Wattage van boxen/versterker
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Helixon    posted on 24-05-2010 22:01
Hallo DJR'ers ik heb een discussie met een vriend over versterker/boxen.

Het gaat om het volgende.

Mijn vriend zegt dat een te lage versterker (250 Watt) i.c.m. boxen te hoge boxen qua wattage (400 Watt), dat dit niks uit maakt. je kunt de knopjes tot aan het einde draaien en gaan met die banaan...

dit vind ik dus niet...

Ik denk dat wanneer je een te laag wattage voor je versterker en een te hoog wattage van je boxen hebt dat je je versterker kunt opblazen. Ook zegt hij dat het niet uit maakt als een versterker die een te laag wattage heeft i.c.m. een te hoog wattage met je boxen dat je die gewoon vol open kunt zetten...

wat zeggen jullie?

Greetss

What do you think about Wattage van boxen/versterker ??

Vote :   

Vassilli    posted on 24-05-2010 22:04
Het is natuurlijk nooit goed als je versterker op volle toeren draait..
Helixon    posted on 24-05-2010 22:05
Poster: Vassilli
Het is natuurlijk nooit goed als je versterker op volle toeren draait..

ja ik weet het, maar hij zegt dan dat hij dan genoeg geluid er uit krijgt... :s
eekaat    posted on 24-05-2010 22:21
Het kan geen kwaad een lichtere versterker te gebruiken, maar in dit geval werken de boxen op hun sloffen en wordt de versterker verkracht om er toch nog een deftig volume uit te krijgen...

Een clippende versterker kan de hoogdrivers van je boxen slopen, hoe krachtig ze ook zijn...
FML    posted on 24-05-2010 22:31
het is wel het beste, 2x250 wat versterker voor speakers van 400watt.

aangezien je die 400 watt tog niet continu kan halen het is meestal het MAX vermogen , je moet kijken naar de rms ( correct me if im wrong )
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
mrmagix    posted on 24-05-2010 22:46
Volgens mij kan je het vergelijken met dit:
Steek een lamp van 60 watt in socket die maar 40 watt levert (via transfo dan) --> je krijgt een lamp dat 40 watt geeft
Steek een lamp van 40 watt in socket die 60 watt levert --> Je krijgt heel effe, heel fijn licht en dan poef, niets meer...

Een versterker compleet opendraaien, dat weet iedereen, dat komt niet goed.
Maar je speakers ermee kapot maken is volgens mij niet mogelijk.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Estacy    posted on 24-05-2010 22:48
ik zou een krachtigere versterker dan speakers nemen. dan kun je je versterker niet opblazen, en kun je vol rendement uit je boxen halen, in tegenstelling tot sterkere boxen, waar ze inderdaad geen zak uitvoeren, en je je versterker sloopt.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Victor    posted on 24-05-2010 22:59
Een te zwakke versterker (bijvoorbeeld een versterker met een vermogen van 250 Watt en speakers die continu belastbaar zijn met 800 Watt) moet erg hard werken. Hij kan dan makkelijk zwaar clippen (zwaar vervormen) waardoor je speakers kunnen beschadigen.

Met een te zware versterker kan je je speakers uiteindelijk natuurlijk ook opblazen. Als een speakertje met een belastbaarheid van 100 Watt lange tijd 400 Watt continu te verstouwen krijgt gaat het niet goed.

In de praktijk heb ik veel meer speakers stuk zien gaan door te lichte, clippende versterkers dan door te zware. Clippen kan je natuurlijk voorkomen met een limiter en sommige versterkers hebben een ingebouwde cliplimiters. Zo hou je de boel langer heel.

@Helixon: jij en je vriend hebben helaas allebei ONgelijk.
FML    posted on 24-05-2010 23:27
Een 400 wat MAXX speaker zal een rms hebben van 200-250 dus kan zo'n 2x250 versterker er prima mee overweg , aangezien je ze natuurlijk nooit allebij moet over belasten. bij een sterkere versterker is de kans grooter dat je speakers opblaast. in een versterker zit meestal een zekering in een speaker ( denk ik ) niet
Helixon    posted on 24-05-2010 23:40
Allemaal dank jullie wel voor de reacties... het heeft ons allbij weer wat bij geleerd...

Greetzz Helixon...

er mag een slotje op !! Winking my eye
Winston    posted on 24-05-2010 23:42
Om te weten: Victor is beroepsgeluidsman.

Alle posts die niet overeenkomen met wat hij heeft verteld, klopt dus helaas niet.
Tic Toc
Helixon    posted on 24-05-2010 23:43
Poster: Winston
Om te weten: Victor is beroepsgeluidsman.

Alle posts die niet overeenkomen met wat hij heeft verteld, klopt dus helaas niet.

OK... dat had ik al uit eerdere posts vernomen
FML    posted on 24-05-2010 23:59
Poster: Victor

In de praktijk heb ik veel meer speakers stuk zien gaan door te lichte, clippende versterkers dan door te zware. Clippen kan je natuurlijk voorkomen met een limiter en sommige versterkers hebben een ingebouwde cliplimiters. Zo hou je de boel langer heel.

dan hebben we hier dus wat aan Happy, laughing
TH3llC    posted on 25-05-2010 01:13
vroeger had ik 2 speakers van 350 watt RMS op een versterker van 2x 170 watt RMS
en ze klonken heel goed
nu heb ik een versterker van 1600watt rms op 4 speakers 350 watt RMS en 2 subs 600 watt RMS
en ook geen propblemen

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

346 Users online: 215 Guests (131 Unknown)
Pages generated today : 75.923
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.872.960