Legale/Illegale muziek op laptop
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Hampsink    posted on 21-05-2010 22:24
Beste Dj's!

Sinds kort heb ik een laptop.?
Ik wil er binnenkort (zoals te zien in een andere topic) digitaal mee gaan draaien.
Nu is het zo dat ik met een vraag zit, waarvan ik het antwoord zal niet heb kunnen vinden.
Die vraag is als volgt: Op mijn laptop heb ik zowel legale muziek (gedownload via dance-tunes enz...), maar ook illegale muziek. De illegale muziek gebruik ik echter enkel voor thuis, en voor zover ik weet is dat niet illegaal. ?Mag ik wel ergens draaien met deze illegale muziek op mijn laptop op moet ik deze toch echt ergens anders opzetten?

Graag info Winking my eye

Bedankt!

What do you think about Legale/Illegale muziek op laptop ??

Vote :   
Ilja    posted on 21-05-2010 22:35
Club eigenaren zou het een zorg zijn, Stasi klojos van BUMA/Brein ( ik weet niet precies hoe zulke organisaties in Belgie heten ) kunnen wel op een draaiavond langskomen en vragen of ze jou laptop mogen nakijken, maar dat zou ik meteen weigeren, en als ze moeilijk gaan doen, club beveiliging inschakelen.
TH3llC    posted on 21-05-2010 22:44
in belgie heet dat sabam denk ik
maar heb al veel gehoort dat ze je uiteindelijk niet veel kunnen maken
heb ook gehoort dat sabam alleen instaat voor muziek van de benelux
kan natuurlijk zijn dat dit door de jaren veranderd is..
FML    posted on 21-05-2010 23:33
Iligaal muziek voor thuis is ook verboden hier zijn al genoeg topics over dus ff zoeken en deze kan gesloten worden.
en gewoon je muziek kopen dus, kom bij jou tog ook niet je tv jatten
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Hampsink    posted on 21-05-2010 23:54
Poster: Luni-B
Iligaal muziek voor thuis is ook verboden hier zijn al genoeg topics over dus ff zoeken en deze kan gesloten worden.

Gek genoeg vind ik dit dan weer wel...?

Een kopie maken of downloaden voor eigen gebruik mag (niet).
De simpele regel is dat een kopie maken of downloaden mag als het uitsluitend voor jezelf is en nooit voor anderen. Voor software (videospellen) geldt: nooit een kopie maken of downloaden, dus ook niet alleen maar voor jezelf.

De regels op een rijtje.
1.????Een kopie maken van?muziek of film (cd of dvd) mag als die uitsluitend voor jezelf bestemd is. Van een videospel of andere software mag je geen kopie maken, ook niet voor eigen gebruik.
2.????Het omzeilen van een beveiliging op een cd of dvd mag niet, ook niet om een kopie voor jezelf te maken. Je mag een omzeilingsmiddel ook niet verspreiden, bijvoorbeeld op een cd of dvd of als bestand op het internet.
3.????Een kopie weggeven, ruilen of verkopen mag niet.
4.????Een internetbestand (met?muziek of een film) downloaden mag. Maar pas op met p2p uitwisseldiensten, want als je daarmee downloadt wordt je automatisch uploader, dat is 'ter verspreiding aanbieden' en dat mag niet. Software downloaden mag niet.
5.????Een bestand uploaden mag niet. Dus ook niet 'sharen' of delen via een p2p uitwisseldienst. Je mag ook geen dvd 'rippen' en de inhoud als bestand op het internet plaatsen.
6.????Openbaar vertonen mag niet, behalve in huiselijke kring.

Als je opzettelijk een inbreuk op auteursrecht maakt dan is dat strafbaar als misdrijf. Onder opzet valt ook als je beter had horen te weten en eigenlijk bewust het risico neemt dat je inbreuk maakt.

Straffen kunnen oplopen tot 4 jaar gevangenisstraf en 45.000 euro boete.
FML    posted on 22-05-2010 00:07
Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld.

