Wanner nummer in laten springen? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MaximDJ    posted on 10-06-2010 13:47
Beste DJs

Ik zit met een mix-probleem. Het beatmatchen gaat prima en de nummerkeuze ook. Maar ik heb vaak problemen met waar ik het volgende nummer er in laat komen. Moet dat in het midden of ergens aan het eind? In een nummer zitten ook vaak van die rustmomentjes, maar dat gaat ook niet altijd lekker. Dat vind ik gewoon erg lastig...Tips?
Het gaat dan om de stijl House, Trance, Dance

Greettz
Party Sensations. Excellence in entertainment.

What do you think about Wanner nummer in laten springen? ??

Vote :   

Xurion    posted on 10-06-2010 13:51
Wat ik doe is vooral kijken in de waveform. Je kunt ook luisteren waar zogenaamde build ups zijn waar meestal daarna een rust momentje (break) komt. Je moet precies voordat die build up stopt moet je je volgende nummer erin gooien.

Naar mijn idee heet deze techniek droppen, DJTutor (op Youtube ellaskins) heeft hier ook vele tutorials over gedaan.
Dolivieira    posted on 10-06-2010 13:58
Momenteel zitten de mixmomenten meer aan de laatste 2 minuten van de nummers. Luister maar goed. Soms kan je ook een overgang in het nidden plaatsen. maar over het algemeen zitten ze vaak in de laatse stuk.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
AdenFarleigh    posted on 10-06-2010 14:02
Meestal gooi ik de volgende erin, precies wanneer een nummer 'omslaat'. Dan merkt het publiek niet zozeer dat je een volgende nummer erin gooit - het lijkt 'natuurlijk'.
Veel house en techno nummers (trance weet ik niet) 'veranderen' (komt een beat, bliepje, deuntje in) op .16/.30./1.00/1.30 - en daarna is het zaak om te weten wanneer je nummers omslaan dus.

Succes!
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Dolivieira    posted on 10-06-2010 14:08
Poster: AdenFarleigh
Meestal gooi ik de volgende erin, precies wanneer een nummer 'omslaat'. Dan merkt het publiek niet zozeer dat je een volgende nummer erin gooit - het lijkt 'natuurlijk'.
Veel house en techno nummers (trance weet ik niet) 'veranderen' (komt een beat, bliepje, deuntje in) op .16/.30./1.00/1.30 - en daarna is het zaak om te weten wanneer je nummers omslaan dus.

Succes!

Dit is meer voor DJ die korte mixen maken. Of in blokjes mixen zoals jij met je drive in doret Maxim. Voor een house set van een uur of 2 of meer zo ik mijn post volgen. draai je allround met af een toe een blokje house of urban dan zou ik AdenFareigh zijn post volgen. Het kan allebij. En er zullen nog een aantal tips volgen denk ik.
Rusafli    posted on 10-06-2010 15:37
Ik gooi de tweede plaat er veelal in na de 1e of 2e?break. Beetje afhankelijk van hoelang het nummer duurt en laat ze vanaf dat moment samen lopen tot het eind van het eerste nummer. Je kunt dan intussen als beiden nummers samenlopen wat afwisselen of eq of effecten toepassen. Maar ook dit is weer afhankelijk van de samenstelling van het nummer. Niet alles past. Ik draai dan ook eigenlijk alleen maar house/club muziek (mijn ding).
Als je je platen goed kent, kun je al heel veel meer en zijn de momenten kiezen niet lastig meer.
Overigens ken ik al mijn platen nog lang niet allemaal. Dus ik moet ook nog veel oefenen en vooral luisteren.
Limb-Girdle    posted on 10-06-2010 15:43
Goede vraag MaximDJ! In het begin is dit inderdaad zeer lastig om het onder de knie te krijgen.

De meeste house tracks zijn opgebouwd uit het zogenaamde 4 x 8 principe. Ieder 'blok' bestaat uit deze 4 x 8 maten (dus in totaal duurt 1 blok 32 maten). Na ieder 'blok' heb je de mogelijkheid om het volgende nummer in te starten. Een nieuw blok kun je vaak horen aan de nieuwe 'elementen, zoals de hi-hats, een nieuwe kick, een break, of iets andere' die in het nummer komen.

