scratch equipment vraag (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

rtype    posted on 17-08-2010 16:11
hallo iedereen,
?ik ben martijn en al een hele lange tijd fan van hip hop scratching, maar tog zit ik nog met een paar vragen en hoop dat jullie ervaring mij hiermee kan helpen.

ik wil beginnen met scratchen,? ik heb al veel op internet rondgekeken en ook op dit forum naar tools en tips,
tog ben ik nog aan het twijfelen over de setup van de turntables,

ik wil beginnen met:
2 stantons t60

op verschillende site's worden deze draaitafels als goed begin bevonde voor dj'ing,?alleen mijn vraag is bij deze (of als mischien iemand deze in bezit heeft of kend) de rpm 33/45 of dit een probleem is, want ik dacht dat er ook 78 rpm platen bestaan?

mixer: Battle axe scratch.

de reden voor deze keuze is simpel weg ik heb geen idee, mischien heb ik niet goed gezocht naar een mixer met goede revieuws ik ben meer afgegaan op goedkoopste keuze.

als iemand op/aanmerkingen/suggesties heeft?graag.

alvast bedankt.?

What do you think about scratch equipment vraag ??

Vote :   

Esmee    posted on 17-08-2010 16:35
Misschien eens kijken naar traktor scratch? Of een andere timecode vinyl set-up. Als je namelijk nog een heleboel platen gaat kopen ben je daar ook meteen een klap geld aan kwijt.
78 toeren platen worden niet meer gemaakt, zijn echt al heeeel oud.
rtype    posted on 17-08-2010 17:02
@Esmee

bedankt voor je reactie ik dacht eerst dat traktor scratch een programma was waarbij je geen tt nodig had, maar ff snel op youtube en google geken idd een mooi programma en idd scheelt een heleboel geld uit eindelijk.
egt bedankt voor je tip Happy, laughing
brecht    posted on 17-08-2010 17:48
Je bent beter dat je Synq's koopt. Deze zijn heel deftig. Ben niet echt aan stanton platendraaiers. Natuurlijk technics moet je niet kopen maar Synq XTRM 1 is een heel mooi alternatief. Echte hiphop dj's die een tijdcode willen gebruiken zijn beter af met Ran? Scratch live. Dit is een heel goed systeem, die ook door top Dj's wordt gebruitk. Traktor is ook zo'n programma maar is enorm populair in nederland. In Belgie gebruiken alle urban dj's eenmaal serato. Traktor heeft meer toeters en bellen en dat hoeft niet voor hiphop vind ik. Het is natuurlijk jouw keuze Happy, laughing. Tip die ik je kan geven, koop de Shure naalden. Zijn niet zo duur en een van de beste instapnaalden voor mee te scratchen.

tek-zotic    posted on 17-08-2010 18:13
bwa stanton is zeker even goed als synq hoor, ze hebben trouwens een speler die exact het zelfde is. Stanton gaat ook al heel lang mee in de draaitafels
Ziax    posted on 17-08-2010 18:16
Klopt, maar de T60 heeft wel minder torque dan de T-150 wat bij scratchen wel van pas komt.
Dus mijn raad: je koopt je of de stanton T150 of de synq xtrm-1. Uiteindelijk zijn deze toch hetzelfde Winking my eye
rtype    posted on 17-08-2010 18:56
@brecht

bedankt voor je reactie Happy, laughing
inderdaad hij ziet er netjes uit maar de nieuwe prijs :O das ff schrikke. en dan wil ik er 2 hebbe gelukkig is er nog 2e hands mischien kan ik ehm voor een mooi prijsje op de kop tikken.

verder bedank ik je ook voor de tips van de scratch programma's ik zal ze bekijken dank je
tek-zotic    posted on 17-08-2010 19:04
2dehands kan je synq's makkelijk tussen de 300 en 400 voor een set ( dikwijls nog met orthofon naalden bij ) vinden
Mixt-Ape    posted on 17-08-2010 19:22
-Koop Technics, niks anders

-Ortofon = shit, beter M44-7

rtype    posted on 17-08-2010 19:48
@mixt-Ape

welke raad jij mij aan van technics?

soundcollector    posted on 17-08-2010 19:52
Maakt nie uit welke van technics sl 1200 mk2 is goed. Ik zou zoweizo ook technics kopen ipv synq, zeker als je gaat scratchen. Heb de synq gat en vond de naald snel skippen.

