nieuwe luidsprekers (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

robbert    posted on 22-11-2005 13:34
Op dit moment heb ik een behringer ep1500 als versterker en deze is nog goed dus wil ik niet inruilen.
De boxen die ik op dit moment heb zijn 2x usblaster + 2x skytec.
Hier komt niet al te goed geluid uit en zeker de bassen komen te kort op een feest voor meer dan 80 man.

Nou ben ik van plan nieuwe boxen te gaan kopen. Heeft iemand tips wat goed is?
De versterker wil ik dus wel houden!

Eigenenlijk wil ik zonder problemen mooi geluid kunnen leveren op een feest voor zo'n 100 man.

(ik geef geen budget aan, maar er moet rekening gehouden worden met de capasiteit van de versterker Happy, laughing)

alvast bedankt!

Ps: het gaat dus om een set voor de drive-in! Voor thuis gebruik ik wat anders!
Ik wil er eigenlijk tot 100 mensen probleemloos mee kunnen draaien. Het hoeft dus geen heeel grote set te zijn.
User edit by robbert on 22-11-2005 @ 13:39:07 (30%)

What do you think about nieuwe luidsprekers ??

Vote :   

sipke    posted on 22-11-2005 16:08
 [Edit]   Is dit misschien iets ? Ik heb ze zelf ook , Goed genoeg om full range voor 100 mensjes te draaien , Später, ! 

P.s ik heb voor deze boxen wel de Ep-2500 maar k denk dat de Ep-1500 het ook wel kan doen
Mod edit by Jorrit on 22-11-2005 17:08 (17%)
PatrickBeuken    posted on 22-11-2005 16:22
Poster: sipke
 [Edit] Is dit misschien iets ? Ik heb ze zelf ook , Goed genoeg om full range voor 100 mensjes te draaien , Später, !

P.s ik heb voor deze boxen wel de Ep-2500 maar k denk dat de Ep-1500 het ook wel kan doen

Hmm.. idd leuk ja...  Wat vind je van de hoge tonen die uit deze speakers komen?
Mod edit by Jorrit on 22-11-2005 17:08 (13%)
robbert    posted on 22-11-2005 16:26
@ sipke

Heb je maar 2 van deze speakers aangesloten?

Zelf zat ik te denken aan losse subwoofers en dan 2 speakers daar bovenop.

Zo'n soort samenstelling:  2x deze http://www.behringer.com/B1220/index.cfm?lang=ENG

+
2x http://www.behringer.com/B1800X/index.cfm?lang=ENG

Maar heb ik dan met de ep1500 genoeg vermogen?

Patrick heb jij hier soms antwoord op?

@ jorit: ik ging niet om de prijs, maar als voorbeeld van het product Happy, laughing
User edit by robbert on 22-11-2005 @ 17:22:38 (60%)
Mod edit by Jorrit on 22-11-2005 17:08 (29%)
Jorrit    posted on 22-11-2005 17:07
It is NOT allowed to post a direct link to a webshop, prices can be compared on lots of other sites.

Zie hier!
PatrickBeuken    posted on 22-11-2005 20:28
Je kunt niet 4 speakers op één versterker aansluiten...
Als je er 4 wilt, dan moet je ook een extra versterker kopen...

Over het algemeen denk ik wel dat je dan een zeer nette set hebt. Een maat van me heeft ook 2x de B1120 en wil zich binnenkort ook diezelfde subwoofers gaan halen...
robbert    posted on 22-11-2005 20:41
4 speakers op een versterkeraansluiten gaat niet?
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar tuurlijk gaat dit
Je kunt ze toch doorlussen, dat heb ik nu ook gedaan en dan wordt het ipv 8ohm 4ohm.

Dit hebben ze op de behringer site ook gedaan, maar de vraag is of mijn ep1500 genoeg vermogen heeft om 2x de sub aan te drijven + 2x de topkast.

Ik siteer vanaf de behringer site: Our mid-size fullrange B1220’s and B1800X subwoofers have passive crossovers, so you get 1,000 Watts per channel of raw power without having to schlep an extra amp.
User edit by robbert on 22-11-2005 @ 21:11:26 (100%)
PatrickBeuken    posted on 22-11-2005 22:22
Ah... das mooi dan Happy, laughing

Hieronder staan de specificaties... Je moet dus bij Power/Bridged Mono kijken... Dus dat moet lukken Happy, laughing

robbert    posted on 22-11-2005 22:53
Nu heb ik mijn versterker gewoon stereo, wat is het verschil met bridged mono?
PatrickBeuken    posted on 23-11-2005 09:03
Aan de achterkant van je versterker zitten wat schakelaartjes.
Bij bridged mono sluit je 2 boxen aan op de versterker en die andere 2 sluit je aan op die andere boxen. Je lust ze dus door. Dat noemen ze 'bridge'. En 'mono' spreekt voor zich he...
robbert    posted on 23-11-2005 09:54
Maar hoe zit het eigenlijk met de verdeling van het vermogen tussen de 4 boxen.
Ik heb dan namelijk 2x een zware subwoofer en 2x stuk lichtere topkasten.
Ik  hoor namelijk van iemand anders dat ik toch eigenlijk echt een zwaardere versterker nodig heb om deze 4 boxen aan te drijven.

