Zelf PC Samenstellen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Outsider    posted on 25-07-2010 13:18
Hallo.

Ik heb op dit moment een 5 jaar oude Compaq PC en wil deze vervangen voor een nieuwe.
Nu zit ik er sterk over te denken om zelf een pc samen te stellen om zo iets te maken wat echt aan Mijn eisen voldoet. Ik begin steeds meer te stoeien met Cubase dus de nieuwe PC moet deze met gemak kunnen draaien. Mijn eisen zijn als volgt:

- MAX 650 euro
- Excl Videokaart (Heb deze nog uit vorige pc)
- Geluidskaart is een vereiste (Intern of Extern)
- Ik game zelden of nooit

Tegenwoordig zijn er een miljoen verschillende soorten processors, geheugens en moederborden maar wat is nou het beste voor muziek bewerkingen ? Graag hoor ik jullie meningen!

Bvd!
PS. Begin Aub niet over Mac want daar is mijn budget niet naar.
User edit by Outsider on 25-07-2010 @ 13:20:18 (4%)

What do you think about Zelf PC Samenstellen ??

Vote :   

Limb-Girdle    posted on 25-07-2010 13:46
Poster: Outsider
Hallo.

Ik heb op dit moment een 5 jaar oude Compaq PC en wil deze vervangen voor een nieuwe.
Nu zit ik er sterk over te denken om zelf een pc samen te stellen om zo iets te maken wat echt aan Mijn eisen voldoet. Ik begin steeds meer te stoeien met Cubase dus de nieuwe PC moet deze met gemak kunnen draaien. Mijn eisen zijn als volgt:

- MAX 650 euro
- Excl Videokaart (Heb deze nog uit vorige pc)
- Geluidskaart is een vereiste (Intern of Extern)
- Ik game zelden of nooit

Tegenwoordig zijn er een miljoen verschillende soorten processors, geheugens en moederborden maar wat is nou het beste voor muziek bewerkingen ? Graag hoor ik jullie meningen!

Bvd!
PS. Begin Aub niet over Mac want daar is mijn budget niet naar.

Ik had precies dezelfde vraag als jij 2 maanden geleden, dus hopelijk kan ik je helpen. Cool Allereerst werd er mij geadviseerd om voldoende ram geheugen te nemen, om Cubase fatsoenlijk te kunnen laten draaien. Mij werd ook geadviseerd om voor een externe geluidskaart te gaan...

Sowieso zou ik voor een intel processor gaan en niet voor een AMD. Een AMD processor is meer voor game-gebruik, werd mij verteld. Het allerbelangrijkste is dus:

*Voldoende ram geheugen. 4 gig ram is al ruim voldoende.
*Voldoende opslaggeheugen. (in mijn pc heb ik nu een 1TB interne harde schijf zitten om alle files van Cubase op te kunnen slaan).
*Je zou eventueel kunnen kijken naar een SSD schijf, waar je Cubase + de rest van je programma's hier op zet. Het voordeel hiervan is, dat alles gigantisch snel wordt geladen zonder haperingen.
*Het zou kunnen dat je videokaart van een aantal jaren geleden niet meer wordt ondersteund door de processoren van tegenwoordig? (vertragingen met je scherm, etc.)

Je kan het zelf zo uitgebreid mogelijk maken als je zelf wilt, mits je budget toereikbaar is.?
Dit zijnt trouwens de specs van mijn pc, die ik laatst heb gekocht om Cubase op te kunnen draaien:

Intel Core i7 ( Socket 1366 )
Huntkey 700WATT ATX Voeding
6GB DDR3 PC1333
ASROCK Xtreme X58 Moederbord ( Socket 1366 )
64GB SSD Harddisk OCZ
1000GB Harddisk SATA2 7200t. / 32mb cache
ATI Radeon HD5570 ? 1024mb Videokaart
DvD-Brander
Cardreader
NZXT Lexa S ATX Kast ( Gamers Edition )

Ik had een iets groter budget, maar dan heb je in ieder geval een idee.
Succes met het samenstellen!
Where the music meets the deejay!
niiicola    posted on 25-07-2010 14:17

Alert : geen links naar webshops.
laatste waarschuwing.
Gewoon.
Mod edit by Prozei on 25-07-2010 15:01 (99%)
Outsider    posted on 25-07-2010 14:23

Als je mijn startpost goed had gelezen was je er wel achter gekomen dat ik wil weten welke Componenten ik nodig ben. niet waar ik deze kan bestellen..

