De volgende afbeelding laat zien hou ik het nu heb:
>>>KLIK<<<Even over het algemeen met het sorteren van bestanden: doe het 1x goed en je hebt er je hele leven plezier van.
Zoals jullie kunnen zien heb ik niet alleen m'n muziek, maar gewoon al mijn bestanden in een map. Mocht ik nu eens willen back-uppen (wat ik tegenwoordig niet meer doe ivm Time Machine) is het een kwestie van 1 map kopi?ren en plakken. Alles dus centraal in 1 map onderverdeeld in submappen, zo raak je nooit iets kwijt.
Over het sorteren van mijn muziek. Wat ik doe is de tracks downloaden. Bij de Mac en ook PC trouwens komen je bestanden op een bepaalde plek binnen. Ik ga in dit geval uit van de map Downloads binnen de Mac. In die map heb ik een map die heet Nieuwe tracks. Ik sleep de gedownloade tracks in de map en op het programma MP3Tag. MP3Tag opent bij mij standaard in de map Nieuwe muziek zodat ik altijd kan beginnen met het schoonmaken van tracks.
Dat schoonmaken van tracks doe ik doormiddel van Actions binnen het programma. De action zorgt ervoor dat alle tags worden verwijderd behalve:
- Artiest
- Albumartiest
- Genre
- Jaar
- Titel
Alle overige rommel zoals comments worden keurig verwijderd. Ook heb ik een action aangezet dat zodra de albumartiest ontbreekt (wat vaak het geval is) dat hij automatisch de artiestennaam kopieert naar albumartiest. Zo krijg je geen verschillen binnen bijvoorbeeld je iPod. Voorheen had ik namelijk 3x dezelfde artiest staan omdat de 1 wel een hoofdletter bevatte en de ander niet.
>>>MP3Tag original mixes Hardstyle<<<Zodra alle namen en tags netjes zijn kopieer ik de tracks naar de desbetreffende map zoals hierboven te zien is. Vandaar dat ik in het idee?n topic van Rekordbox de functie map koppelen aan een afspeellijst wil. Makkelijker sorteren van tracks bestaat niet toch

.