User edit by robbert on 23-11-2005 @ 14:37:27 (100%)
PatrickBeuken    posted on 23-11-2005 17:49
Nja... nu snap k dr ook niks meer van... k kom niet echt uit die specificatietabellen van Behringer... Maar bij RB sound kunnen ze het je vast wel vertelle...
robbert    posted on 23-11-2005 18:03
Ja ik denk dat ik daar morgen maar even langs ga, want het blijft ingewikkeld.
Nouja toch bedankt patrick Happy, laughing
BMAudio    posted on 30-03-2006 17:32
Patrick Beuken wat zit je allemaal te verzinnen over doorlussen is het zelfde als bridge mode je kan die gewoon doorlussen en dan heb je in plaats van 8 ohm 4 0hm en als je 4 speakers per kanaal pakt heb je 2 ohm die ep 1500 heeft 400w bij 4 ohm dus je kan er per kanaal 400w op zetten dus totaal 800w en je moet niks met de dip-switches doen gewoon alles naar links alleen de bovenste en onderste naar recht klaar
BMAudio    posted on 30-03-2006 17:36
je moet die speakers gewoon zo aansluiten als op deze diagram:
http://www.behringer.com/eurol_3-wayp/index.cfm?lang=eng
als je dit doet komt alles goed en het vermogen haalt de ep 1500 niet ik heb hier een ep2500 en die lukt dat wel dus als ik jouw was zou ik die ep1500 aan de kant leggen of verkopen en een ep2500 aanschaffen
die ep1500 kan je altijd nog gebruiken als je iets moet bi-ampen

greup    posted on 30-03-2006 17:46
Poster: PatrickBeuken
Ah... das mooi dan Happy, laughing

Hieronder staan de specificaties... Je moet dus bij Power/Bridged Mono kijken... Dus dat moet lukken Happy, laughing

Een beringer stabiel op 2 ohm!! Denk het ook jongens!

Kijk, dit lijstje ... Is gewoon een lijstje van lik me l*l... een behringer op 2 ohm slaat echt nergens op!

En trouwens vraag ik mij of hoe iemand met een EP 1500 een feest van 80 man draait... Laat staan 100 man!  * mits het geen achtergrond muziek hoeft te zijn* gebruik je toch gemiddeld z'n 800 echte watts per kant voor een knal feestje. * uiteraart even een gemiddelde losstaande van de ruimte ect*  

Als ik jou was zou ik 2 toppen kopen, die op je ep 1500 en 2 baskasten kopen, en die op een andere versterker ( kijk ok uns naar versterkers van een ander merk.....)

greup    posted on 30-03-2006 17:54
Poster: robbert
@ sipke

Heb je maar 2 van deze speakers aangesloten?

Zelf zat ik te denken aan losse subwoofers en dan 2 speakers daar bovenop.

Zo'n soort samenstelling:  2x deze http://www.behringer.com/B1220/index.cfm?lang=ENG

+
2x http://www.behringer.com/B1800X/index.cfm?lang=ENG

Maar heb ik dan met de ep1500 genoeg vermogen?

Patrick heb jij hier soms antwoord op?

@ jorit: ik ging niet om de prijs, maar als voorbeeld van het product Happy, laughing

Hier moet ik even ingrijpen. Opzich is dit een leuke opzet maar ik neem aan dat de behringer over een intern filter beschikt... Dan gaat de grap van 2 perkant op 4 ohm laten draaien dus mooi niet meer op. dan blijf je gewoon op 8 ohm draaien ( mits de basbox 8 ohm is, misschien is de basbox 4 ohm en dan draait je setje dus ook op 4 ohm)

robbert    posted on 30-03-2006 17:59
Poster: BMAudio
je moet die speakers gewoon zo aansluiten als op deze diagram:
http://www.behringer.com/eurol_3-wayp/index.cfm?lang=eng
als je dit doet komt alles goed en het vermogen haalt de ep 1500 niet ik heb hier een ep2500 en die lukt dat wel dus als ik jouw was zou ik die ep1500 aan de kant leggen of verkopen en een ep2500 aanschaffen
die ep1500 kan je altijd nog gebruiken als je iets moet bi-ampen

Dit is al een vrij oud topic en ik heb ondertussen inderdaad een ep2500 gekocht!
Met deze set kun je tot 150 man toch echt wel een leuk feestje geven!
greup    posted on 30-03-2006 18:09
Aan de achterkant van je versterker zitten wat schakelaartjes.
Bij bridged mono sluit je 2 boxen aan op de versterker en die andere 2 sluit je aan op die andere boxen. Je lust ze dus door. Dat noemen ze 'bridge'. En 'mono' spreekt voor zich he...

