DJ Cursus Geven
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Yorick    posted on 31-08-2010 15:57
Ola,

Tijdje geleden toen ik nog in het buitenland aan het werk was is mij de vraag gesteld of ik DJ Cursus voor klein klasje mensen zou willen geven. Na goed nadenken en overleggen heb ik besloten om dit te doen. Omdat ik dit toch wel als een uitdaging zie. Alleen zou ik niet weten wat ik allemaal moet behandelen of hoe je zo iets moet opbouwen.. (ben geen leraar, maar kan wel redelijk uitleggen) Dus vroeg ik me af wat jullie ze in ongeveer 8 lessen zouden aanbieden/leren. De leeftijd is tussen de 14 a 16 jaar zoals ik begreep en word gegeven op 2 x Pioneer CDJ 1000 MK3 en 1 x Pioneer DJM 800.
De ervaring van de jongens is 0,0 en ik doe het vrijwillig allemaal.?

Laat maar weten hoe of wat! En alvast erg bedankt.....!
En misschien kan je een keer langs komen voor een gast lesWinking my eye,

What do you think about DJ Cursus Geven ??

Vote :   

venzi    posted on 31-08-2010 16:05
ik zou gewoon even de basics uitleggen, hoe jij alles hebt opgebouw, hoe je het in elkaar laat lopen etc.
verder is dat een erg mooie uitdaging, goodluck!
mrmagix    posted on 31-08-2010 16:10
Goh, vind het zelf ook een super initiatief en een leuke uitdaging. Voor die manne zijn lichtjes en toetsjes super leuk en als er dan nog eens geluid uit komt als je iets goed doet gaan ze helemaal los :D

Kijk eens naar elaskins (of hoe was het nuweer?) hoe hij dingen uitlegd...
Effecten zou ik achterwegen laten. Beatmatchen kan je 'aanleren' (in hoeverre dat dat dan kan) als je merkt dat ze snel mee zijn en het goed snappen en aanvoelen.

Ik zou meer werken rond wanneer laat ik een liedje infaden en trucs voor het infaden dan toch wat spectaculair te maken: drop ins, faden met EQ, ...

Een gastles zou ik zeker willen volgen, spijtig van de afstand :D
Je kan wel eens een 'grote' dj vanuit je vrienden/kennissengroep als gastspreker laten komen. Is altijd spectaculair voor die mannen als ze een dj zien die iedereen wel kent :D
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Hampsink    posted on 31-08-2010 16:11
Ik zou in het begin even werken met gebeatmatched platen. Dan hoef je daar even niet mee te klooien.?
Leer ze hoe ze het in de beat erin moeten gooien even uitleggen hoe de songs in elkaar zitten enzo.
Als ze dat doorhebben (en als er nog tijd is) leren beatmatchen?
Muis    posted on 31-08-2010 16:14
Misschien kan je de opbouw van een plaat op papier zetten. Een soort van tekening, met daarbij de aantal maten en tellen.. Op papier wordt dit vaker wat duidelijker.?

Seca    posted on 31-08-2010 16:32
1e stap bij beatmatchen zoals hampsink zegt:

2 identiek dezelfde platen opleggen en deze gelijk proberen te trekken, is nogal gemakkelijk maar dat is natuurlijk ook nog maar de 1e stap, dan 2 platen nemen die niet ver uiteenliggen qua bpm enzovoorts enzovoorts :p
ElVrieso    posted on 31-08-2010 16:39
Gewoon de simpelste dingen eerst uitleggen en je effecten uitgooien. Gewoon laten zien wat er gebeurt als je een kanaal open en dicht zet zegmaar. :P
btw ook niet op de vinyl mode zetten want dan kan niks meer serieus denk ik.. xd
Bruno de Vries - @djelvrieso
User edit by ElVrieso on 31-08-2010 @ 16:40:09 (2%)
Muis    posted on 31-08-2010 16:53
dan vinden ze dat scratchen veel te interessant
haha
venzi    posted on 31-08-2010 17:32
hahah, idd =P
ElVrieso    posted on 31-08-2010 17:32
Poster: Muis
dan vinden ze dat scratchen veel te interessant
haha

Ja echt hoor, ik leg wel vaker mensen uit hoe het allemaal werkt ofzo maar na dat ze het ''scratchen'' hebben uitgevonden en weten hoe je een effectje toepast kan je niet meer serieus tot ze doordringen. :P
Bruno de Vries - @djelvrieso
User edit by ElVrieso on 31-08-2010 @ 17:33:28 (3%)
Vinnyo    posted on 31-08-2010 17:33
Poster: DJELVRIESO
Gewoon laten zien wat er gebeurt als je een kanaal open en dicht zet zegmaar. :P

Ze hebben 0,0 ervaring maar ze zijn niet achterlijk..?Cool (denk ik)
venzi    posted on 31-08-2010 17:36
hahaha, xD
de equalizer uitleggen kan ook grappig zijn:P
mrmagix    posted on 31-08-2010 17:37
Poster: Vinnyo

Ze hebben 0,0 ervaring maar ze zijn niet achterlijk..?Cool (denk ik)

Je zou er van verschieten hoe sommige mensen denken dat dj'ing in zen werk gaat Happy, laughing.
Maar inderdaad, mensen die zo'n cursus volgen, hebben waarschijnlijk toch dat beetje interesse en voorkennis.