@LimbGirdle
Bedankt voor de info! Daar kan ik echt wat mee...
Maar zul je het verschil merken tussen 2 Cores en 4 Cores in cubase ? aangezien hier nog best een prijsverschil in zit
Mod edit by Prozei on 25-07-2010 15:02 (30%)
niiicola    posted on 25-07-2010 14:54
Met dat programma kan je de componenten kiezen en dan kijkt het programma of ze bij elkaar passen, lees maar eens op die site.
Gewoon.
Sebasz    posted on 25-07-2010 14:59
Excl Videokaart (Heb deze nog uit vorige pc)

ja onzin, in een nieuwe pc moet je geen oude troep dumpen. en mensen altijd maar klagen ja vista is veel te sloom blabla

Dus koop nou maar gewoon videokaart erbij :P
User edit by Sebasz on 25-07-2010 @ 14:59:59 (27%)
Outsider    posted on 25-07-2010 15:01
Poster: Sebasz
Excl Videokaart (Heb deze nog uit vorige pc)

ja onzin, in een nieuwe pc moet je geen oude troep dumpen. en mensen altijd maar klagen ja vista is veel te sloom blabla

Dus koop nou maar gewoon videokaart erbij :P

Ga lekker een ander topic lopen vervuilen ofzo, Deze videokaart is net 4 maand oud en geen oude troep dus trek nou een keer geen conclusies voordat je iets zeker weet!
Limb-Girdle    posted on 25-07-2010 15:30

Als je mijn startpost goed had gelezen was je er wel achter gekomen dat ik wil weten welke Componenten ik nodig ben. niet waar ik deze kan bestellen..

@LimbGirdle
Bedankt voor de info! Daar kan ik echt wat mee...
Maar zul je het verschil merken tussen 2 Cores en 4 Cores in cubase ? aangezien hier nog best een prijsverschil in zit

Het verschil zul je merken in bijvoorbeeld het laden van vst's, het starten van het programma zelf, enz. Maar ik denk gezien jouw budget, dat je niet moet gaan bezuinigen op de cores. Wellicht heeft de user BamBamStudio nog een aantal suggesties wat je het beste kunt aanschaffen.?Cool
Sebasz    posted on 25-07-2010 16:12

Ga lekker een ander topic lopen vervuilen ofzo, Deze videokaart is net 4 maand oud en geen oude troep dus trek nou een keer geen conclusies voordat je iets zeker weet!

post dat er dan bij?Cool
sowieso is het onlogisch dat je in een computer van 5 jaar oud een nieuwe videokaart stopt.?Cool
Outsider    posted on 25-07-2010 16:19
Poster: Sebasz

post dat er dan bij?Cool
sowieso is het onlogisch dat je in een computer van 5 jaar oud een nieuwe videokaart stopt.?Cool

en ALWEER trek je conclusies voordat je wat zeker weet. ik ga er niet eens meer op in. Reageer on topic of zeg niks
bambamstudio    posted on 25-07-2010 16:21
Moet er niemand roepen koop een Mac?
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
niiicola    posted on 25-07-2010 16:22
Zie de laatste zin van de openingspost Tongue
Gewoon.
Dolivieira    posted on 25-07-2010 16:24
Als hij die videokaart wil gebruiken waarom niet. Laat dat nou is gaan Sebasz. En voor produceren kan je met een 8mb videokaart ook nog uit de voeten.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Outsider    posted on 25-07-2010 16:28
Precies.. Wat is het minimale geheugen wat je nodig bent voor Cubase om het echt goed te laten lopen ?
Limb-Girdle    posted on 25-07-2010 16:42
Outsider    posted on 25-07-2010 18:05
Intel? Core? i5-760 (Quad Core dus)
MS-TECH LC-09B
LG H22LS30
2x Cooler Master Ultra Silent Fan SAF-S84-E1
MSI P55M-GD45
Samsung HD103SJ (1 TB)
GeIL 4 GB DDR3-1333 Kit

