruikte repertoire, waaronder wellicht jezelf.
Op de repertoire-opgave, die je hieronder kunt downloaden, moet altijd het volgende worden vermeld:
- Vermeld duidelijk op welk evenement de opgave betrekking heeft.
- Vermeld je artiestennaam én je eigen naam, en bij voorkeur je Buma/Stemranummer.
- Alle ten gehore gebrachte muziekwerken moeten vermeld zijn (dus niet alleen de titels waarvan je zelf de auteur bent).
- Bij elke titel moet minimaal één van de rechthebbenden vermeld zijn. Dat wil zeggen: één van de componisten of tekstdichters. De vermelding van de uitvoerend artiest van het muziekwerk is prettig als extra informatie, maar niet voldoende.
Opgaven van Events uit 2004 moeten vòòr 1 juli 2006 bij Buma binnen zijn om te kunnen worden verwerkt voor de afrekening Buma Algemene Rechten over 2005, die in oktober 2006 wordt verstuurd. Dus: vul het repertoire-opgave formulier zo snel mogelijk in (als je het direct doet, dan heb je alle gegevens nog paraat !) en stuur het naar Buma/Stemra.
Poster: DJ-BasRose
ik denk niet dat als ze 50000 playlisten krijgen gaan lopen uitzoeken hoeveel een artiest krijgt... dat geld zijn hun al kwijt aan het werk wat ze er zelf aan hebben... t gaat echt meer om de commerciele dingen wat ik al zei op radio en tmf/mtv enzo.
Het moge duidelijk zijn dat producers (en wellicht ook Buma/Stemra) flink wat inkomsten mislopen na de invoering van Internet/MP3
Poster: Stephanie
Waar je als dj wel op moet letten is dat je vanaf orginele geluidsdragers draait. Maar da's weer een ander verhaal.
Any questions?
Poster: Mount
Trouwens komt er een nieuw playlist systeem, een pc analyseerd de gedraaide muziek en weet wat er gedraaid is op een feest, die pc maakt dan de playlist. Werkt op een soort datebase systeem dus producers moeten hun nummers daar wel voor aanmelden want nu (in de opstart fase) nog veel te weinig gedaan wordt maar dit is wel een goede oplossing voor dit probleem!
Poster: Ramon72
Wat ik begrepen heb is dat het nog ter discussie staat hoe om wordt gegaan met online gekochte (en dus gebrandde) tracks.
Weet jij de status daarvan?
Poster: djwillem
:Swaarom al die regels....
stel dat ik produceer ik ik wil dat iedereen mijn muziek gratis mag draaiten heb je dus meteen al met regels te maken.....:S
waarom al die regels....
stel dat ik produceer ik ik wil dat iedereen mijn muziek gratis mag draaiten heb je dus meteen al met regels te maken.....
Poster: Stephanie
De NVPI geeft wel aan dat er aan een soortgelijke regeling wordt gewerkt. Maar wanneer die komt weet niemand.
Tweede pikant feitje, indien het om achtergrondmuziek gaat bestaat er bij de NVPI wel een regeling om de mechanische reproductie rechten af te kopen.