oefene oefene en nog es oefene (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

darkshifty    posted on 05-12-2005 21:50

Ik ben net begonne met et draaien van platen, (begonnen met cd's) en als ik ergens op een forum kijk hoe dat je kunt leren draaien staat er altijd het is gewoon heel veel oefene. Maja as je niej echt weet wa je dan moet oefene hoe kun je dan oefene? Dus nou mijn vraag wat hebben jullie in jullie begin tijd veel geoefend en hoe bijv een ritme scratschen met een beat enz.

What do you think about oefene oefene en nog es oefene ??

Vote :   

Basrose    posted on 05-12-2005 22:11
Wat je eerst moet leren

Beatmixen (beats van de platen gelijk zetten)
Moment van instarten van de andere plaat

Dat zijn in iedergeval de 2 belangrijkste dingen... timing en controle.
mrtnt    posted on 05-12-2005 22:19
heb je volledig gelijk in als je da kan dan moet je echt beginnen perfect op voorand denken welke platen je in mekaar mixt , dat je bv. niet  een liedje met bpm 250 mixt met 1 van 50, da kan je gewoon nie latten gelijk lopen je kan het wellaten dubbel lopen(als je weet wat ik bedoe) maar dan begint het wel moeilijker te worden,focus eerst op het beatmatchen , als je dat perfect kan zit je al ver.
darkshifty    posted on 05-12-2005 22:35
da snap ik allemaal wel  heb al wel klein beetje ervaring met Cd's. maar hoe houd je een plaat vast enz hoe ver moet je heen en terug gaan om diej beat met de andere te kunne late meej lope, in et begin dan ga je pitchen en weer opnieuw beginne enz da snap ik allemaal maar hoe houd je de plaat vast op de eerste beat en gooi je em der in Confused
Reemz    posted on 05-12-2005 22:54
@Darkshifty:

Ik ben ook net begonnen met platen, maar door het aantal tellen in een plaat te tellen wordt het al een stuk makkelijker.

Wat ik momenteel als beginner doe is sowieso de platen op gelijke snelheid krijgen en dan de 1e plaat beluisteren hoeveel tellen die plaat heeft (4/8/16/32 tellen). Op het moment als ik de laatste tel van een stuk op de plaat hoor gooi ik de 2e plaat erin.

Hoop dat je er wat aan hebt, bij mij als beginner werkt het meestal wel. En het klopt wat mensen zeggen gewoon lekker zelf doen en veel oefenen. Zoals mijn opa vroeger altijd tegen mij zij "Oefening baart kunst!"

User edit by Reemz on 05-12-2005 @ 23:04:09 (30%)
Camino    posted on 05-12-2005 22:55
advies: download wat filmpies of zo... is moeilijk onder woorden te brengen maar is zo met behulp van beeld uitgelegd...
greup    posted on 06-12-2005 01:24
wat voor cd-spelers heb je eigenlijk?  het allereerste, zoals al vaker gezegt , is het leren om beats gelijk te laten loopen. daarna komt je timing om de hoek kijken, en timing is naar mijn mening toch ook wel een stukje gevoel wat je moet hebbe om dit goed te kunnen. veel succes met oefenen
dj_agressor    posted on 06-12-2005 01:42
timing, controle, platenkennis, dat is het belangrijkste, de techniek eromheen leer je met de tijd

ik draai nu bijna een jaar met platen, en ik leer nog steeds nieuwe dingen

als je naar een feest gaat luister dan ook naar de technieken van anderen en je ontdekt een hele hoop, ik in ieder geval wel
Tekhead    posted on 06-12-2005 03:40
Poster: Phenix
@Darkshifty:

Ik ben ook net begonnen met platen, maar door het aantal tellen in een plaat te tellen wordt het al een stuk makkelijker.

Wat ik momenteel als beginner doe is sowieso de platen op gelijke snelheid krijgen en dan de 1e plaat beluisteren hoeveel tellen die plaat heeft (4/8/16/32 tellen). Op het moment als ik de laatste tel van een stuk op de plaat hoor gooi ik de 2e plaat erin.

