Ideale plaatsing studio monitoren.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Joepardy    posted on 06-10-2010 00:29
Beste mede-audiofielen,

Zondag heb ik een setje KRK's op de kop kunnen tikken en nu wil ik deze graag plaatsen in een positie zodat ze optimaal benut worden.

Nu weet ik, dat ze op de horizontale lijn voor je op 60 graden geplaatst moeten worden, zoals je hieronder kan zien.

(Left en right, beide 30 graden van het middelpunt af = 60 graden)

Maar nu wil ik wel eens weten wat de ideale hoogte is om ze te plaatsen. Vaak hoor je mensen oorhoogte zeggen, maar wat moet dan op oorhoogte zijn? Tweeter of de conus?

Kan zijn dat dit wel ergens staat, maar ik heb google en DJR al behoorlijk afgezocht.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen. Het gaat in mijn gevalt trouwens om 2x KRK Rokit RP8 G2

Greetz Joey

What do you think about Ideale plaatsing studio monitoren. ??

Vote :   

Prozei    posted on 06-10-2010 00:40
de hoogt evan de monitors komt niet zo nauw. de 30 graden op de horizontale lijn wel dit is nodig om een goed stereogeluid te kunnen vormen.
main    posted on 06-10-2010 07:59
heb zelf de ervaring dat het geluid heel snel verandert als je de speakers draait (dus de hoek verandert) en als je ze omhoog/omlaag doet verandert het geluid pas als de box onder of boven oorhoogte komt (v.d. gehele speaker)

dus zoals prozei hier al zei, hoogte is niet heel belangrijk
Joepardy    posted on 06-10-2010 12:42
Dus de speaker moet gewoon op oorhoogte gehangen worden?
mrmagix    posted on 06-10-2010 12:50
Hoge tonen zijn het meest directioneel. Als je dan echt precies wilt werken, zorg dan dat deze het meest op oorhoogte hangen Happy, laughing. Maar inderdaad, de preciese hoogte maakt niet echt zoveel uit Happy, laughing
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Roov    posted on 06-10-2010 13:44
Je moet er inderdaad van uitgaan dat de tweeters op oorhoogte geplaatst moeten worden.
DJ_OB    posted on 06-10-2010 14:16
Klopt deze opstelling zo ongeveer voor alle monitoren? Of verschilt het echt heel erg per monitor?
Joepardy    posted on 06-10-2010 14:16
All I needed to know!

Thx guys!
Winston    posted on 06-10-2010 22:56
Geldt voor alle monitoren op hooguit een paar rare na.

Als de tweeters op oorhoogte zijn vindt ik persoonlijk dat de bass 'wegvalt.'

Hangt ook een beetje af van de afstand tot mijn oor. Heel dichtbij liever de cones precies op oorhoogte, en verderop maakt het iets minder uit. Maar ik hou erg van bass.

Persoonlijk stel ik het liefst iets boven oorhoogte op. Dan heb ik het meeste gevoel van dat ik midden in het geluid zweef.
Tic Toc
Joepardy    posted on 08-10-2010 13:53
Bass is erg belangrijk in mijn geval, want ik hou van stijlen met veel bass. Voornamelijke hardcore, en nog erger, dubstep. Dus ik zal je post meenemen meenemen in het besluit winston! Thx!
Sebasz    posted on 08-10-2010 14:07
Hardcore heeft toch bijna geen bass. Bass is lage tonen. Hardcore alleen van die overstuurde kicks waar nou niet echt veel laag in zit , maar gewoon veel mid en high
Joepardy    posted on 08-10-2010 14:33
Klopt, daarom wil ik die ook zoveel mogelijk naar voren laten komen, anders valt ie al helemaal weg.
Prozei    posted on 08-10-2010 16:38
Met hardcore hardstyle produceren werkt te veel bas juist niet lekker. Je wil snel de nadruk op het laag gaan leggen waardoor heel je mix verzuipt.ik zet zelf het liefst een highpass filter op de kick en als ik kmet m'n eindmix bezig ben schroef ik rustig de frequentie omlaag tot het niveau dat de rest net niet verzuipt
Danil    posted on 03-04-2011 18:45
hallo,

