welke boxen moet ik aanschaffen?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ-Live    posted on 31-05-2010 14:22
hee ik ben een dj,
en ik zit met een probleem...
ik heb nu 2 x dap audio mc-12
ze werken heel goed maar de laatste tijd merk ik dat hij te zacht gaat omdat ik op grotere feesten ga draaien.
nu is mijn vraag wat voor boxen moet ik er bij kopen?
mijn maximum bedrag is 600 tot 700 euro.
en het zal fijn zijn als ze actief zijn. ik zag de berhringer b215d actieve 2-weg luidspreker staan, maar op elke website vertellen ze weer andere dingen. er staat dat hij 550 w. is maar op sommige staat dat hij 350 w. is. maar zijn dit nou goeie boxen? zou ik ze kopen. het zou fijn zijn als iemand me hier bij kan helpen.

ps, dit is mijn eerste topic dus misschien kan ik iets mis hebben gedaan...

What do you think about welke boxen moet ik aanschaffen? ??

Vote :   

mrmagix    posted on 31-05-2010 14:35
Ik zou eerst en vooral de search knop gebruiken voor je eentje aanmaakt. En als je het eerste lettertje van een zin schrijft, de shift toets eventjes inhouden. Krijg je een mooie grote letter :D.
als je nu gewoon de mcb subwoofer der bij koopt? Is dat geen idee? ?Dan via crossover de basse mooi naar de sub laten gaan en dan kunnen normaal gezien de tops al wat luider
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
DJ-Live    posted on 31-05-2010 14:44
Ja ik denk dat dat wel een goed idee is.

dus als ik dan 2 x mc-12 boxen heb met een p-500 versterker
en dan nog 2x mbc er bij met een p-600 versterker ofzo
dan zou ik een goeie geluids set hebben?
User edit by DJ-Live on 31-05-2010 @ 14:55:42 (100%)
mrmagix    posted on 31-05-2010 14:55
ja, dan moet er inderdaad een versterkertje op. Ik denk dat de sub tot 300 watt ging. Heb hem hier ook staan en ben er heel blij mee voor wat hij maar kost!
DJ-Live    posted on 31-05-2010 14:56
oke, ja sorry ik heb mijn bericht iets verandert...
maar welke versterker moet ik er dan er op doen?
en voor hoeveel mensen kan ik draaien met deze set
als ik dan 2x mc-12 en 2x mcb subwooer koop?
ik kan nu al weer een stuk verder
TH3llC    posted on 31-05-2010 14:57
heb zelf een peavey setje met een powermaxx versterker, kan je in een set kopen voor 800 euro , net boven je budget meet die extra 100 euro is het zeker waard

ik stuur je een pm met alles in + een link

edit: als je een crossover wilt heb je toch 2 versterkers nodig? of vergis ik me?
User edit by TH3llC on 31-05-2010 @ 15:01:25 (42%)
DJ-Live    posted on 31-05-2010 15:05
uhmm, ik weet niet echt hoe dat zit met die crossover...
ik dacht dan dat het bass gescheiden werd van het gewone geluid en dan door de bass boxen? of niet?
en hoe moet je dat dan doen met die crossover? hoe sluit je dat aan?
mrmagix    posted on 31-05-2010 15:10
Actieve crossover bedoelde ik h? Happy, laughing, signaal gaat in de cross en der komt gescheiden signaal uit. Enerzijds voor naar de versterker van de tops te gaan, anderzijds voor naar de versterker van de subs te gaan! Zoek een 350/400Watt @ 8 Ohm versterkertje. Denk dat de Palladium reeks wel zo'n heeft?
DJ-Live    posted on 31-05-2010 15:14
Ja ik snap je wel een beetje, maar zou je me kunnen helpen gewoon zeggen wat ik moet kopen want ik ben nog niet zo lang dj en ik moet echt nog veel leren over wat voor versterkers ik moet kopen enzo want als de mb-15 boxen 250 w. zijn waarom moet je dan een 350 watt versterker kopenConfused

het zou fijn zijn als je gewoon een lijst maakt met wat ik moet kopen enzo...
dat zou een stuk makkelijker zijn
mrmagix    posted on 31-05-2010 15:26
2x DAP MCB-15?Subwoofer 250W 8 Ohm ?102,00/stuk
1x DAP PALLADIUM P-700 Vintage ?209,00
1x Behringer CX2310 ?81,00

