Officieel DJ zijn! (Freelance DJ, VAR, Buma)  (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

nils7    posted on 31-03-2010 13:10
Hi resourcers!

Ik heb besloten om echt DJ te worden, dit omdat ik op meer locaties ga draaien. Het boekingsbureau waarbij ik nu zit, plant mij wel in maar ik ben er niet in loondienst. Doordat ik twee residents heb (dezelfde eigenaar en bij hen sta ik ingeschreven), sta ik eigenlijk op alle andere locaties zwart te draaien. Nu dat ik morgen mijn eerste grote feest heb in een poptempel in Tilburg heb ik besloten mij als witte DJ te gaan inschrijven.

Dit topic is ook een leidraad met ervaringen en kosten die op mijn pad komen en handig voor de DJ's die dit ook overwegen.

Sommige locaties willen je niet in loondienst maar willen wel wit uitbetalen, vandaar mijn keuze dit te doen!
Deze post geldt alleen voor Nederland!

Van zwart naar wit...
Om van zwart naar een wit te gaan is het heel simpel je moet in loondienst gaan draaien, dit kan op de loonlijst bij een club waar je vaak draait of voor jezelf te beginnen.

Op dit moment draai ik dus op mijn residentie adres op de loonlijst (voor zover dit geregeld is in de horeca Winking my eye).
Andere locaties willen mij wit uitbetalen maar willen mij niet op de loonlijst hebben, een zogenaamde VAR-verklaring heb je daarvoor nodig.

Voor een VAR-verklaring heb je een eigen onderneming nodig.
Deze heb ik gisteren ingeschreven en kost ? 37,15 bij de Kvk,?je moet dit overigens persoonlijk bij een lokale KvK regelen!

Nu heb je dus een bedrijf!
De mijne?staat er dus al in, zoeken op Vanilla Music Happy, laughing!

Dan is de volgende stap je BTW nummer, dit krijg je van de belastingsdienst en is direct te verkrijgen bij je inschrijving bij de KvK.
Wat kun je met een BTW nummer? Andere bedrijven kunnen zo hun BTW aftrekken bij de diensten die jij levert en vice versa! Het moeten echter wel diensten zijn die jij zakelijk gebruikt, kleding zonder bedrijfslogo valt daar dus NIET onder!

De VAR-verklaring / Belastingdienst
De VAR-verklaring is eigenlijk, in simpele woorden, een verklaring dat jij zelf je belasting regelt maw. dat je bij jezelf in loondienst bent (even heel kort en heel plat gezegd). Deze verklaring kan een bedrijf vragen wanneer zij jou een opdracht geven.

De VAR-verklaring is aan te vragen via de belastingsdienst, ik had begrepen dat dit kan zodra ik de post heb ontvangen van ze, waar ik nog op wacht. Deze zal wel aan het eind van de week binnen zijn.

De Buma
Bij het officieel draaien hoort ook een Buma licentie. De befaamde DJ licentie is niet op de site te vinden. Wel is hij aan te vragen bij dit email adres.?

De licentie is inderdaad 90 euro op jaarbasis.
De licentie overeenkomst en tarief volgens de Buma:

Op (verzamelingen van) muziekwerken dan wel gedeelten van muziekwerken,?met een maximum van 2500 muziekwerken per onderneming of DJ. Het is mogelijk de ?database? of geluidsdragers met muziekwerken te?updaten, waarbij een aantal werken in de database of op de geluidsdragers wordt vervangen, met een maximum van?1000 muziekwerken per database of geluidsdragers per onderneming of DJ. Voor de duidelijkheid: de database of geluidsdragers mogen nooit meer dan 2500 muziekwerken bevatten en het totaal aantal vastleggingen per jaar betreft maximaal 3500.

Your browser may not support display of this image.Tarief
Stemra verleent toestemming tegen betaling van een vergoeding van?? 90,- (exclusief btw)?per kalenderjaar, met een maximum van 2500 muziekwerken per DJ of onderneming en een totaal maximum van 3500 vastgelegde muziekwerken per afspeelplaats per jaar.Indien het maximum wordt overschreden, geldt een additionele toeslag van ? 90,- (ex-clusief btw per jaar), waaraan uiteraard wederom een maximum overschrijding van 2500 muziekwerken is verbonden. U dient zelf contact op te nemen met Stemra indien u het maximum overschrijdt.?
U ontvangt een factuur, op grond waarvan binnen 30 dagen na factuurdatum de betaling dient te zijn verricht.

