lichtshow design (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Mathiz    posted on 09-04-2010 13:10
hoi people aangezien ik mij deze vakantie wat wou verdiepen in de licht sector had ik een klein vraagje.

Bestaat er een soort programma waarin ik een hele lichtshow kan ontwerpen (ruimte , truss,moving heads,scanners,.......)?

Ik weet wel dat je lichtsturingsprogramma's hebt waarmee je ook een 3D weergave kan krijgen maar ik wil gewoon een ruimte ontwerpen zonder dat ik het materiaal heb .

Alvast bedankt
en ooja : liefst ook een voor mac ...?
User edit by Mathiz on 09-04-2010 @ 13:23:18 (14%)

What do you think about lichtshow design ??

Vote :   

Flexii    posted on 09-04-2010 13:22
Hier zijn verschillende tekenprogramma's voor, maar de meeste zijn nogal prijzig.
Mathiz    posted on 09-04-2010 13:23
zijn er ook beschikbaar voor mac ? misschien vind ik dan ook ergens een demo
Flexii    posted on 09-04-2010 13:26
kijk eens bij www.cast-soft.com
Ilja    posted on 09-04-2010 13:27
programma opzoeken en meteen op piratebay invoeren?Cool?? je bent tenslotte geen ondernemer om 1000den euro's aan software uit te geven.
Mathiz    posted on 09-04-2010 13:31
ik heb al eens wat gegoogled maar op veel spectaculairs kwam ik niet uit ik zoek dus een programma met redelijk veel mogelijkheden dat ook voor mac gaat ...

wysiweg lijkt mij inderdaad iets heel prof maar het zal niet makelijk zijn om z'on programma te vinden en ik heb niet gevonden of het beschikbaar is voor mac
User edit by Mathiz on 09-04-2010 @ 13:36:20 (100%)
Yorick    posted on 09-04-2010 13:49
In vectorworks worden redelijk wat show in ontworpen.

Denk hierbij aan:

Vrienden van Amstel

Symphonica in Rosso

Marco Borstato Wit Licht

Kan uit ervaring vertellen dat dit ook veel in televisie land gebruikt wordt.

Life and Cooking en nog vele andere zijn hierin getekend!

Als je een opleiding hier in doe kan je een gratis versie + serial krijgen.

Meer info vind je op de site, dus even Google.
User edit by Yorick on 09-04-2010 @ 13:50:30 (9%)
Tomazos    posted on 09-04-2010 14:33
ik doe het voor klanten/organisaties die me vragen om licht te huren en op te bouwen meestal in 'dashlite'

werkt heel snel, en duidelijk Happy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Yorick    posted on 09-04-2010 14:36
Dashlight is een goede optie, volgens mij ook nog eens gratis te verkrijgen(y)
Sweetlight heeft ook een progamma gamaakt.
FML    posted on 09-04-2010 14:43
Poster: Ilja
programma opzoeken en meteen op piratebay invoeren?Cool?? je bent tenslotte geen ondernemer om 1000den euro's aan software uit te geven.

Dit forum is ook een onderneming ik weet zeker dat ze niet zitten te wachten op Iligale activiteiten promoting!
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
DJBas    posted on 09-04-2010 16:09
Als je een programma voor de mac wilt, moet je is naar cuelux kijken..
das een supersimpel programma dat perfect met mac werkt!
Mathiz    posted on 09-04-2010 16:10
vector works lijkt me zeer ingewikkeld het heeft ook meerdere doeleinden dan alleen belichting dus dat lijkt me niet geschikt sweet light geraak ik niet aan uit dashlight ben ik nu aan het proberen
DJMartijnn    posted on 09-04-2010 16:29
Hoe bevalt 'Dashlight'?
LibertyNL    posted on 09-04-2010 17:04
Vectorworks Spotlight.. ge-wel-dig programma!
MaximDJ    posted on 09-04-2010 17:27
Poster: Ilja

Cool?Waar slaat dat op? Wil je professioneel overkomen ga je toch niet met gedownloade troep werken maar met professionele legale software..Cool
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Mathiz    posted on 09-04-2010 17:48
daslight is tot nu toe ideaal veel mogelijkheden simpel te begrijpen maar helaas werkt het alleen op windows en die heb ik niet altijd tot mijn beschikking. ik zal nu ook eens kijken naar?cuelux. En dan nog een vraagje deze shows kan ik deze ook laten afspelen als ik ze aansluit op een controller ?
EDIT : cuelux is volgens mij niet echt wat ik zoek , ik denk niet dat je hierbij een 3D view/show kan zien,Ik denk dat dit eerder een computergestuurde dmx is ? correct me if i'm wrong !
User edit by Mathiz on 09-04-2010 @ 18:00:05 (65%)
MaximDJ    posted on 09-04-2010 18:10
Poster: matezo
hoi people aangezien ik mij deze vakantie wat wou verdiepen in de licht sector had ik een klein vraagje.

