SP!TSNieuws, discotheek sterft langzame dood? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 18-09-2010 18:46

Citaatje uit Spits;

Discotheek sterft langzame dood

Het aantal discotheken in Nederland loopt dit jaar wederom terug. Dat blijkt uit cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering. De tijd dat de dorpsdicotheek de plek was waar jongeren elkaar ontmoetten lijkt voorbij, stelde Koninklijke Horeca Nederland KHN.
Het rookverbod, de economische crisis en de rol van sociale media hebben diepe wonden geslagen in de discothekenbranche. Maar ook de concurrentie van de vele evenementen speelt de branche parten. Het verval is niet van de laatste tijd. Waren er in 1995 nog 453 discotheken, in 2002 waren het er krap vierhonderd. In 2006 liep dat aantal terug naar 323 en in 2010 stokt de teller op 271.
'Traditionele discotheken sterven een langzame dood'', aldus een woordvoerder van KHN.
Uit onderzoek van Synovate blijkt dat sinds de invoering van het rookverbod de omzet in de discothekenbranche met ruim 20 procent is gedaald.

Wat denken jullie hiervan...
Zou het echt zo zijn dat de mensen die volop bezig zijn een cariere te beginnen, of hieraan willen gaan beginnen (zoals menig member hier) het somber moet inzien?
Of zou het een tijdelijke dip zijn?
Misschien valt het allemaal sowieso wel mee...?

Wat denk jij ervan!

What do you think about SP!TSNieuws, discotheek sterft langzame dood? ??

Vote :   

tek-zotic    posted on 18-09-2010 18:56
achja de fout ligt bij het publiek:
vroeger ging je naar een discotheek voor de muziek ( 1 of 2 Dj's, meestal onbekend van naam ) zorgden een hele avond voor sfeer, nu moet het steeds om ter duurste ne dikste line up gaan om een beetje volk te trekken,
dit maakt dan weer dat de grote discotheken met veel geld enkel groter worden en de kleintjes enkel maar uitsterven. Mensen gaan niet meer voor de muziek maar voor de line up
Esmee    posted on 18-09-2010 18:58
De plaatselijke discotheek hier is ook met het weekend leger...
-Richard-    posted on 18-09-2010 19:02
Dat merk ik hier inderdaad ook helaas...
Maar ook sommige discotheken werken het zelf een beetje in de hand denk ik, door de hele sfeer te veranderen waardoor mensen juist kwamen.
Neem ik bijvoorbeeld een discotheek waar ik vroeger veel kwam, daar was in de hoofdzaal een vaste dj, en (boven) in een soort van feestmuziek zaaltje twee residents die afwisselden per week.
Nu bijvoorbeeld in die laatstgenoemde zaal is er echt om de paar weken een nieuw gezicht, en helaas vaak mensen die geen 'band'met het publiek hebben/willen maken, vervolg; volk blijft daar weg, want gezelligheid is gewoon een stuk minder. Al is dat denk ik een ander probleem; weinig goede mensen kunnen krijgen daar misschien...
User edit by -Richard- on 18-09-2010 @ 19:03:03 (5%)
Estacy    posted on 18-09-2010 19:02
hier in de buurt is er maar een discotheek(je), Royce, en zeker met hun scholieren feesten draaien ze behoorlijk. voor onder de 16 is er eigenlijk niks te doen, en hun lossen dat mooi op.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
EleMentcp    posted on 18-09-2010 20:03
Poster: Esmee
De plaatselijke discotheek hier is ook met het weekend leger...

challengeConfused? iedegeval daar is het probleem dat daar elke week dezelfde residant stond (dennis the menace) en die speelde elke week hetzelfde setje zelfde overgangen en zelfde nummers, wisselde paar keer in de maand ze nummers, gevolg elke week was hetzelfde mensen bleven weg.
Winston    posted on 19-09-2010 00:25
Maar het zou ook kunnen liggen aan het muziek aanbod via het net. In 1995 was er zo goed als geen muziek op het net. Het enige wat een ieder kende was top 40. Tuurlijk begon rond die tijd de house scene, maar volgens mij was het meer iets van de grote clubs (Roxy, IT, etc.). Maar nu zijn mijn populairste niet jou populairste top 40 nummers en die van je buurman verschilt weer totaal. Dus zoek je voor de gezelligheid maar iets anders dan een disco die voornamelijk akelige muziek draait.
Tic Toc
lek3ct    posted on 19-09-2010 13:02
In Belgi? hebben kleine stedelijk gelegen discotheken een ander probleem: geluidshinder en slecht gedrag van bepaalde mensen rond de discotheken. (toch in leuven) Het is niet ongewoon dat de politie een feestje stop zet omdat er teveel klachten zijn van de buren.
Dolivieira    posted on 19-09-2010 14:47
Poster: tek-zotic
vroeger ging je naar een discotheek voor de muziek ( 1 of 2 Dj's, meestal onbekend van naam ) zorgden een hele avond voor sfeer, nu moet het steeds om ter duurste ne dikste line up gaan om een beetje volk te trekken,
dit maakt dan weer dat de grote discotheken met veel geld enkel groter worden en de kleintjes enkel maar uitsterven. Mensen gaan niet meer voor de muziek maar voor de line up

