Poster: djdolivieira
Arcee @ maar de stylen verneiuwen ook continu. Dus dat volg je. Trance vernieuwd toch ook zoals alle stylen. Stylen die niet vernieuwen bloeden dood op een gegeven moment.
?
Daar heb je ook helemaal gelik in. Als ik alleen even naar house kijk. Ik begon in de tijd van hip house met Tyree, Beatmasters, Technotronic, Raze?etc. Daarna werd het meer techno, waarvan er toen een heleboel uitkwam op het Belgische R&S label, later kwamen er Amerikaanse labels en Italiaanse labels bij die wat hardere techno maakte.
?
Vanaf Trance zijn intrede deed was ik eerst gek op de stijlen die Armin, Tiesto (Gouryella) en Ferry maakte, gevolgt door de de dingen als Freeloader, Airbase, Airwave, noem het maar op, melodieuse trance dus en dat is jaren zo gebleven.
Van dat soort mensen die dat doen heb je nu nieuwe namen in de scene zoals Daniel Kandi, Estigma, Trancearts, en veel, heel veel Oostblok artiesten die eigenlijk allemaal eender klinken & eindeloos het zelfde kunstje blijven uitvoeren.
Je had eigenlijk 3 stijlen in trance, het hele kalme
Progressive trance, wat zowat naar progressive house neigt, daar heb ik dus helemaal niks mee, te rustig, te glad.
Dan had je dus het
uplifting trance deel, net beschreven.
Als laatste het
tech en hard trance deel, waar ik al veel lekkere knallers tussen vond zitten.
De laatste tijd komt daar een soort tussenstijl bij, wat tussen de pure tech en het uplifting kruipt. Wel een beetje rauw, zo rond de 138 a 140 bpm, maar toch wel ook melodie rifjes erin en niet van die eindeloze breaks erin waar ze met uplifting in sommige gevallen in zijn doorgeslagen (laatst een track met een break van meer als minuten, doe ff normaal zeg

).
?
Je merkt dat wat artiesten die al langer in het uplifting gedeelte zitten ook overstappen naar deze tussenstijl, ik noem het maar
'Energetic Trance' zoals Aly & Fila, Tom Colontonio en Sean Tyas,?die al wat hardere uitstapjes maken als vroeger maar ook mensen als: John Askew, Indecent Noise, Jordan Suckley, Steve Allen, Johan Ekman en Matt Skyer.
Ik merk dus dat ik steeds meer naar die kant begin te leunen. Meer power, meer het echte trance gevoel van toen weer terug vinden.
Iedereen zal uiteindelijk wel weer eens aan iets nieuws, aan een fris geluid toe zijn, maar ik ben toch wel blij dat bepaalde stijlen zichzelf blijven vernieuwen en niet alleen maar blijven doorborduren op de ingeslagen weg.