Subtotaal: ? 521,57*
?
zo is de samenstelling nu, Iemand nog suggesties ?
Sebasz    posted on 25-07-2010 18:18
nevermind :')
User edit by Sebasz on 25-07-2010 @ 18:23:05 (96%)
remco87    posted on 25-07-2010 20:00
MS-TECH LC-09B
LG H22LS30
MSI P55M-GD45
Samsung HD103SJ (1 TB)
GeIL 4 GB DDR3-1333 Kit

?

Ik heb een vergelijkbare setup (weliswaar en I5-750 icm P55-GD65) en dit bevalt erg goed. Ik zou je alleen nog aan willen raden om een stille cpu koeler te kopen. De stock koeler van intel is niet bepaald stil. Ik heb er een scythe Mugen 2 in zitten. Dat is een erg grote koeler van formaat, dus pas op dat ie in je kast past. Wel is hij bijna onhoorbaar.

Let ook goed op het geluidsniveau van de voeding. Dat is vaak een bron van ergernis in geluidsniveau waar de meeste mensen niet aan denken.
tek-zotic    posted on 25-07-2010 22:24
Poster: remco87

Ik heb een vergelijkbare setup (weliswaar en I5-750 icm P55-GD65) en dit bevalt erg goed. Ik zou je alleen nog aan willen raden om een stille cpu koeler te kopen. De stock koeler van intel is niet bepaald stil. Ik heb er een scythe Mugen 2 in zitten. Dat is een erg grote koeler van formaat, dus pas op dat ie in je kast past. Wel is hij bijna onhoorbaar.

Let ook goed op het geluidsniveau van de voeding. Dat is vaak een bron van ergernis in geluidsniveau waar de meeste mensen niet aan denken.

scyte mugen is zeker goede optie, erg goede koelers ( ook veel betere koeling dan een stock )
bambamstudio    posted on 25-07-2010 22:30
Precies.. Wat is het minimale geheugen wat je nodig bent voor Cubase om het echt goed te laten lopen ?

de regel is simpel: hoe meer hoe beter...Want je hebt niet alleen Cubase omhoog te houden, maar ook evtentueel andere plug-ins
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Helixon    posted on 26-07-2010 13:05
MS-TECH LC-09B
LG H22LS30
MSI P55M-GD45
Samsung HD103SJ (1 TB)
GeIL 4 GB DDR3-1333 Kit

Sorry, maar goedkoper kan het niet.? je hebt onderdelen er in gestopt waarvan ik geheid weet dat ze conflicten gaan hebben. Daaebij een quadcore heb je niet eens nodig... een Dual-core is al genoeg, dus besparen we daar al op, plus het gebruikt minder watt.

Mijn samenstelling:

Behuizing: Cooler Master CM 690 II Lite...................? 70
Processor: Intel Core i5 650...................................? 168
Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD3.......................? 116
Geheugen:G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ.................? 78
Hardeschijf: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.....? 61 x2? Waarom? leg ik zo uit.
Videokaart: Heb je dus daar gaan we niks aan besteden
Dvd speler/brander: LG DH16NS10..........................? 12*
Voeding: Corsair CX400W.......................................? 45

ik zou ook nog een Asus Xonar D2 van ? 109, er later bij kopen.

