Ik wil dj worden (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

marielle    posted on 14-11-2005 16:11
Hallo allemaal,

Ik wil graag leren draaien moet ik daar een speciale opleiding voor gaan volgen of heb je genoeg aan een curcus? Hoe hebben jullie het geleerd?

Ik wil graag hardhouse gaan draaien maar wat miet ik allemaal aanschaffen om te beginnen?

Nou ik hoop op antwoord.

Groetjes Marielle

What do you think about Ik wil dj worden ??

Vote :   

Basrose    posted on 15-11-2005 21:04
ik ben begonnen met vinyl en de overstap naar cd was super easy

Jorrit    posted on 15-11-2005 21:06
en ben begonnen met cd en heb nooit een overstap hoeven maken.

DJ_Inspiration    posted on 15-11-2005 21:09
Poster: Tekhead

DAVE CLARKE de Techno God, draait  met Technics TT's en CD's, en vindt zelfs de CDX van Numark beter dan de Pioneer spelers. Dus zo een piece of shit zullen die cd spelers van Technics niet zijn.

Er zijn zeker mensen die liever de Technics hebben dan Pioneer, er zijn ook mensen die de CDX liever hebben dan Pioneer, er zijn ook mensen die DENON liever hebben dan Pioneer,...
Daarmee wil ik gewoon zeggen dat JIJZELF degene bent die kiest met welke cdspelers je draait en niet iemand anders.
Als het nu een bekende DJ is die graag met Technics draait, daarom is hij nog niet meteen goed voor iedereen als je begrijpt wat ik bedoel Winking my eye
Tekhead    posted on 15-11-2005 21:17
Poster: Jorrit
1. Ok, dan ga ik een paar van mn vrienden maar eens vertellen dat ze geen man zijn.... maar wat zijn ze dan wel?

3. Vindt jij! Ik zeg: leer gewoon met cd draaien, je gaat toch ook niet leren typen op een typmachine en het daarna met een pc doen... Stilstand is achteruitgang, vind ik!

5. Ik koop mijn muziek niet om extra waarde te scheppen, maar om te draaien...

Grappig, kzag Dave Clarke laatst nog met CDJ-1000's onder z'n vingers...

1- Vul dat zelf maar in, wil ze niet kwetsen.

3- Met CD moet je niet leren draaien, alleen goed de manual lezen, want die draaien voor jou. Is vooruitgang dan altijd goed ? Kijk maar eens goed rond, dan zie je waar al die vooruitgang ons heeft gebracht. En je krijgt met cd nooit dezelfde warme klanken en feeling als met vinyl.

5- Ik ook niet, maar het is mooi meegenomen, en een goed bewaarde plaat kan je over 30 jaar nog spelen, cd daarentegen,...

En waar dan wel heb je Dave Clarke met die Pioneers zien spelen ?

Je bent niet echt een D.C. kenner of fan van hem, want dan zou je weten dat hij altijd zijn eigen CD spelers bijheeft, in't geval ze op locatie niet beschikbaar zijn, of het moet voor een radio promotie zijn.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Jorrit    posted on 15-11-2005 21:28
3. Ik heb weinig verstand van dynamiek van vinyl, dat zal ik eerlijk toegeven, maar dat vinyl warme klanken heeft (van horen zeggen) schijnt te komen door ruis. En trouwens, digitaal heeft vreselijk veel voordelen tov. analoog (levensduur, kopieerbaarheid, grootte etc)

5. Een goed bewaarde cd kan je dus echt wel over 30 jaar afspelen, over 50 jaar ook nog wel!

Was op nederland 1, pinkpop geloof ik dat het was.
En wat zegt het nou dat dave clarke technics en numark beter vindt, als je t zo bekijkt zal dit een leuk topic voor je zijn: http://www.pioneerprodjforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=UBB12&Number=128269
Tekhead    posted on 15-11-2005 23:37
3. klopt gedeeltelijk, maar ook de naald,het behandelen van de plaat enz...,klinkt op elke platenspeler anders, dat is net zo zalig.

