Technics SL-DZ1200 Top of Flop !
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tekhead    posted on 27-08-2010 23:39
Technics SL-DZ1200 is misschien wel de speler, die ondanks zijn serieus tegenvallende verkoopsresultaten het meest in de aandacht geweest. De lang verwachte lancering ervan, sceptische vooruitzichten, tegenvallende prestaties, niet voor andere fabrikanten maar wel voor Technics, samen met Dennon en Rodec de groote naam in PA en DJ materialen en toestellen, en tot slot de stille dood van een Icoon.
Vele hebben een mening over dit toestel, weinigen hebben recht tot spreken, want weinigen hebben hem onder handen gehad.
Ikzelf heb er een in mijn booth staan, en welke upgrade ook, deze gaat er niet uit. Waarom niet ? Simpel over 10 jaar ben ik zeker dat ik nog steeds een cd kan spelen met de speler, kwa levensduur ben ik zeker dat deze nog steeds zijn gelijke niet kent. Toen ik deze speler overkocht van een member hier, had hij al een leven achter commercieele booth geleefd, en bij mij is het minder extreem, niet minder intensief, speel er bijna dagelijks mee, en op locatie gaat hij bijna altijd mee, en dat tot mijn grote tevredenheid !
Uiteraard is het nu een heel verouderd toestel, maar hij doet nog steeds wat hij moet doen, Spelen, reageren en mooi klinken.Als je de effecten achterwege laat, want die zijn bijna allemaal bagger, heb je een solide, robuste, en goed klinkende speler, maar vooral vind ik hem nog steeds de mooiste van alle spelers op de markt.
Klinkt allemaal goed, maar zijn er dan geen mankementen of zo ? Ja, uiteraard, maar dat is niet onoverkomelijk, of dramatisch, maar op te lossen met wat gegoogle en handige handjes.
Is dit dan nu een Top of flop toestel ?: Een top is het zeker niet, vooral om die verschrikkelijke effector, de digitale resonatie heb ik nooit iets van gemerkt, en het zogekende ' die plaat speelt vals'
geluid was er wel, maar heb toen de speler deels opengemaakt, en de lens 2a3 mm verhoogd en dat euvel was opgelost. Een flop is hij helemaal niet, voor mij zeker niet. Dat deze speler nooit een succes geworden is heeft Technics alleen aan zichzelf te danken, en dat is zo jammer, want zou het niet mooi geweest zijn dat Technics nog mee in de Race om beste gear was ? Het heeft niet mogen zijn, en daar kan eigenlijk iedere dj maar rouwig over zijn, het verdwijnen van dit merk heeft alleen maar verliezers.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

What do you think about Technics SL-DZ1200 Top of Flop ! ??

Vote :   

Dav3    posted on 28-08-2010 08:29
Mooi verhaald Tek.
Destijds was ik ook een van de vele wachtende op deze ik mag toch zeggen schoonheid.
Ik moet bekennen dat ik de speler niet lang werkend heb ervaren maar toen wel een SL 1200/1210 gevoel kreeg, echter de effecten etc waren echt niet bruikbaar.
jammer dat een legende hierdoor ten einde is gekomen.
Pioneer was op dat moment gewoon de betere speler op de markt.
www.everybeat.nl
Rusafli    posted on 28-08-2010 12:12
Volgens mij is er niets mis mee met dit apparaat. En idd heeft technics het aan zichzelf te danken dat het niet echt iets is geworden. De vormgeving vind ik ook wel leuk. Jammer dat hij er niet in het zwart is. Maar dat is persoonlijk.
Zover ik me kon herinneren was het voor de scratch liefhebbers niet helemaal een toppertje vanwege vervorming. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Verder leuk verhaal.
User edit by Rusafli on 28-08-2010 @ 12:13:20 (5%)
Estacy    posted on 28-08-2010 12:27
Ik heb de lancering niet meegemaakt, en hij was eigenlijk zo goed als weg toen ik begon, dus ik heb hem nooit uitgeprobeerd. Mijn mening baseer ik dus op videos en reviews. Als ik die moet geloven was de keylock/mastertempo niet echt goed. zeker als je die aanzette en ging scratchen. toch vindt ik het jammer dat Technics niet beter hun best had gedaan. even wachten met de lancering, en ze hadden die bugs eruit kunnen halen. zou toch mooi zijn geweest als technics nog steeds in elke booth terug was te vinden.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Victor    posted on 28-08-2010 16:44
Poster: Rusafli
Volgens mij is er niets mis mee met dit apparaat.

