Officieel DJ zijn! (Freelance DJ, VAR, Buma)  (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

nils7    posted on 31-03-2010 13:10
Hi resourcers!

Ik heb besloten om echt DJ te worden, dit omdat ik op meer locaties ga draaien. Het boekingsbureau waarbij ik nu zit, plant mij wel in maar ik ben er niet in loondienst. Doordat ik twee residents heb (dezelfde eigenaar en bij hen sta ik ingeschreven), sta ik eigenlijk op alle andere locaties zwart te draaien. Nu dat ik morgen mijn eerste grote feest heb in een poptempel in Tilburg heb ik besloten mij als witte DJ te gaan inschrijven.

Dit topic is ook een leidraad met ervaringen en kosten die op mijn pad komen en handig voor de DJ's die dit ook overwegen.

Sommige locaties willen je niet in loondienst maar willen wel wit uitbetalen, vandaar mijn keuze dit te doen!
Deze post geldt alleen voor Nederland!

Van zwart naar wit...
Om van zwart naar een wit te gaan is het heel simpel je moet in loondienst gaan draaien, dit kan op de loonlijst bij een club waar je vaak draait of voor jezelf te beginnen.

Op dit moment draai ik dus op mijn residentie adres op de loonlijst (voor zover dit geregeld is in de horeca Winking my eye).
Andere locaties willen mij wit uitbetalen maar willen mij niet op de loonlijst hebben, een zogenaamde VAR-verklaring heb je daarvoor nodig.

Voor een VAR-verklaring heb je een eigen onderneming nodig.
Deze heb ik gisteren ingeschreven en kost ? 37,15 bij de Kvk,?je moet dit overigens persoonlijk bij een lokale KvK regelen!

Nu heb je dus een bedrijf!
De mijne?staat er dus al in, zoeken op Vanilla Music Happy, laughing!

Dan is de volgende stap je BTW nummer, dit krijg je van de belastingsdienst en is direct te verkrijgen bij je inschrijving bij de KvK.
Wat kun je met een BTW nummer? Andere bedrijven kunnen zo hun BTW aftrekken bij de diensten die jij levert en vice versa! Het moeten echter wel diensten zijn die jij zakelijk gebruikt, kleding zonder bedrijfslogo valt daar dus NIET onder!

De VAR-verklaring / Belastingdienst
De VAR-verklaring is eigenlijk, in simpele woorden, een verklaring dat jij zelf je belasting regelt maw. dat je bij jezelf in loondienst bent (even heel kort en heel plat gezegd). Deze verklaring kan een bedrijf vragen wanneer zij jou een opdracht geven.

De VAR-verklaring is aan te vragen via de belastingsdienst, ik had begrepen dat dit kan zodra ik de post heb ontvangen van ze, waar ik nog op wacht. Deze zal wel aan het eind van de week binnen zijn.

De Buma
Bij het officieel draaien hoort ook een Buma licentie. De befaamde DJ licentie is niet op de site te vinden. Wel is hij aan te vragen bij dit email adres.?

De licentie is inderdaad 90 euro op jaarbasis.
De licentie overeenkomst en tarief volgens de Buma:

Op (verzamelingen van) muziekwerken dan wel gedeelten van muziekwerken,?met een maximum van 2500 muziekwerken per onderneming of DJ. Het is mogelijk de ?database? of geluidsdragers met muziekwerken te?updaten, waarbij een aantal werken in de database of op de geluidsdragers wordt vervangen, met een maximum van?1000 muziekwerken per database of geluidsdragers per onderneming of DJ. Voor de duidelijkheid: de database of geluidsdragers mogen nooit meer dan 2500 muziekwerken bevatten en het totaal aantal vastleggingen per jaar betreft maximaal 3500.

Your browser may not support display of this image.Tarief
Stemra verleent toestemming tegen betaling van een vergoeding van?? 90,- (exclusief btw)?per kalenderjaar, met een maximum van 2500 muziekwerken per DJ of onderneming en een totaal maximum van 3500 vastgelegde muziekwerken per afspeelplaats per jaar.Indien het maximum wordt overschreden, geldt een additionele toeslag van ? 90,- (ex-clusief btw per jaar), waaraan uiteraard wederom een maximum overschrijding van 2500 muziekwerken is verbonden. U dient zelf contact op te nemen met Stemra indien u het maximum overschrijdt.?
U ontvangt een factuur, op grond waarvan binnen 30 dagen na factuurdatum de betaling dient te zijn verricht.

Ze gaan mij de licentie toesturen met een factuur, vreemd genoeg hoef ik verders niks aan te leveren dus hoe ik die 2500 titels moet doorgeven is mij een raadsel!

Dit is het tot nu toe!

Ik zal de OP (openingspost) blijven updaten, met alles wat er op mijn pad komt!
Daarnaast hoop ik dat het waardevol is voor veel mensen, wellicht mensen die dit overwegen en dat het een hoop spookverhalen uit de wereld helpt.
User edit by nils7 on 31-03-2010 @ 13:22:35 (1%)

What do you think about Officieel DJ zijn! (Freelance DJ, VAR, Buma) ??

Vote :   

Limb-Girdle    posted on 31-03-2010 13:17
Je link naar jouw kvk pagina werkt niet Cool
Bedankt voor de info & succes!
Where the music meets the deejay!
nils7    posted on 31-03-2010 13:20
Poster: LimbGirdle
Je link naar jouw kvk pagina werkt niet Cool
Bedankt voor de info & succes!