Ze gaan mij de licentie toesturen met een factuur, vreemd genoeg hoef ik verders niks aan te leveren dus hoe ik die 2500 titels moet doorgeven is mij een raadsel!

Dit is het tot nu toe!

Ik zal de OP (openingspost) blijven updaten, met alles wat er op mijn pad komt!
Daarnaast hoop ik dat het waardevol is voor veel mensen, wellicht mensen die dit overwegen en dat het een hoop spookverhalen uit de wereld helpt.
User edit by nils7 on 31-03-2010 @ 13:22:35 (1%)

What do you think about Officieel DJ zijn! (Freelance DJ, VAR, Buma) ??

Vote :   

nils7    posted on 31-03-2010 23:53
Poster: MaximDJ
Poster: nils7

En 6 april al begin ik aan mijn echte baan (als stront inkoper, maar je moet wat h? Winking my eye)

WTF Ik lag hier echt serieus even 30 seconden in een deuk xD Ik doe het naast mijn studie als baan. Ik verdien er mijn geld mee

Draaien wel en dat blijf ik aanhouden!

Maar volgende week ga ik echt arbeiten hehehe! En inderdaad... wel leuk om te vertellen dat het voor een bedrijf is wat grondstoffen maakt voor champignons! Dus knabbel lekker verder aan je Pizza Funghi zal ik maar zeggen... Winking my eye

Poster:?Flexii
Dat heb ik ook, ik heb nu mijn eigen bedrijfje als freelance dj, licht- en geluidtechnicus. Ik ben nu nog bezig met de afronding van mijn VWO diploma, nog dik een maand en dan heb ik als het goed is mijn diploma.

Dan ga ik daarna partime HBO Commerciele economie doen, zodat ik teminste iets heb voor erbij.
Het is namelijk toch zo, ook al kun je wel van dj'en ofzo je job maken, dan moet je toch al echt veel verdienen en vooral heel veel sparen, want tot je 65e doe je het zeker niet. Dus altijd een plan b hebben.

Jah ik heb ook Bachelor of International Logistics gedaan... ik doe nu beide.. al hoop ik wel dat ik straks voor de keuze kom wat ik moet gaan kiezen! Maar heb wel iets achter de hand Winking my eye
User edit by nils7 on 31-03-2010 @ 23:56:54 (100%)
Sandr    posted on 01-04-2010 09:16
Poster: MaximDJ

Tja wie niet. Maar dat is wel een lastige opgave. Je kan je hier denk ik niet alleen op richten, tenzij je nu al in de dikste clubs draait natuurlijk haha!

Goed idee van je om een goede studie te kiezen!

Valt mee hoor... Er zijn genoeg mensen die fulltime draaien en niet of nauwelijks bekend zijn...
Als jij?een fatsoenlijke DJ bent (en bij voorkeur allrounder, daar is meer werk in te krijgen) dan kan je makkelijk?rond de 200 euro per avond vangen. Als je dan 3x per week draait heb je 600 euro per week. Dit maal 4 weken is 2400 per maand! Ruim boven gemiddeld!!

Ik ben van plan om het zo te doen:
Ik studeer in juni als het goed is af. Dan ga ik gewoon de hele zomer draaien en in september ben ik dan vrij als een vogel... Als ik een goede/leuke baan kan vinden doe ik dat. Als dat niet het geval is dan ga ik lekker een paar dagen in de week draaien tot ik wel een baan vind.