O ja, er is zat mis met het apparaat. Een waslijst aan dingen die niet kloppen die ik ooit eens in een review op New-line heb gepost. Eigenlijk heeft Technics voor dj's maar ??n ding echt goed gedaan en dat is de SL-1200. Plus een enkele koptelefoon. De rest (mixers, SL-P1200, SL-DZ1200) is het allemaal net niet.

En of de SL-DZ over 10 jaar nog draait? Ik hoop het. Het loopwerk kwam op mij altijd een beetje gammel over. Niet zo erg als een Numark CDX, maar toch. En?de toetsen zien er wel uit als de toetsen van een SL-1200. Maar ze voelden een stuk minder solide.
tek-zotic    posted on 29-08-2010 00:42
Poster: Rusafli
Volgens mij is er niets mis mee met dit apparaat. En idd heeft technics het aan zichzelf te danken dat het niet echt iets is geworden. De vormgeving vind ik ook wel leuk. Jammer dat hij er niet in het zwart is. Maar dat is persoonlijk.
Zover ik me kon herinneren was het voor de scratch liefhebbers niet helemaal een toppertje vanwege vervorming. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Verder leuk verhaal.

daarom gebruikt noize suppressor ze nog steeds in hun liveset om te scratchen Winking my eye
verder is die ene scratch mixer van technics toch helemaal niet geflopt, werd dacht ik toch op de DMC world championships gebruikt
Tekhead    posted on 29-08-2010 00:55
Poster: Victor

O ja, er is zat mis met het apparaat. Een waslijst aan dingen die niet kloppen die ik ooit eens in een review op New-line heb gepost. Eigenlijk heeft Technics voor dj's maar ??n ding echt goed gedaan en dat is de SL-1200. Plus een enkele koptelefoon. De rest (mixers, SL-P1200, SL-DZ1200) is het allemaal net niet.

En of de SL-DZ over 10 jaar nog draait? Ik hoop het. Het loopwerk kwam op mij altijd een beetje gammel over. Niet zo erg als een Numark CDX, maar toch. En?de toetsen zien er wel uit als de toetsen van een SL-1200. Maar ze voelden een stuk minder solide.

Daar ben ik het totaal niet mee eens Victor, vooraleerst begrijp ik niet dat je het loopwerk gammel vind, want dan zou je de platenspelers ook gammel moeten gevonden hebben, het is namelijk hetzelfde loopwerk (motor), net als de knoppen, die zijn dezelfde als op hun SL1200 TT's.

En ook over die mixer ben ik het niet eens, die 2 kanaalsmixer heeft jaren dienst gedaan tijdens wk scratchen, zo slecht zal hij dus wel niet geweest zijn.

Dat er geen verbeterde versie of gewoon geen opvolger is gekomen heeft te maken met het management van Panasonic, die niet verder wilden investeren in DJ gear, maar alles op hun TV ontwikkeling, plasma, LCD en Led, en daar ook in geslaagd zijn.
Ik blijf erbij dat niet de produkten van Pioneer, hen de das heeft omgedaan, maar dat het de ontwikkelaars van Technics, en de geldschieters van Panasonic zijn, die een icoon langzaam hebben doen sterven. Jammer want een verbeterde versie van deze speler had gerust de concurrentie kunnen aangaan met eender welk merk.

