Produceren. software/'live' inspelen/...
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 25-05-2010 22:21
De laatste tijd naast draaien toch steeds vaker serieus aan het denken/proberen zelf iets te gaan produceren.? Nu weet ik dat dit niet zomaar geleerd is, maar ik wil een goede basis/start maken wat software/hardware betreft. Na veel nazoeken op het forum en youtube filmpjes zag ik namelijk iets wat ik niet echt snap (misschien domme vraag maar toch...).

In software ben ik dus steeds bezig de juiste nootjes op de juiste plekken neet te klikken zeg maar, en dan speelt het geheel af als melodie. Op youtube zag ik echter dat er met een (midi)keyboard 'live' melodieen gespeeld worden. Hoe zit dat nu precies, bedoel hoe word dat opgenomen en in het nummer gebruikt?

Maken ze dan softwarematig de beat e.d. en in 'opgenomen blokken' de melody daar ingeplakt, of hoe zit dat nu precies? Kan namelijk een redelijk eindje spelen op keyboard ook, en wellicht werkt dit allemaal veel handiger/anders dan puur bijvoorbeeld alles in FL of welk ander programma?

Kunnen jullie mij, op wat ik op 't forum vind na, op weg helpen hoe nu werkelijk tracks, beter gezegd de onderdelen ervan, gemaakt/ingespeeld en dan samengevoegd en bewerkt worden tot een geheel?
Kom daar ondanks alles wat ik gelezen/gevonden heb niet helemaal uit...

Dank jullie wel!

What do you think about Produceren. software/'live' inspelen/... ??

Vote :   

XMatiC    posted on 25-05-2010 22:52
Ik weet er zelf niet veel van af maar bedoel je zoiets als dit ?
YouTube Video Klik?
www.youtube.com/LennertDJ
User edit by XMatiC on 25-05-2010 @ 22:53:23 (50%)
JustDuno    posted on 26-05-2010 00:10
Ik denk dat ableton voor live opnames het meest geschikt is, maar je kan dit met vrijwel alle produce software. Is eigenlijk ook vrij simpel om iets op te nemen: Je zorgt dat je keyboard word herkend door je software, je duwt op record dan op play en spelen maar! Eens je het zal doen wijst het zichzelf wel uit...
User edit by JustDuno on 26-05-2010 @ 00:11:26 (19%)
Renzis    posted on 26-05-2010 00:15
Het idee van een midikeyboard is dat je op het keyboardje speelt en je daarmee de syntesizer of geluiden in je programma (DAW) aanstuurt.

Dat kan je recorden. Je kiest een een instrument, drukt op record, en gaat spelen. Dat neemt hij als midi op, zodat je het later kan bewerken. De noten netjes recht zetten als je niet helemaal goed hebt ingespeeld enzo. Dat is simpelgezegt het idee achter dat keyboardje.

Dit zelfde kan je natuurlijk ook live doen, alleen dan zorg je dat de sounds uit je laptop over de monitors gaan ipv het op te nemen. Hier voor is echter wel een goede en snelle geluidskaart/midi verbinding nodig. Anders komt er vertraging in en wordt het erg lastig op de maat te spelen.

Edit: zie nu in het filmpje dat ze daar geen midi keyboard gebruiken maar een sampler. Daar laad je allemaal geluiden op in die je dus op het juiste moment indrukt. DIe is wel flink directer dan een midikeyboard aangesloten op een geluidskaart/laptop
User edit by Renzis on 26-05-2010 @ 00:19:45 (36%)
TH3llC    posted on 26-05-2010 01:46
moest je geintresseerd zijn in een midi keyboard,
ik verkoop een yamaha kx-49
ik had hem gekocht om het uit te proberen
maar het ligt me niet echt..
Illusion    posted on 26-05-2010 10:43
Ja of die van mij. CME-UF 5. Ik wil een langer midi controller/keyboard hebben.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
-Richard-    posted on 26-05-2010 16:57
Heb het een beetje onduidelijk omschreven zie ik zelf nu, ik bedoel inderdaad niet echt live spelen, maar meer zoals deze jongens bezig zijn http://www.youtube.com/watch?v=L-SELm9Cc2A&feature=related .
En hoe dan inderdaad van het op het keyboard gespeelde gebruik wordt gemaakt in en programma.
Maar aan de reacties te zien was dit al wel duidelijk. In elk geval mocht dat niet zo zijn heb ik er even een voorbeeld video'tje bijgeplakt Winking my eye.
FML    posted on 26-05-2010 18:58
ik begreep je al en dat kan in princiepe met elke software echter vond ik er nog nooit 1 dat het zo makkelijk gaat als bij ableton live maar goed dan moet je wel wat voor neertellen.

Midi controller geeft commando's ( Noten c , d , e etc. ) en in een soort ( draw mode/schrijf mode ) word er elke toets aanslag opgenomen. ook kan het zijn dat hij opneemt hoe hard je de toets indrukt.
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
User edit by FML on 26-05-2010 @ 19:03:00 (100%)
-Richard-    posted on 27-05-2010 18:51
Bedankt voor jullie reacties!
Zat uiteraard een beetje rond te kijken naar een leuk software pakket om als het ware 'in te stappen'in het wereldje van producing op deze manier. Als ik de 'instap versies' zou aanschaffen, bijvoorbeeld vind veel over Ableton Live Intro en Cubase Essentials, moet ik dan zo'n programma hebben om een goeie start te kunnen maken?

En @ de jongens hierboven met de keyboards; Thanks voor jullie reacties, maar moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat de voor-na delen zijn van bijvoorbeeld deze verschillende, en welke ik goed voor zo'n programma als genoemd kan gebruiken...

This is an old Topic

No new postings for 5.574 days.
 Post CommentThat would be 185.8 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

237 Users online: 173 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 1.886
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.895.431