openen van danscafe/discotheek (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dj_groundfever    posted on 17-05-2010 22:59
Een droom van mij is om ooit zelf een danscafe te openen. Nu staat er bij ons in het dorp een zaak te huur die hier wel geschikt voor is. Dus met andere woorden ik zou mn droom eigenlijk willen laten uitkomen.

Waar moet je allemaal opletten? Welke papieren moet je allemaal kunnen voorleggen. Met andere woorden wat moet ervooraf allemaal gebueren om een danscafe te kunnen openen?

What do you think about openen van danscafe/discotheek ??

Vote :   

Lead    posted on 17-05-2010 23:07
De eerste vraag is of er budget is. Een cafe openen kost heel veel geld en vergt nogal wat planning zoals de verbouwing, planning van je programma, uitstraling, marketing, etc.

Dit staat nog los van het feit dat je een bedrijf moet beginnen. In Nederland kun je bij de Kamer van Koophandel zo een bedrijf registreren. Of je iets mag uitvoeren is iets anders. Als je een cafe moet runnen krijg je ook te maken met personeel en dergelijke.

Je zult veel meer informatie nodig hebben, maar vooral geld...
Let the BASS be louder
timmy90    posted on 17-05-2010 23:07
ik denk dat als je daar niet van op de hoogte bent, dat je er nog niet klaar voor bent...
dj_groundfever    posted on 17-05-2010 23:10
Poster: timmy90
ik denk dat als je daar niet van op de hoogte bent, dat je er nog niet klaar voor bent...

Daarom heb ik dit topic ook aangemaakt. Om een beetje meer te weten te komen en eerst wat info op te doen.
timmy90    posted on 17-05-2010 23:11
ok, maar om nu info te vragen en dan direct plannen te maken lijkt me niet zo goed,

win informatie, en bekijk dan of jet je al de moeite waard is...
dj_groundfever    posted on 17-05-2010 23:13
Dat is ook mijn bedoeling. Ik wil hier zeker niet overhaast mee te werk gaan. niet wetend waar ik aan begin.
TimmyV    posted on 17-05-2010 23:14
Ten eerste moet je zelf over diploma's beschikken als eigenaar. Je Horeca diploma is handig. Daarnaast diploma's voor sociale hygi?ne?etc.?

Het is zeker niet zo makkelijk als je denkt. Ookal gaan mensen straks andere dingen beweren.
Je hebt verschillende vergunningen nodig waaronder tapvergunning/drank & horecavergunning. Je moet je dus aanmelden bij de kamer van koophandel(hier moet je 21 jaar voor zijn). Wat dacht je van beveiliging, leveranciers.

Je moet flinke plannen gaan maken waar je misschien maanden of zelfs jaren mee zoet bent als je alle vergunningen nodig hebt. Wat is je doelgroep? Winst maken>rechtspersoon. Administratie.

Misschien kan je gewoon is langs een cafe gaan en vragen wat nou precies allemaal een vereiste is.
Op internet vind je ook heel veel informatie over de vergunningen. Winking my eye

Edit: keuring door instanties en brandweer wegens veiligheid. Je kan waarschijnlijk meerdere a4'tjes vol schrijven met de verplichte dingen die je nodig hebt en waar je mee te maken gaat krijgen.

Edit2: Kijk even op deze site. Koninklijke Horeca Nederland. Staat veel informatie over Beginnende Horeca ondernemingen.
Let's go f*cking mental
User edit by TimmyV on 17-05-2010 @ 23:28:57 (36%)
Estacy    posted on 17-05-2010 23:23
der zijn hele opleiding voor dit soort dingen en jij maakt maar ff een topic? ff enkele kosten vooraf:
verbouwen (geluidsproof enzo)
interieur (bar, lichten, geluid etc)
vergunning (die ga je een hoop nodig hebben)
personeel (barmannen, schoonmakers, DJ, beveiliging)
markt onderzoek (is er wel vraag naar zo'n disco?)?
drank (zul je toch kopen voordat je het kan verkopen)

dit zul je dus terug moeten gaan verdienen met zuipende mensen, want face it, van de entree wordt je ook niet rijk. als er markt blijkt te zijn, moet je ook nog zorgen dat je een uitstekende reputatie krijgt/hebt. hier in de buurt zijn flink wat tentjes dicht gegaan vanwege wat krantenberichtjes.

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Dolivieira    posted on 18-05-2010 00:10
Poster: TimmyV
Ten eerste moet je zelf over diploma's beschikken als eigenaar. Je Horeca diploma is handig. Daarnaast diploma's voor sociale hygi?ne?etc.?

Het is zeker niet zo makkelijk als je denkt. Ookal gaan mensen straks andere dingen beweren.
Je hebt verschillende vergunningen nodig waaronder tapvergunning/drank & horecavergunning. Je moet je dus aanmelden bij de kamer van koophandel(hier moet je 21 jaar voor zijn). Wat dacht je van beveiliging, leveranciers.

