brom geaarde voeding laptop (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

main    posted on 29-06-2010 21:55
goeden avond mede djr leden,

ik heb vandaag een setje krk rp 5 g2's aangeschaft (WOW, wat een geluid) maar nu heb ik 1 probleem:
als ik mijn netvoeding/adapter aansluit hoor ik een soort van gepiep/gebrom door mijn speakers.
(NOTE: dit gaat grotendeels weg als ik de stekker van de adapter uit de stekkerdoos haal maar deze nog wel in de laptop heb)
na wat research ben ik te weten gekomen dat dit aan de aarding ligt, maar niet hoe ik dit op kan lossen.

heeft iemand hier oplossingen voor?

p.s. hetzelfde geldt voor mijn 2e beeldscherm.

What do you think about brom geaarde voeding laptop ??

Vote :   

Ziax    posted on 29-06-2010 22:02
Z??r simpel op te lossen. Je zoekt een verdeelblokje die groot genoeg is waar je een stopcontact met aarding kunt inpluggen maar waar geen aardingsplug opzit.
Alleen heb ik dit gevonden in een doos met stekkers van m'n opa dus of zoiets nu nog te koop is weet ik niet.

Het makkelijkste vind ik:
je koopt een verdeelstekker
je neemt een slijpschijf
je slijpt de aardingspinnen weg, of meteen het hele pvc gedeelte errond ook.
Een beetje drastisch maar zo heb ik voor m'n laatste avond nog snel een 'bromloze' set kunnen neerzetten.

main    posted on 29-06-2010 22:03
hmm dit kan ja, maar is het niet vrij gevaarlijk om zomaar met de aarding te 'spelen' ?

edit: zal eens even kijken of ze nog zo'n verdeel doosje hebben
User edit by main on 29-06-2010 @ 22:04:05 (78%)
Ziax    posted on 29-06-2010 22:10
Dat vroeg ik me ook af maar ik heb dit nu al met 2 laptops geprobeerd.. geen enkel probleem gehad.

Daarbij ging ik dan denken: m'n mixer (uit de keuken) is ook niet geaard, mijn bureaulamp ook niet en apple gebruikt ook geen geaarde stekkers. Vooral nadat ik zag dat apple dit niet heeft durfde ik het proberen en voila Happy, laughing
main    posted on 29-06-2010 22:15
maar eigenlijk heb ik dan gewoon een stekker nodig zonder aarding?
T-to-the-J    posted on 29-06-2010 22:17
Ja inderdaad, je kan ook je stekkerdoos openmaken en de aarding losmaken, geen probleem. Er staat geen stroom op de aarding, en is dus ook NIET gevaarlijk!
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
Ziax    posted on 29-06-2010 22:20
inderdaad, gewoon een stekker zonder aarding Happy, laughing.

Jah dat is inderdaad een mooie oplossing maar mijn stekkerdoosje was in een rapje gekocht, en was dichtgeplakt met lijm.. daarom moest ik gaan slijpen.

Aarding gewoon losmaken (groen gele draad) is natuurlijk een mooiere optie Cool
T-to-the-J    posted on 29-06-2010 22:21
Volgensmij is het stopcontact in de muur niet eens geaard bij mij thuis xD
main    posted on 29-06-2010 22:22
misschien een domme vraag (weet bijna zeker van wel), maar verkopen ze stekkerdoosjes zonder aarding? dat zou namelijk super handig zijn!
Sjoewe    posted on 29-06-2010 22:27
Aarde op de stekker afplakken met een stukje plakband.
Ziax    posted on 29-06-2010 22:34
Poster: main
misschien een domme vraag (weet bijna zeker van wel), maar verkopen ze stekkerdoosjes zonder aarding? dat zou namelijk super handig zijn!

Ja maar die zie ik tegenwoordig enkel nog voor kleine stekkers.
zulke dus:

een groot stekkerdoos zonder aarding vond ik enkel nog bij m'n opa (dat dingetje is minstens 25j oud :p)
T-to-the-J    posted on 29-06-2010 22:41
Ik heb hier ook nog zon oude liggen
main    posted on 30-06-2010 09:02
Poster: Sjoewe
Aarde op de stekker afplakken met een stukje plakband.

lijkt me geen goed idee, dan knip ik m liever door

edit: ik las ook wat over een behringer hd 400, die zorgt ervoor dat de brom weggaat o.i.d.
weet iemand daar meer over?
User edit by main on 30-06-2010 @ 09:02:36 (80%)
Dolivieira    posted on 30-06-2010 11:02