Als ik een baan vind ga ik wel een paar zaterdagen in de maand erbij draaien om wat extra inkomen te creeeren... is nooit misWinking my eye

Nadeel is dat je geen vast inkomen hebt, dus altijd afhankelijk van je aantal boekingen en wat flexii zegt... weinig kans dat je het tot je 65 ste doet dus je zal toch wat anders achter de hand moeten hebben..
Play that funky music white boy....
MaD    posted on 01-04-2010 09:36
Precies wat Sandr zegt. Zolang je niet te kieskeurig bent en bereid bent te draaien wat er gevraagd wordt is er best een boterham te verdienen. Wil je echt specifiek als House/Trance/Wat voor stijl ook DJ professioneel aan de slag kunnen wordt t wat lastiger.
Maar dat is misschien ook meteen het verschil tussen de DJ als artiest en entertainer..
noadja.com /// aboveall.nl
Cyspoz    posted on 01-04-2010 10:59
Heb je ook gekeken naar alternatieven, i.p.v. Buma. Sinds nog niet zo heel lang is de rechten markt open gegaan binnen europa waardoor je ook bij andere organisaties dan Buma kan aankloppen voor licenties. Mogelijk hebben die wel een regeling die van deze tijd is.
2500 nummers is natuurlijk onzin, je kan er toch niet meer dan x per uur draaien. Bovendien doet het afbruik aan de ontwikkeling dat je met laptops en externe HD's makkelijk 10.000 nummers mee neemt.
nils7    posted on 01-04-2010 11:41
Poster: Cyspoz
Heb je ook gekeken naar alternatieven, i.p.v. Buma. Sinds nog niet zo heel lang is de rechten markt open gegaan binnen europa waardoor je ook bij andere organisaties dan Buma kan aankloppen voor licenties. Mogelijk hebben die wel een regeling die van deze tijd is.
2500 nummers is natuurlijk onzin, je kan er toch niet meer dan x per uur draaien. Bovendien doet het afbruik aan de ontwikkeling dat je met laptops en externe HD's makkelijk 10.000 nummers mee neemt.

Nope maar het is nog geen 8 euro per maand! En meteen toepasbaar in alle landen, da's ook wel fijn! Happy, laughing
durko    posted on 01-04-2010 11:58
Dit is wel echt een nuttige post. Er staat zoveel onzin over dit onderwerp verspreid over het web. Daarnaast kunnen we hier jouw ervaringen volgen en kijken wat er eigenlijk allemaal moet gebeuren voordat je 'wit' bent. Veel succes
Outsider    posted on 01-04-2010 12:31
Het lijkt me toch alsnog wel een moeilijke keuze om fulltime te gaan draaien met het oog op de toekomst.. Denk bijvoorbeeld aan een hypotheek verkrijgen voor je eigen huis. Wat in deze crisis al lastig is, laat staan met een beroep als DJ waar je de ene maand met 1100 euro rond moet komen en de volgende maand met 2400.

Tenzij je er een parttime baan naast hebt, dan zou het een ander verhaal worden
DonBasco    posted on 01-04-2010 13:36
Poster: Sandr
Valt mee hoor... Er zijn genoeg mensen die fulltime draaien en niet of nauwelijks bekend zijn...
Als jij?een fatsoenlijke DJ bent (en bij voorkeur allrounder, daar is meer werk in te krijgen) dan kan je makkelijk?rond de 200 euro per avond vangen. Als je dan 3x per week draait heb je 600 euro per week. Dit maal 4 weken is 2400 per maand! Ruim boven gemiddeld!!

Wat is die?200 euro dan waar je mee rekent?
Is dit wat je er netto aan overhoud?
Want hou je dan ook rekening met inkomstenbelasting, verzekeringen, pensioenopbouw, kosten voor aanschaf muziek,?afdrachten aan Buma etc,Confused
Als je dat allemaal meerekent moet je toch wel minimaal 600 euro per avond kosten en dat is toch al weer aan de hoge kant voor een allround dj, zeker als het een residentie is (waar je minder verdient, maar wel de continuiteit hebt).
Sandr    posted on 01-04-2010 14:55
Ik heb niet teveel nagedacht over alle bedragen maar punt is dat je als niet bekende DJ best kunt rondkomen van alleen maar draaien.

