Het grote Latency Checker topic
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

HouseContainer    posted on 16-08-2010 11:13
Ik ben zelf niet echt een grote fan van Show je... of Het groote... maar ga er nu toch zelf ??n beginnen. Ik doorzocht namelijk de forums van DJ Resource naar DPC (Deferred Procedure Calls) en tot mijn verbazing kwamen er maar 4 topics naar voren.??

Wat zijn DPCs?

DPCs zijn van belang als je met een computer snel data wil verwerken zonder grote buffers te gebruiken. Bijvoorbeeld een externe geluidskaart. Die heeft aardig wat data te verwerken maar moet ook nog eens snel zijn. Immers hoe minder latency (vertraging) hoe beter.
DPCs ontstaan door de drivers die bij je hardware zitten. De driver van je videokaart, moederbord, hardeschijf en ook je geluidskaart. Goede drivers zorgen voor minimale DPCs en daardoor nauwelijks vertraging. Slechte drivers werken traag waardoor andere zaken moeten wachten en bijvoorbeeld data niet op tijd bij de geluidskaart aankomt met als ?gevolg haperingen of crashes.
?
Meer info kun je?vinden op de website van Thesycon.
?
Hoe kun je DPC Latency meten?
Het bedrijf Thesycon heeft een programma (DPC Latency Checker) gemaakt waarmee je kan controleren wat de DPC latency op jou computer is. Zo kun je dus achterhalen of je computer problemen heeft met het snel laten horen van geluid.
?
Meet je eigen DPC Latency
Wat ik graag zou willen is dat iedereen dit programma draait op zijn DJ/Producing computer en de waardes hier terug rapporteert (screenshot) samen met de specificatie van zijn computer en geluidskaart. Vertel ook meteen wat voor latency je haalt met je geluidskaart. Doel is om mensen wat referentie data te geven en ook te zien welke computers/laptops nu goed werken en geschikt zijn voor DJ/Producing activiteiten.

Ideaal:

Ik steek een USB stick in (klein groen piekje):

Op deze computer is iets niet lekker (niet mijn muziek computer):
User edit by HouseContainer on 16-08-2010 @ 11:20:02 (9%)

What do you think about Het grote Latency Checker topic ??

Vote :   

Bouncy    posted on 16-08-2010 11:37
Is er ook iets waarmee je dat op een mc kan controleren, dan ga ik eens kijken wat het Protools HD3 setje van een vriend van me doet :P
djmathijs    posted on 16-08-2010 11:38
Ik ben ook wel benieuwd of deze of iets soortgelijks voor de mac beschikbaar is.
Seca    posted on 16-08-2010 11:43
Heb het net ook even getest:

Mijn computer is nog nooit vast gelopen, en FL studio werkt hier perfect op.
Als ik 10x Internet explorer tegelijk open zie ik wel veel rode pieken.

HouseContainer    posted on 16-08-2010 11:55
Poster: djmathijs
Ik ben ook wel benieuwd of deze of iets soortgelijks voor de mac beschikbaar is.

Voor de Mac bestaat dit voor zover ik weet niet. Maar voor de Mac is het ook niet zo belangrijk. Macs worden allemaal door Apple gemaakt. De hardware samenstelling, de hardware drivers en het besturingsysteem worden door Apple zelf afgehandeld. De hardware is daardoor van te voren bekend en hun drivers zijn dan ook volledig geoptimaliseerd om optimaal samen te werken. Daardoor heb je bij een Mac in de regel geen problemen met latency.

Daar ligt ook deels de grondslag van de discussie Mac VS. Windows PC. Bij een Mac weet je dat het goed is, bij een Windows PC kan het minstens net zo goed zijn of nog beter, maar er kan ook een driver of driver combinatie niet goed zijn waardoor je zelf wat extra's moet doen om dit goed te krijgen.