Hier ben ik het wel volledig mee eens. Het hederdaagse publiek is te verwent. Maar de zelfde mensen lopen wel te klagen dat er niks in de buurt is wat tof is. ook de Rookverbod, De horeca Prijzen en de kredietcricies helpen mee de boel naar de afrond helpen. Ook de astronomische belastingen en vergunnings pijzen van de hederdaagse overheden helpt alles naar de kloten.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Esmee    posted on 19-09-2010 15:26
Poster: EleMentcp

challengeConfused? iedegeval daar is het probleem dat daar elke week dezelfde residant stond (dennis the menace) en die speelde elke week hetzelfde setje zelfde overgangen en zelfde nummers, wisselde paar keer in de maand ze nummers, gevolg elke week was hetzelfde mensen bleven weg.

Ja precies, datzelfde setje wordt met de week saaier, nou kom ik dr niet iedereen weekend, maar dat is ook alleen maar wat ik hoor van vrienden. + Uitgaan is gewoon duur, ik haal zelf vaak met vrienden wat drank bij de spermarkt en daar vermaakt je je ook wel een hele avond mee. Ook gezellig, stuk minder duur.
-Richard-    posted on 19-09-2010 16:27
Zitten best wat reacties tussen die osmchrijven waaraan het o.a. zou kunnen liggen. Heb ook al wel enkele destijd goed draaiende tenten zien sluiten de afgelopen tijd. Ben benieuwd of het alleen bergafwaarts zou gaan of dat het eerder gaat om een tijdelijke dip die sommigen helaas niet 'overleven'.
Het lijkt me trouwens eigenlijk wel dat de kleinere dance-caf?'s / feestcaf?'s het vaak nog wel lekker doen...
EleMentcp    posted on 19-09-2010 17:46
Poster: Esmee

Ja precies, datzelfde setje wordt met de week saaier, nou kom ik dr niet iedereen weekend, maar dat is ook alleen maar wat ik hoor van vrienden. + Uitgaan is gewoon duur, ik haal zelf vaak met vrienden wat drank bij de spermarkt en daar vermaakt je je ook wel een hele avond mee. Ook gezellig, stuk minder duur.

nou hij is weer open ik ga idegeval naar de 'grand opening' op 2 oktober,?nieuwe eigenaar dus miss ok weer nieuwe dj's en nieuwe muziek.
Estacy    posted on 19-09-2010 18:14
Poster: focus

Het lijkt me trouwens eigenlijk wel dat de kleinere dance-caf?'s / feestcaf?'s het vaak nog wel lekker doen...

dat kun je wel zeggen. die zijn goedkoper, en hebben minder volk nodig om winst te maken. als je kijkt naar de Zenith, tja, die moesten weet ik niet hoeveel man binnen hebben om winst te draaien. en het was ook nog eens best duur. tja, probeer je tent dan maar draaiende te houden.
MaximDJ    posted on 19-09-2010 18:29
Njah, Takens zit hier elk weekend bomvol. 2300 man ong. Drankje kost daar ? 1,80 en er staat altijd wel een dikke Line-Up. Toch draait het bedrijf erg goed.
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Estacy    posted on 19-09-2010 18:37
Poster: MaximDJ
Njah, Takens zit hier elk weekend bomvol. 2300 man ong. Drankje kost daar ? 1,80 en er staat altijd wel een dikke Line-Up. Toch draait het bedrijf erg goed.

in de zenith paste er ong. 6000....
-Richard-    posted on 19-09-2010 19:02
Dar zit zeker een verschil in. Onkostenplaatje, wat is nodig om winst te maken, etc.
Heb je een punt. Vind het hoe dan ook erg jammer te horen dat het de karde realiteit is wat sommige discotheken betreft, ondanks dat ikzelf meer van de kleinere dance/feestcaf?'s ben. Enkele echt mooie discotheken die toch ooit stampvol zaten, elk weekend weer, en nu de deuren ondertussen gesloten hebben. Erg spijtig...

Hey ik ben Pro geworden zie ikCool. /Sorry voor de offtopicCool
User edit by -Richard- on 19-09-2010 @ 19:03:27 (15%)
MaximDJ    posted on 19-09-2010 19:36
Poster: Estacy

in de zenith paste er ong. 6000....

Nee hoor, 9000 om precies te zijn Winking my eye Maar dat was ook TE groot
Party Sensations. Excellence in entertainment.
dj-nick    posted on 20-09-2010 11:22

nou hij is weer open ik ga idegeval naar de 'grand opening' op 2 oktober,?nieuwe eigenaar dus miss ok weer nieuwe dj's en nieuwe muziek.

