Naar mijn mening is
FL Studio het simpelst en het duidelijkst om mee te beginnen. Koop dan ook gelijk het boek: '
Fruity Loops Studio Bible'. Hier heb je echt een komplete uitleg. Je kan ook bij
BamBam (in Eindhoven) een cursus/opleiding volgen als je het echt uit liefde voor house muziek wil gaan producen en niet alleen om stoer te doen op school en etc. Opleidingen/cususen kunnen natuurlijk ook bij andere studio's/scholen gevolgt worden. Een
midi-keyboard is erg aan te raden. Kijk eens rond op internet voor een
M-Audio oxygen. Je hebt altijd midi-keyboards in 3 maten. Klein = 25 keys (keys zijn druktoetsen), Middel = 49, Groot = 88. Er zijn ook andere maten, kijk voor jezelf en op de ruimte op je kamer welke maat je wil. Google even een dag lang over wat een producer doet. Hoe een producer te werk gaat en etc.
Naast een midi keyboard het je ook
speakers nodig van goede kwaliteit. Die speakers noemen we hier monitoren. Je hebt active en passive monitoren. Actief wil betekenen dat er een versterker is ingebouwt en passief wil betekenen dat er geen versterker is ingebouwt. Ik raad actief aan. Kwaliteits merken:
KRK,
M-Audio,
Genelec zijn enkele voorbeelden en de goedkopere merken zoals
Behringer,
Omnitronic.
Zorg voor een goede computer/laptop (Ik raad gewoon een goede desktop computer aan) met een redelijke geluidskaart. Producer software als
Fruity Loops,
Ableton Live en etc. zal niet erg lekker lopen op een
computer van 8 jaar oud.
Even wat minimum vereisen vanuit mijn oogpunt:
2 gig ram
1.6 gigahertz processor
160 gig hardeschijf (samples en plugins die je tijdens het producen zal gebruiken zijn grote bestanden, ik raad je dan ook aan om een externe hardeschijf van 1tb = 1 terabyte te nemen want dan weet je zeker dat je genoeg ruimte hebt.)
Windows XP of hoger
maar een Mac computer is altijd beter.