Die verkopen ze. Maar zet er wel een stekker op met aarde want die stekker dozen hebben meestal een stkker die niet ik elke stopcontact past. Die heb ik altijd standaard in mijn tas zitten als ik ergens moet draaien.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
remco87    posted on 30-06-2010 11:19
Een (misschien nog wel netter) alternatief hiervoor is een ground loop isolator tussen je audiokabel.
TH3llC    posted on 30-06-2010 11:38
koop een geaarde en draai hem open en haal de aardingpin eruit
Dolivieira    posted on 30-06-2010 14:15
Poster: remco87
Een (misschien nog wel netter) alternatief hiervoor is een ground loop isolator tussen je audiokabel.

Hoe duur is dat ding dan wel niet?
Sjoewe    posted on 30-06-2010 15:10
lijkt me geen goed idee

Maar het werkt wel.?

remco87    posted on 30-06-2010 15:30
Poster: Dolivieira

Hoe duur is dat ding dan wel niet?

Een euro of 10, valt best mee eigenlijk wat die dingen kosten.
main    posted on 30-06-2010 16:17
Poster: remco87

zou je me hier iets meer over willen vertellen?
las al iets over een groundloop maar ik weet niet precies wat t is. (een stroomkring met de aarde draad gok ik?)
als het 10 euro kost om dit op te lossen, waar kan ik dit dan kopen en hoe bevestig ik dit?

ik vind dat wel een veel betere oplossing dan simpel weg mijn aarding slopen, lijkt me ook geen goed plan eerlijk gezegd.
remco87    posted on 30-06-2010 16:30

zou je me hier iets meer over willen vertellen?
las al iets over een groundloop maar ik weet niet precies wat t is. (een stroomkring met de aarde draad gok ik?)
als het 10 euro kost om dit op te lossen, waar kan ik dit dan kopen en hoe bevestig ik dit?

ik vind dat wel een veel betere oplossing dan simpel weg mijn aarding slopen, lijkt me ook geen goed plan eerlijk gezegd.

Een ground loop isolator is eigenlijk niks anders dan een tulp kabeltje, met daartussen 2 audio transformatortjes. Hierdoor is er eigenlijk een fysieke ontkoppeling tussen de twee kanten van de kabel waardoor een aardlus (ongewenste stroom op je kabel) niet meer aankomt aan de andere kant. Het nadeel is dat bij een kabeltje van een paar euro die transformatoren niet van geweldige kwaliteit en grootte zijn. Daardoor kan het iets of wat je geluidskwaliteit beinvloeden.

Verwijzen naar een shop ga ik hier niet doen, maar een bepaalde online?djshop in Friesland verkoopt ze bijvoorbeeld. Met google zijn er nog wel wat anderen te vinden.
main    posted on 30-06-2010 16:35
heb nog even gegoogled en 'geyoutubed' (is dat een woord) en kwam erachter dat ze niet/nauwlijks werken en inderdaad de geluidskwaliteit slechter maken. (wat ik er niet voor over heb, aangezien ik net krk's gekocht heb)

het probleem doet zich ook voor dus met mijn externe beeldscherm, is het gevaarlijk om daar de aarding van af te halen? (althans de stekkerdoos) want voor de laptop ga ik het iniedergeval wel proberen.
Dolivieira    posted on 30-06-2010 16:59
Main koop gewoon zo`n stekker dos ben voor 3 euro klaar.
main    posted on 30-06-2010 17:12
waar kun je die kopen? want ik heb gezocht naar elektro stores e.d. die dat soort dingen verkopen maar nog nergens een blok tegengekomen zonder aarding Cool'

edit: ik weet niet of het uit maakt, maar ik had nog geen audio interface bij de krk's gekocht, ik ga waarschijnlijk morgen weer even naar de feedback een audio interfaceje halen. kan dit verschil maken?
User edit by main on 30-06-2010 @ 17:12:54 (100%)
Dolivieira    posted on 30-06-2010 17:27
Kijk eens bij de Gamma. of dat soort bouw markten. Je kan ook bij Action of op een markt zie je ze ook wel eens liggen.
main    posted on 30-06-2010 17:38
zal morgen ook eens langs de action en gamma fietsen dan!

177 Users online: 129 Guests (48 Unknown)
Pages generated today : 19.061
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.973.465