Poster: MichaelH:D niks te danken, maar dit is als we wiki en sommige sites op internet moeten vertrouwen. Niet alle dingen op wiki kloppen namelijk voor de volledige 100 procent.
Mhh, ok? dan.
Ik heb me dan vergist, want in mijn ogen was vlaams wel een echte taal.
Achja, op en top vlaming zeker ^^
Bedankt voor de uitleg Mitch!
Poster: dacubaEven een vraagje uit nieuwsgierigheid.. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende culturen in Brazili? als ik me niet vergis. is het zo genoemde 'Braziliaans' identiek of bijna identiek aan het Portugees of is het zogenaamde 'Braziliaans' een mix van talen als spaans, portugees, maya, azteek etc. :D
Wat men dus zegt is dat mensen op basis van verschillende uitspraken / zinsconstructies nogal snel geneigt zijn om 'het Vlaams' tot een taal te benoemen, wat dus niet zo is. Zoals ik al zei, hetzelfde gebeurt met het 'Braziliaans'. Het verschil tussen Braziliaans Portuguees en Portuguees van Portugal is nog stukken groter dan de Vlaamse variant van het Nederlands en het Nederlandse Nederlands. Toch spreekt men hier Portuguees.
Poster: dacuba
@ Michael, eindelijk zie je het nu ook in. Volgende keer misschien wat moeite doen om de uitleg van een ander te interpreten ipv direct een oordeel te vellen (''Tek's uitleg klopt wel degelijk.'')
Poster: Mitchell2
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende culturen in Brazili? als ik me niet vergis. is het zo genoemde 'Braziliaans' identiek of bijna identiek aan het Portugees of is het zogenaamde 'Braziliaans' een mix van talen als spaans, portugees, maya, azteek etc. :D
Poster: Mitchell2
Bedankt voor de info. Maar ik verwacht eigenlijk wel stiekem een reactie van Tekhead op het feit of Vlaams nou wel of niet een taal is.
Poster: JollyJunkie
Jahoor dat kennen we, iets dat plezierig is.
We gebruiken het alleen bijna nooit, is meer een woord dat 'filmische nerd-figuren' gebruiken.
Poster: dacuba
@ Michael, eindelijk zie je het nu ook in. Volgende keer misschien wat moeite doen om de uitleg van een ander te interpreten ipv direct een oordeel te vellen (''Tek's uitleg klopt wel degelijk.'')
Poster: TekheadIk ben het meeste van je reacties eens Tek, maar nu effies niet. Zoals ik al eerder in dit topic heb vermeld heb ik bijv. meerdere sites bezocht en gelezen en ook een citatie uit wiki gehaald. Bijna alle sites vermelden dat Vlaams geen taal is (uitleg zie eerdere reacties van mij en andere in dit topic) en als ik de redeneringen nog eens bekijk is dat ook mijn gedachte. Maar ik weet het niet zeker omdat er bijv op wiki ook niet altijd 100 procent de waarheid wordt vermeld. Maar goed. Als de Vlamingen het als taal willen laten accepteren dan is dat hun goed recht:D
En wat is vlaams dan,.. een dialect ? en Afrikaner,... dialect ? en Fries,... een dialect ? Schots,Welsh,...
Trouwens is Nederlands afgeleid van het Vlaams en niet omgekeerd. En weet je waarom de ene site zegt vlaams is geen taal en de andere wel ? nationaliteit van de auteur.
Poster: Tekhead
En wat is vlaams dan,.. een dialect ? en Afrikaner,... dialect ? en Fries,... een dialect ? Schots,Welsh,...
Trouwens is Nederlands afgeleid van het Vlaams en niet omgekeerd. En weet je waarom de ene site zegt vlaams is geen taal en de andere wel ? nationaliteit van de auteur.
Poster: dacubaWederom een mooie en logische uitleg
Als je het idee loslaat dat Vlaams een taal is begrijp je het misschien beter. Nederlands is een taal, en Vlaams wordt aangeduid voor de Belgische variant van het Nederlands inclusief de Belgische dialecten. Vlaams an sich bestaat dus niet (als taal), maar is enkel om een bepaalde taalzone aan te duiden die lichtjes afwijkt van de Nederlandse taal, maar er w?l onder valt.
@michaelH: Ik ben eerst een Antwerpenaar, en
dan een Vlaming, en daar ben ik fier op, Belg op paspoort, nooit echt
in mijn hart, al ben ik ook wel trots op meerdere mensen, zaken,
gebeurtenissen,etc... uit ons land.
wil jij daarmee zeggen dat ik een nerd ben ? Trouwens plezant is een Antwerps woord dat ook in sommige andere plaatsen gebruikt wordt.
Heb je trouwens jullie eigen woorden en uitdrukkingen eens goed gehoord en gelezen ? Ben je een haartje betoetert enzo ... kzal er maar verder geen commentaar opgeven om geen rel uit te lokken.
En om even je nog een punt voor nadenken te geven, ken je het programma 10 voor Taal ? Is 8 keer op de 10 door vlamingen gewonnen, en nog eentje Groot dictee der Nederlandse Taal, kijk ff na wie daar bijna altijd wint.....? Als je op de man speelt, speel ik mee
Poster: JollyJunkie
Wat is dit nou weer voor reactie
en ik snap ook niet hoe je het voor elkaar krijgt om dit persoonlijk op te vatten.
Poster: Luni-B
Idd , Hoe mensen het toch voor elkaar krijgen. je ziet het dagelijks op DJR.
Even duidelijkheid dit was Verenigd Koninkrijk der
Nederlanden
duidelijk dus dat belgi? vroeger bij nederland hoorde en dus niet andersom. en moge duidelijk zijn dat Belgish niet als een taal bestaat. degene die nederlands spreken hebben daar diallecten in , waarvan vlaams een voorbeeld is.
En mijn reactie is logisch als iemand mijn taal Nerdisch vind, want 80 % van mijn taal bestaat uit 'nerdische' woorden en uitspraken, dan spreken alleen de Nerds