Een DAW station bouwen/kopen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

durko    posted on 25-05-2010 11:50
Hoi allemaal,

ik ben nog redelijk nieuw in het producing gebeuren. Ik ben er sinds kort mee begonnen. Nu heb ik een nieuwe soundcard enz. gekocht, maar ben ik er achter gekomen dat mijn laptop voor school te langzaam is. Nu heb ik rondgezocht naar een pc. Je hebt dus DAW workstations, zelfbouw enz.

Is er iemand die mij zou kunnen helpen. Ik kwam meerdere websites tegen, onder andere die van eye4, van welke goede reviews in de interface stonden.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat voor systeem zou ik moeten kopen? Is het daarnaast verstandig om er zelf 1 te bouwen of om een compleet systeem te kopen zoals bijvoorbeeld eye4?

What do you think about Een DAW station bouwen/kopen ??

Vote :   

Helixon    posted on 25-05-2010 13:33
Hallo Durko,

Ik heb even gekeken naar dat eye4 systeem. en ik vind het een veel te duur systeem...
je kunt je eigen systeem maken... qua OS ben ik daar niet zo bekend in... maar ik wil je het volgende aanraden.

(ik pak middelmatige prijzen van Tweakers.net)

Systeem Audio PC

Behuizing: Antec Performance One Mini P180 Zwart (? 76,95)
Moederbord: Gigabyte GA-H55-UD3H (? 98,-)
Processor: Intel Core i5 750 @ 2.66 Ghz (? 175,25)
Harde schijf 1*:Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS?? *
Harde schijf 2**:Samsung EcoGreen F1 DT HD103UI, 1TB (? 63,24)? **
Geheugen:OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK (? 95,70)
Video kaart: Geen***
Optische hardware: Samsung SH-S223F DVD burner (? 12,47 x2****)
Geluids kaart: ESI Maya 44 PCI audio interface (? 99,95)
Netwerk benodigdheden (Conceptronic C300Ri 802.11 N+ Wifi Card)(? 20,28)

---------------------
Totaal excl. wifi kaart:? 632,03
Totaal incl. wifi kaart: ? 654,31

* Harde schijf 1 is voor je OS
** Harde schijf 2 is voor je data, want mocht je OS crashen dan is je data iig veilig
*** Er is een video kaart ingebouwd in je moederbord. en aangezien een OS geen zware Grafische kaart nodig heeft besparen we hier op

**** 2 DVD branders voor het branden of kopieren van CD/DVD's

Hopelijk kun je hier wat mee...

Succes

Helixon

EDIT:
-------------------------------------------------------------------------------
Ik vond het Eye4 systeem, zelfs het beginners syteem te duur, omdat er verouderde hardware in zit...
nu heb je voor het zelfde geld een volledige nieuwe pc die ook nog eens krachtig genoeg is om alle functies te kunnen doen.

Is dit systeem niet goed, PM me maar, dan stel ik je wel een ander systeem samen. Als je wilt heet dat...
User edit by Helixon on 25-05-2010 @ 13:35:33 (33%)
tek-zotic    posted on 25-05-2010 14:28
zou je wel ingebouwde graka nemenConfusedConfusedConfusedConfused plug ins enzo gaan veel sneller met een deftige graka
qntr0l    posted on 25-05-2010 14:32
Ingebouwde graka werkt in deze tijd prima hoor voor muziektoestanden. Voor games zou je een externe kunnen nemen.

Ik vind echter het systeem hierboven nog steeds te duur. Waarom wordt er niet gekozen voor een AMD processor. Is vergelijkbaar met die i5 maar toch 35 euro goedkoper. Ook een goed mobo scheelt je dan 30 euro in prijs, dus totaal bespaar je dan ongeveer?60 euro.

Ook zie ik dat je geen voeding hebt opgenomen in jou configuratie?
User edit by qntr0l on 25-05-2010 @ 14:33:07 (18%)
durko    posted on 25-05-2010 19:01
Oke, in ieder geval alvast hartelijk bedankt voor de replies. Waarom er niet voor AMD wordt gekozen weet ik niet. Intel is volgens mij wel beter in muziektoepassingen als je het zo ziet. Correct me if im wrong Winking my eye ik heb er ook niet zoveel verstand van.