Hoop dat je er wat aan hebt, bij mij als beginner werkt het meestal wel. En het klopt wat mensen zeggen gewoon lekker zelf doen en veel oefenen. Zoals mijn opa vroeger altijd tegen mij zij "Oefening baart kunst!"

dat is juist maar leg hem even uit wat hij juist moet tellen, wanneer beginnen tellen enz... heb geen zin om dat helemaal te typen
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
M-Plex    posted on 06-12-2005 07:09
Na elke 4/ 8/ 16/ of 32 maten gebeurt er iets nieuws in een nummers!
Er komen geluidjes bij of gaan weg! op dat moment dat er iets gebeurd, zet je je
plaat vast die je erin wilt gooien!

Nu wacht je bij de draaiende plaat net zolang totdat datzelfde punt ook daar is aangekomen en precies als die 1e beat aankomt gooi jij die andere erbij!

Klaar is kees!
M-Plex    posted on 06-12-2005 07:11
Je zal vast in het begin wel wat moeite hebben met stemmen diedoor elkaar heen lopen af en toe,

Maar zoals DJ_Agressor ook zegt; daar heb je platenkennis en ervaring voor nodig!
RoyBeware    posted on 06-12-2005 09:22
Ben ook beginner en draai met cd spelers.
en tis inderdaad nog moeilijk om te beat gelijk te krijgen en vooral als er nog allemaal geluidjes en stemmen door heen komen. :D
Illusion    posted on 06-12-2005 09:34
Daarom moet je op het goede moment instarten, en weten waar je moet/kan instarten. En om even op vinyl terug te komen, ik denk dat het gewoon het beste is als je gewoon wat uitprobeerd, we kunnen je wel tips geven, maar iedereen heeft een andere manier van mixen. Als je een tijdje gaat uitproberen, kom je er vanzelf achter, hoe je met vinyl draait, en als je wat langer bezig bent leer je zelf de truucjes.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Blast    posted on 06-12-2005 15:06
Ik ben ook pas begonnen met draaien, en al deze dingen lees ik ook op andere DJ site's. Ik vind 't ook vrij lastig, maar hoe meer oefent des te beter je word...
Gupy    posted on 06-12-2005 16:36
Ja, je moet het echt zien als fietsen, niets meer en niets minder.

Veel beginners hebben de (natuurlijke) drang om te kunnen mixen, maar een advies is om eerst eens goed te luisteren naar muziek en het principe achter de muziek begrijpen.
Daarna begin je met het instarten. Het play knopje van B starten als A afspeelt.
Pas daarna krijg je het beatmatchen. Probeer hiervoor gewoon twee dezelfde nummers uit en met de pitch op 0%. Rammel maar wat een de jog en probeer weer te machten.
Hierna kun je kleine verschillen in de pitch gaan toepassen.

Iemand die het haarfijn uitlegt in het Engels: http://www.recess.co.uk/

Hier veel lezen en je bent al halverwege.
darkshifty    posted on 06-12-2005 21:52
w heel erg bedankt allemaal voor jullie reactie nou dan zal ik maar flink gaan ofene Winking my eye
Laidback    posted on 07-12-2005 04:10
ik zech maar 1 ding..
Je moet het in je hebben zitten... als Mixen niet in je zit, kan het nog wel eens heel moeilijk worden. dan is het gewoon niet jouwn ding.
je moet met de feeling geboren zijn..

dit klinkt gek.. maar helaas is het wel zo Happy, laughing

greetsz!
Illusion    posted on 07-12-2005 09:09
Poster: Laidback_robert
ik zech maar 1 ding..
Je moet het in je hebben zitten...
je moet met de feeling geboren zijn..

dit klinkt gek.. maar helaas is het wel zo Happy, laughing

Ben ik het helemaal mee eens,,, je moet er inderdaad de feeling voor hebben. als je dat niet hebt en je wil het graag is het heel jammer, Ritmegevoel is ook heel belangrijk.