Dit is enorm snel gezocht en samengesteld. Er zijn waarschijnlijk betere combinaties maar dan heb je al wel een beetje een zicht op wat ik bedoel Happy, laughing. Er wordt altijd gezegt een sterkere versterker te pakken dan de speaker. De RMS waarde van die sub ligt op 250, maar die kan dus makkelijk peaken tot 450 of meer. De verhouding weet ik niet precies. Wat dus betekend dat de versterker niet sterk genoeg meer is als die maar kan tot 250 Watt
User edit by mrmagix on 31-05-2010 @ 15:27:23 (5%)
DJ-Live    posted on 31-05-2010 15:30
Oke dit is wel fijn!
maar moet die behringer cx2310 er bij?
moet dat of is dat fijner?
dus bijvoorbeeld als ik dat koop dat heb ik wel een goeie set?
ik heb namelijk ook een rmx-30 mengpaneel en daar staat dan master 1 en master 2 op.
kan ik dan master 1 voor de subs gebruiken en master 2 voor de tops?
of ligt dat heel anders
je hebt me in iedergeval wel erg veel geholpen nu! heel fijn
mrmagix    posted on 31-05-2010 15:32
master gaat naar de cross, de cross splitst deze op in 2 uitgaande signalen Happy, laughing. En als je een sub steekt, MOET je een cross over hebben. al dan niet actief. Passief gaat ook, nadeel is dan wel dat je moet gaan prutsen. Bij mijn subwoofer zit er een passieve in. Ik heb hem open gedaan en die daartussen gestoken. Niet erg moeilijk maar je moet wel weten wat je doet.
Waarom een crossover? Je wilt toch geen hoge tonen door een subwoofer sturen? Cool
Flexii    posted on 31-05-2010 15:55
Poster: mrmagix
2x DAP MCB-15?Subwoofer 250W 8 Ohm ?102,00/stuk
1x DAP PALLADIUM P-700 Vintage ?209,00
1x Behringer CX2310 ?81,00

Dit is enorm snel gezocht en samengesteld. Er zijn waarschijnlijk betere combinaties maar dan heb je al wel een beetje een zicht op wat ik bedoel Happy, laughing. Er wordt altijd gezegt een sterkere versterker te pakken dan de speaker. De RMS waarde van die sub ligt op 250, maar die kan dus makkelijk peaken tot 450 of meer. De verhouding weet ik niet precies. Wat dus betekend dat de versterker niet sterk genoeg meer is als die maar kan tot 250 Watt

Het is inderdaad zo dat speakers sneller schade oplopen door clippende versterkers dan door een versterker met oververmogen. Verhouding die ik geleerd heb is 1,5x sterkere versterker dan vermogen van de speakers, maar je moet zowieso in alle gevallen weten wanneer je het volume terug moet draaien
DJ-Live    posted on 31-05-2010 16:52
ja dat is ook zo, ik draai niet echt vol op de clip meestal laat ik gewoon de clip een beetje kniperen.?
maar wat ik niet snap is dat mrmagix zegt dat je dan een sub moet steken? en dat je dan moet open doen en er iets in steken. ik snap er helemaal niks vanConfused
maar voor de rest ben ik al veel verder gekomen en ben ik van plan 2 x de mcb 15 de kopen
no-rush    posted on 31-05-2010 17:02
ik ben ook een beetje geintresserd in de Behringer B 215 D Eurolive.
ik vind ze voral handig omdat ze actief zijn vermogen hebben en een redelijke zachte prijs.
mrmagix    posted on 31-05-2010 17:06
Dus Happy, laughing; Als je een setje gaat opzetten met tops en subwoofers ( in uw geval Mc-12 tops en de MCB-15 subwoofer) moet je allereerst voor jezelf bekijken hoe je tewerk wilt gaan.
2 versterkers zijn zowiezo aan te raden (dus 1 voor je 2 tops en 1 voor je 2 subwoofers)?
Nu, het signaal dat uit je master van je mengpaneel komt, moet naar die 2 versterkers raken.
2 keuzes.
- Je gebruikt de ?ne master voor de tops en de andere voor de subwoofers. Hierna ga je w?l een passieve of actieve crossover moeten steken tussen de versterker en de subwoofer (strak hier meer over).
- Je gebruikt 1 master die naar een ACTIEVE crossover gaat en die splitst dan je signaal in 2: 1tje naar versterker van de tops en 1tje naar versterker van de subwoofers.

