80 db (a) op buitenfeest, wat vinden jullie ?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

neutje    posted on 11-09-2010 10:24

Gemeenteregels nekken trekpleister gondelvaart

Ingezonden mededeling

?
Al 7 jaar organiseert een enthousiaste groep jongeren uit Noorden tijdens het Torenschudersfeest in Nieuwkoop het feest ?Bass op de Plass?.
Dit feest trekt al jaren veel jeugd uit de wijde omtrek aan. Vaak is het een verzamelplaats van vriendengroepen die gezamenlijk genieten van dit gezellige feest. Dit zorgt buiten de goede sfeer ook voor verbroedering onder de Nieuwkoopse jeugd.
Al jaren is Bass op de Plass het middelpunt van de belangstelling, mede door de geweldige lichtshow die vanuit de pontons verzorgd wordt.
Familie en vrienden van de groep helpen gezamenlijk dit feest tot een succes te maken, ook vele bedrijven uit de buurt zijn betrokken en stellen spullen hiervoor tegen een redelijke prijs of zelfs gratis beschikbaar. Er wordt gezorgd voor toiletten (dixies) aan boord, en er varen grote boten heen en weer om de gasten op een veilige manier te vervoeren.
Kosten noch moeite worden gespaard om er een fantastisch feest van te maken, vaak wordt er rond de ? 10.000 ge?nvesteerd. Aan dit alles wordt geen cent overgehouden.

Nadat vorig jaar de eerste signalen werden gegeven dat de gemeente Nieuwkoop er met argusogen naar keek zijn de organisatoren dit jaar van tevoren op de hoogte gebracht van de overdreven sancties die opgelegd worden bij geringe geluidoverlast.
Dit jaar is de norm gesteld op 80db(A), dit is te vergelijken met een rustig bruin caf?, voor een gondelvaart is dit aanzienlijk laag. Er zijn meerdere boten met muziek. Naar alle waarschijnlijkheid gaan hier meerdere boten overheen.
Bij overtreding wordt een dwangsom in het vooruitzicht gesteld van maximaal ? 15.000,- zonder waarschuwing!
Het tijdstip waarop de waarschuwing binnenkwam was slechts 1 week van tevoren, uiteindelijk waren de voorbereidingen uiteraard al in volle gang.
Hiertoe hebben de jongens besloten het feest af te gelasten. Inmiddels is de kaartverkoop al in volle gang, zo?n 90% van de kaarten is inmiddels verkocht en er is voor ?3500,- aan materiaal inmiddels ingehuurd (pontons etc.).

De organisatoren hebben geprobeerd bij de gemeente de dialoog aan te gaan met degenen die deze regels in het leven hebben geroepen. Echter niemand werd bereid gevonden het gesprek aan te gaan waardoor de jongens niet de kans krijgen in een gesprek wellicht enigszins te onderhandelen.

Dit jaar gaat het feest dus niet door, terwijl een vermogen aan vuurwerk wel de lucht in mag, wat uiteindelijk veel meer herrie maakt. Na jarenlang het middelpunt van de sfeer geweest te zijn en zich voorbeeldig te hebben gedragen zal het Torenschuddersfeest dit jaar een grote trekpleister missen.
Het bericht begint inmiddels door te dringen bij de bezoekers en de rest van de omgeving, vanuit allerlei hoeken wordt verontwaardigd gereageerd.
De organisatoren zitten met de schuld van de inmiddels ingehuurde materialen. De jeugd van Nieuwkoop is dit jaar niet welkom op het Torenschuddersfeest en zal zich elders moeten vermaken.

ik zit ook bij de organisatie van dit feest, en vind het echt belachelijk hoe kun je nu een feest geven met 80db(a) dat gaat toch gewoon niet.
er staan 250 man op die boot en als die met elkaar praten overschrijd dat al de 80 db, en bovendien maakt het aggregaat al 92 db.

Dit feest zou vandaag 11-09-2010 plaatsvinden, maar op deze dinsdag kregen we pas een aangetekende brief van de gemeente met een dwangsom van 15000 euro en 10000 euro.
de 15000 euro krijgen we als we geen limiter hebben op de boot (die komt de gemeente dan instellen)
en als we tijdens het feest nog over die 80 db heen zouden gaan krijgen we 10000 euro boete zonder waarschuwing. nou dit is toch te gek voor woorden.

ik wilde even mijn verhaal kwijt en ben benieuwd wat jullie vinden dan deze belachelijke regels.

What do you think about 80 db (a) op buitenfeest, wat vinden jullie ? ??