Als je een beetje zoekt heb je mss al technics voor 500 euro, wel zonder naalden.
Ziax    posted on 17-08-2010 19:55
een naald die skipt zal eerder aan de afstelling van je toonarm liggen dan aan de bouw van de tt, sorry dat ik dit moet zeggen..
sonik    posted on 17-08-2010 19:56
Wat is je budget?

Voor 500 euro heb je al 'n setje 2de hands Technics 1200, welke het meest gebruikt worden
door scratch dj's.
Mixer is persoonlijk. Wil effecten of niet etc. Meeste scratch dj's draaien met timecode zoals
Serato Scratch Live?en dat kun je aanschaffen icm bv. de Rane ttm56.
rtype    posted on 17-08-2010 20:09
@sonik

budget tja ik heb er wel 500 voor over kan zelfs uitgebreid worde maar voor nu moet het een hobby blijve als je begrijpt wat ik bedoel.

was al druk aan het zoeken naar die technics dan moet je wel lucky zijn denk ik want veel vrage veel meer dan 500 voor 2 Winking my eye
in iedergevaal bedankt voor je reactieHappy, laughing
sonik    posted on 17-08-2010 20:18
Ik heb op marktplaats gekeken, daar zag ik drie advertenties staan van
475 , 500 en 550 euro voor 2 Technics 1210.
rtype    posted on 17-08-2010 20:23
lol terwijl ik helemaal geen resultaten kreeg op technics zal nog eens kijken...
nogmaal bedankt voor de zeer snelle reply
TheDutchDecks    posted on 17-08-2010 21:32
ik ken nog wel iemand die zen technics weg wou doen, ik weet alleen niet of die ze al verkogt heeft. hij heeft ze in iedergeval alleen thuis gebruikt en voor zover ik weet zijn ze nog helemaal in orde. met een beetje geluk kun je die overnemen voor ?500,- Cool
rtype    posted on 17-08-2010 22:02
@theDutchDecks

tof man ik ga morge eerst ff een adresje bellen wat ik heb gezien op internet mischien kan ik die spotgoedkoop overnemen. zoniet weet jij dan welke type technics et zijn van de gene die je kent??

bedankt voor je bericht ?
Seca    posted on 17-08-2010 22:11
Ik raad je het volgende aan:

2x Technics SL 1200/1210 II
1x Scratchmixer ( Rane, Ecler, Vestax, ... )
1x Rane Serato Scratch Live / Traktor Scratch Duo

Top gear, waar je eigenlijk de rest van je leven mee verder kan Winking my eye
rtype    posted on 17-08-2010 22:18
Thnx seca?
ik had trouwens nog je sales gezien.. zo jmmer dat ik zo laat er pas mee bezig bent koopjes die technics van jou :P? hoop dat ik morge ook zo lucky ben. met 2 technics sl1210 mk2's?
en dan die rane 56 met serato scratch live,? top man ik heb er zin an :D

bedankt voor je bericht

mijn keuze is nu een stuk duidelijker geworde na deze dag

?
User edit by rtype on 17-08-2010 @ 22:20:22 (1%)
TheDutchDecks    posted on 17-08-2010 22:19
het gaat over de sl 1200 mk2 als ik me niet vergis. stuur maar?een pm als het niet lukt dan ga ik er achteraan voor je.
Ps: als iets spotgoedkoop lijkt is er ook vaak iets mee mis, maar misschien heb jij meer geluk ?succes Cool
rtype    posted on 17-08-2010 22:23
@TheDutchDecks

daar heb je een punt mee.?zo te zien op de foto's zag het er allemaal wel snaak uit maarja ik koop pas als ik ze ook heb gevoeld en met eige ogen gezien uiteraard.

