Pft, hoe leer je dat...
En wat voor DJ wil je worden?
We onderscheiden ons namelijk in verschillende categorieen en subcategorieen.
Here we go:
( A ) Turntablists:
- scratchers (je weet wel wat dat is)
- eh... hoe noemde je dat ook alweer... nou ja, loopen met twee platen is het
- dj-en bij een band
( B ) Beatmatchers
- In alle stijlen en maten
( C ) DJ's for the masses
- Radio DJ's
- DriveIn DJ's
- Café DJ's
Ik geloof dat je dus bij categorie B wil gaan horen. De DJ-categorie die Tiesto populair heeft gemaakt
Waar begin je dan? Tja, eerst checken of je talent hebt natuurlijk. Dus ga eens bij een vriend(in) of bekende kijken die DJ is of loop 's middags of op een erg ondruk tijdstip eens een café binnen. Grote kans dat als je even navraagt er wel iemand wat verstand heeft van DJ-en en je een beetje wegwijs kan maken hoe en wat.
Ben je zeker dat je talent heb, dan kan je jezelf eerst eens bedenken of je van cd of plaat wil gaan draaien. Laat je niet afleiden door mensen die van cd draaien niet echt zijn, want onderhand draaien DJ's als Carl Cox, Tiesto, Sander Kleinenberg en zelfs Rockid (turntablist!) ook met cd's. Bovendien heeft het ook voordelen dat je zelf cd's kan overbranden en zo je collectie compacter kan maken en mocht je eigen nummers of remixen (gaan) produceren, dan kan je ze ook zo afspelen.
Maar ja, de mooiste CD spelers kosten nog veel geld. Een Pioneer heb je pas vanaf 500 euro per stuk. Als je toch zoiets wil, zou ik een Axis 9 aanraden van Numark. Anderzijds kan je net als mij beginnen met een fatsoendelijke dubbelaar, zoals de CDN35 van Numark (+- 400 euro).
Aan de andere kant, beetje fatsoendelijke platenspelers kosten ook al gauw 400 euro per stuk. Zoals de Sync XTRM-1... En over Technics SL1200's zullen we het nog maar niet hebben.
Dan komt er nog zoiets bij als een mengpaneeltje. Tja, dat is echt wat je liever hebt, maar aan te raden valt van Behringer weg te blijven. Of je dan een battlemixer wilt zoals mij (ik vind het nou eenmaal fijn werken en houd van snelle schuiven) of een clubmixer met 5 kanalen en effecten erop, tja, dat weet ik niet.
Dan ben ik waarschijnlijk weer te allround om Hardhouse nummers uit mijn hoofd te kennen en zou dus ook niet weten of je dan net zo makkelijk op CD kunt zoeken als op vinyl. Een ding is zeker: als cd-jock moet je of op tijd je singles kopen of goed zoeken. Maar ja, met internet kan je ook vrij aardig oude classics ergens vandaan halen (goed tussen de troep zoeken). Als ik het zo snel zie, komen er vooral veel mixcd's uit in die categorie en ligt de bron daarvan in vinyl. Jammer. Anderzijds, ik ben ook van plan na verloop van tijd een platenspeler aan te schaffen om vinyl op cd te zetten.
Oh, na wat onderzoek: hardhouse... Da's dus iets tussen de klubbheads en tiesto in. Hmz. Dan houd ik het liever richting de klubbheads. Maar ja, hier zal de mannen/vrouwen-tegenstelling wel weer zitten.
Vrouwen houden van trance, mannen van techno, vrouwen van clubhouse, mannen van elektroclash, vrouwen houden van r&b, mannen van hip hop.
Tot zover... Veel succes in ieder geval.