Of dat een Mac beter maakt weet ik niet, soms wel soms niet. Vraag is of je er 1000 euro meer voor wilt betalen of daarvoor zelf wel even wat langer test welke driver combinatie optimaal werkt.
User edit by HouseContainer on 16-08-2010 @ 11:56:24 (1%)
TH3llC    posted on 16-08-2010 12:26
latency checker

hier is de mijne.. is dit nu slecht want ik heb algemeel hoge pieken...
mijn pc is niet oud en blijft nooit hangen en draait alle programma's zonder problemen?
User edit by TH3llC on 16-08-2010 @ 12:28:03 (1%)
main    posted on 16-08-2010 12:31

op de drop van een nummer in fl krijg ik een heeeeeeeeele hoge drop, maar mn laptopje werkt wel prima, af en toe idd wat latency met midicontrollers maar dat komt misschien ook omdat ik alles op maximaal heb in mn asio panel
HouseContainer    posted on 16-08-2010 13:33
Poster: TH3llC
hier is de mijne.. is dit nu slecht want ik heb algemeel hoge pieken...
mijn pc is niet oud en blijft nooit hangen en draait alle programma's zonder problemen?

Nee, die piekjes zijn ook niet voor niets groen. Groen is zoiezo goed. Hogere DPC Latency zorgt er alleen voor dat je misschien een grotere buffer moet nemen met je geluidskaart waardoor je daar een minder lage latency hebt.

Poster: main
op de drop van een nummer in fl krijg ik een heeeeeeeeele hoge drop, maar mn laptopje werkt wel prima, af en toe idd wat latency met midicontrollers maar dat komt misschien ook omdat ik alles op maximaal heb in mn asio panel

Als je een nummer dropt op dat moment dan zal je audio ook waarschijnlijk haperen. Dus dat is niet goed, maar voor FruityLoops maakt het waarschijnlijk niet heel erg veel uit. Het is volgens mij echter niet goed dat er iets zulke hoge DPC Latency waardes veroorzaakt.

Let op dat het programma ?s (microseconden) weer geeft i.p.v. ms (miliseconden) waar normaal audio latency mee wordt aangegeven. Stel dat je een latency van 1 ms hebt met je geluidskaart door een zeer kleine buffer. Dat betekend versimpeld dat het systeem iedere ms die buffer weer moet hebben aangevuld anders dan weet de geluidskaart niet wat hij moet laten horen en ontstaan er drop-outs. Als je latency maar onder de 1000?s (= 1ms) blijft is er niets aan de hand. Kom je daar boven dan heb je dus een probleem.
In werkelijkheid is het niet zo simpel en moet je allerlei extra marges nog meenemen maar het gaat om het begrijpen van de getallen en de interpretatie ervan.
User edit by HouseContainer on 16-08-2010 @ 13:39:45 (70%)
main    posted on 16-08-2010 14:01
zal eens kijken wat ik kan verbetern!
Sunrise8    posted on 16-08-2010 14:11

Op dit moment staan er 5 windows explorers open, windows media player, Cubase Studio 4 en dan de normale windows dingen..

EDIT:
Windows 7 32 bit Professional
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+ 2,40 GHz
4 gb DDR2
Ati Radeon HD 5830
Focusrite Saffire 6 USB Externe geluidskaart
2 TB HDD
Oxygen 49

Dat is wat aangesloten staat op de computer, meer info nodig?

EDIT2:
Ultieme Test:

Met mijn Latency is er dus weinig mis, als ik zoveel heb open staan Winking my eye
Music made me who i am
User edit by Sunrise8 on 16-08-2010 @ 14:22:20 (100%)
HouseContainer    posted on 17-08-2010 07:45
Het maakt volgens mij niet uit hoeveel programma's je open hebt staan en hoe druk die zijn. Drivers draaien in kernel mode, dat wil zeggen dat ze voorang hebben op programma's. Dus hoe druk je programma's ook zijn, drivers hebben daar geen last van. Logisch ook, want anders zou je scherm bijvoorbeeld stil komen te staan bij een processor intensieve opdracht omdat de videokaart driver geen tijd meer krijgt om zijn ding te doen.

Natuurlijk geld wel dat programma's ervoor zorgen dat de hardware (hardeschijf, geluidskaart) acties moeten uitvoeren en dat geeft wel driver activiteiten.

Bij?main?is dus wel iets vreems aan de hand. Mogelijk doet FL iets op dat moment met zjin geluidskaart waarbij de driver lang nodig heeft en de boel dus kort hapert.

This is an old Topic

No new postings for 5.378 days.
 Post CommentThat would be 179.3 months
or a whopping 14.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

130 Users online: 6 Guests (124 Unknown)
Pages generated today : 25.429
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.315.559