Super topic!
Ik denk dat er twee manieren zijn om dit te doen:
1. In een keer goed. Dit is voor weinig weggelegd, want het kost veel geld.
Denk namelijk vooral niet dat je met een "paar softwarepakketten" professioneel kunt produceren. Dit kunnen er maar weinig. Je kunt je creativiteit lekker kwijt en wellicht iets leuks maken, maar the real deal maak je met - naast goede software - ook met goede, authentieke, hardware.
Bijvoorbeeld:
- Sequencer: Cubase / Logic / Ableton
Maakt op zich niet veel uit, ik heb altijd met Logic gewerkt. Deze liep destijds gewoon strakker.
- Sampler:
Ik zelf zweer nog steeds bij de hardware-samplers van EMU of Akai. Deze zijn niet meer te krijgen (op de MPC's van Akai na), maar het aan knoppen kunnen zitten is vaak toch lekkerder dan met je muis lopen pielen. Als software sampler heb je Tascams Gigastudio of Native Intruments Kontakt (deze laatste vind ik erg goed).
- Synths:
Man, je moest eens weten wat ik in der tijd heb uitgegeven aan klassieke analoge synths! Dat waren allemaal collectors items, dus moeilijk te krijgen en duur. De TB 303, JX10P, Alpha Juno 2, Moog etc. Ik heb ze alle maal gehad, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het nog loont zoveel geld neer te leggen voor dergelijk apparaten. De huidige synths en softwaresynths zijn erg goed! Wel denk ik dat het de moeite waard is een aantal hardware synth, waar je ook op kunt spelen en waarmee je je controllers kunt aansturen een must is voor in je studio. Ikzelf vind bijvoorbeeld de NordLead een fantastisch klinkende synth.
- Drumcomputer:
TR 909! In de 90er jaren onbetaalbaar en een must voor een goede productie. Vandaag de dag is de creativiteit van een basedrum en percussie sampler meer van belang.
- Effecten:
Deze maken je sound. Je kunt er niet genoeg van hebben, maar dosseer ze in je mix. TC Electronics maakt goede spullen, vooral reverbs.
- Periferals:
Tube compressors! Duur maar zooooo goed!
- Mastering:
De mengtafel! Het hart van je studio... digitaal of analoog.
Ikzelf hou graag overzicht en wil een meerdere knoppen tegelijk willen kunnen draaien, dus: analoog. Ikzelf heb een Soundcraft Ghost, maar de Mackie 8 bus doet het ook prima. Digitaal? Yamaha, Tascam en voor de rijken onder ons de Mackie.
- Monitors:
Vergeet deze niet! Erg leuk dat je productie bij jou thuis lekker klinkt, maar dat moet ie eigenlijk overal doen. Laag dat je niet hoort, maar wel gesneden wordt beinvloed je persing en maakt je plaat "zachter".
Kijk bijvoorbeeld eens naar Mackie HR8. Dit zijn actieve nearfield monitors met een fantastische laag weergave. Briljant voor House/Trance producers.
Ik vergeet vast wel iets, maar met bovenstaande heb je een aardige basis
2. Eerst een tussenstap
Ik zal niet nog zo'n lijst als boven tikken (moet zo weg), maar het kan ook goedkoper:
Kijk eens naar Creamware Scope Professional in combinatie met een goede sequencer. Een fantastische DSP kaart (14!) en briljante software voor de sampler (vergelijkbaar met een Akai S5000), goede synths, effecten en masteringtools. Ook de digitale mengtafel is van erg goede kwaliteit.
Als je echt wilt beginnen te produceren, maar de heb je te houden aan een budget kijk er dan zeker eens naar... en vergeet nog steeds je monitors niet!
Tot slot: produceren is 1, maar je plaat verkopen is 2... je bent niet de enige die muziek maakt dus onderscheid je van de rest, maak contact met platenlabels en cross your fingers!!!
Suc6!