Vote :   

tairip    posted on 11-09-2010 10:39
80 dB is echt belachelijk. Als je 80 dB moet draaien zou ik het feest niet geven. Met dat geluidsniveau kan je moeilijk de sfeer van een dance feest neerzetten.
feestbeest    posted on 11-09-2010 10:54
Belachelijk! Ook dat jullie als organisatie het pas dinsdag tehoren hebben gekregen. In Almere ben ik ook ooit op een pop festival geweest waar ze ook vorige jaren wat overlast van hebben gehadt, resultaat: voor bij de speakers kan je praten met elkaar.
Ik snap niet waat ze mee bezig zijn, 1 avond dat je wat muziek hoort. Hoe gaan jullie de schult nu oplossen?
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
kobuz    posted on 11-09-2010 10:59
Dan mag je niet eens hard praten met elkaar, inderdaad geen volume voor een feestje. Het is jammer, maar waar dat de gemeente gewoon hard roet in het eten kan gooien wanneer zij willen. Hier in Eindhoven was het met Koninginnendag ineens raak en werd de dancescene van vertrouwde goedlopende plekken weg gejaagd naar plekjes achteraf. Op zich bleek dat daar ook prima een feestje gebouwd kon worden, hoewel het in een tunnel wel mis ging. Hoop niet dat ze dat volgend jaar aangrijpen om de boel helemaal af te blazen.

Anyway, niet echt te vergelijken met jullie situatie, hoop dat jullie er met de al gemaakte kosten uit kunnen komen.
Lucalicious    posted on 11-09-2010 16:07
echt belachelijk, dat een gemeente dit doet begrijp ik echt niet, het is juist goed voor de gemeente dat er zo'n feest is waar iedereen gezellig met elkaar feest viert, voor veel bedrijven kan het flinke winst geven.
echt onbegrijpenlijk dat een gemeente dat niet begrijpt.
ook wel gierig dat er dus mensen zijn die andere mensen niet een feestje gunnen, en dus een klacht over de geluidsoverlast gaan indienen...
djroy16    posted on 11-09-2010 16:08
Per direct een kort geding aanspannen. Dit is regelrechte onzin!!! Wij hebben ook wel eens een discrapantie gehad met een gemeente waar we feestjes gaven. De laatste week moesten we 200 extra parkeer plekken regelen... De locatie was midden in het centrum Cool !!! Dit hebben we toen aangekaart, en uiteindelijk heeft de gemeente toen de schade en misgelopen omzet ?moeten betalen. ( ongeveer 7500 euro ).
RAS    posted on 11-09-2010 16:42
Yep, afgelasten. Een feest met max 80db is onmogelijk zoals je zelf al aangeeft. Gemeente aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten omdat ze zo laat met info kwamen.

Tenminste, als ze daadwerkelijk zo laat met info kwamen. Wat stond er eigelijk in jullie vergunning? Wanneer kreeg je die vergunning? Heb je uberhaubt een vergunning?
main    posted on 11-09-2010 17:55
wij hadden in een tuin van iemand een feest, max 90 db toen de politie kwam.. je kon niet eens normaal mixen..
en dat was in een kleine tuin! dus als 90 db al rete weinig is dan is 80 db net fluister toon..
Rusafli    posted on 11-09-2010 17:57
Allemaal een wireless koptelefoon op. LOL
Tomazos    posted on 11-09-2010 21:04
geluids overlast 'boetes' moet je altijd aankaarten

een meting kan nooit correct worden uitgevoerd, (even googlen)

als je hiermee naar de rechter gaat, zal hij je ook in het gelijk stellen,

een meting vind plaats op de eerst volgende Gevel, en afstand tussen de geluidsbron en meting mogen niet worden verstoord door bijvoorbeel Mensen die praten, fietsen, andere factoren die lawaai maken,

een meting kan NOOOOIT correct worden gedaan,
het kan wel, maar dan letterlijk in een Weiland zonder harde ondergrond en niks aanwezig in een straal van 500 meter.

dat vindt je nergens,

even googlen dusHappy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
BennoRevelli    posted on 11-09-2010 22:17
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
neutje    posted on 12-09-2010 10:40
ja we hebben gewoon een vergunning die hebben we al 2 maanden binnen.
beetje zielig dat ze dan dinsdag die aangetekende brief pas sturen want dan hebben we natuurlijk nooit tijd genoeg om er nog wat tegen te doen.

ja we zaten ook al aan silent disco te denken maar we waren het al snel met elkaar eens dat dat het niet zou worden.

maar ben benieuwd wat de gemeente nu gaat doen, het staat nu in een heleboel kranten en op websites dus dat is hoop negatievel publiciteit voor de gemeente. ook zou gisteren hart van nederland langskomen maar die haakte af omdat de burgemeester niet op tv durfde te komen.
DjVictorF    posted on 12-09-2010 14:12
Ik vind het echt niet normaal. Je kan niet als je al 2 maanden een vergunning hebt nog ineens zeggen dat er maar 80 db gedraaid mag worden. Ik had het echt niet gepikt.