Een externe grafische kaart is denk ik wel fijn. Maar dan krijg je denk ik weer het probleem dat je pc veel lawaai gaat maken of niet?
Prozei    posted on 26-05-2010 00:10
volgens mij vergeet je de voeding.
een goede stille voeding(fanless) kost je zo 140 euro.
en een goede low-noise cpu koeler zoals de scythe orochi 10.8db ook 60?

dit zijn de dingen die zo'n 4eye zo speciaal maken.

voor een muziek studio is een stille pc wel een must.
zeker als je later ook met microfoons wil gaan werken.

ik hou het lekker bij me mac

Mod edit by Prozei on 26-05-2010 00:12 (10%)
durko    posted on 26-05-2010 00:19
Oke, bedankt voor de info. Waarom houd je het liever bij je mac? Zijn er veel voordelen ten op zichte van een pc? Kun je daarnaast ook cubase fatsoenlijk runnen op een mac. Ik heb namelijk gelezen dat het kan, maar er zijn schijnbaar ook nogal wat problemen mee.
TH3llC    posted on 26-05-2010 01:56
ga gewoon naar een computerwinkel en zeg wat je er aan wilt geven,

ze zullen wel een computer samen stellen binnen je budget

de i5 processor is 1 van de beteren in prijs/kwaliteit verhouding

een externe videokaart hoeft niet meer lawaai te maken..

en het is altijd beter als je een externe neemt maar niet noodzakelijk,

bv. coolermaster maakt behuizingen waardoor je je computer nauwelijks hoort..

deze kosten altijd wel meer als de gewone..
User edit by TH3llC on 26-05-2010 @ 01:57:35 (6%)
MoXeGy    posted on 26-05-2010 10:54
ik kan je vertellen dat je beter niet naar een computerwinkel kan gaan, zo ie zo heb je niet veel winkels waar ze voor de klant een pc bouwen?(omg eindhoven) en daarnaast ben je vaak duurder uit(dit was toen ik mijn eige pc? samen stelde)

grof voorbeeldje:
mijn pc cpu is 2x 3ghz en mijn laptop maar 2Ghz en een lagere Fsb. Toch doet mijn laptop een aantal dingetjes sneller dan mijn pc.

Ik denk dat dirk genoeg verstand van pc's maar zijn vraag is natuurlijk of het beter is om een compleet systeem te kopen of er een zelf samen te stellen voor hetzelfde geld.
Natuurlijk kun je met zelf samen stellen veelbeter bepalen wat jijzelf in de pc wilt.

Daarnaast komt Apple ook nog om de hoek kijken waar je voor hetzelfde geld een dikkere pc kan kopen.
Het enige nadeel is dat Apple lang heeft nagedacht over welke componenten zei in hun pc willen stoppen en hebben zei hun os daar op aangepast.

Ik zou persoonlijk ook inderdaad een externe videokaart pakken maar dan eentje rond de 120 euro.
Stiekem gebeurt er veel in een project als je het einde vorderd en zo ie zo heeft het zijn eigen geheugen, je kan er makkelijker 2 beeldschermen op aansluiten(dit heeft ook meer power nodig) en nog wat andere kleine voordeeltjes.

Een ander voordeel van zelfbouw is het kiezen van je eigen behuizing en een 19inch behuizing kan dirk netjes wegwerken in zijn meubel.

De grootste vraag is natuurlijk: is een zelf samengestelde systeem net zo stabiel dan een compleet systeem?
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je erin gooit. Het blijft een lastige vraag denk ik.

User edit by MoXeGy on 26-05-2010 @ 11:10:34 (100%)
Helixon    posted on 26-05-2010 21:03
Poster: qntr0l
Ingebouwde graka werkt in deze tijd prima hoor voor muziektoestanden. Voor games zou je een externe kunnen nemen.

Ja dit ben ik met je eens... het zijn weer extra kosten, die je dus kunt besparen.

maar van de andere kant gebruikt een ingebouwde grafische kaart weer geheugen op het moederbord... dus hier zou het wat langzamer door kunnen draaien...