Je moet flinke plannen gaan maken waar je misschien maanden of zelfs jaren mee zoet bent als je alle vergunningen nodig hebt. Wat is je doelgroep? Winst maken>rechtspersoon. Administratie.

Misschien kan je gewoon is langs een cafe gaan en vragen wat nou precies allemaal een vereiste is.
Op internet vind je ook heel veel informatie over de vergunningen. Winking my eye

Edit: keuring door instanties en brandweer wegens veiligheid. Je kan waarschijnlijk meerdere a4'tjes vol schrijven met de verplichte dingen die je nodig hebt en waar je mee te maken gaat krijgen.

Edit2: Kijk even op deze site. Koninklijke Horeca Nederland. Staat veel informatie over Beginnende Horeca ondernemingen.

Daarbij komt ook nog lijken dat je er heel veel tijd in moet steken. En deze tijd met rook verbod en kredietcrisis zal ik er nog eens goed over na denken of je er mee verder wil. Eeen maat van mij is kroegbaas die heb echt genoeg kopzorgen om die tent open te houden. Het is niet makkelijk als je dat maar weet. Goed over nadenken en zoals Lead al zij geld hebben om er in te steken.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
MaximDJ    posted on 18-05-2010 09:52

Je hoeft hier GEEN 21 jaar voor te zijn in Nederland Happy, laughing Voor Belgi? volgens mij wel. Tja beveiliging valt gewoon onder personeel en die vergunningen zijn een kwestie van aanvragen. Je hebt alleen een aantal diplomas nodig en een hele hoop geld! Verder moet je goede afspraken maken met die bierbrouwerijen e.d. Het is niet makkelijk dat weet ik zeker
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Flexii    posted on 18-05-2010 10:44
Poster: MaximDJ

Je hoeft hier GEEN 21 jaar voor te zijn in Nederland Happy, laughing Voor Belgi? volgens mij wel. Tja beveiliging valt gewoon onder personeel en die vergunningen zijn een kwestie van aanvragen. Je hebt alleen een aantal diplomas nodig en een hele hoop geld! Verder moet je goede afspraken maken met die bierbrouwerijen e.d. Het is niet makkelijk dat weet ik zeker

In nederlands moet je inderdaad 18 zijn om je in te schrijven bij de KvK, maar dat is niet het probleem, ik sta ook ingeschreven voor mijn werkzaamheden als freelance licht- en geluidstechnicus, inschrijven heb je binnen een half uur gedaan, maar dan begint het pas.

Ik weet van een vriend van mij die een horeca opleiding doet, dat je niet zomaar een cafe kunt beginnen zonder diploma. Je hebt weliswaar verkorte cursussen, ik weet dat een voormalig kroegbaas hier in de buurt dat gedaan had, maar zijn kroeg iss niet heel lang open geweest kan ik je zeggen.
MaximDJ    posted on 18-05-2010 10:56
Poster: Flexii

In nederlands moet je inderdaad 18 zijn om je in te schrijven bij de KvK, maar dat is niet het probleem,

.

Hoe verklaar jij dan dat ik op mijn 17e al een bedrijf heb met KvK sinds mijn 16e? Cool
Flexii    posted on 18-05-2010 11:08

Hoe verklaar jij dan dat ik op mijn 17e al een bedrijf heb met KvK sinds mijn 16e? Cool

Zoals met alles dat er wel eens uitzonderingen worden gemaakt onder bepaalde voorwaardenWinking my eye
Rusafli    posted on 18-05-2010 11:58
Daarnaast zul je ook moeten checken (in NL dan) of het bestemmingsplan van de gemeente wel horeca toelaat op het door jou gevonden pand.
Sandr    posted on 18-05-2010 13:57

Omdat je ouders of voogden garant voor je staan en dat je dan waarschijnlijk een 'handlichting' hebt aangevraagd.
Play that funky music white boy....
MaximDJ    posted on 18-05-2010 16:28
Ja klopt, mijn vader heeft een handtekening gezet
Tomazos    posted on 18-05-2010 19:37
ik heb het gedaan met een maat van me,

je hebt veel meer nodig dan wat hier opgenoemt word,

zoiezo krijg je in NL eerst een keuring van de 'bibob' die gaat een paar weken lang uitzoeken waar jou financieen vandaan komen.. tot die tijd mag je zoiezo niet open, en krijg je daarna pas een horeca vergunning,

ook moet je ingeschreven staan bij de horeca bond e.d

als het niet je eigen geld is, is het Moeilijk een eigen kroeg/discotheek te openen.. want een bank geeft er geen lening voor in NL
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Bram-V    posted on 18-05-2010 19:40
Het enige wat je echt nodig hebt is een certificaat Sociale Hygi?ne (SH). Verder inderdaad een hoop geld, je moet toch zeker 1 a 2 jaar rekening houden met verlies. Een lening krijgen is erg moeilijk (lees: onmogelijk) aangezien zeker 25% van de horeca zaken leegstaan vanwege failissementen.
Verder moet je geloofwaardig overkomen tegenover leveranciers, zoals bierbrouwers: Heineken, Grolsch of InBev (waar ook meestal het fris assortiment bij hoort).
De meeste dingen zal je uit moeten besteden als je hier geen ervaring mee hebt zoals: Loonadministratie, belastingaangifte, beveiliging. Hoe dan ook, je zal het zeker niet alleen aankunnen Winking my eye
Stagiar    posted on 18-05-2010 20:42