Maar trouwens, was het niet bedoeld dat je bij de dichtstbijzijnde huizen maar 80 dB mag hebben? Dat hoorde ik ook wel eens.
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
kippebotje    posted on 12-09-2010 16:24
Ik had dit verhaal ook gehoord van me vader.

De ambtenaar die deze beslissing zou hebben genomen woont niet in nieuwkoop maar in alphen aan de rijn, dus een kompleet andere plaats. En zijn reden was dat der te veel feesten in de omtrek zijn, want elke plaats heeft zijn eigen feest en hun zijn meer voor een centraal feest voor de komplete regio.....

Echt heel zielig vind ik dit , want je gaat tog never nooit een centraal feest kunnen realiseren in een grote omtrek voor iedereen.
CDJ-850 < RMX40 USB > CDJ-850 / HDJ 2000 Black Edition
LemonKick    posted on 13-09-2010 13:54
misschien iets om aan te denken... bij Emporium werdt ook altijd steen en been geklaagd over het geluidsniveau, zowel door feestganers ans omwonenden... de oplossing was een speciale soort speaker waarmee je het geluid kunt richten, waardoor je er dus minder last van hebt.

zou ook iets voor dit feestje kunnen zijn, maar 80Dbis echt te weinig, als het aggegraat al 92 produceerd kom je daar niet eens bovenuit!
RAS    posted on 13-09-2010 15:03
Ik neem aan dat er in de vergunning die je 2 maanden geleden hebt gekregen een geluidsniveau vermeld stond. Waarom is er toen niet al over geklaagd?
Tomazos    posted on 13-09-2010 16:28
Poster: neutje
ja we hebben gewoon een vergunning die hebben we al 2 maanden binnen.
beetje zielig dat ze dan dinsdag die aangetekende brief pas sturen want dan hebben we natuurlijk nooit tijd genoeg om er nog wat tegen te doen.

ja we zaten ook al aan silent disco te denken maar we waren het al snel met elkaar eens dat dat het niet zou worden.

maar ben benieuwd wat de gemeente nu gaat doen, het staat nu in een heleboel kranten en op websites dus dat is hoop negatievel publiciteit voor de gemeente. ook zou gisteren hart van nederland langskomen maar die haakte af omdat de burgemeester niet op tv durfde te komen.

persoonlijk zou ik gewoon normaal niveau draaien, dus tussen de 100 en 106 Db,

als de gemeente naar de rechter stapt, sta jij in je gelijk.
een meting kan zoals ik eerder zei, nooit volgens de wettelijke richtlijnen gevolgt worden.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Estacy    posted on 13-09-2010 17:12
Poster: LemonKick
. de oplossing was een speciale soort speaker waarmee je het geluid kunt richten, waardoor je er dus minder last van hebt.

voor bassen is dit zowiezo onmogelijk aangezien dat omni-directioneel is zodra het de speaker verlaat.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
maarten_geurts    posted on 13-09-2010 19:08
In Venlo hebben we ook zoiets gehad. Te belachelijk voor woorden. Hoe wil je muziek draaien?op 80 db. Op een feest moet je?minimaal 95 tot 100 db kunnen draaien anders heeft het vrij weinig zin. Maar tegenwoordig luisteren gemeenten eerder naar 100 mensen die klagen dan naar de?10.000 bezoekers van een festival die betalen voor fatsoenlijk geluid.??
MaximDJ    posted on 13-09-2010 19:37
Poster: Estacy

voor bassen is dit zowiezo onmogelijk aangezien dat omni-directioneel is zodra het de speaker verlaat.

Gedeeltelijk waar idd. Maar wanneer je 'verwerp' bassen hebt (zoals ik ze persoonlijk noem) die je pas na 20 a 30 meter voelt (EAW SB1000 of QSC) kan je de speaker richten. Dat verschil hoor je ZEKER na zoveel meters. Voor de rest heb je gelijk met de subs die vooraan het podium voor bass moeten zorgen
Party Sensations. Excellence in entertainment.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

181 Users online: 18 Guests (163 Unknown)
Pages generated today : 39.169
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.847.628