maar bedankt voor je reactie en ik pm je zker als het me niet lukt morge Happy, laughing thnx
User edit by rtype on 17-08-2010 @ 23:04:57 (1%)
mentheman88    posted on 18-08-2010 17:15
Als je echt alleen het scratchen wilt leren, heb je serato en dergelijke natuurlijk niet persee nodig. Als je het geld wel hebt, is het natuurlijk super mooi.

Mijn aller eerste dj aankoop was een djm-800 waarna ik natuurlijk geen geld meer had voor andere aparatuur, heb toendertijd een technics 1200 geleend van een vriend van mij en ben zo 'noodgedwongen' begonnen met scratchen. Nu vier jaar later ben ik nog steed's hooked.

Mocht je niet voor serato of andere tijdcode systemen gaan, raad ik ten zeerste aan een skipless sample plaat te kopen.
hierbij zitten op elke groef naast elkaar de samples op dezelfde plaats waardoor het niet uitmaakt als de naald skipt.

Succes en veel plezier met het scratchen, zet tzt een filmpje op djr ofzo.
rtype    posted on 18-08-2010 23:27
@mentheman88

ik vind het egt geweldig, maar word morge gebeld of de technics doorgaan hoop het wel namelijk.
ik ben nog aan het kijke voor een mixer met de rane in me achterhoofd morge ga ik naar een muziek zaak hier in de buurt kijke wat er allemaal is verder en nog steeds revieuws aan het leze hier en op het web.
sample plaat lijkt me wel handig Happy, laughing
met wat scratch jij nu dan ben wel benieuwd.

bedankt voor je bericht Happy, laughing
mentheman88    posted on 19-08-2010 17:03
Het scratchen nog steed met mijn djm-800 en (een later zelf gekochte) technics sl1210 M3D. Op dj resource kun je mijn booth van een tijdje terug zien, ik heb nu sinds een week ook serato Happy, laughing

Wat de mixer die ik nu gebruik betreft, totaal overkill voor hiphop djen of scratchen. Er zijn voor scratchen een stuk betere mixers voor minder geld, verder is de djm-800 voor de rest van het dj werk nog altijd mijn favoriet.

Verder heb ik zelfs met een behringer mixer een twee goedkope stanton draaitafels (van een vriend van me) alsnog fatsoenijke scratch combo's kunnen maken, dus maak je geen zorgen je gaat het ook op minder dure aparaten wel leren.

Het aller belangrijkste is denk ik dat je een mixer hebt met een scherpe crossfader curve (om het geluid met de kleinste beweging aan en uit te kunnen zetten.

De sample plaat waar ik het op geleerd heb (en ik je ook zeker aan kan raden) is superseal van dj Q-bert. Die is dus skipless.

Voor het leren van de verschillende scratches raad ik je aan op youtube de DIY Scratching video's van Q-bert te checken:
http://www.youtube.com/watch?v=wKEQAtrWzPo

Veel plezier!
soundcollector    posted on 19-08-2010 17:07
Poster: Ziax
een naald die skipt zal eerder aan de afstelling van je toonarm liggen dan aan de bouw van de tt, sorry dat ik dit moet zeggen..

Daarom heb je bij een synq ook sneller resonantie zeker? en moet je te toonarm toch nu en dan eens bij afstellen. Bij een sl als die ene keer tegoei afgesteld is, is em voor altijd bena goed. Die arm is gewoon beter gemaakt, is gewoon een feit !!! Als de synq een toonarm van een technics had dan had ik nooit een technics gekocht !

64 Users online: 10 Guests (54 Unknown)
Pages generated today : 20.144
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.893.619