Ik vind echter het systeem hierboven nog steeds te duur. Waarom wordt er niet gekozen voor een AMD processor. Is vergelijkbaar met die i5 maar toch 35 euro goedkoper. Ook een goed mobo scheelt je dan 30 euro in prijs, dus totaal bespaar je dan ongeveer?60 euro.

Ja klopt AMD processors zijn goedkoper, maar ik kies voor regelrechte prestaties dus Intel Core i5.. bovendien kun je ook nog kiezen voor voor een core i5 met een ingebouwde GPU....

Ook zie ik dat je geen voeding hebt opgenomen in jou configuratie?

Klopt ben ik vergeten te vermelden

Poster: tek-zotic
zou je wel ingebouwde graka nemenConfusedConfusedConfusedConfused plug ins enzo gaan veel sneller met een deftige graka

Nou de techniek is al heel veel verbeterd, een tweetal jaar geleden kon je dit inderdaat niet...

Poster: MoXeGy
grof voorbeeldje:
mijn pc cpu is 2x 3ghz en mijn laptop maar 2Ghz en een lagere Fsb. Toch doet mijn laptop een aantal dingetjes sneller dan mijn pc.

De Ghz frequentie zegt bijna niks meer over de snelheid van je pc... Het is de combinatie van

Processor clock+Memory clock+Snelheid van je HDD

Poster: MoXeGy
Ik denk dat dirk genoeg verstand van pc's heeft

Dit wist ik niet, dit staat niet in zijn post vermeld. ik probeer hem te helpen door een suggestie te geven... wat hij daar mee doet moet hij zelf weten...

Poster: TH3llC
de i5 processor is 1 van de beteren in prijs/kwaliteit verhouding

Klopt daarom heb ik ook voor de i5 gekozen... Niet te duur en toch perfecte prestaties.

een externe videokaart hoeft niet meer lawaai te maken..

Inderdaad je kunt ook een passief gekoelde grafischekaart pakken

en het is altijd beter als je een externe neemt maar niet noodzakelijk,

Hmmm dit ligt er aan waarvoor je hem wit gebruiken

bv. coolermaster maakt behuizingen waardoor je je computer nauwelijks hoort..
deze kosten altijd wel meer als de gewone..
 \

Daarvoor heb ik voor de Antec Performance One gepakt.. deze is redelijk goedkoop voor de prijs/kwaliteit..

nou even gereageerd...
durko    posted on 27-05-2010 11:07
Oke, nou komen we ergens. Zelfbouw is dus een goed idee. Naar de computerwinkel gaan niet: ik ben naar 2 pc winkels geweest in Best. De ene adviseerde mij een standaard Qmotion systeem van 1300 euro. Dat heb ik er wel voor over. Maar hij moest stil zijn en dat was die nou bepaald niet. Opties voor passieve grafische kaart waren er niet en stille koeling daar begonnen ze niet aan, omdat er al standaard andere koelers waren aangebracht op de processors.

Daarnaast heb ik online gekeken bij alternate. Zij hebben een pcbuilder, het enige nadeel is dat ik geen 19' case kan krijgen daar. Heeft iemand misschien een andere website waar dit wel kan?

Daarnaast heb ik wel redelijk verstand van computers, maar de onderdelen zoals de voeding enzo zeggen mij niet heel veel.
qntr0l    posted on 27-05-2010 16:19
Nou, mijn inzending dan maar voor dit topic. Ik zag dat je ongeveer 1300 qua prijs?te doen vond, maar het kan echt veel voordeliger. Prijzen zijn afgerond, hoog aangehouden. Komtie dan:

Behuizing: Cooler Master Sileo 500
Prijs:
60 euro
Waarom: De naam zegt het al, een stille behuizing. Deze heeft 'matjes' aan de binnenkant die helpen de geluidsproductie te verminderen. Ideaal voor een muziekpc dus.

Voeding: Nexus Value 430
Prijs:
55 euro
Waarom: Heerlijk stille voeding met 430 watt, wat meer dan voldoende is voor deze setup.