Probeer onder het mixen hard op te tellen. Zodra het nummer begint, begin je al met tellen. Vandaag zal ik proberen even een filmpje op te nemen voor je om het ook te laten horen wat ik precies bedoel. Cool
Where the music meets the deejay!
User edit by Limb-Girdle on 10-06-2010 @ 15:44:48 (1%)
mrmagix    posted on 10-06-2010 15:45
Poster: LimbGirdle
Probeer onder het mixen hard op te tellen. Zodra het nummer begint, begin je al met tellen. Vandaag zal ik proberen even een filmpje op te nemen voor je om het ook te laten horen wat ik precies bedoel. Cool

Ben ook benieuwt dus als je kan, niet PM'n maar gewoon hier posten ^
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Limb-Girdle    posted on 10-06-2010 15:47
Prima, nu eerst even douche, zal hem daarna even maken. Cool
mrmagix    posted on 10-06-2010 15:49
Neenee, direct. De stank ruiken we toch niet hier :D
niiicola    posted on 10-06-2010 16:17
Na het einde van een phrase, in het midden of in het einde.
Een phrase zijn 8 bars of 32 beats. (4 beats is 1 bar)
Gewoon.
Camino    posted on 10-06-2010 18:48
Ik gebruik veel loops om in te mixen: na een break meestal begin ik elementen van het nieuwe nummer in te mixen, vaak is dat eerst de bassline Happy, laughing Tegenwoordig kan iedereen wel beatmatchen, dit is het moeilijke gedeelte van te draaien!
Limb-Girdle    posted on 10-06-2010 19:22
Filmpje is klaar! Cool Ben nu bezig om hem up te loaden naar joetjoep

Edit: Link naar filmpje.
User edit by Limb-Girdle on 10-06-2010 @ 19:40:20 (47%)
mrmagix    posted on 10-06-2010 19:54
Leuk, plezant en leerrijk :D
Alleen de tag 'noob' vond ik wel beetje aanvallend :D Haha :D
Yvaroz    posted on 10-06-2010 22:56
Is t ook slim om als je 4 uur house draait, dan een beetje af wisselt dus dat je de ene keer het liedje bij 1:30 weg doet/mix en bij de andere weer 3:00?
Nothing is Impossible
spilo    posted on 11-06-2010 01:42
Hangt van de plaat af vind ik, als die pas echt op zijn recht komt in het '2e deel' kan je hem aanlaten, of net later inmixen, enz...

Dat is het net, je kan het op oneindig aantal manieren doen opzich... Nouja, wat me opvalt bij DJ sets zoals oa Fedde Le Grand wacht die wel meer naar het einde toe om een lange overgang te maken en zodoende smoother maakt... Maarja
Dolivieira    posted on 11-06-2010 01:46
Idd je moet ook af en toe een plaat zijn verhaal laten vertellen. De plaat zijn werk laten doen. Heleboel beginelingen hebben af en toe dat als de plaat juist gaat werken draaien ze hem al weg.
TH3llC    posted on 11-06-2010 01:46
hangt toch van het nummer af?
sommige liedjes worden pas echt goed in het 2de deel dan mix je hem daarvoor in,
moet je een hele avond draaien op bv. trouwfeest dan mix je gewoon einde in het begin van het volgende,
als ik thuis voor de fun mix, doe ik altijd alleen de beste stukjes van liedjes dat soms een liedje 1.30min speelt..
MaximDJ    posted on 11-06-2010 10:12
Poster: LimbGirdle
Filmpje is klaar! Cool Ben nu bezig om hem up te loaden naar joetjoep

Edit: Link naar filmpje.

Thnx m8!! Erg leerzaam filmpje. De term Noob maakt niks uit, want dat ben ik ook op dit gebied haha! Ook goeie tips met de 32 maat blokken. Ik wist dit wel, maar wel altijd lastig te vinden. Ik ga de dingen doen die je ook zegt, en gewoon oefenen tot ik dood ga haha, dat is de key denk ik. Ga het vanmiddag gelijk eens even proberen. Ook het hardop meetellen is wel fijn zie ik!