5- zeer zeker niet, dat is te afhankelijk van temperatuur enzo, en kopieeren van een plaat kan altijd,zolang je platenspeler en naald hebt,een origineel cd-tje dat een paar keer is gekopieerd van het origineel, verslijt zeer snel, en dan is het copywerk over.

ik zal wat duidelijker zijn,over D.C. hij vond het als zijn persoonlijke voorkeur, en hij (of ik) heeft gezegd dat pioneer of andere merken slecht zijn, maar hij is een technics goochelaar, en moet datzelfde vinyl gevoel aan de vingertoppen hebben als met vinyl, en dan zijn de technics of de CDX van Numark, het meest voor de hand liggend zijn.
Tekhead    posted on 15-11-2005 23:45
Poster: Jorrit
3. Ik heb weinig verstand van dynamiek van vinyl, dat zal ik eerlijk toegeven, maar dat vinyl warme klanken heeft (van horen zeggen) schijnt te komen door ruis. En trouwens, digitaal heeft vreselijk veel voordelen tov. analoog (levensduur, kopieerbaarheid, grootte etc)

5. Een goed bewaarde cd kan je dus echt wel over 30 jaar afspelen, over 50 jaar ook nog wel!

Was op nederland 1, pinkpop geloof ik dat het was.
En wat zegt het nou dat dave clarke technics en numark beter vindt, als je t zo bekijkt zal dit een leuk topic voor je zijn: http://www.pioneerprodjforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=UBB12&Number=128269

wat betreft je link, doet pioneer hetzelfde als Bill Gates met windows doet, iedereen windows, maar is het een goed produkt ? Gebruiksvriendelijk ? Neen, wat is het alternatief ? Apple Macintosh,...
MadSteven    posted on 16-11-2005 13:42
Tja, ik heb het ook niet hoog op met Pioneer, zal ik eerlijk zijn. Vooral de mengpanelen snap ik niet zo gauw. Maar nou ja, menig Nederlander heeft toch liever een Dateq als mixer natuurlijk - daar zouden we ook trots op moeten zijn!

Trouwens, in België is dus wellicht Rodec het merk voor verhuur, in Nederland is dat Dateq en in Amerika zal dat waarschijnlijk wel Rane zijn. Iedere cultuur zo zijn eigen merkje en Rodec, Dateq en Rane doen echt niet voor elkaar onder.

Een cd gaat trouwens makkelijk 500 jaar mee... Kwestie van om de 50 jaar kopieren.

En de vraag is of je over 40 jaar nog al je oude muziek wilt draaien.
Jorrit    posted on 16-11-2005 15:14

wat betreft je link, doet pioneer hetzelfde als Bill Gates met windows doet, iedereen windows, maar is het een goed produkt ? Gebruiksvriendelijk ? Neen, wat is het alternatief ? Apple Macintosh,...

Deze vergelijking klopt van geen kant, bij windows is er geen sprake van eerlijke concurrentie namelijk:
- sommige (veel, t wordt minder) software werkt niet op apple
- meeste mensen leren op windows, linux is dus alleen weggelegd voor mensen die zich erin verdiepen en de meeste mensen vinden het wel prima zo.

Is bij Pioneer wel het geval, het is een goed product, en zeker gebruiksvriendelijk.
Jorrit    posted on 16-11-2005 15:17
5- zeer zeker niet, dat is te afhankelijk van temperatuur enzo, en kopieeren van een plaat kan altijd,zolang je platenspeler en naald hebt,een origineel cd-tje dat een paar keer is gekopieerd van het origineel, verslijt zeer snel, en dan is het copywerk over.

dit is een ja/nee discussie, maar als cd afhankelijk is van temperatuur, waarom vinyl dan niet... Trouwens, wel eens een vinyl met kras afgespeeld en een cd met kras, de cd brengt het (mits er een goede laser is) een stuk beter van af.

ik zal wat duidelijker zijn,over D.C. hij vond het als zijn persoonlijke voorkeur, en hij (of ik) heeft gezegd dat pioneer of andere merken slecht zijn, maar hij is een technics goochelaar, en moet datzelfde vinyl gevoel aan de vingertoppen hebben als met vinyl, en dan zijn de technics of de CDX van Numark, het meest voor de hand liggend zijn.

Wel eens een technics gevoeld... neem aan van wel...
Vond dat niets te maken hebben met vinyl, voelde plastic aan, veel te ligt etc. (ja alleen het 'ja het draait rond' gedeelte)
Tekhead    posted on 17-11-2005 01:16
 Omdat vinyl een ander materiaal is dan CD, en die kras.... een goede naald gaat er, (horen doe je het wel natuurlijk)doorheen, de meeste cd's blijven hangenof de speler valt terug naar beginpositie
Winston    posted on 13-01-2006 18:12
Is Marielle na zo'n 2 maanden al begonnen als DJ?