Challenge wordt het hem gewoon niet meer, is gewoon veel te duur en de naam is al te ver verziekt.
Het 16+ publiek in Hoofddorp heeft in de tijd dat Challenge/Imperium/Challenge2.0 dicht was andere locaties gezocht en zijn daar aan gewend geraakt. De 18+ bezoekers stappen net zo makkelijk in de auto naar Amsterdam.

Ik heb de cijfers gezien van de Challenge, geloof me die halen het 3 jarig bestaan niet meer....
EleMentcp    posted on 20-09-2010 11:31
Poster: dj-nick

Het 16+ publiek in Hoofddorp heeft in de tijd dat Challenge/Imperium/Challenge2.0 dicht was andere locaties gezocht en zijn daar aan gewend geraakt. De 18+ bezoekers stappen net zo makkelijk in de auto naar Amsterdam.

Ik heb de cijfers gezien van de Challenge, geloof me die halen het 3 jarig bestaan niet meer....

geloof me het 16+ plubliek die heeft niet veel anders te zoeken hier in hoofddorp. Er is gewoon niet zoveel hier:P amsterdam is leuk maar niet voor idereen altijd even makkelijk. Ik denk dat challenge in eht begin weer klantjes gaat trekken maar zoals je al zei 3 jarig bestaan gaan ze niet halen nee
justjustin    posted on 20-09-2010 13:41
plaatselijk en klein zie je idd steeds minder....maar zal er ook geen traan om laten als je het mij vraagt

gevalletje jammer maar helaas!
dj-nick    posted on 20-09-2010 14:07

geloof me het 16+ plubliek die heeft niet veel anders te zoeken hier in hoofddorp. Er is gewoon niet zoveel hier:P amsterdam is leuk maar niet voor idereen altijd even makkelijk. Ik denk dat challenge in eht begin weer klantjes gaat trekken maar zoals je al zei 3 jarig bestaan gaan ze niet halen nee

Het 16+ publiek hangt meer op straat rond en gaat alleen naar de Challenge wanneer het weer is een entree vrij-dag is of ladies night.
Heb zelf ook wat feesten in Challenge gegeven maar ook geflopt.
Binnenkort weer vol op in Claus en dat gaan ze merken...
Mixt-Ape    posted on 20-09-2010 14:09
Poster: tek-zotic

Het is toch 100% normaal dat je naar de evenementen met de beste line-ups gaat? Er zijn tegenwoordig zoveel evenementen, als je dan toch kan kiezen dan ga je gewoon naar het event met de beste line-up.

Je zegt ook: 'Mensen gaan niet meer voor de muziek maar voor de line-up.'

Hoe kan je nu voor de muziek gaan als je geen enkele naam op de line-up kent?
User edit by Mixt-Ape on 20-09-2010 @ 14:10:41 (5%)
Tomazos    posted on 20-09-2010 14:20
dit is al tijden zo Happy, laughing

dis geen 'groot nieuw' heb dat verhaal vorig jaar ook een keer in een horeca blad gelezen, dat mensen meer naar festivals gaan dan discotheken,

mensen houden van 'vernieuwing' die in een discotheek vaak niet te vinden is
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Mixt-Ape    posted on 20-09-2010 14:24
Dat is natuurlijk ook een nadeel, een discotheek is altijd hetzelfde. Als je naar een festival gaat kom je weer eens in een andere omgeving dan altijd datzelfde gebouw.
tek-zotic    posted on 20-09-2010 15:54
Poster: Mixt-Ape

Het is toch 100% normaal dat je naar de evenementen met de beste line-ups gaat? Er zijn tegenwoordig zoveel evenementen, als je dan toch kan kiezen dan ga je gewoon naar het event met de beste line-up.

Je zegt ook: 'Mensen gaan niet meer voor de muziek maar voor de line-up.'

Hoe kan je nu voor de muziek gaan als je geen enkele naam op de line-up kent?

ge snapt het precies niet helemaal
vroeger: discotheek: bepaalde stijl, geen 100.000 verschillende DJ's per jaar, meestal 2 dj's per avond die er vast draaiden en dat hoefden geen grote namen tezijn ( de discotheken hebben hun naam groot gemaakt )
nu: discotheek: tot 20 namen of meer op een avond, gevolg: kleinere zaken kunnen dit niet betalen en verdwijnen
vroeger wist men die discotheek is die stijl, daarom ga ik en daarmee was de kous af.
Nu staren mensen zich blind op een line up, en moeten er grote namen opstaan, terwijl die onbekende DJ mss wel evengoed/beter draait.

Estacy    posted on 20-09-2010 19:31
Poster: MaximDJ

Nee hoor, 9000 om precies te zijn Winking my eye Maar dat was ook TE groot

hadden ze ook een vergunning voor 9000? volgens mij niet namelijk...

130 Users online: 6 Guests (124 Unknown)
Pages generated today : 25.430
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.315.560