Wat doet nu een actieve crossover (=aparte hardware dat ook werkt via netstroom)?
Deze maakt een onderscheid tussen lage frequenties (die van je subwoofers) en midden- en hoge frequenties (die van je tops). Dus het ?ne signaal dat uit je crossover vertrekt gaat enkel de bass meedragen (naar de subwoofers dan) en het andere gaan de midde en de hoge frequenties meedragen (naar je tops). Bij actieve crossovers kan je vaak instellen vanaf wanneer jij wilt dat iets als een 'lage-frequenties' wordt aanschouwt of niet.

Wat doet een passieve crossover (=wordt ingebouwd in de speaker en verbruikt geen stroom)?
Deze doet knal hetzelfde als een actieve crossover met als grote verschil dat je er 1 per speaker nodig hebt. Dit is vaak gewoon een printplaat die je inbouwt in de speaker zelf.

Waarom een crossover?
Een subwoofer die je hoge tonen laat spelen is 1 afschuwelijk en 2 je subwoofer gaat niet lang leven.
Voor het beste geluid en in uw geval is dit echt noodzakelijk, gebruik je een actieve crossover. Dan gaan je tops niet meer die diepe bassen moeten spelen en speelt je subwoofer enkel de bassen. Wat dus een mooie verhouding is tussen subwoofer en top-speakers.
User edit by mrmagix on 31-05-2010 @ 17:09:38 (2%)
DJ-Live    posted on 31-05-2010 17:15
oke dit is wel een handige uitleg!
ik denk dat ik ga kiezen voor de actieve cross over.
voor mij is dat denk handigeren vanwege die printplaten enzo. ik snap het nu helemaal en ik weet wat ik ga kopen.
nog een vraag? kan je hier ook echt goed mee pompen? met deze boxen.
voor hoeveel mensen is dit bedoelt?
mrmagix    posted on 31-05-2010 17:19
ik gok ongeveer met 2 van die subs dat je een 300 ? 450 man kan voorzien. Maar uiteindelijk zou ik toch kijken naar andere tops, ze gaan het aankunnen, dat wel, maar er zijn er andere, voor een hele goede prijs, die toch wel dat ietsje beter klinken!
DJ-Live    posted on 31-05-2010 17:44
maar ik twijfel nog...
als ik die berhinger b215d koop dat scheelt dat niet zo veel met de prijs, want jou voorstel kost 530 euro en die berhinger kom ik uit op 620 euro, maar ik weet dus niet of die berhinger nou echt zo hard gaan. ze zijn 550 rms met een 15 inch subwoofer... gaat dat harder dan die subwoofers dan?
mrmagix    posted on 31-05-2010 17:57
15 inch woofer. Die gaat nooit de bass geven wat een subwoofer geeft. Een sub is immers gebouwd voor bass te geven. De bouw van speakerkasten als die behringer is gemaakt voor alle tonen weer te geven. Hoge tonen gaan altijd zeer luid, da's geen enkel probleem. Het is de bass van zo'n kasten dat vervalt op hoog niveau.
Nog niet opgemerkt dat h??l veel sets aanvulling krijgen door een sub ?

Maar, het totaal vermogen van de set gaat denk ik zelfde zijn. In je openingspost staat dat je verschillende wattages vind van die speaker. Ik vermoed dat het hoogste de peak gaat zijn en de andere de rms waarde.

Maar goed, je moet zelf maar zien Happy, laughing

De top-kasten die je nu hebt gaan na een tijdje toch vervangen moeten worden als je op hoger niveau gaat spelen. Dus als je nu eerst de subs koopt en dan de tops, of anderzom... dat is voor jouw Happy, laughing. Maar naar mijn persoonlijke en bescheide mening, denk ik dat je beide sets met subs gaat moeten/willen aanvullen!
mp    posted on 10-07-2010 22:51
ik zou de mc12 en proberen verkopen en voor een sub top combinatie gaan,de sub die ze hier aanhalen is een low budget speaker en dat hoor je er ook duidelijk aan. je kan beter doorsparen voor een set van 2 tops en 2 subs van een A merk (jbl,db technologies,beyma,qsc) dan zit je in een klap goed voor zaaltjes tot 300 pers. dan heb je een set voor het leven.
elke dag is een feest!!
Helixon    posted on 11-07-2010 00:32
Misschien is een HK Lucas setje wat voor je, vanwege de sub top combinatie + je hebt voldoende vermoge...

Succes
User edit by Helixon on 11-07-2010 @ 00:33:21 (100%)

This is an old Topic

No new postings for 5.417 days.
 Post CommentThat would be 180.6 months
or a whopping 14.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

161 Users online: Lead & 15 Guests (145 Unknown)
Pages generated today : 3.889
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.481.890