Heb je ook zo'n moeite met muziek kiezen?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 29-11-2005 20:29
Wat een vervelend luxeprobleem: Iedere single in een categorie wordt wel in een remix in een andere categorie uitgebracht en voor je het weet koop je de cd-single voor de remix. Is dat een ramp? Tori Amos zou zeggen: nee, zo ben ik groot geworden in Europa, dankzij Armand van Helden.

Maar een DJ heeft maar een beperkt budget en aangezien ik eigenlijk net begin met platen (lees: cd-singles) kopen, vraag ik mij af hoe jullie platen uitkiezen. Wat geeft de doorslag om een plaat wel te kopen of niet te kopen? En kan ik desnoods om jullie mening vragen? Winking my eye
User edit by MadSteven on 29-11-2005 @ 20:31:34 (1%)
Mod edit by Lead on 01-12-2005 14:59 (6%)

What do you think about Heb je ook zo'n moeite met muziek kiezen? ??

Vote :   
JonasVerdickt    posted on 29-11-2005 20:40
Ik doe gewoon eerst kijken naar de voorkant en alles wat ik wil beluisteren leg ik op een stapel meestal zijn dat er een stuk of 20?30 en hou ik er maar 10 over de rest leg ik terug zo doe ik dat met platen.(meestal trance)
User edit by JonasVerdickt on 29-11-2005 @ 20:44:54 (8%)
MadSteven    posted on 29-11-2005 20:49
Ja, maar op het internet kan je veel meer beluisteren... Jammergenoeg. Nou heb ik ook wel zoiets van: hey, als je het nummer in de originele versie niet leuk vind, waarom zou je dan de remix wel leuk vinden? Of de remix moet wel ZOOO goed zijn dat je je afvraagt waarom het niet als eerste op de single staat (zoals met Armand's Star Trunk remix werd gedaan toen Tori Amos' Professional widow in Europa werd uitgebracht) Het wordt dus denk ik een kwestie van 'wat vind ik goed' tegenover 'wat vind ik leuk'? Je vind tenslotte vaak ook platen op de radio wel leuk, maar of je ze nou wil draaien?
DJMaiK    posted on 29-11-2005 21:05
plaaten spotten, pakken, luisteren, oordelen, kopen Winking my eye
Dj_T.im    posted on 29-11-2005 21:07
Poster: DJMaiK
plaaten spotten, pakken, luisteren, oordelen, kopen Winking my eye

je neemt de woorde uit me mond
MadSteven    posted on 29-11-2005 21:08
spotten lukt
pakken lukt
luisteren lukt
oordelen is het probleem
kopen wordt dan het probleem als je alles als 'kopen' beoordeeld
User edit by MadSteven on 07-12-2005 @ 13:00:52 (21%)
Camino    posted on 29-11-2005 22:04
"hey, als je het nummer in de originele versie niet leuk vind, waarom zou je dan de remix wel leuk vinden?"

Britney spears - Toxic (felix the housecat remix)

Het ultime bewijs dat een K*tnummer ongeloofelijk kan zijn als remix. En nee, ik ben geen britney spears fan
Mod edit by Nvie on 03-12-2005 08:46 (15%)
PatrickBeuken    posted on 29-11-2005 22:15
< quote > </ quote > (alleen dan zonder spaties)

Wammes    posted on 30-11-2005 14:02
Ik ga overal heel snel doorheen, luister even en beoordeel dan of'ie in m'n mandje terechtkomt. Daarna nog een keer je mandje doorluisteren en kopen. Niet teveel nadenken en op je gevoel afgaan.

Blast    posted on 30-11-2005 15:58
Soms eerst op internet luisteren en dan vragen of ze die plaat in die winkel hebben. Maar vaak is t toch echt op gevoel.

Basrose    posted on 30-11-2005 17:01
soms heb ik een nummer geluisterd in een winkel en twijgel ik en koop ik m niet omdat ik m net niet lekker genoeg vind.. maar als ik dan hetzelfde nr in een discotheek hoor kan ie opeen supervet zijn... t blijft soms toch moeilijk.
Stephanie    posted on 01-12-2005 13:58
Probeer gewoon op je gevoel af te gaan, en probeer te oordelen of je er in je sets iets aan zal hebben (heeft deze plaat meerwaarde?).