Ik heb me hier niet zo mee bezig gehouden en pensioenopbouw doet waarschijnlijk lang niet iedereen. Er zijn in mijn omgeving genoeg DJ's die fulltime draaien en daar leuk van rond kunnen komen...
Play that funky music white boy....
Dolivieira    posted on 01-04-2010 15:44
Wat Outsider en DonBasco zegt is wel degelijk een punt waar je rekening mee moet houden. Het is niet alleen maar vangen. En als ik de bezuinigheden hoor die er aan gaan komen dan gaat de Horeca ook merken. Dus zo zeker van je zaak moet je ook weer niet zijn. Ik hou gewoon mijn fulltime baan er naast. In ieder geval voorlopig wel.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
nils7    posted on 01-04-2010 17:19
Ik heb mijn Buma licentie binnen, zonder een factuur maar die zal wel seperaat komen!
nils7    posted on 09-04-2010 21:56
Update:
Factuur van Buma binnen Happy, laughing
main    posted on 09-04-2010 21:58
en, valt het mee of tegen?
nils7    posted on 09-04-2010 22:50
107 euro incl BTW voor een heel jaar!
hugomidden    posted on 21-05-2010 15:56
Hallo,

Over dat wit draaien het is veel een voudiger dan je soms denkt,
Ik doe dit al jaren.

Heel ingewikkeld lijkt het, maar het is gewoon een btw nummer dat je moet aan vragen?met daarbij je bedrijfsnaam.
(verder gelden de?belasting regels die voor elk bedrijfje gelden)
Ook mag je BTW hoog rekenen, als jeje beroept op het feit dat dj-en een technische handeling is, ipv als artiest, kan maar is niet handig, aangezien je als?DJ, producten koopt die met 19% btw belast zijn.

En het?dj wezen, is een vrij beroep, dus hoef jeje niet in te schrijven bij de KVK. Is leuk maar helemaal niet nodig.

En de buma: als je ergens draait, dan hoef jij je buma niet meer te regelen! Als het goed is heeft de eigenaar, of de organisator dit geregeld en heeft hiervoor een vergunning aangevraagd, dit is trouwens de basis van elke horeca dat muziek speelt in een openbare ruimte.

Als club eigenaar/organisator, betaal je immers al aan de?buma voor die vergunning?(de vergunning waar ik het over had), en voor en genre/doelgroep dat de club eigenaar heeft.
En hoeft de dj dat niet te regelen, het is?onzin,?dubbele betalen is het.

Tenzij je een drive inn begint! dan ben jij zelf de organisator in dit geval!

Wat wel is het?zo dat het eventueel aantoonbaar moet zijn dat je geen illegale kopie?n gebruikt, en dat de muziek gekocht is.

Als de wetten inmiddels veranderd zijn, hoor ik dat graag, leer ik ook weer van Thumbs Up

Succes!

Tomazos    posted on 21-05-2010 16:00
Poster: hugomidden

En het?dj wezen, is een vrij beroep, dus hoef jeje niet in te schrijven bij de KVK. Is leuk maar helemaal niet nodig.

ehm,
je verhuurt jezelf toch als 'bedrijf'? en zonder kvk nummer mag je helemaal geen btw nummer hebben Winking my eye
dus moet altijd
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
hugomidden    posted on 21-05-2010 16:36
Poster: Tomazos

ehm,
je verhuurt jezelf toch als 'bedrijf'? en zonder kvk nummer mag je helemaal geen btw nummer hebben Winking my eye
dus moet altijd

Voor vrije beroepen hoef jeje niet in teschrijven.

Zover ik weet was dat altijd zo, wellicht is dit inmiddels veranderd, dat Dj-en niet meer daar onder valt, zou best eens?kunnen.

Maar ik kan zo snel niks vinden bij de kvk?over?het beroep?dj dus, denk haast dat het nog steeds een grijs gebied is.
En het onder vrije beroepen valt,?
Omdat een?Dj= een artiest, maar maakt gebruik van het repoduceren van voornamelijk geluid, maar doet ook voornamelijk technische handingen, en ja waar wil je ondervallen?

Ik weet nog wel toen ik naar de KVK ging, dat men resoluut was, dat het een vrij beroep?was, omdat het simpel weg niet omschreven is, tenzij jeje als artiest wil verkopen, maar die status zou ik alleen aannemen als je zelf ook echt muziek maakt.

En ik kan me voorstellen dat je dat wil op het moment dat je ook je eigen producties wil verkopen, maar voor een simpel uurtje factuurtje, denk ik dat het zoals eerder omschreven eenvoudiger kan.
Niet dat het kwaad kan natuurlijk om je in te schrijven als arties, staat natuurlijk veel meer pro.

En een Var verklaring wordt? ook vaak gevraagd maar als jij een factuur kan schrijven is het vaak ook genoeg.