Processor: Intel Core i5 750
Prijs:
170 euro
Waarom: Veel bang for buck, een lekkere Intel processor voor goede prestaties(AMD kan ook, maar jullie schijnen intel fan te zijn)

Moederbord: MSI P55M-GD45
Prijs:
90 euro
Waarom: Niet veel bijzonders, is geschikt voor de i5 processor, heeft DDR3 aan boord en doet wat die moet doen.

Geheugen: Kingston ValueRAM?KVR1333D3N9K2/4G
Prijs:
100 euro
Waarom: DDR3 geheugen van Kingston, altijd goed. 4GB lijkt me voldoende voor deze pc (meer is zelfs overkill)

Videokaart: Club3D HD5750 1GB Passive
Prijs:
135 euro
Waarom: Toch nog een redelijke videokaart waar je de nieuwste games toch wel op medium mee kunt spelen. Omdat die Passief is hoor je 'm ook lekker niet.

Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.12, 1TB
Prijs:
70 euro
Waarom: Deze schijf is toch net iets stiller dan de Samsung variant. Ook 1TB is wel fijn voor in een muziekpc, zodat je veel samples op kunt slaan.

DVD-Drive: Sony AD-7240S
Prijs:
20 euro
Waarom: Recht toe, recht aan. Deze optische drive doet wat hij moet doen, niks meer, niks minder.

Processorkoeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
Prijs:
30 euro
Waarom: Omdat de standaard intel koeler nogal herrie maakt, zetten we hier de volgende koeler op. Ook koelt deze nog een stuk beter ook!

Harde schijf case: Scythe Quiet Drive
Prijs: 35 euro
Waarom: Om toch het laatste beetje lawaai wat de harde schijf (geratel) maakt tegen te gaan, deze quiet drive.

Dit systeem kost je bij bijvoorbeeld Azerty ongeveer 850 euro inclusief assemblage. Een heel pak minder dus dan het Q-motion systeem.

Mocht je geld over hebben, kan je gaan voor een SSD harde schijf als primaire harde schijf (om Windows en programma's op te installeren). Hier geldt: Kost wat, maar dan heb je ook wat. Dit geeft een ontzettend groot verschil in laadtijden in Windows, en ook programma's vliegen er als een malle voor. Je kan dan bijvoorbeeld voor onderstaande gaan:

SSD Schijf: Intel Postville X25-M 80 GB
Prijs:
185 euro
Waarom: Postville zijn de betere SSD's, en met 80Gb heb je genoeg voor een Windows 7 install met een aantal programma's.

Inclusief deze harde schijf zou het zaakje net wat meer dan 1000 euro kosten. Nog steeds niet heel veel vind ik.

Je zou deze setup met jou bestaande geluidskaart kunnen gebruiken. Je hebt dan een h?le dikke pc die een aantal jaartjes vooruit kan.

niiicola    posted on 27-05-2010 16:28
Gewoon.
TH3llC    posted on 27-05-2010 16:29
Moederbord: Gigabyte GA-H55-UD3H

dit moederbord wat helixon voorstelde lijkt me een betere keuze
en jullie vergeten windows...
ik veronderstel dat je windows 7 wilt en dat kost denk ik zo'n 100 euro?
ben niet zeker van de prijs(google het al je de precieze prijs wilt weten)
mij hebben ze aangeraden om ook de 64-bit versie te nemen,
waarom 64-bit? om eerlijk te zijn.. geen idee
qntr0l    posted on 27-05-2010 16:43
Moederbord: Gigabyte GA-H55-UD3H

dit moederbord wat helixon voorstelde lijkt me een betere keuze
en jullie vergeten windows...
ik veronderstel dat je windows 7 wilt en dat kost denk ik zo'n 100 euro?
ben niet zeker van de prijs(google het al je de precieze prijs wilt weten)
mij hebben ze aangeraden om ook de 64-bit versie te nemen,
waarom 64-bit? om eerlijk te zijn.. geen idee

Waarom dat moederbord? Is wel even een stukkie duurder.