Dat is niet waar, ik was 18 toen ik me inschreef.
Dolivieira    posted on 18-05-2010 20:46

Een Kroeg of discotheek is een andere koek dan een Drive in.
Ilja    posted on 18-05-2010 20:53
Ik weet niet precies hoe het in Belgie zit, maar ik weet wel dat je in NL voor een cafe een shit-load aan vergunningen nodig hebt.

En daarna komen wetten en regeltjes waar je achterlijk van wordt ( echt waar wat zijn sommige regels achterlijk en onlogisch ).
User edit by Ilja on 18-05-2010 @ 20:56:44 (99%)
Flaged
FML    posted on 18-05-2010 20:58
Poster: Ilja
Ik weet niet precies hoe het in Belgie zit, maar ik weet wel dat je in NL voor een cafe een shit-load aan vergunningen nodig hebt.

En daarna komen wetten en regeltjes waar je achterlijk van wordt ( echt waar wat zijn sommige regels achterlijk en onlogisch ).

vergunningen heb je voor alles nodig. zo is het nu eenmaal, of dat deze moeilijk te verkrijgen zijn is een derde hoor.

alles begin bij het begin en dat is het budget. bij Horecea is het lastigeste niet het beginnen maar het blijven bestaan Winking my eye
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
User edit by FML on 18-05-2010 @ 21:03:16 (60%)
Vassilli    posted on 18-05-2010 20:59
Tap vergunning
Vergunning voor de harde muziek
Horeca vergunning
etc etc
FML    posted on 18-05-2010 21:06
sorry heb hem ge edit, dat zijn idd benodigde vergunning. maar het zal niet het belangrijkste zijn. heel vaak word er gepacht , heineken is wel ??n van de bekenste die horeca gelegenheden verpacht. dus zijn meestal de vergunningen wel in orde.

je budget is belangrijker , er word de eerste aantal jaar geen belasting gerekend die komt na die aantal jaar. vaak een flinke dobber.
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Tekhead    posted on 18-05-2010 21:09
In Belgie is het toch anders dan in Nl. Vooral eerst, zoals reeds opgenoemd, kijken of er een horecazaak mag in gevestigd worden, als de vorige huurder geen horeca uitbater was, vrees ik ervoor, indien wel, dan kan er verder gegaan worden. Vergeet niet dat de meeste (horeca)panden in Belgie aan brouwerijen toebehoren en je dus moet onderhandelen met de brouwerij. Het voordeel van huren bij een brouwerij is dat je dan geen goodwill of overnameprijs dient te betalen, en meestal alle vergunningen in orde zijn, en als je zelf geen voldoende kapitaal ter beschikking hebt je bijna geen andere optie hebt dan huren bij hen, want een lening krijgen voor een cafe bij een bank geven ze alleen nog als je voldoende borg hebt en ook een eigen inbreng, en dan nog. Nadeel bij een brouwerij huren is dat je met handen en voeten aan hen gebonden bent, en meestal zo waterdicht contract tekenen dat je het zout op je patatten nog niet verdient. Vergeet ook niet alle verzekeringen en een andere zeer grote (1malige) kost is de vloer of openingstaks.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 18-05-2010 21:42
Poster: Tekhead
In Belgie is het toch anders dan in Nl. Vooral eerst, zoals reeds opgenoemd, kijken of er een horecazaak mag in gevestigd worden, als de vorige huurder geen horeca uitbater was, vrees ik ervoor, indien wel, dan kan er verder gegaan worden. Vergeet niet dat de meeste (horeca)panden in Belgie aan brouwerijen toebehoren en je dus moet onderhandelen met de brouwerij. Het voordeel van huren bij een brouwerij is dat je dan geen goodwill of overnameprijs dient te betalen, en meestal alle vergunningen in orde zijn, en als je zelf geen voldoende kapitaal ter beschikking hebt je bijna geen andere optie hebt dan huren bij hen, want een lening krijgen voor een cafe bij een bank geven ze alleen nog als je voldoende borg hebt en ook een eigen inbreng, en dan nog. Nadeel bij een brouwerij huren is dat je met handen en voeten aan hen gebonden bent, en meestal zo waterdicht contract tekenen dat je het zout op je patatten nog niet verdient. Vergeet ook niet alle verzekeringen en een andere zeer grote (1malige) kost is de vloer of openingstaks.

?
Dan verschild het echt niet veel met nederland. ?Tek. Want ook in nederland kan je met de prouwerij een?soort van lening krijgen. Zeg maar een soort lease constructie is. ?

79 Users online: 10 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 17.234
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.624.985