Je kunt eerst eens proberen om de vinyl platen gelijk te laten lopen op elkaar. that's very important. Dat is een van de belangrijkste dingen van het mixen: de beat.

Veel succes,
Blast    posted on 07-12-2005 15:32
Tis allemaal waar wat men hiero zegt.

Als je echt succes wilt hebben, dan moet je behalve goed kunnen (beat)mixen ook een feestje kunnen bouwen. Je moet het publiek leiden en 1 worden met het publiek. Dat moet een goede DJ in zich hebben (vind ik).
Tekhead    posted on 08-12-2005 22:57
De definitie van een goede dj is voor iedereen anders, ik bedoel; voor vele is de dj, die hun favoriete muziek op hun loslaat de beste dj, maar dat gaat niet op natuurlijk !
Een goede dj is zoveel meer natuurlijk, een leider tout cours.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
_Ivan_    posted on 21-04-2006 19:39
Wat hierboven al word gezegt... je hebt de feeling ervoor of je hebt de feeling niet.... Ook kan ik me helemaal vinden in de post van Blast.... je moet 1 worden met het publiekWinking my eye je moet aanvoelen wat het publiek wil,,,,

Poster: darkshifty

Ik ben net begonne met et draaien van platen, (begonnen met cd's) en als ik ergens op een forum kijk hoe dat je kunt leren draaien staat er altijd het is gewoon heel veel oefene. Maja as je niej echt weet wa je dan moet oefene hoe kun je dan oefene? Dus nou mijn vraag wat hebben jullie in jullie begin tijd veel geoefend en hoe bijv een ritme scratschen met een beat enz.

Feel&.Celebrate.Life!
Nyana    posted on 23-04-2006 19:34
Tel de maten als:
[1,2,3,4] [2,2,3,4] [3,2,3,4] [4,2,3,4] [5,2,3,4] [6,2,3,4] [7,2,3,4] [8,2,3,4] [1 (op deze 1 laat je de plaat los),2,4] etc etc etc.

Zo heb je dus in je hoofd 8 blokjes van 4 geteld = 32 maten = een nieuw geluidje, wat je mixpunt is. Het kost veel moeite deze tel-methode bij te houden, maar persoonlijk vind ik het beter dan 1,2,3,4 (1 onthouden) 1,2,3,4 (2 onthouden) etc..
MaxvEck    posted on 23-04-2006 20:10
tellen jullie echt de maten ? Ik draai eigenlijk altijd meer op gevoel zonder bpm meters en zonder te tellen, en gooi me plaat er op het goede moment in op me gevoel.

Je moet ook je platen goed leren kennen, zodat je niet een nieuwe plaat er in gooit als er net een break aan komt

Nyana    posted on 23-04-2006 20:19
Na een tijdje wordt het vanzelfsprekend en gaat het vanzelf, maar in het begin is tellen wel handiger ja. Over metertjes: het verdiend niet de schoonheidsprijs, maar volgens mij leer je het beatmatchen en mixen daardoor iets makkelijker, maar je moet niet afhankelijk van die bpm meter worden, beat lampjes werken ook goed.
ASDStyle    posted on 23-04-2006 20:41
Poster: MaxvEck
tellen jullie echt de maten ? Ik draai eigenlijk altijd meer op gevoel zonder bpm meters en zonder te tellen, en gooi me plaat er op het goede moment in op me gevoel.

Je moet ook je platen goed leren kennen, zodat je niet een nieuwe plaat er in gooit als er net een break aan komt

Ik doe precies hetzelfde, maar als je te laat bent heb je wel een probleem.

User edit by ASDStyle on 24-04-2006 @ 00:15:24 (6%)
Illusion    posted on 24-04-2006 09:36
@ MaxvEck

ik denk niet dat echt de maten worden geteld... in het begin doe je het... maar daarna doe je het gewoon automatisch.. en op je gevoel
User edit by Illusion on 24-04-2006 @ 09:36:54 (8%)

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

360 Users online: 283 Guests (77 Unknown)
Pages generated today : 7.466
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.756.938

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use