O.K omdat ik geen zin heb om even zelf een stukje over bridge te schrijven heb ik even een mooie sammenvatting geleend,

Door te bruggen maak je als het ware van 2 versterkers;
1 versterker.

Waardoor de meeste boxen stuk gaan is omdat men niet rekening houdt met de verdubbeling van het vermogen EN de verdubbeling van de weerstand!

Als je versterker normaal maximaal(op z'n laagst dus) 4 ohm kan leveren per kanaal dan word dat bij een gebrugte versterker 8 ohm.
En hier gaan de meeste de pottebak mee in.
a/ twee boxen aansluiten in paralel van 8 ohm per stuk geeft 4 ohm. Dat is dus te weinig. Je boxen krijgen meer power dan ze eigelijk aan kunnen.
b/ De verterker moet 8 ohm weerstand hebben, anders dan moet hij veel te hard werken, word hij heet en gaat hij uiteindelijk kapot.

Bridgen is ook lang niet altijd een betere oplossing.
Vaak is het nog gewoon het beste om allebei de aknalen apart aan te sluiten met 1 box als je 8 ohm boxen hebt.

Het word weer anders als je 4 ohm boxen hebt, dan kan het wel lonend zijn om te brigen. Je kan de boxen in serie zetten en je verterker ziet keurig netjes dan 8 ohm en je hebt 2 x zoveel vermogen.

Maar dan heb je altijd wel 2 ( gelijke) versterkers nodig om een stero beeld te krijgen.

Wij werken met 4 versterkers op een grote setup, we hebben de boxen van binnen gescheiden. Alle versterkes zien normale weerstanden, en alles kan normaal de hele avond als het moet op vol vermogen werken. Het enige nadeel is dat sommige boxen niet geschikt zijn voor andere pa systemen. Er zitten wel schakelmogelijkheden op (om parlel en serie te schakelen), maar dat is alleen voor iemand die precies weet wat hij doet. Dus zul je niet gauw zo iets in de verhuur terugvinden.

en geloof me, dit klopt!

Mod edit by Lead on 28-09-2008 21:08 (1%)
greup    posted on 30-03-2006 18:10

Dit is al een vrij oud topic en ik heb ondertussen inderdaad een ep2500 gekocht!
Met deze set kun je tot 150 man toch echt wel een leuk feestje geven!

Wat heb je precies op die ep2500 aangeslote? Vind ik wel even leuk om te weten
robbert    posted on 30-03-2006 18:13
2x behringer B1800x

2x behringer B1220

greup    posted on 30-03-2006 18:17
2x behringer B1800x

2x behringer B1220

actief gefliterd?

zo nee, Wellicht dat je een keertje het interne filter eruit kan slopen en vervangen door een extern filter. Komt allemaal weer net wat te goede van de klank, en het vermogen.

robbert    posted on 30-03-2006 18:18
Nee hij is passief gefilterd, maar dit heb ik inderdaad al van meerdere mensen gehoord. Ooit (lees als ik weer geld heb) ga ik dit nog eens doen.

the-melody    posted on 30-03-2006 18:47
Je kunt niet 4 speakers op één versterker aansluiten...
Als je er 4 wilt, dan moet je ook een extra versterker kopen...

Over het algemeen denk ik wel dat je dan een zeer nette set hebt. Een maat van me heeft ook 2x de B1120 en wil zich binnenkort ook diezelfde subwoofers gaan halen...
 dat gata wel hoor, als ze alle 4 met speakon(ofzoiets rood/zwart) zijn kopel je de aansluitingen(waar ie in de versterker komt) aan elkaar en hop de versterker inWinking my eye
greup    posted on 30-03-2006 19:12
Poster: djliberty
dat gata wel hoor, als ze alle 4 met speakon(ofzoiets rood/zwart) zijn kopel je de aansluitingen(waar ie in de versterker komt) aan elkaar en hop de versterker inWinking my eye

Kun je misschien nog een poging doen om dit uit teleggen,... ZOals het er nu staat komt het over alsof jij een stroomkring maakt van versterker---speaker---speaker---versterker....

the-melody    posted on 30-03-2006 19:14
wel je neemt 2 speakers die op rood/zwarte kabel eindigen(denk dat het speakon is) die uiteindes,waar ie in de versterker moet, draai je aan elkaar. dat grote uitende(dus de 2 rode aan elkaar en de 2 zwarten aan elkaar) steek je in de versterker, draait ze op de versterker vast en op 1 versterker heb je 4 boxen, dit werkt bij mij.
User edit by the-melody on 30-03-2006 @ 19:15:49 (12%)
 Reply on last page

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

248 Users online: 160 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 56.343
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.888

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use