Totaal: ? 633,-
Totaal incl. Geluidskaart: ? 720,-

* als je een dvd brander in je oude pc raad ik je aan om die her te gebruiken

Nou, waarom twee schijven. Aangezien je bij produceren intensief gebruik gaat maken van je harde schijf kan het zijn dat hij na een aantal jaar 'poef' zegt. hierbij treed natuurlijk data verlies op.
om data verlief te voorkomen, raad ik bijna iedereen aan om 2 harde schijven te pakken, en die in RAID te zetten.

kort beschreven, wat dit doet, is een kopie van schijf 1 maken en die op schijf 2 zetten. als schijf 1 nou crasht koop je een nieuwe harde schijf, plugt die in, en de back-up van schijf 2 wordt direct op schijf 1 gezet, wanneer die klaar is met kopieren is het gaan met die banaan. Echter is er wel een nadeel, want van de 2 TB opslag, is maar 1 TB beschijkbaar. Maar je hebt wel geen data verlies.

Ik hoop dat ik je hiermee flink op weg heb geholpen.

Greetzz, Helixon
remco87    posted on 26-07-2010 13:39
Poster: Helixon

Sorry, maar goedkoper kan het niet.? je hebt onderdelen er in gestopt waarvan ik geheid weet dat ze conflicten gaan hebben. Daaebij een quadcore heb je niet eens nodig... een Dual-core is al genoeg, dus besparen we daar al op, plus het gebruikt minder watt.

Mijn samenstelling:

Behuizing: Cooler Master CM 690 II Lite...................? 70
Processor: Intel Core i5 650...................................? 168
Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD3.......................? 116
Geheugen:G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ.................? 78
Hardeschijf: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.....? 61 x2? Waarom? leg ik zo uit.
Videokaart: Heb je dus daar gaan we niks aan besteden
Dvd speler/brander: LG DH16NS10..........................? 12*
Voeding: Corsair CX400W.......................................? 45

ik zou ook nog een Asus Xonar D2 van ? 109, er later bij kopen.

Totaal: ? 633,-
Totaal incl. Geluidskaart: ? 720,-

* als je een dvd brander in je oude pc raad ik je aan om die her te gebruiken

Nou, waarom twee schijven. Aangezien je bij produceren intensief gebruik gaat maken van je harde schijf kan het zijn dat hij na een aantal jaar 'poef' zegt. hierbij treed natuurlijk data verlies op.
om data verlief te voorkomen, raad ik bijna iedereen aan om 2 harde schijven te pakken, en die in RAID te zetten.

kort beschreven, wat dit doet, is een kopie van schijf 1 maken en die op schijf 2 zetten. als schijf 1 nou crasht koop je een nieuwe harde schijf, plugt die in, en de back-up van schijf 2 wordt direct op schijf 1 gezet, wanneer die klaar is met kopieren is het gaan met die banaan. Echter is er wel een nadeel, want van de 2 TB opslag, is maar 1 TB beschijkbaar. Maar je hebt wel geen data verlies.

Ik hoop dat ik je hiermee flink op weg heb geholpen.

Greetzz, Helixon

Ondanks dat er in deze systemen geen hele dikke videokaart zit vind ik persoonlijk je voeding wat krap. Harde schijven?trekken bij het opspinnen vrij veel piekstroom?en het is niet ondenkbaar dat je in de toekomst schijven bijzet in een systeem als dit. Daarnaast ligt het er aan hoeveel randapparatuur er aan komt, maar usb/firewire powered randapparatuur komt natuurlijk ook via je computervoeding.?Een te krappe voeding resulteerd vaak in een onstabiel systeem.

Voedingen zijn tegenwoordig zo effectief dat het vrij weinig scheelt in stroomverbruik als je een wat zwaardere neemt. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld eens kijken naar een coolermaster M520 of iets anders in de 500watt range. De genoemde coolermaster zijn ook lekker stille voedingen. Iets duurder als deze, maar dat lijkt me het systeem toch wel verbeteren.?Voor de rest is het gegeven advies erg acuraat

Mijn setup zal ik ook even posten om wat vergelijking te hebben. Ik heb er dus WEL een behoorlijke videokaart inzitten omdat mijn pc geen dedicated producer pc is en ik ook graag game. Daarnaast is mijn?pc ook iets overclocked omdat de koeling dit goed toelaat, dus niet helemaal hetzelfde doel als de?topicstarter.?
Met de geluidsproductie valt het eigenlijk mee. De videokaart stelt zelf zijn FAN in. Voor windows gebruik draait die bijna niet, waardoor je hem bij het producen niet hoort. Bij het gamen verandert het natuurlijk wel.