@Adenfarleigh, thnx, ook goeie tips! Dit heb ik zelf ook al wel eens gedaan en dat klonk wel aardig. Ik mix eigenlijk nooit een House set van 2 uur, maar meer in blokken zoals Doliveira zegt. Maar soms moet ik ook een house setje erin gooien, dan ga ik gewoon jouw tactiek ook eens uitproberen Happy, laughing
User edit by MaximDJ on 11-06-2010 @ 10:25:15 (12%)
BennoRevelli    posted on 11-06-2010 11:04
De bovenstaande tips zijn erg goed, maar probeer er zoals hierboven al gezegd wat mee te varieren.

Er is denk ik niet echt een vast gegeven hiervoor.. iedereen heeft zijn eigen voorkeur denk ik.

Ik doe de timing ook altijd weer anders en zolang het goed klinkt en voor de rest klopt lijkt me dat juist toch?

En vaak zie je nog steeds het dat als een track naar het einde loopt een nieuwe pas word ingemixt.

|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
User edit by BennoRevelli on 11-06-2010 @ 11:04:58 (7%)
Dolivieira    posted on 11-06-2010 11:06
Poster: Beatunite
De bovenstaande tips zijn erg goed, maar probeer er zoals hierboven al gezegd wat mee te varieren.

Er is denk ik niet echt een vast gegeven hiervoor.. iedereen heeft zijn eigen voorkeur denk ik.

Ik doe de timing ook altijd weer anders en zolang het goed klinkt en voor de rest klopt lijkt me dat juist toch?

En vaak zie je nog steeds het dat als een track naar het einde loopt een nieuwe pas word ingemixt.

Helemaal mee eens.
MaximDJ    posted on 11-06-2010 11:38
Variatie, natuurlijk! Toch vanzelfsprekend haha?Cool
AdenFarleigh    posted on 11-06-2010 13:00
Poster: Dolivieira

Dit is meer voor DJ die korte mixen maken. Of in blokjes mixen zoals jij met je drive in doret Maxim. Voor een house set van een uur of 2 of meer zo ik mijn post volgen. draai je allround met af een toe een blokje house of urban dan zou ik AdenFareigh zijn post volgen. Het kan allebij. En er zullen nog een aantal tips volgen denk ik.

Klopt, maar je k?n het ook toepassen op een langere set. Je hoeft niet per see het nummer erin te gooien na 1.30 - het nummer slaat wel vaker om. Wanneer de outro erin springt bijvoorbeeld. Wat ik beschreef, pas ik ook wel eens toe in een set van 2u Happy, laughing
Gisteren moest ik wel volgens die punten werken, had maar 15minuten op een contest. (Niet gewonnen overigens, ook niet verwacht).
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
specialm    posted on 12-06-2010 00:39
bedankt voor het filmpje limbgirde ( excuses voor als ik je naam verkeerdt spel :P )

heel erg leerzaam.
Dolivieira    posted on 12-06-2010 08:30
Poster: AdenFarleigh

Klopt, maar je k?n het ook toepassen op een langere set. Je hoeft niet per see het nummer erin te gooien na 1.30 - het nummer slaat wel vaker om. Wanneer de outro erin springt bijvoorbeeld. Wat ik beschreef, pas ik ook wel eens toe in een set van 2u Happy, laughing
Gisteren moest ik wel volgens die punten werken, had maar 15minuten op een contest. (Niet gewonnen overigens, ook niet verwacht).

Daarom gaaf ik bij beatunit?dat ik helemaal met?em eens was. CoolEr zijn verschillende manieren die je kan toepassen.?
Down_Town    posted on 12-06-2010 09:08
Ik wil niet als azijnpisser overkomen maar leer eerst eens naar muziek te luisteren. Luisteren, tellen, nog meer luisteren en nog meer tellen, daarna nog meer luisteren en tellen.
Als je denkt dat je door hebt hoe muziek opgebouwd is ga dan proberen op de juiste momenten in te mixen. Neem dat op en luister dat terug.

De gouden tip die ik altijd geef is: oefen met 2 dezelfde nummers! Daar leer je goed mee beatmatchen maar daar leer je ook goed mee inmixen. Probeer een soepel lopende langere versie te mixen van een nummer.

100 Users online: 48 Guests (52 Unknown)
Pages generated today : 40.958
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.914.433