[ als een kopie niet verstreken mag worden aan andere personen en indien dit wel is gebeurt is de downloader als uploader strafbaar, Artikel 45k schrijft krom voor dat bepaalde werken wel gekopieerd mogen worden ]

edit: die informatie die je hebt lijkt me verouderd.

User edit by FML on 22-05-2010 @ 00:12:17 (35%)
Ilja    posted on 22-05-2010 00:10
Man o man, ?deze wetten vervallen eigenlijk meteen waneer je nummers op een CD-R of CD-RW brand, want namelijk op elke schijfje zit kopieer heffing dus je betaald eigenlijk de rechten al.
FML    posted on 22-05-2010 00:14
rechten vervallen niet dit is gewoon een verplichte vergoeding die de Fabrikant moet betalen. en niet de consument.
echter word dat natuurlijk wel doorgelust in de kostprijs. officeel betaal je niet die vergoeding.

toegeven dat het een zeer kromme wetgeving is.
User edit by FML on 22-05-2010 @ 00:15:09 (23%)
Joep    posted on 22-05-2010 00:58
Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld.

vormt een beetje een tegenstelling met

Als je alleen thuis draait, kun je dat immers als oefening zien en wordt het niet aan derden ter beschikking gesteld.
Synq xtrm - NI X1 - KM402 - NI X1 - Synq xtrm - TSP
User edit by Joep on 22-05-2010 @ 00:58:30 (1%)
lek3ct    posted on 22-05-2010 01:08
mss een opmerking: wetgeving voor Belgi? en Nederland zijn op dat vlak toch wel verschillend! :p
FML    posted on 22-05-2010 08:01
Poster: Joep

vormt een beetje een tegenstelling met

Als je alleen thuis draait, kun je dat immers als oefening zien en wordt het niet aan derden ter beschikking gesteld.

nee hoor ,er werd gezegd dat iligale muziek mocht voor thuisgebruik maar iets wat iligaal is mag nooit.
thomassmith    posted on 22-05-2010 09:53
Poster: Ilja
Club eigenaren zou het een zorg zijn, Stasi klojos van BUMA/Brein ( ik weet niet precies hoe zulke organisaties in Belgie heten ) kunnen wel op een draaiavond langskomen en vragen of ze jou laptop mogen nakijken, maar dat zou ik meteen weigeren, en als ze moeilijk gaan doen, club beveiliging inschakelen.

maja als je daad werkelijk aan mensen gaat vargen hoe vaak ze zijn onderzocht dan is dat maar een enkelingWinking my eye
Dolivieira    posted on 22-05-2010 10:58
Om te beginnen zijn hier 10000 topics over gebruik de search knop is onde vermelding Buma, Brein, Sena, Sabam Enz enz.

Over de controle. Dan spreek ik niet over Belgie want ik woon daar niet en weet niet hoe vaak er gecontrolleerd wordt, maar hier in nederland is de handhaving gewoon bar slecht ik draai nu al meer dan 20 jaar waarvan zeker een 13 jaar al met CDs en timcode systemen en heb nog nooit een controlleur binnen gezien. Een keer waren ze der wel maar heb er niks van gemerkt wat die persoon die heeft alleen de eigenaar gesproken en is bij mij geen eens wezen kijken. Maar hoe verklaar je dat alle topDJ of met een laptop of gebrande CDs draaien. Dan ze we klaar toch. Ik denk dat hier wel weer een slotj op kan.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Sebasz    posted on 22-05-2010 12:23

Blijkbaar heb je zelf niet goed gezocht, want 'illegale' muziek of film is gewoon legaal voor thuisgebruik
Joep    posted on 22-05-2010 12:28
Poster: Sebasz

Blijkbaar heb je zelf niet goed gezocht, want 'illegale' muziek of film is gewoon legaal voor thuisgebruik

Inderdaad, en dat is wat ik bedoelde met mijn opmerking hierboven.
Zolang je het dus maar niet aan derden ter beschikking stelt, is het thuis gewoon toegestaan.
Synq xtrm - NI X1 - KM402 - NI X1 - Synq xtrm - TSP
TheDutchDecks    posted on 22-05-2010 14:34