Mijn setup:

- Behuizing: Coolermaster Centurion 5
- Processor: Intel Core I5 750 2.66 ghz (draait op dit moment op 3,5ghz)
- Geheugen: 4 GB DDR1333 low voltage OCZ platinum geheugen
- moederbord: MSI P55GD65
- Harde schijf: Samsung 1* 320gb, Samsung 1*500gb, Samsung 1*750GB via E-sata
- Videokaart: Saphire ATI Radeon 4870 512mb
- DVDspeler/brander: NEC (geen idee welk type)
- Voeding: Coolermaster M520

Extra koelingsopties geinstalleerd:
- Scythe Mugen 2 processorkoeler
- Scythe Kase Master fancontroller

Om terug te komen op de aangeraden setup (ik zie nu dat helixion een setup aanraad, en dat dit niet zijn setup is wat ik eerst dacht).

Ik zou aan de aangeraden setup door helixion de voeding veranderen naar een iets zwaardere. Je zou eventueel ook een I5 750 kunnen overwegen omdat deze quad core is, maar het is belangrijk om dan te beseffen dat die geen ingebouwde videokaart heeft omdat deze van de eerste generatie S1156 I5 is.?Dan zou?je dus ook een los videokaartje?moeten kopen en wordt de meerprijs vrij fors.
User edit by remco87 on 26-07-2010 @ 13:44:32 (14%)
Helixon    posted on 26-07-2010 17:37
Poster: remco87

Ondanks dat er in deze systemen geen hele dikke videokaart zit vind ik persoonlijk je voeding wat krap. Harde schijven?trekken bij het opspinnen vrij veel piekstroom?en het is niet ondenkbaar dat je in de toekomst schijven bijzet in een systeem als dit. Daarnaast ligt het er aan hoeveel randapparatuur er aan komt, maar usb/firewire powered randapparatuur komt natuurlijk ook via je computervoeding.?Een te krappe voeding resulteerd vaak in een onstabiel systeem.

Voedingen zijn tegenwoordig zo effectief dat het vrij weinig scheelt in stroomverbruik als je een wat zwaardere neemt. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld eens kijken naar een coolermaster M520 of iets anders in de 500watt range. De genoemde coolermaster zijn ook lekker stille voedingen. Iets duurder als deze, maar dat lijkt me het systeem toch wel verbeteren.?Voor de rest is het gegeven advies erg acuraat

Mijn setup zal ik ook even posten om wat vergelijking te hebben. Ik heb er dus WEL een behoorlijke videokaart inzitten omdat mijn pc geen dedicated producer pc is en ik ook graag game. Daarnaast is mijn?pc ook iets overclocked omdat de koeling dit goed toelaat, dus niet helemaal hetzelfde doel als de?topicstarter.?
Met de geluidsproductie valt het eigenlijk mee. De videokaart stelt zelf zijn FAN in. Voor windows gebruik draait die bijna niet, waardoor je hem bij het producen niet hoort. Bij het gamen verandert het natuurlijk wel.

Mijn setup:

- Behuizing: Coolermaster Centurion 5
- Processor: Intel Core I5 750 2.66 ghz (draait op dit moment op 3,5ghz)
- Geheugen: 4 GB DDR1333 low voltage OCZ platinum geheugen
- moederbord: MSI P55GD65
- Harde schijf: Samsung 1* 320gb, Samsung 1*500gb, Samsung 1*750GB via E-sata
- Videokaart: Saphire ATI Radeon 4870 512mb
- DVDspeler/brander: NEC (geen idee welk type)
- Voeding: Coolermaster M520

Extra koelingsopties geinstalleerd:
- Scythe Mugen 2 processorkoeler
- Scythe Kase Master fancontroller

Om terug te komen op de aangeraden setup (ik zie nu dat helixion een setup aanraad, en dat dit niet zijn setup is wat ik eerst dacht).

