subwoofer kist maken 4ohm
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TH3llC    posted on 09-06-2010 18:19
Ik heb een subwoofer kunnen krijgen voor in m'n auto (4ohm natuurlijk) nu wil ik er zelf een kist voor maken. Nu heb ik ergens gelezen dat deze zo goed mogelijk luchtdicht moet zijn?? Mijn subwoofers thuis voor mijn instalatie hebben toch luchtgaten, zoals alle subwoofers voor zover ik weet van. 8ohm heeft iemand ervaring met dit te maken? heb je tips, ik hoor ze graag! bedankt!
Mod edit by Lead on 09-06-2010 22:22 (6%)

What do you think about subwoofer kist maken 4ohm ??

Vote :   

mrmagix    posted on 09-06-2010 18:22
Siliconen for the win! De 'luchtgaten' dat je zegt zijn volledig uitgerekent. Er zijn subs die ook volledig sealed zijn. De naden van je kist moet je toedoen met eerst vijzen, dan lijm, dan silconen. Of gewoon direct siliconen kan ook!
Het volume van de kist moet je online bereken. Dat hangt vaak af van het type sub dat je er gaat insteken!

EDIT: Veel subs voor in de auto zijn gebaseerd op free-air. Kijk eens of die van jouw dat ook is? Dan heb je niet de last voor een kist te moeten maken!
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
User edit by mrmagix on 09-06-2010 @ 18:24:39 (46%)
Sandrr    posted on 09-06-2010 18:22
http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html

Heel goede site voor het maken van een subwoofer voor de auto !
Tekhead    posted on 09-06-2010 18:31
www.showyoursound.nl

Op deze site vindt je alles terug. BTW heb er nog een staan voor dubbele woofer. een volledig gesloten kist geeft een kortere bass dan een gepoorte kist, die meer blaast, voorkeur hangt af van je muziek voorkeur, zorg er wel voor dat je liter inhoud juist is, anders wappert de woofer of hij springt stuk.?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tomazos    posted on 09-06-2010 18:39
Google eens op: 12vhifi

staat ook heeeel veel op! Incl reken tools
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Tekhead    posted on 09-06-2010 19:01
Poster: Tomazos
Google eens op: 12vhifi

staat ook heeeel veel op! Incl reken tools

Die link staat 2posts hierboven al thomas Cool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
TH3llC    posted on 09-06-2010 19:09
ok bedankt allemaal!

edit:
damn dit is ingewikkeld, ik dacht gewoon snel maken,
het probleem is dat ik geen specs heb van de subwoofer.. heb deze gekregen..
wil niet zeggen dat het ouwe brol is ofzo,

@ 1ste post: ik ga deze met schroeven en tech-7 (dacht ik) silicone vanzetten (lijm en silicone in 1)
User edit by TH3llC on 09-06-2010 @ 19:33:35 (100%)
-Richard-    posted on 09-06-2010 19:25
Inderdaad hangt het van je type woofer en de gewenste klank af of je een volledig dichte kist neemt, of ??n met 'gaten' (bassreflex pijpen).

Een volledig dichte kist produceerd vaak een strakker geluid, daar de bassreflex variant een wat minder nauwkeurig geluid geeft met vaak wel meer bassdruk. Ook gaat een bassreflex wat dieper/lager vaak. En dan is het ook nog zo dat een gesloten kist de woofer dus gecontroleerder laat spelen omdat de opgesloten lucht achter de woofer constant blijft, en je er dus vaak wat meer vermogen op mag zetten de conus in beweging te krijgen.

Bij een bassreflex kist moet je een beetje meer opletten dat je de sub niet overstuurd omdat de hoeveelheid lucht achter de woofer ook variabel is en de conus dus gedeeltelijk 'vrij' kan uitslaan. Hiervoor is in de regel dan ook iets minder vermogen nodig in theorie. M??r, in de praktijk toch weer niet precies; een versterker met wat oververmogen laat de sub beter gecontroleerd spelen dan ??ntje die op zijn tenen moet lopen, en dat laatste wil je niet hebben. Zeker niet bij een gepoorte(=bassreflex) kist.

Al met al is een precieze berekening echt noodzakelijk om alles optimaal te laten spelen. De jongens op SyS (Show your Sound) berekenen echter vaak graag een nette kist voor je...

TH3llC    posted on 09-06-2010 19:53
ik wil lieft een korte diepe bass, dus een dichte kist
ik heb hier nu een kist van 26-40-37
komt op 37 liter, volgens de berekening is dit teveel maar veel kleiner kan ik hem niet maken dan past de sub en niet meer in,
een ruwe schatting is 30-32 liter omdat ik de specs niet weet
maar ik denk dat ik de kist zo zal laten omdat ik in de toekomst zowiezo een zwaardere sub ga kopen
ik ga nog wat verder zoeken op de sites die jullie gegeven hebben om tegoei te weten wat ik ga doen

iedereen bedankt

tips zijn nogaltijd welkom!
Lead    posted on 09-06-2010 22:22
Poster: TH3llC
ik wil lieft een korte diepe bass, dus een dichte kist
ik heb hier nu een kist van 26-40-37
komt op 37 liter, volgens de berekening is dit teveel maar veel kleiner kan ik hem niet maken dan past de sub en niet meer in,

Het volume van de versterker kun je aftrekken van de inhoud van de kist, die ruimte is immers bezet Winking my eye
Let the BASS be louder
TH3llC    posted on 10-06-2010 01:19
ja maar het probleem is dat er in die kist zelfs geen plaats is voor de versterker, dus de versterker komt tegen de achterkant van de zetel of aan de buitenkant van de kist, misschien als ik een kleine versterker vind dat hij er nog juist bijgaat, misschien iemand suggesties voor een versterker voor erbij?
van dit soort versterkers ken ik niets en ik weet zelfs niet hoeveel watt de sub is dus..
Tomazos    posted on 10-06-2010 01:31
loop eens een audio zaak binnen en zeg wat je wil,

vaak zijn er al knappe 'standaard' setjes te koop

ik mag geen webshops plaatsen dus google even naar: Ron de vries,
dat is een grote car audio winkel waar ik gewerkt heb, en kan je daar eens tussen kijken.

zoiets moet je ook wel in belgie hebben..

je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Ken jongens die spelen met 1 woofertje en vinden het zat, en jongens met 4 zwaarste composetjes van DLS en 4 hoedenplank speakers in hun auto.. in de voorste deuren 2 Sets.. en achter 2 sets.. en Hoedenplank speakers..

met daarbij 2x 1100/1500w RMS aan sub,

het is maar net hoe gek je het wil hebben met de audio, en hoe rijk je bent.. en hoeveel aanpassingen je wilt maken aan je auto.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 10-06-2010 @ 01:33:54 (15%)
TH3llC    posted on 10-06-2010 11:18
om eerlijk te zijn heb ik gewoon geen geld voor een setje te kopen,
ik kan momenteel niet gaan werken om medische redenen..
dus begin in vanalles te verkopen (en ik moet nog een radius 3000 kopen voor mijn dj booth compleet te maken)

deze subwoofer is voor in mijn ma haar auto omdat ik daar een tijdje mee ga rondrijden,
als ik binnen een jaar/2jaar mijn eigen auto heb dan steek ik hem vol met subs :P
en zelf maken is geen probleem hoor, ik maak veel zelf en ik heb materiaal tot mijn beschikking

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

39 Users online: 12 Guests (27 Unknown)
Pages generated today : 14.485
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.016.936