Succes!
Rhino    posted on 01-12-2005 14:53
gewoon alles kopen wat je goed vindt zolang je budget het toelaat.
Laat je budget het niet toe om alles te kopen , dan zal je keuzes moeten maken !
life can be a bitch Aiiiiiiiiggght !!!!
LOL !
Lead    posted on 01-12-2005 15:00
Platen/CD's/Tracks kopen is echt iets persoonlijks... Natuurlijk kun je altijd een mening van anderen vragen, maar je eigens smaak is meestal toch doorslaggevend.

Ik luister meestal en ik moet direct denken 'toffe plaat dit zeg' en anders zet ik hem terug, ik koop geen twijfelgevalletjes.... alle voor zeker Winking my eye
Let the BASS be louder
Basrose    posted on 01-12-2005 20:11
idd twijfelen is laten staan. kopen kan altijd nog :P
Camino    posted on 01-12-2005 20:57
nou daar ben ik het niet helemaal mee akkoord; als ik platen koop neem ik meestal 2 of 3 x zo veel als ik wil kopen... dan sorteren op "yes", "no", en "maybe." daarna nog eens door de "maybe" stapel gaan en kijken of er iets toch nog iets tussen zit. Niet efficient, maar wel effectief. Paar van mn beste platen die wat abstracter zijn had ik moeite mee de eerste keer dat ik ze hoorde... had ik ze niet nog een keer beluisterd had ik ze nooit gekocht.
Lukaz    posted on 01-12-2005 21:09
ik snap je vraag niet echt helemaal..  heb ik het goed als ik denk dat je moeite hebt met plaaten kopen, omdat je niet weet welke? dat vind ik raar het komt er dus op neer dat je niet weet welk muziek je coowl/leuk of lkkr vindConfused  je moet gewoon hetgene kopen waarvan jij denkt dat jou publiek er op los zou gaan..
Camino    posted on 01-12-2005 21:13
maar je moet je eigen identiteit ook niet volledig verliezen aan de wens van het publiek...

Lukaz    posted on 01-12-2005 21:25
jouw publiek...
MadSteven    posted on 02-12-2005 11:05
Laat ik helder zijn: Ik koop geen r&b, geen hardstyle, geen hardcore, haast geen trance en nauwelijks hip hop. Binnen de electroclash komen er ook genoeg platen uit waarvan ik zoiets heb van 'eh... nee'. Maar bij House gaat het mis. Iedere plaat van Gusto, Positiva en Defected... Heu, iedere cd-single dan toch, wil ik beluisteren en dan nog heb je op internet die leuke 'users who bought this also bought' - dan daar ook maar eens naar luisteren.

Nou heb ik onderhand een systeempje. In Excel zet ik dan de nummers waarvan ik zoiets heb 'dat zou ik wel eens leuk kunnen vinden als ik het nog eens beluister', 'het wordt toch veel gedraaid in de clubs en ik vind het wel een leuke plaat' en 'wow, dit is een topsingle'. De platen van de laatste categorie worden al snel aangeschaft en soms blijft er een plaat zo in je hoofd hangen...

En vind je Tom Novy's Your Body (Spinning Records, dus niet data Sad ) voor 2 voor 5 euro. Neem ik dus de kleine single van Deep Dish's Say Hello ook maar mee waar Flashing For Nothing ook op staat - die stond vrij laag op de lijst, maar ja, voor dat geld.... 5 euro verder en twee nieuwe platen, waarvan ik er eentje sowieso kan draaien nu en en de tweede is leuk voor dat radioprogramma over een half jaar, of de drive-in of zo. En soms is de keuze ook snel gemaakt: zag ook gisteren bij Midtown Three'N'One - Reflect liggen. Maakt drie singles voor 6 euro. Ik had zowaar gisteren een gemiddelde prijs van 2 euro/single!