Ik zou aan de aangeraden setup door helixion de voeding veranderen naar een iets zwaardere. Je zou eventueel ook een I5 750 kunnen overwegen omdat deze quad core is, maar het is belangrijk om dan te beseffen dat die geen ingebouwde videokaart heeft omdat deze van de eerste generatie S1156 I5 is.?Dan zou?je dus ook een los videokaartje?moeten kopen en wordt de meerprijs vrij fors.

Ik heb hier een voeding calculatie met een gemiddelde video kaart, 3 harde schijven, 2 dvd branders.

Ik kom uit op 272 Watt met 100% piek vermogen. dus die 400 Watt is meer als voldoende.
verder moet ik zeggen dat je een lekker systeem hebt, alleen vind ik het raar geregeld met de hardeschijven. Maar dat is persoonlijk.

Daarbij heb ik een hoger geclocked namelijk 1600 Mhz. dit is een essentieel verschil wanneer je applicaties laad.
verder is de behuizing een kwestie van smaak.

maargoed, ik hoop dat we hem verder hebben geholpen.

Greetzz
remco87    posted on 27-07-2010 16:35
Poster: Helixon

Ik heb hier een voeding calculatie met een gemiddelde video kaart, 3 harde schijven, 2 dvd branders.

Ik kom uit op 272 Watt met 100% piek vermogen. dus die 400 Watt is meer als voldoende.
verder moet ik zeggen dat je een lekker systeem hebt, alleen vind ik het raar geregeld met de hardeschijven. Maar dat is persoonlijk.

Daarbij heb ik een hoger geclocked namelijk 1600 Mhz. dit is een essentieel verschil wanneer je applicaties laad.
verder is de behuizing een kwestie van smaak.

maargoed, ik hoop dat we hem verder hebben geholpen.

Greetzz

Mijn veronderstelling dat de voeding niet voldoende is is dan mogelijk idd niet helemaal goed. Komt waarschijnlijk omdat de videokaart in de processor geintegreerd is dat ik hem wat ruim schatte.

De harde schijven heb ik in de loop van de tijd eigenlijk ingebouwd. Vandaar steeds grotere capaciteit. Een zekere logica zit er wel in. De 320 is mijn OS schijf, De 500 mijn projectschijf (die?automatisch gebackupt wordt door mijn NAS)?en de 750 is voor samples enz. Misschien niet helemaal logisch, maar vind dit persoonlijk erg fijn werken. Alles heeft zijn plaatsje zeg maar, en het is relatief veilig.

Laten we inderdaad hopen dat we de TS hebben geholpen met zijn keuze Happy, laughing
Mixt-Ape    posted on 27-07-2010 16:39
Ik zou echt wel meer dan 4 GB RAM nemen, werkt beter!
remco87    posted on 27-07-2010 16:54
Poster: Mixt-Ape
Ik zou echt wel meer dan 4 GB RAM nemen, werkt beter!

Tja het ligt er aan waar je het voor gebruikt natuurlijk. In principe is 4gb eigenlijk voldoende voor hoe de meeste mensen een DAW gebruiken.

Persoonlijk ben?ik pas 1 keer tegen het limiet gelopen en dat was met een sample libary van tientallen GB's, waarvan?het deel dat in de sampler zat?geladen werd in het geheugen. Voor normaal VST/Sample gebruik is mijns inziens voldoende.
User edit by remco87 on 27-07-2010 @ 16:55:30 (76%)

125 Users online: 22 Guests (103 Unknown)
Pages generated today : 12.208
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.748.723