Er zal wel het een en ander veranderd zijn maar zoals ik even snel rond heb gevraagd lijkt het nog steeds zo te kunnen.

User edit by hugomidden on 21-05-2010 @ 16:38:26 (1%)
Rusafli    posted on 21-05-2010 16:44
En voor Freelancers is het ook sinds 1 juli 2008 verplicht om je in te schrijven bij de kvk.
Tomazos    posted on 21-05-2010 16:52
Poster: hugomidden

Voor vrije beroepen hoef jeje niet in teschrijven.

Zover ik weet was dat altijd zo, wellicht is dit inmiddels veranderd, dat Dj-en niet meer daar onder valt, zou best eens?kunnen.

Maar ik kan zo snel niks vinden bij de kvk?over?het beroep?dj dus, denk haast dat het nog steeds een grijs gebied is.
En het onder vrije beroepen valt,?
Omdat een?Dj= een artiest, maar maakt gebruik van het repoduceren van voornamelijk geluid, maar doet ook voornamelijk technische handingen, en ja waar wil je ondervallen?

Ik weet nog wel toen ik naar de KVK ging, dat men resoluut was, dat het een vrij beroep?was, omdat het simpel weg niet omschreven is, tenzij jeje als artiest wil verkopen, maar die status zou ik alleen aannemen als je zelf ook echt muziek maakt.

En ik kan me voorstellen dat je dat wil op het moment dat je ook je eigen producties wil verkopen, maar voor een simpel uurtje factuurtje, denk ik dat het zoals eerder omschreven eenvoudiger kan.
Niet dat het kwaad kan natuurlijk om je in te schrijven als arties, staat natuurlijk veel meer pro.

En een Var verklaring wordt? ook vaak gevraagd maar als jij een factuur kan schrijven is het vaak ook genoeg.

Er zal wel het een en ander veranderd zijn maar zoals ik even snel rond heb gevraagd lijkt het nog steeds zo te kunnen.

het moet toch echt,
ik sta sinds 2005 ingeschreven als Dj&entertainer.. want je verhuurt jezelf dan toch als bedrijf?
je kan geen facturen zonder kvk nummer schrijven.. die moeten Wettelijk verplicht op facturen en je website!

zonder KVK kan je geen BTW nummer aanvragen (Zijn 2 totaal verschillende dingen),
de KVK stuurt je niet door naar de Belastingdienst omdat ze het daar veel te druk mee kregen dus dat BTW nummer moet je zelf nog Apart aanvragen..

zolang je Geen Btw EN kvk nummer hebt mag je GEEN facturen uitschrijven..
als jou klant je op gaat zoeken bij de Kvk dan besta jij als Bedrijf niet.. daar is de kvk voor in het leven geroepen.. 'weten met wie je zaken doet'
Joep    posted on 21-05-2010 16:59
de KVK stuurt je niet door naar de Belastingdienst omdat ze het daar veel te druk mee kregen dus dat BTW nummer moet je zelf nog Apart aanvragen..
'

Dit klopt volgens mij niet helemaal...
Je gegevens worden als het goed is direct naar de Belastingdienst doorgestuurd, waar ze zorgen voor een BTW nummer. Een aantal dagen/weken later krijg je een brief met het nummer. Zo ging het in ieder geval toen ik (minder dan een jaar geleden) mijn eigen webdesignbedrijf oprichtte.
Synq xtrm - NI X1 - KM402 - NI X1 - Synq xtrm - TSP
hugomidden    posted on 21-05-2010 17:01
@ rusafli: Ik heb de vraag even uitgezet, en idd het is allemaal veranderd per 1 juli 2008.
Handig dit forum Thumbs Up zo kom je weer nieuwe dingen tegen, zoals ik in m'n eerste reactie al zei, zo leer ik ook weer wat bij Happy, laughing

Maar ik?kan een factuur schrijven, heb al een btw nummer. Das mijn bsn nummer plus b01 erachter.

@ Tomazos:?je?moet je idd?inschrijven, is tegenwoordig verplicht per 1 juli 2008, dat wist ik niet. de tijd gaat zo snelCool?(zo leer je nog eens wat hier, top!)