Kopen kan trouwens altijd nog, maar voor een cd-jock geld dat kopen nu goedkoper is dan later. Ik kan nou ook wel cd-singles ergens vandaan toveren, maar dat kost soms bakken met geld. Heb zowaar zelfs een versie van Tiga & Syntharius - Sunglasses At Night gezien die meer dan 50 euro op moest leveren... Gelukkig stonden er ook bij die minder kostten, maar ja, die bevatten dan weer minder remixes en zo Winking my eye

Nog even wat meer helderheid op de situatie: ik zit dus met vijf stijlen die min of meer in elkaar overlopen bezig... Of toch 4+1. club, house, electroclash, new-new-wave/indierock (Kaiser Chiefs en zo) en drum and bass. Maar soms zijn de eerste vier stijlen bijna hetzelfde. Ik noem Vitalic - My Friend Dario en Armand Van Helden - When The Lights Go Down in het bijzonder en als iemand nog meer van dat soort muziek kent, trouwens, laat het even weten, ik ben er zot op. Dus loop ik zo de nieuwste Tiefswarch te beluisteren, daarna de laatste Uniting Nations en vervolgens de nieuwe van Pendulum om af te sluiten met de laatste single van The Rakes.

Sowieso houd ik van heel veel muziek en af en toe wil ik nog wel eens een singletje uit een andere stijl beluisteren. Tenslotte brengen je favoriete labels ook andere muziek uit Winking my eye
User edit by MadSteven on 04-12-2005 @ 18:07:49 (18%)
JeroenU    posted on 03-12-2005 01:53
Woei, wat een post, maare best wel slim systeempje.
Ik doe eigenlijk vier dingen bij het kiezen van platen/cd's.
1. De normaalste: naar de platenzaak, vraag een stapel nieuw binnengekomen platen en beluister ze op mijn gemak. Ik ben redelijk kieskeurig dus meestal koop ik er dan niet veel, maargoe.
2. Luisteren via internet: je krijgt dan wel een minder goede indruk, maar je kunt voor aanschaf dan via een p2p-programma de mp3 nog even downloaden om zeker te zijn. (mp3's downloaden is toch legaal, dus waarom nie)
3. Als ik nummers op cd wil. Gewoon naar een lekker grote cd-zaak en dan maar zoeken in de singlebak. (dit doe ik nie vaak, maar als ik er langs loop dan moet het soms van mezelf)
4. Dit is weer wat nieuws voor me, maar wel cool. Legaal muziek downloaden via een legale site zegmaar. Het voordeel hierbij is dat je ook makkelijk aan oude nummers kan komen. Nadelen: na branden op cd, mis je eigenlijk toch een mooi hoesje. Ook betwijfel ik de geluidskwaliteit van 128kbit/s wma.
De drempel om een nummer te kopen is wel lager hierbij, bij een plaat is die drempel veel hoger, omdat een plaat veel duurder is. 't Blijft wikken en wegen
MadSteven    posted on 04-12-2005 18:06
Poster: JeroenU
Woei, wat een post, maare best wel slim systeempje.

Tja, ben al bijna afgestuurd op Mens & Informatica, dus dan is het misschien niet zo raar dat ik dat zo doe... Maar genoeg keren dat ik denk: 'hmz, deze staat op 40 en die op 41, maar toch vind ik #41 beter dan #40... Laat #40 dan maar zitten en dan gaan we voor #41."

Poster: JeroenU
3. Als ik nummers op cd wil. Gewoon naar een lekker grote cd-zaak en dan maar zoeken in de singlebak. (dit doe ik nie vaak, maar als ik er langs loop dan moet het soms van mezelf)

Noem eens een paar grote cd-zaken die nog singles verkopen dan... Daar ben ik zelf best naar op zoek. Wordt in Eindhoven al lichtelijk problematisch en ik dacht dat ze bij Boudisque in Utrecht ook geen singlebak hadden staan. Free Record Shop stop namelijk met de cd-single verkoop, bijvoorbeeld. Maar liever in Rotterdam of Utrecht, dan Amsterdam (is net wat verder weg), dat wel.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

303 Users online: 46 Guests (257 Unknown)
Pages generated today : 8.324
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.775.442