Mijn eerste keer was achter draaitafels van een vriend en ik kon er niks van. Ik maakte me toen erg zorgen dat ik het nooit zou kunnen, want je hoort een heleboel verwarrende geluiden gemaakt door headphone en speakers samen.

Belangrijk voor als je begint is dat je alvast een heleboel mooie tracks hebt die je goed kent. Luister en kijk ook wat andere (top) DJ's doen.

Ik heb eerst gratis trial DJ software thuis op mijn PC gedownload om rustig te oefenen met cue point zoeken en beatmatchen. Op het internet heb ik ook een aantal websites voor starters gevonden, allemaal met iets wat de ander nog niet heeft uitgelegd. Daar vind je niet alleen wat je nodig hebt aan equipment, maar ook waarvoor alle knopjes, lichtjes, schuifjes voor dienen. Ook wordt uitgelegd hoe je geluid moet regelen en natuurlijk het mixen zelf, zowel de techniek als het creatieve. Ik kan de sites voor je posten als je er behoefte aan hebt.

Daarna toen de geluiden geen verwarring in me veroorzaakten heb ik equipment gekocht gebaseerd op CD players en grote multimedia computerspeakers met subwoofers. Toen pas ben ik serieus gaan oefenen met beatmatchen. En vrij gauw werd het tijd om het faden ook te oefenen om vloeiender te mixen. Nu ben ik zover om voor publiek te draaien en kijk een beetje rond.

Bij het kiezen van een player en eigenlijk ook de mixer let dan op het volgende. Alle topmodellen van de verschillende merken zijn afgekraakt op verschillende forums en reviews op het net incl. van Pioneer. Ik ga er dus vanuit dat allemaal even goed zijn, maar anders werken en dat je draaistijl je keus uiteindelijk bepaalt. Je toekomstig pubiek heeft totaal geen belangstelling voor de techniek, alleen de muziek telt.

Let vooral op de DJ stijl die je leuk vindt. Ga je gewoon tracks kort mixen of met lange overgangen en wil je ook live remixen of eigen tracks producen. Afhankelijk daarvan kun je bepalen of de nauwkeurigheid van de pitch 0.1% of 0.5% moet zijn of 0.01% of als je effecten, samplers en seamless loops ingebouwd wil hebben of niet. En beatjuggling en scratchen mogelijk moet zijn of kan het zonder. Alles erbij kost meer geld.
Tic Toc
Illusion    posted on 14-01-2006 01:06
Poster: marielle
Hallo allemaal,

Ik wil graag leren draaien

Succes er dan maar mee marielle

Nee je hoeft er geen speciale cursus voor te volgen ofzo, ik denk dat dit antwoord al vaker in deze topic is gekomen.

"Je leert het beste door te oefenen, en zo leer je steeds beter mixen, en jou eigen manier van draaien"
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
the-melody    posted on 15-01-2006 10:09
Veel thuis oefenen en in het begin spelen met je materiaal
Illusion    posted on 15-01-2006 23:02
Precies, ff met je materiaal spelen, gewoon al je equipment uit proberen en uit testen, toen ik m'n cdj 100 kocht heb ikhem ook helemaal uitgetest, en ik ken hem nu helemaal uit m'n hoofd.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
DJ-Poort    posted on 15-01-2006 23:24
Ik ben eigelijk begonnen bij een drive inn show daar heb ik eigelijk alles geleerd.

heb eerst met cd's gedraaid. en nu ben ik ook met  vinyl bezigHappy, laughing het gaat wel lekkerHappy, laughing

gewoon veel oefenen en hou deze site een beetje in de gaten leer je veel van!!

veel plezier in de DJ WERELD!
EclipX    posted on 16-01-2006 11:29
@ Mirriele ofzo, je zou beter beginnen met een goedkoop merk, begin geen apparatuur te kopen van meer dan 500€, want moest het dj'n je niet bevallen, ja daar sta je dan met je mengpaneel & cd/vinyls.

Moest ik jou zijn, ik zou voor JB Systems gaan, iedereen zegt dat 't brol is, maar de laatste tijd brengen ze echt goeie stuff uit voor echt een goedkope prijs, je kan bv al een mixer kopen voor 150 en turntables HQ30 voor 250€ ofzo. En moest je het je niet aanstaan dan is het sneller voor het door te verkopen.