En waarom 64 bit? Omdat je waarschijnlijk 4GB werkgeheugen hebt, en je met een 64 bit aanspraak maakt op deze volledige 4GB. Met 32bit kan je maar 3GB aanspreken, vandaar.
durko    posted on 27-05-2010 20:51
dankjewel voor je inzending qontrol, ik vind het een mooi systeem voor het geld. Ook fijn dat er mensen zijn die mij hiermee willen helpen. Ik heb wel 1 vraagje kingston valueram klinkt een beetje 'goedkoop', zijn er niet betere zoals bijvoorbeeld OCZ met betere timings? Daarnaast weet ik niet in hoeverre het mobo en de ssd windows xp ondersteunen, aangezien ik een gestripte versie van windows xp sp3 wil gaan gebruiken. In ieder geval alvast super bedankt!
qntr0l    posted on 27-05-2010 23:20
Het mobo en de ssd zullen wel samen gaan met Windows xp. Zorg wel dat je de 64bit versie pakt om van de volledige 4gb werkgeheugen gebruik te maken.

Over het werkgeheugen; Kingston valueram vind ik ook nogal goedkoop klinken, maar deze reepjes doen gewoon wat ze moeten doen en doen dat goed. Mocht je ooit gaan overclocken, zouden timings een h??l klein beetje uitmaken, maar dit is het prijsverschil niet waard.

Mocht je dan toch wat anders willen, kijk dan naar de OCZ gold reepjes. Deze doen hetzelfde als de Kingston, maar zien er net iets beter uit en 'gold' klinkt toch wel goed Tongue. Deze reepjes kosten ongeveer 15 ? 20 euro meer.
Helixon    posted on 27-05-2010 23:24
Poster: durko
dankjewel voor je inzending qontrol, ik vind het een mooi systeem voor het geld. Ook fijn dat er mensen zijn die mij hiermee willen helpen. Ik heb wel 1 vraagje kingston valueram klinkt een beetje 'goedkoop', zijn er niet betere zoals bijvoorbeeld OCZ met betere timings? Daarnaast weet ik niet in hoeverre het mobo en de ssd windows xp ondersteunen, aangezien ik een gestripte versie van windows xp sp3 wil gaan gebruiken. In ieder geval alvast super bedankt!

Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G

dit geheugen is geklocked op 1600 Mhz
verdeeld over 2 kanalen (dual-channel)

dit is het snelste geheugen dat je kunt krijgen voor een nog een 'redelijk' zacht prijsje

namelijk 113,95 gemiddelt.

------------

de suggestie van qontrol is niet slecht... maar het geheugen is geklocked op 1333 Mhz.. en dat is toch een tikkie langzaam...

wat dat systeem van Qmotion betreft, het zijn leuke systemen om af en toe een een redelijk zware applicatie te draaien, maar dan heb je het ook gehad..

ik hoop dat je hier wat mee kunt...

je kunt me altijd PM'en... of hier verder posten
qntr0l    posted on 27-05-2010 23:32
Het Kingston hyper X is inderdaad ook een leuke optie, klinkt ook weer wat 'getuneder'.

Echter weet ik zeker dat je het verschil tussen 1333 en 16000 MHz niet gaat merken Happy, laughing. Maar dat terzijde. HyperX is wel gewoon beter!

Om nog even hierboven te reageren? Waarom kies je niet voor Windows 7? Dat draait bij mij net zo goed / beter dan XP op een vergelijkbare setup!
Helixon    posted on 27-05-2010 23:45
Het Kingston hyper X is inderdaad ook een leuke optie, klinkt ook weer wat 'getuneder'.

Echter weet ik zeker dat je het verschil tussen 1333 en 16000 MHz niet gaat merken Happy, laughing. Maar dat terzijde. HyperX is wel gewoon beter!

Om nog even hierboven te reageren? Waarom kies je niet voor Windows 7? Dat draait bij mij net zo goed / beter dan XP op een vergelijkbare setup!