Edit: @Tek-Zotic: en Dave Clarke gebruikt hem ook nog steeds. Je was me net iets sneller af ivm die mixer.
User edit by Tekhead on 29-08-2010 @ 00:57:12 (7%)
Rusafli    posted on 29-08-2010 08:40
Poster:?Victor

O ja, er is zat mis met het apparaat.?

Ik kan hier geen oordeel over vellen. Ik heb hem nooit gehad. Alleen over gehoord en gelezen. Mijn opmerking dat er niets mis mee is met deze technics doelde op het feit dat hij er prima uit ziet.

Poster: tek-zotic

daarom gebruikt noize suppressor ze nog steeds in hun liveset om te scratchen Winking my eye

Ik heb mijn herinnering proberen op te zoeken in google (dat kan tegenwoordig Cool) en kwam over het scratchen dit tegen: KLIK Maar dit zal voor niet iedereen een belemmering zijn om er goed mee te kunnen scratchen.?
tek-zotic    posted on 29-08-2010 10:52
en in deze set word al het scratchen met 2 technics SL-DZ en een Technics mixer gedaan
klik
ik weet dit omdat ik het met m'n eigen ogen gezien heb :D
Rusafli    posted on 29-08-2010 12:17
Poster: tek-zotic
en in deze set word al het scratchen met 2 technics SL-DZ en een Technics mixer gedaan
klik
ik weet dit omdat ik het met m'n eigen ogen gezien heb :D

Ik kan hier helaas geen kaas van maken. Hoor wel wat scratchen, maar kan de kwaliteit niet beoordelen. Hoor alleen maar veel herrie muziek.
tek-zotic    posted on 29-08-2010 12:19
ja klopt, maar noize suppressor kan echt wel scratchen Happy, laughing
Tekhead    posted on 29-08-2010 12:38
deze speler is niet uitgebracht voor scratchers alleen, zie Dave Clarke
Rusafli    posted on 29-08-2010 12:38
Dat geloof ik ook wel. Maar weer on topic.

Ik wees in het filmpje puur op een mankementje van de SL-DZ1200. Tenminste zoals deze re-viewer hem heeft ervaren. Maar om te zien blijf ik het een leuk apparaat vinden. Gewoon houden dus !
User edit by Rusafli on 29-08-2010 @ 12:39:09 (9%)
Tekhead    posted on 29-08-2010 12:51
Ben ik ook van plan, en daar ik geen scratcher ben, interesseert me dat scratch gedoe ook geen r**t.
Estacy    posted on 29-08-2010 13:05
Poster: Tekhead

Daar ben ik het totaal niet mee eens Victor, vooraleerst begrijp ik niet dat je het loopwerk gammel vind, want dan zou je de platenspelers ook gammel moeten gevonden hebben, het is namelijk hetzelfde loopwerk (motor), net als de knoppen, die zijn dezelfde als op hun SL1200 TT's.

eh... ik denk dat victor het loopwerk voor de CD's bedoelt. en dat weet ik wel zeker, want hij vergelijkt hem met de CDX, die mischien wel een van de slechtse loopwerkjes allertijden had. Maargoed, over dat scratchen of niet, jij interesseert je daar niet voor, maar hele volksstammen doen dat wel. De SL is nog steeds de meest gebruikte scratch tafel, zelfs met al die superOEMS en vestaxjes die veel sterker zijn.
Tekhead    posted on 29-08-2010 13:20
kan zijn dat victorloopwerk van CD's bedoelt, heb daar ook een probleempje mee gehad, zoals in openingpost vermeld, maar is snel, simpel en goedkoop gerepareerd geweest en heeft 0,00 euro gekost. Tja dan is het dus een bagger speler he !
Koop dan liever een Pioneer waar gedurig wat aan mankeert, en waar jezelf niks aan kan verhelpen, dan terugsturen, paar weken bang afwachten, en hoop herstellingskosten erachteraan komende, maar je hebt wel een pioneer !

