Vinyl gaat snel in het begin?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Remote    posted on 12-05-2010 18:09
Ok deze vraag kan mss wat newb zijn maar ik zit er toch al een tijdje mee. Ik draai dus met vinyl heb 2 Reloop RP-4000 stuks in men collectie en had toch wel even deze vraag..

Dus dit is de situatie: Plaat 1 is aan het draaien, plaat 2 ben ik aan het tegenhouden onder de eerste beat van een nieuwe blok. Nu scratch ik een klein beetje over die eerste beat om zo wat het gevoel te krijgen van die beat en dat ik juist zit. Wanneer ik nu plaat 2 los laat gaat hij de eerste 2-3 seconden sneller dan op wat ik hem heb ingesteld.. Je hoort het vrij goed dat hij versnelt die 2 seconden en dan terug trager gaat op het normale tempo zoals ik het had ingesteld. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Naalden kan het niet zijn want heb nog maar pas nieuwe ortofon pro's. De naalddruk staat zoals het hoort op de aanbevolen 4gram. De anti-skating staat ook op 4..

Iemand een idee hoe dit komt? En hoe ik het eventueel zou kunnen weg krijgen. Alvast bedankt! (Btw het is niet alleen bij 1 draaitafel, het is bij allebei)

What do you think about Vinyl gaat snel in het begin? ??

Vote :   

Sjoewe    posted on 12-05-2010 18:17
Je plaat schiet een stukje door op het moment dat de slipmat weer aangrijpt op de platter. Plus dat je draaitafel iets te langzaam draait als je scratcht, als je 'm loslaat wil 'ie weer terug naar het toerental waarop je hem hebt ingesteld. Dan schiet 'ie vaak een stukje door (overshoot) net als dat je wanneer je accelereert met de auto naar een snelheid, dat je er vaak iets bovenuit komt en dan de auto weer terug laat zakken.
Remote    posted on 12-05-2010 18:44
Maar daar is dan niks aan te doen? Want ik heb al op locaties gedraaid of bij vrienden en sommige hadde er helemaal geen last van.
the-melody    posted on 12-05-2010 18:45
Ligt volgens mij aan het feit dat je draaitafels gewoon te 'zwak' zijn.
DJNazdrovje    posted on 12-05-2010 19:01
Poster: the-melody

Mischien moet je eens aan een vriend dj vragen of je op een Technics of een Super OEM mag draaien, dan zal je direct weten als het aan jou turntabels ligt.
Zef draai ik met een SL1200 en heb er geen last van.
RiX    posted on 12-05-2010 19:49
Dit ligt idd aan de lage torque. Op m'n oude Omnitronics had ik ook dat ik de plaat niet lekker een zetje kon geven bij de drop. Tip: probeer niet de mini-scratch te doen, maar oefen waar die beat zit, trek de plaat iets terug en gooi de track erin, waarbij je met je hand de plaat volgt...

Op www.djtutor.com staat een filmpje van Jonathan over de drop (wel met SL's meen ik...)
Tekhead    posted on 12-05-2010 19:59
zet hem op de desbetreffende beat of beginpunt, stop de platter, zet de plaatnet aan het begin, en draai de plaat een kwart toer terug, je zal zien dat hij dan op juiste snelheid is.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
RiX    posted on 12-05-2010 20:11
Snap die niet Tek. Hoe doe je dat dan?
Sjoewe    posted on 12-05-2010 20:18
Tek heeft het over een oud trucje:
1 .Beatmatch de plaat.
2. Stop hem.
3. Zet de naald strak op de eerste beat
4. Draai de platter een kwartslag terug
5. Start de plaat op de vierde tel
6. De plaat loopt (zo goed als) sync met de andere
User edit by Sjoewe on 12-05-2010 @ 20:18:46 (3%)
Tekhead    posted on 12-05-2010 20:19
awel, je zet je cue plaat op en zoekt een beginpunt, als je dat hebt stop je de plaat (stilzetten) met de start/stop, dan ff precies op het beginpunt zetten (de naald uiteraard) en gewoon 1/4 omwenteling achteruit draaien met de hand. Dan is de plaat op het insmijt moment op de juiste snelheid. Snap je ?