Grtz
Twizz    posted on 25-05-2006 21:34
ik ben begonnen met een kutmixer en 2 discmans, en gewoon door oefenen krijg je ervaring en word je beter en wil je meer(vooral dat laatste was bij mij actief:P)en nu ben ik een dj van de hoogste klasse

je kunt ook een dagje cursussen op djschool, mr dan gaat t wel hard opeens
User edit by Twizz on 25-05-2006 @ 21:35:15 (38%)
MoXeGy    posted on 25-05-2006 23:35
ik ben ook begonnen met 2 hifi dingen.
Je zou eens naar een andere (betere) dj gaan en kijke hoe hij het doet.
Vooral je eigen mixjes na luisteren helpt bij mij, zo kun je de volgende keer je fouten verbeteren
Op het begin had ik ook maar 1 soort overgang, Nu let ik vaak op overgangen van andere dj's en geef daar een beetje me eigen draai aan.

En zoals EclipX al zei de laatste tijd maakt goede producten voor een goedkope prijs.
ik denk dat elk merk wel zo z'n goede en slechte producten heeft, en ga dus ook niet het merk afkraken maar het product

User edit by MoXeGy on 25-05-2006 @ 23:38:17 (31%)
Abc123    posted on 25-05-2006 23:56
Even offtopic: weet iemand een dj school in België ( Gent)Confused

Heb op google al gekeken en niets gevonde :s

tym    posted on 29-05-2006 16:22
ik had lessen bij ADS klik
het is bruikbaar, helpt je wel op weg en je begint goed..
groot nadeel is dat ads en zuidholland school redelijk prijzig zijn .. je krijg er wel wat voor maar ja het kost ook weer geld (tussen 300 en 400 euro, voor ADS betaald ik 375)
User edit by tym on 29-05-2006 @ 16:23:43 (15%)
Gery    posted on 29-05-2006 17:19
dj scholen zijn in mijn opinie één grote afzetterij...

ze kunnen het er immers niet instampen wat je moetr horen en aanvoelen.
sterker nog, ze kunnen in feite niet veel meer zeggen als wat er op duizenden websites te lezen staat.

Het enige voordeel is dat er iemand naast jou staat die meeluistert en je verteld wat je moet doen, en je op goede apparatuur kunt werken.
Nu dit kan je volgens mij ook als je bij een vriend op bezoek gaat die een set heeft en kan draaien...
DJ - Producer
tym    posted on 29-05-2006 17:30
ja klopt ook deels.
ik had dus les van Gillian (Funky G) en ze geeft ook echt LES... dus onderwijzend, onderbouwend en vooral gewoon leuk.. geen droge -dit doet dat en dit dat probeer maar- aanwijzingen, maar echt een LES.. ik vond dat ze het echt heel goed deed!

IK heb er heel veel van geleerd en ik vond het (eengrootdeelvan) mn geld eigenlijk best waard.. maarja zo heeft natuurlijk de ene meer hulp nodig dan de andere (aanleg etc hoe snel je iets snapt blabla)
soundcollector    posted on 29-05-2006 17:38
ik denk dat het slimste is gewoon een paar keer eens een workshop te gaan doen met vinyl met cd.... Dat het dj zijn indruk heeft gemaakt op jouw daar twijfel ik niet aan maar denk je dat het draaien zelf fijn is, heb je het al geprobeerd?? als je een workshop gaat doen van pak een dag en eens gaat proeven van hoe het eigleijk is beetje basis leren enzoverder dan weet je meteen van ja dat ligt me wel daar wil ik echt verder mee gaan, het zou echt zonde zijn als je dj materiaal bent gaan kopen en thuis zelf leert en oefent en dat je na een aantal maanden zegt tege jezelf van nee dit is echt stom dit wil ik niet meer doen, zonde van het geld
... nu je moet het zelf zien of wel lesse volgen alvorens je dj gear aan schaft zoals hier wordt gezegd

veel succes, fijn dat er weer een dj bij komt misschien
gr
DjCheng    posted on 29-05-2006 17:42
Als ik zie wat je moet betalen voor zo'n les ... Dan kun je evengoed aan een vriend of kennis vragen om de beginselen uit te leggen in ruil voor een paar pintjes ofzo ... En dan kun je met het geld ,dat je normaal ging spenderen aan DJ lessen, gear of vinyl/cd kopen .. -_-

537 Users online: AudioRelives & 431 Guests (105 Unknown)
Pages generated today : 107.180
Most visitors online this month : 652
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.626.095