Bestaat er een soort programma waarin ik een hele lichtshow kan ontwerpen (ruimte , truss,moving heads,scanners,.......)?

Ik weet wel dat je lichtsturingsprogramma's hebt waarmee je ook een 3D weergave kan krijgen maar ik wil gewoon een ruimte ontwerpen zonder dat ik het materiaal heb .

Alvast bedankt

en ooja : liefst ook een voor mac ...?

Je hebt een basisprogrammatje die je snel snapt, niet ENORM veel informatie waar je nog nooit van gehoord hebt en waarin je je eigen discotheek met lampen, meubels, barren kan ontwerpen.
Het is een gratis programma. Dat heet Sweetlight
Nvie    posted on 09-04-2010 19:11
Ontwerp is natuurlijk altijd een beetje tricky business, maar als je 3D visualisaties wilt maken kun je prima met programmatjes als VisualDMX/Sweetlight/Weetikwat overweg.

Wil je meer, dan kom je al snel bij CAD programma's uit, en als je daar blank in stapt kun je er een stevige kluif aan hebben. Als je dat pad in slaat kom je voor Mac toch al snel bij Vectorworks uit. Dat geeft de mogelijkheid om lichtplannen te tekenen en die vervolgens te 'renderen', ofwel een visuele weergave maken. Let wel dat het maken van lichtplannen en het lezen ervan twee aparte dingen zijn, en er voor CAD tekeningen in het algemeen ook normen gelden.
Mod edit by Nvie on 09-04-2010 19:11 (1%)
Mathiz    posted on 09-04-2010 19:12
daslight is eigenlijk het programma dat ik zoek sweetlight vond ik onoverzichtelijk (waren 5 apparte programmatjes) en ik vond het ook niet goed werken. Ik ga me eerst nog wat verdiepen in daslight en dan zal ik jullie over een week is laten zien wat er uit komt ...
MaximDJ    posted on 09-04-2010 20:07
Sweetlight werkt prima. Als je dat al onoverzichtelijk vind, zou ik ZEKER niet met Daslight gaan werken. Ik heb met beide bergen ervaring, dus neem dat maar van me aan. Daslight is ook voor groot gebruik he...
User edit by MaximDJ on 09-04-2010 @ 20:07:30 (24%)
niiicola    posted on 09-04-2010 20:40
Probeer eens ADJ MyDMX, erg simpel programma. Heb je binnen 5 minuten onder de knie!
Gewoon.
LibertyNL    posted on 09-04-2010 20:42
Chamsys software is ook erg fijn om mee te werken..
Mathiz    posted on 09-04-2010 20:57
@maxim dj heb de 6 parts turtorial gevolgd van dashlight en werkt overzichtelijk en gemakelijk voor mij,van sweet light vond ik niet direct een tut en kon er zelfs niet aan uit hoe ik een licht kon toevoegen.Ik zal is kijken naar handleidingen etc.
Het enige nadeel bij dashlight is dat ik de omgeving net niet goed genoeg kan aanpassen naar mijn normen.
chamsys en my dmx zal ik ook eens proberen !
Mathiz    posted on 09-04-2010 21:08
is daslight al een vrij professioneel ?stuk software of eerder beginner? ?wanneer ik dan iets professioneler wil gaan werken voor welke zou ik dan kiezen ? en kan je zommaar elke dmx aan je computer hangen ?
MaximDJ    posted on 10-04-2010 08:32
Daslight is echt al professionele software. Ik ken een bedrijf (showtime) dat gebruikt daslight voor al zijn DMX. Ook podias voor Jan Smit of grote concerten waar HEEL veel licht hangt
LibertyNL    posted on 10-04-2010 08:51
Daslight is volgens mij een beetje de Behringer van de licht wereld.. ik zou als ik jou was gewoon een losse dongel aanschaffen en dan een aantal trail versies proberen voor je tot aanschaffen overgaat..

325 Users online: 99 Guests (226 Unknown)
Pages generated today : 54.928
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.443.302