Dit is idd een oud gebruik bij de dj's uit de vinyl periode, en werkt altijd, alle sjoewe zijn uitleg is ook heel duidelijk. Voor de dj's hier die ook met vinyl willen leren draaien, steek die bovenste truc goed in je hoofd. Dit werkt m.i. bij alle direct drive TT's
User edit by Tekhead on 12-05-2010 @ 20:22:54 (77%)
Stagiar    posted on 12-05-2010 20:30
Ik heb dit zelf nooit meegemaakt, maar heb dan ook alleen SL1200's gedraaid wat betreft vinyl. Het zal waarschijnlijk idd aan je platenspeler liggen.
?
Ligt het er misschien aan dat je de plaat toch (ongemerkt) een klein zetje geeft als je hem loslaat? Probeer dan idd de manier die Tek en Sjoewe je uitleggen.

Een andere tip, is om de plaat gewoon op de eerste beat los te laten en met je andere hand wat weerstand geven op de rank van de platter.
Tekhead    posted on 12-05-2010 20:34
Ik heb ook SL's . Wat ook deel kan helpen is een goede kwaliteit van Slipmat
Stagiar    posted on 12-05-2010 20:38
Poster: Tekhead
Ik heb ook SL's . Wat ook deel kan helpen is een goede kwaliteit van Slipmat

?
maar uiteindelijk ligt die slipmat ook weer op een neutrale platter, die verschilt ook weer per merk. Happy, laughing
Illusion    posted on 12-05-2010 21:48
Poster: the-melody

Nee hoor. Ik heb ze ook al jaren. Nooit iets mis mee gehad, en scratchen wil gewoon prima.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Tekhead    posted on 12-05-2010 21:52
Poster: Stagiar

maar uiteindelijk ligt die slipmat ook weer op een neutrale platter, die verschilt ook weer per merk. Happy, laughing

Platter van een technics is natuurlijk het beste van het beste, maar de platter is niet de oorzaak
Sound-Division    posted on 13-05-2010 02:52
Heb deze draaitafels ook, ik snap het probleem, maar denk dat je gewoon beter de plaat op de eerste beat stil kan zetten, en dan gewoon loslaten (dus geen zetje meer geven) en dan gewoon benden
Camino    posted on 13-05-2010 09:01
Wat voor slipmats gebruik je? Als je veel last hebt van overshooting is het misschien de moeite waard om wat gladdere slipmats te nemen zoals butter rugs, al zijn?die niet bepaald fijn om mee te beatmatchen...
fizik    posted on 13-05-2010 13:57
Heb ook de RP-4000's, en ken het ook wel, dat 'probleem'.
Na een tijdje oefenen en gewoon door ermee bezig te zijn begin je zelf in te schatten wat je moet doen om ze gelijk te laten lopen.
Een beetje de fout die je draaitafel maakt compenseren met een bewegin die de plaat even voor dat je hem los laat en dus matcht op de zelfde snelheid brengt als de ingestelde snelheid van de platter.

Inderdaad is dat minder het geval bij de SL's of superOEM's , als je die foutcompensatie eenmaal automatisch doet, en je moet dan draaien op technics, is wel even wennen :D
kuituhh    posted on 13-05-2010 14:35
heb ook rp4000 m3d en eigenlijk geen last van. Ik beweeg de plaat tijdens que'en ook mee op de beat en 'gooi' hem er op het juiste moment in. Waar je inderdaad op moet letten is dat je bij het ingooien je plaat niet teveel vooruit duwt, maar zoals gezegd meer loslaat.

technics en super-oem kun je idd wat meer gooien.

Daarnaast zou ik ook gewoon ff andere slipmatten proberen. wellicht druk je te hard op je plaat tijdens het que'en?
Spin that Sh!t BAM!
Tekhead    posted on 13-05-2010 14:45
Technics moet je niet gooien, hebben gewoon de beste motor, en doet wat je ervan verlangt
Sound-Division    posted on 14-05-2010 01:03
Ik denk niet dat het zo aan de slipmat kan liggen, ff een kwestie van feeling ervoor krijgen.
Dolivieira    posted on 14-05-2010 09:14
Poster: Sound-Division
Ik denk niet dat het zo aan de slipmat kan liggen, ff een kwestie van feeling ervoor krijgen.

Als je een slechte of versleten slipmat heb wel.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s

This is an old Topic

No new postings for 5.597 days.
 Post CommentThat would be 186.6 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

581 Users online: 499 Guests (82 Unknown)
Pages generated today : 108.064
Most visitors online this month : 652
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.626.979