Poster: Estacy
vraagje, mischien moet ik hier een apart topic voor openen.
Wat is nou het verschil tussen (minimal) techno en minimal?
waarom is de een een vorm van techno en de ander een vorm van house?
Ten eerste genre's zijn subjectieve termen die achteraf zijn verzonnen en door anderen op iets geplakt worden.
De interpretatie ervan is dus uiterst persoonsgebonden.
Toch kan je er wel iets zinnigs over zeggen.
Minimal-techno is van oorsprong een onderstroom van de Detroit-techno traditie. Het ontstond als een tegengeluid voor de volle Europese sound.
Bijvoorbeeld
Robert Hood Minimal techno werd populairder in Europa in de periode zo rond 2000. Een van de belangrijke spelers in deze markt was Richie Hawtin, die als
Plastikman al een tijd de minimal-techno had verkend. Hij verhuisde van Canada naar Berlijn en vormde zo een brug tussen de twee continenten Hij richtte in 1998 het label ?
M_nus op en dat werd een van de eerste echt op minimal toegespitste labels. Gaandeweg is de echte originele minimal bijna verdwenen. Vooral ook omdat er uiteindelijk toch voor de dansvloer wordt geproduceerd en dat behoeft een beetje toegankelijkheid en funk.
Bijvoorbeeld:
GaiserHet is langzaam opgegaan in de house. ?En dan niet de kontjedraaientietenzwaaienmuziek die hier normaal house wordt genoemd, maar de overblijfselen van de detroit en chicagohouse.?
Minimalhouse platen zijn eigenlijk dus ook letterlijk gestripte houseplaten, ze hebben nog wel de funk en de drive van house met claps en percussie, maar de meledie en de zanglijn zijn teruggebracht tot een paar korte samples.
Bijvoorbeeld
2000 and OneMinimal is dus eigenlijk een beetje een excuusterm geworden omdat house een beetje besmette term is geworden. De laatste paar jaar is de Amsterdamse minimalsound echter zo populair dat je ziet 'minimal' DJ's zich steeds vaker weer gewoon house DJ's noemen.
Kortom minimal begon ooit als een stroom binnen de techno, maar het proces van minimaliseren vind je inmiddels ook in andere genre's terug en is een onderdeel geworden van de muzikale evolutie. Eerst is er een periode waarin het zo vol en compleet mogelijk moet, tot op een punt waarop het geluid gewoon vol zit. Dan volgt er een minimal beweging die weer teruggaat naar de essentie. Hoeveel kan je weglaten en toch het gevoel behouden. Etc.