Zolang je het dus maar niet aan derden ter beschikking stelt, is het thuis gewoon toegestaan.

ik zeg altijd zodra je er geld mee gaat verdienen mag het niet meer, ik bedoel als je thuis een feesj geeft zal het nooit zo zijn dat er naar gekeken zal worden ook zijn dat dan de derde.
Hampsink    posted on 22-05-2010 18:48
Poster: Sebasz

En mag ik die muziek dan wel op mijn laptop hebben, al speel ik deze muziek niet?
Stel ik heb op mijn laptop 'top 40' en house staan, de top 40 gebruik ik enkel thuis en de house enkel op verplaatsing. Mag ik deze top 40 (die immers gedownload is, niet gekocht dus) wel meenemen op verplaatsing?
Mathiz    posted on 22-05-2010 18:50
Haha daar weet je nu toch zelf het antwoord op die achterdochtige honder van sabam gaan je niet geloven als je zegt .... ik draai deze tracks niet ...
FML    posted on 22-05-2010 20:18

kom je uit op het uploaden verhaal , Vroeger was uploaden verboden ( het aan derde verspreiden ) tegenwoordig is downloaden ook niet meer toegestaan. Als jij weet dat je een gejatte auto koopt aan neemt is dat een misdrijf toch?

Zou dacht ik het altijd te begrepen hebben sta open voor anders.

neemt nog niet weg dat het cheap ass is , ik zou me behoorlijk pissig voelen als iedereen mijn muziek zou draaien en thuis te komen verhongeren.
User edit by FML on 22-05-2010 @ 20:19:47 (29%)
EleMentcp    posted on 22-05-2010 20:27
mmm ik las paar weken geleden in de krant dat het downloaden (en dan bedoel ik gewoon voor jezelf enzo dus niet verspreiden?en ik heb het over muziek en niet over software)?nog niet verboden is of idegeval dat ze dat wel wouden invoeren maar niet doorging, is dat nu al ingevoerd dan?
User edit by EleMentcp on 22-05-2010 @ 20:28:30 (65%)
FML    posted on 22-05-2010 20:46
idd ff google vond ik dit pers bericht ;

Bijna 5 miljoen Nederlanders hebben wel eens iets gedownload zonder daarvoor te betalen. Stichting 'Brein' waakt over het auteursrecht en schat de schade door illegaal downloaden op 315 miljoen euro. In ons land is het downloaden van auteursrechtelijk beschermde muziek en films voor eigen gebruik toegestaan, maar games en software niet. Ook uploaden is illegaal. Justitie werkt nu aan een verbod op het downloaden van auteursrechtelijk materiaal. Dit verbod wordt in de komende 3 jaar uitgewerkt.

daarna vond ik

AMSTERDAM - De wettelijke regeling van een downloadverbod in Nederland loopt vertraging op door de val van het vierde kabinet-Balkenende.

Dat bevestigt SP-kamerlid Arda Gerkens, voorzitter van een kamercommissie die de toekomst onderzocht van het auteursrecht op internet. De commissie stelde in een rapport voor om zonder toestemming downloaden van auteursrechtelijk beschermde films en muziek te verbieden. Op dit moment is in Nederland alleen het verspreiden daarvan verboden.
Tegenover dat verbod zou de afschaffing staan van de zogenoemde thuiskopieheffing. Op dit moment betalen consumenten bij de aanschaf van lege informatiedragers, zoals blanco dvd's of cd-roms, een toeslag. Die wordt gebruikt om artiesten schadeloos te stellen voor kopie?n die van hun werk worden gemaakt.

dus idd anders dan ik dacht.
Lead    posted on 23-05-2010 10:14
Er zijn al genoeg topic over (il)legale muziek, allen te vinden met de Search.

Let the BASS be louder

Topic is Locked

This Topic is Closed/Locked, posting in this thread is no longer possible.

You can always Start a new Topic yourself or search for other topics about this subject.

168 Users online: 64 Guests (104 Unknown)
Pages generated today : 16.842
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.423.476