Nou in combinatie met een i5/i7 meerk je dat verschil wel degelijk...

kijk maar eens op tweakers.net en dan zoeken naar benchmarks... vind je het daar niet dan bestaat ook nog hardware.infoCool

Ik moet je zeker weten gelijk geven over het XP/7 verhaal

ik heb een dell met een Intel Pentuim IV @ 2.80 Ghz met 2 Gb RAM en daar draait Win7 Als een een zonnetje...

ook mijn laptop heb ik hier mee uitgerust

dus ik raad ook aan om windows 7 te pakken, het systeem draai 9vd10 keer stabiel en je bent klaar voor de toekomst

Greetz

------------------------
Edit:

heb nog eens naar je systeem gekeken... ik vind de grafische kaar wat aan de dure kant. je hoef niet perc? zo'n dure kaart te pakken. ? 70,- is eigenlijk ook al voldoende
User edit by Helixon on 27-05-2010 @ 23:47:59 (22%)
qntr0l    posted on 28-05-2010 09:05
Ok?, dat beter getimed geheugen op i5 / i7 wel veel uitmaakte wist ik niet. Op mijn AMD Phenom X4 955 quad core merkte ik het verschil namelijk totaal niet. Weer wat geleerd dus Happy, laughing.

De videokaart is inderdaad een keuze die je kunt maken. Dit is toch een redelijke hi-end kaart, om de nieuwste games fatsoenlijk te kunnen spelen.

Mocht je al dit geweld niet nodig zijn, kan je kijken naar een HD5450 of HD5570, deze kosten respectievelijk ongeveer 60 en 80 euro kosten. Ook zijn beide kaarten?passief gekoeld te krijgen. ?
durko    posted on 28-05-2010 10:04
@ qntr0l Ik kies voor windows xp in deze setup, omdat je deze beter kunt strippen. Daarnaast zijn er nog allemaal kleine foutjes met vst, vsti en de software in windows 7. Ik run nu een computer met vista, hierop heb ik daar bijna geen last van. Het enige probleem is dat vista naar mijn mening teveel resources vreet. MoXeGy, heeft een pc met windows 7, maar die kent ook zo een paar probleempjes. Daarom wil ik voor windows xp gaan, om een zo stabiel mogelijk systeem te hebben, dat vrijwel foutloos werkt en weinig resources gebruikt.

Maar als jij andere ervaringen hebt met het producen onder windows 7 hoor ik dat graag.
TH3llC    posted on 28-05-2010 13:12
perzoonlijk zou ik voor 7 gaan..
zeker met de i5 en genoeg geheugen zal dit helemaal geen problemen geven
7 draait voor zover ik weet heel stabiel (nooit problemen mee gehad)
als je echt xp verkiest, ga dan voor xp.. zoveel maakt het ook niet uit
Helixon    posted on 28-05-2010 14:32
Windows XP is een heel goed besturings systeem... het enige minpunt vind ik dat het niet meer in deze tijd past...
Qua windows 7 weet ik dat het draait op het kernel systeem van XP.. met de drivers en updates van windows XP en Vista... Ik ben sinds december 2009 om naar windows 7, en ik vind het een geweldig OS t.o.v. Vista... XP en 7 zijn bijna gelijk, maar 7 heeft meer compatibliteit met de hardware die XP niet heeft.

Succes
durko    posted on 28-05-2010 23:24
@ Helixon: bedankt voor je advies, daar heb ik wat aan. Ik wist helemaal niet dat 7 zo in elkaar zat. Je hebt nogal wat kennis van windows 7, welke hoeveelheid ram geheugen zou je mij aanraden, met daarbij welke editie? De 32bit of de 64bit? En wat zijn de voordelen daarvan?
qntr0l    posted on 29-05-2010 11:34
Met de 32 bit versie kan je maximaal van 3gb werkgeheugen gebruik maken, de overige gb's die je zou hebben (in dit geval 1) wordt da niet gebruikt.

Met de 64 bot versie kan je tot 16gb geheugen aanspreken. Dat is dus meer dan genoeg voor nu, en ook voor in de toekomst wanneer je eventueel 4gb bij wil prikken.

245 Users online: 186 Guests (59 Unknown)
Pages generated today : 2.539
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.896.084