Ik heb namelijk ook een soortgelijk 'probleem'.....
Ik heb 2 KRK RP5G2's in m'n booth maar ik denk dat ze slect geplaatst zijn .....
Ik wist dat ze iets schuin moesten staan maar na een paar minuutjes draaien heb ik het gevoel dat ik lichtjes 'doof' wordt (een dof geluid zeg maar ; het volume staat echt niet zo luid !),
Ik heb ook onlangs geluidsisolatie tegen de wand erachter bevestigd en dit heeft het al wat gereduceerd maar ik denk zelf dat ze namelijk TE LAAG staan...

een paar foto's :

http://freepic.nl/upload/8c36662bf3/DSC00547.JPG

http://freepic.nl/upload/a38e3d5e3f/DSC00549.JPG

http://freepic.nl/upload/7978c8a89f/DSC00550.JPG

iemand een voorstel??
User edit by Danil on 03-04-2011 @ 18:47:04 (28%)
Sjoewe    posted on 03-04-2011 19:31
Voor de ideale plaatsing moeten de tweeters op oorhoogte staan. Misschien moet je de handleiding er eens bijpakken, daar staat precies in hoe je ze moet op- en afstellen.
Danil    posted on 03-04-2011 19:46
Poster: Sjoewe
Voor de ideale plaatsing moeten de tweeters op oorhoogte staan. Misschien moet je de handleiding er eens bijpakken, daar staat precies in hoe je ze moet op- en afstellen.

ok bedankt , ik zal eens proberen Happy, laughing
__MauMau__    posted on 03-04-2011 22:00
@Danil ik zie dat je ook de 350 serie hebt... Ben je er tevreden over of niet?
bambamstudio    posted on 03-04-2011 22:16
Poster: Prozei
de hoogt evan de monitors komt niet zo nauw. de 30 graden op de horizontale lijn wel dit is nodig om een goed stereogeluid te kunnen vormen.

Niet dus.

Voor een goed en strak stereo beeld is positie erg belangrijk. De conus plaat je op oorhoogte. Ook recht, niet naar de gront plaatjes, geluid moet direct op je af komen. Er zijn monitoren die een nos strakker stereo beeld krijgen als je, zoals in de tekening aangeeft het vanuit het centrum van een lijn trekt, (beide monitoren) en deze dusdanig naar elkaar toe zetten dat de lijnen elkaar zo'n, 20-30 cm achter je hoofd elkaar snijden.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Danil    posted on 04-04-2011 08:13
Poster: __MauMau__
@Danil ik zie dat je ook de 350 serie hebt... Ben je er tevreden over of niet?

Ja, supergoed setje, alleen vind ik de effecten op de mixer wat jammer dat ze enkel over de master gaan....
JeBoyKie    posted on 04-04-2011 10:32
Er zijn 2 mogelijkheden, je kan de speakers op oorhoogte hangen dat wordt ook voornamelijk gebruikt.

Je kan ze ook naar beneden laten hangen, komt niet veel voor maar het belangrijkste is dat de monitors richting de oren van de 'luisteraar' gaan.

Er bestaan trouwens over dit onderwerp hele stukken die gratis op internet zijn te vinden gebruik is zo'n zoekmachine.
cross-over    posted on 04-04-2011 11:26
een hele hoop info vind je op?het-plaatsen-van-studio-monitoren
http://soundcloud.com/lau-daniels
bambamstudio    posted on 04-04-2011 17:01
Poster: JeBoyKie
Er zijn 2 mogelijkheden, je kan de speakers op oorhoogte hangen dat wordt ook voornamelijk gebruikt.

Je kan ze ook naar beneden laten hangen, komt niet veel voor maar het belangrijkste is dat de monitors richting de oren van de 'luisteraar' gaan.

Er bestaan trouwens over dit onderwerp hele stukken die gratis op internet zijn te vinden gebruik is zo'n zoekmachine.

Naar beneden dus nooit!
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

233 Users online: 134 Guests (99 Unknown)
Pages generated today : 72.316
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.869.353