Als ze de prijs van het mengpaneeltje weten gaan ze bij elke handeling vragen of het wel mag dus dat ze een kanaal gaan durven openzetten is een andere vraag Happy, laughing
venzi    posted on 31-08-2010 17:49
daar kunnen ze iid goed van schrikken hahah,
dj-zero    posted on 31-08-2010 18:30
Misschien is het verstandig om ze eerst 10 minuten even zelf te laten knoeien in het begin,,, dan is de lol van het scratchen er even vanaf en is iedereen een beetje serieuzer.....
venzi    posted on 31-08-2010 18:35
ik zie ze al schuiven (gooien) met die faders :')
lek3ct    posted on 31-08-2010 18:35
nog voor het leren beatmatchen, zou ik eerst uitleggen wat elke knop doet. Daar was ik toch in ge?nteresseerd 10 jaar geleden toen ik voor het eerst een mengpaneel voor mij zag staan...
main    posted on 31-08-2010 18:36
eerst even een uitleg geven over hoe nummers in elkaar zitten (heel handig lijkt mij, opbouw, climax etc. etc.) dan over de opbouw van een dj set (build up) over de drop, hoe maak je dat nou vet.
dan leren over de beats zelf, hoe deze te vinden en te horen, herkennen van bpm (128bpm is bijv makkelijk te herkennen voor de meeste)

en dan verder met beatmatchen e.d.

edit: en eerst idd wat hier boven staat, pfl/cue zou ik ook eerst uitleggen trouwens haha
User edit by main on 31-08-2010 @ 18:36:59 (25%)
EleMentcp    posted on 31-08-2010 21:37
mischien zelf effe beginnen met een klein demonstratietje, hoeft niet lang gewoon even een leuke overgang zonder te schratchen:p, krijgen hun ook de smaak te pakken want willen wel weten hoe je dat precies doet.

Dan gewoon alles uitleggen knopen en hoe de nummers in elkaar steken wanneer je ze het best in kan mixen en ja.. rest staat hier ook al boven:p
Winston    posted on 31-08-2010 23:08
check www.djsounds.com - How to DJ episode 1 with Sarah Main
Tic Toc
Tekhead    posted on 31-08-2010 23:42
Begin bij hjet begin ! Leg ze uit wat de essentie van het d'jingen is, wat belangrijk is om goed te d'jingen, en wat het uiteindezlijke doel is van een dj. Begin dan met het begrip bpm, en hoe belangrijk dat is in vele muziekstijlen, laat zien en horen hoe je de bpm's manueel telt, en hoe een plaat opgebouwd wordt en het begrip van het 3weg systeem (hi-mid-low), pas dan kan je beginnen over beatmatchen technieken, gelijk laten lopen van 2 platen te horen via HP, en hoe je de muziek dan door de speakers laat knallen. Altijd de techniek ervan laten zien, en zoals al opgemerkt, gebruik blad, of schoolbord, en leg het zo simpel, maar niet onnozel uit, en gebruik zo weinig mogelijk Engelse termen, als Cue, loops,gain, cross fader, maar probeer zoveel mogelijk Nederlandse benamingen, indien mogelijk neem eenvoudige gear mee, met zo weinig mogelijk toeters en bellen, en denk eraan, er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden !
Suc6
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
mrmagix    posted on 01-09-2010 00:14
Tekhead is leerkracht geweest? :D ' er zijn geen domme vrage, enkel domme antwoorden' :D
Maar groot gelijk in wat je zegt...

Ik zou vooral zien dat ze elke dag naar huis kunnen gaan met het gevoel: 'ik heb dat geleerd vandaag en ik kan dat!'
Dat geeft enorm veel motivatie voor de volgende les nog beter op te letten...
RickyRamirez    posted on 01-09-2010 04:30
Leer ze tellen in bars. vraag wat voor stijl ze graag zouden willen draaien. Leg de knoppen & faders van de gear uit. Leer ze mixen met EQ , Leer ze met wat effecten. Dat zijn toch wel beetje basics. Tellen is het belangrijkst , vooral bij house. Want als je fout telt , komt je overgang niet altijd uit. Winking my eye

Good luck!
tek-zotic    posted on 01-09-2010 09:45
Poster: RickyRamirez
Leer ze tellen in bars. vraag wat voor stijl ze graag zouden willen draaien. Leg de knoppen & faders van de gear uit. Leer ze mixen met EQ , Leer ze met wat effecten. Dat zijn toch wel beetje basics. Tellen is het belangrijkst , vooral bij house. Want als je fout telt , komt je overgang niet altijd uit. Winking my eye

Good luck!

vooral bij house?
net zogoed bij al de andere stijlen hoor Happy, laughing
RickyRamirez    posted on 01-09-2010 15:01
Poster: tek-zotic

vooral bij house?
net zogoed bij al de andere stijlen hoor Happy, laughing

ja klopt, daar heb je gelijk in. :p
Maar veel DJ's gaan denk ik toch de kant in van de house. Maarja dat is een keuze die hun maar maken.
Ik hou het gewoon lekker bij tech-house.?Cool

This is an old Topic

No new postings for 5.486 days.
 Post CommentThat would be 182.9 months
or a whopping 15 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

176 Users online: 98 Guests (78 Unknown)
Pages generated today : 80.297
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.427.075