Ik wil de test wel doen estacy over sterkste platenspeler, heb die oems ook gehad, leuke spelers met veel mogelijkheden, maar echt sterk vind ik ze niet, evenmin met de Vestax, alhoewel deze toch wel hun kunde en duurzaamheid bewezen hebben. De reden waarom de SL nog steeds meester is voor de scratchers zegt genoeg over z'n terechte status.

wat betreft loopwerk van de CDX, dat zal ik wel vernemen van Seca, die heeft zo een CDX
User edit by Tekhead on 29-08-2010 @ 13:22:20 (11%)
Estacy    posted on 29-08-2010 13:32
tja, met zo'n toonarm als die op de SL is het ook niet verwondelijk dat scratchers em nog steeds gebruiken. is nog steeds de beste! daar kan geen enkele OEM tegenop

Koop dan liever een Pioneer waar gedurig wat aan mankeert, en waar jezelf niks aan kan verhelpen, dan terugsturen, paar weken bang afwachten, en hoop herstellingskosten erachteraan komende, maar je hebt wel een pioneer !

hier wil ik alleen op zeggen dat mn CDJ 200 het al 5 jaar doet zonder ook maar enig probleem met het loopwerk. en dat de loopwerken van Pioneer toch echt wel errug goed zijn. die zijn olie-gedempt ofzo iets, in ieder geval, zelfs zonder anti-shock slaan ze niet over, en met antishock al helemaal niet.
Seca    posted on 29-08-2010 13:33
kan zijn dat victorloopwerk van CD's bedoelt, heb daar ook een probleempje mee gehad, zoals in openingpost vermeld, maar is snel, simpel en goedkoop gerepareerd geweest en heeft 0,00 euro gekost. Tja dan is het dus een bagger speler he !

Ik wil de test wel doen estacy over sterkste platenspeler, heb die oems ook gehad, leuke spelers met veel mogelijkheden, maar echt sterk vind ik ze niet, evenmin met de Vestax, alhoewel deze toch wel hun kunde en duurzaamheid bewezen hebben. De reden waarom de SL nog steeds meester is voor de scratchers zegt genoeg over z'n terechte status.

wat betreft loopwerk van de CDX, dat zal ik wel vernemen van Seca, die heeft zo een CDX

Een Hdx Winking my eye

Ja ik zal het zeggen wanneer hij het begeeft, maar dat zal nog wel eventjes duren denk ik.
Mooie review tekhead, zeer objectief.

@ Estacy

Het zou maar erg zijn dat een cd-speler het na 5 jaar al begeeft, maar ik heb al veel van Pioneer gehoord dat het loopwerk al lastig doet na een 7-10 jaar. Ik heb hier een Denon cd speler staan van pakweg 15 jaar oud, dat ding doet het nog steeds perfect.
User edit by Seca on 29-08-2010 @ 13:35:15 (25%)
Tekhead    posted on 29-08-2010 13:35
oeps, foutje seca HDX ipv CDX
ArCee    posted on 29-08-2010 13:38
Ik denk dat Technics te snel de handdoek in de ring heeft gegeooit. Zij hadden dit ding moeten door-ontwikkelen. Hadden zij dat goed aangepakt, dan had dit zeker een geduchte concurent kunnen worden van Pioneer.
Met de reputatie die Technics had stonden zij in principe 1 - 0 voor op Pioneer.
Ook Pioneer heeft wel eens problemen gehad, en dat goed opgelost. Deze weg had technics ook moeten inslaan mijn inziens.
De motor is onverwoestbaar, daar zou je al een zeer sterke troef in handen hebben gehad en vanuit deze basis hadden ze moeten verder werken. Daar een goede speler omheen ontwerpen, schoonheidsfoutjes eruit halen etc.
Dan had Technics, op termijn, een winnaar in handen gehad, zeker weten.
Helaas is het anders gelopen.........Cool
Tekhead    posted on 29-08-2010 14:51
idd, zo denk ik er ook over, maar panasonic was die mening niet toegedaan.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

243 Users online: 9 Guests (234 Unknown)
Pages generated today : 43.630
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.432.004