Kreeg een link van een maatje van me:

http://www.kvk.nl/handelsregister/inschrijven_handelsregister/welke_ondernemingen_moeten_zich_inschrijven/lijst_van_vrije_beroepen/?refererAliasStat=vrijeberoepen

gr
User edit by hugomidden on 21-05-2010 @ 17:54:41 (3%)
Tomazos    posted on 21-05-2010 17:09
Poster: Joep

Dit klopt volgens mij niet helemaal...
Je gegevens worden als het goed is direct naar de Belastingdienst doorgestuurd, waar ze zorgen voor een BTW nummer. Een aantal dagen/weken later krijg je een brief met het nummer. Zo ging het in ieder geval toen ik (minder dan een jaar geleden) mijn eigen webdesignbedrijf oprichtte.

toen ik dat in 2005 deed deden ze dat express niet, omdat het voor hoop extra werk zorge,
maargoed, kan best zijn dat ze het nu idd wel doen..

ik neem in dit na seizoen 2 bedrijven erbij, dus dan zal ik wel merken wat de verschillen zijn Happy, laughing
hugomidden    posted on 21-05-2010 17:24

het moet toch echt,
ik sta sinds 2005 ingeschreven als Dj&entertainer.. want je verhuurt jezelf dan toch als bedrijf?
je kan geen facturen zonder kvk nummer schrijven.. die moeten Wettelijk verplicht op facturen en je website!

zonder KVK kan je geen BTW nummer aanvragen (Zijn 2 totaal verschillende dingen),

zolang je Geen Btw EN kvk nummer hebt mag je GEEN facturen uitschrijven..
als jou klant je op gaat zoeken bij de Kvk dan besta jij als Bedrijf niet.. daar is de kvk voor in het leven geroepen.. 'weten met wie je zaken doet'

Wat jij zegt klopt, per 1 juli 2008,
Daarvoor kon jeje echt als vrijberoep uit oefende dj uitgeven, en hoefde jeje niet inschrijven. En kon je dus WEL een btw nummer aanvragen. Bedoel het is mijn persoonlijk ervaring, enne ik heb dat btw nummer in 2001 toen aangegvraagd!Thumbs Up ik weet het tijd geleden.
Maar nu geld dit inschrijven geld?kennelijk nu ook voor deze groep (de vrije beroepen).
?
Dat jeje bedrijfsnaam/btw nummer moet vermelden op je facturen is logisch dat is inderdaad verplicht, omdat jou klant zijn omkosten ook gaat verrekenen.
Maar voor juli 2008 is inschrijven voor een vrij beroep dus niet nodig geweest.

Verder zal ik me op ten duur ook inschrijven als ik dit zo lees, en vermeldingen komen dan ook uiteraard op mijn website.

Maar zoals ik al zei, er zal een hoop veranderd zijn, en zie nu dat het inderdaad niet meer zo makkelijk gaat als toen, dus voor juli 2008 Thumbs Up
edthev    posted on 26-05-2010 08:18
Heren,
Ook ik heb een eigen bedrijfje Ed The v.
Maar ik heb er wel een baan bij omdat de inkomsten nog niet genoeg zijn.
Mijn boekhoudster wees mij erop dat als je de uren bij houd die je bezig bent binnen je eigen bedrijf en deze aan het einde van het jaarvolgens mij was het 1220 uur hebt gewerkt voor je zelf dat je dan een xtra belasting aftrek mag doen.(dit moet je wel bij houden als er vragen komen van de belastingdienst)
Ook is het als je je eigen bedrijf hebt mogelijk om de BTW af te trekken(op je muziek maar ook op je apparatuur).
En dit scheelt heel veel geld als dure spullen koopt.
ook mag je de kilometers die je maakt naar je GIG of voor bespreking of dat soort dingen aftrekken a ?0.19 per kilometer.
Hoop dat je hier nog meer aan hebt.

PS: Let wel op mocht je denken ik schrijf me in bij de kvk zodat ik de BTW af kan trekken de belasting dienst controleerd of je dit wel beroepsmatig doet af dat je je hobby aan het sponseren bent dus let wel op wat je doet.

MaximDJ    posted on 26-05-2010 09:59
En je moet natuurlijk het een en ander aangeven bij de belasting, want die zijn ook niet gek
Party Sensations. Excellence in entertainment.

469 Users online: 351 Guests (118 Unknown)
Pages generated today : 148.115
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.667.030