Jah merkte 't ook al... er zit een @ in de URL da's lastig Unhappy
Helioxx    posted on 31-03-2010 13:21
Handig! thanks & goodluck
Flexii    posted on 31-03-2010 14:01
goodluckWinking my eye! ik sta ook ingeschreven bij de kamer van koophandel, ik heb alleen nog geen licentie bij buma, daar wou ik nog voor bellen, goed om te weten dat die dus 90 euro kostHappy, laughing
Sebasz    posted on 31-03-2010 14:06
Die buma shit is nog steeds oplichterij en onzin, maar goed als jij het zekere voor het onzekere wil nemen hou ik je natuurlijk niet tegen?Cool?Nice hoor?Cool
Ilja    posted on 31-03-2010 14:07
EEn BUMA vergunning, ? doe toch normaal zeg. geef mij maar lekker zwart draaien, ik betaal mij al scheel aal belastiingen, krijgen geen cent extra van mij.
Top dat je even informatie neerzet, weet ik precies wat ik moet ontlopen?Cool
User edit by Ilja on 31-03-2010 @ 14:19:54 (53%)
Flaged
Stagiar    posted on 31-03-2010 14:43
Poster: Ilja
EEn BUMA vergunning, ? doe toch normaal zeg. geef mij maar lekker zwart draaien, ik betaal mij al scheel aal belastiingen, krijgen geen cent extra van mij.

Stoer hoor.

Gefeliciteerd met je eigen onderneming TS! Ik heb sinds januari 2008 ook mijn eigen bedrijfje als DJ / Ondersteuning en Organisatie van Evenementen.

Is erg tof! Wat ik je wel aanraadt, is om als je er zelf niet zoveel verstand van hebt. De boekhouding l?ten doen.

Een boekhouders kost uiteindelijk geld (Als je zelf alles in orde hebt, hooguit 50 euro per 3 maanden). Maar hij levert daarnaast nog v??l meer op dan die 200 euro!

Wat betreft de VAR, ik ben zelf nog nooit duur een club of promotor gevraagd om een VAR verklaring, ik heb 'm wel maar ik ben benieuwd of veel bedrijven daar nog waarde aan hechten.
AdenFarleigh    posted on 31-03-2010 15:44
Hee, leuk om te lezen! Succes ermee!

Ben overigens gisteren gevraagd om morgen een Live set te doen op een webstation, global1fm.com.
Had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt een groot publiek te trekken (president is woonachtig in de USA). Dus, morgen van 17.oo tot 19.oo, luisteren jullie! Winking my eye
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Jorrit    posted on 31-03-2010 15:54

Blijf jij in het vervolg anders uit dit topic, dit soort posts werken niet echt positief op de mate waarin jij serieus genomen wordt.

Goed topic, wat wellicht ook zinnig is om wat uitgebreider te bespreken: tot in hoeverre moet je je administratie bijhouden, en aan welke eisen moet deze voldoen?
main    posted on 31-03-2010 16:02
leuk topic! zit er steeds meer aan te denken om na mijn studie dj als beroep te worden, maar eerst zorgen dat ik een goeie opleiding achter de hand heb (mocht het niet lukken)
nils7    posted on 31-03-2010 16:12
Poster: Jorrit

Blijf jij in het vervolg anders uit dit topic, dit soort posts werken niet echt positief op de mate waarin jij serieus genomen wordt.

Goed topic, wat wellicht ook zinnig is om wat uitgebreider te bespreken: tot in hoeverre moet je je administratie bijhouden, en aan welke eisen moet deze voldoen?

Kennis van mij is accountant en die staat mij wel bij... kan wel vragen of hij het eea. op papier wil zetten wellicht met een logo van zijn kantoor erop ofzo!
Sandr    posted on 31-03-2010 16:42
Als je heel veel werkt bij dezelfde werknemer kan het zijn dat dit verward gaat worden met een werknemer/werkgever relatie in plaats van een zelfstandige/opdrachtgever relatie.

Een VAR verklaring geeft hierover duidelijkheid.

Ik dacht dat het zo in elkaar stak, dit betekend dus dat je geen VAR verklaring nodig hebt!
Play that funky music white boy....
ThijsG    posted on 31-03-2010 16:46
Fijn dat iemand de moeite heeft genomen om dit eens duidelijk in een topic te zetten.Cool?en gefeliciteerd met je eigen bedrijf/vergunning!
MaximDJ    posted on 31-03-2010 18:15
Poster: main
leuk topic! zit er steeds meer aan te denken om na mijn studie dj als beroep te worden, maar eerst zorgen dat ik een goeie opleiding achter de hand heb (mocht het niet lukken)

Tja wie niet. Maar dat is wel een lastige opgave. Je kan je hier denk ik niet alleen op richten, tenzij je nu al in de dikste clubs draait natuurlijk haha!
Goed idee van je om een goede studie te kiezen!
Party Sensations. Excellence in entertainment.
nils7    posted on 31-03-2010 18:18
Poster: MaximDJ

Tja wie niet. Maar dat is wel een lastige opgave. Je kan je hier denk ik niet alleen op richten, tenzij je nu al in de dikste clubs draait natuurlijk haha!

Goed idee van je om een goede studie te kiezen!

Ik doe het er ook bij hoor!
15 april studeer ik af Happy, laughing
En 6 april al begin ik aan mijn echte baan (als stront inkoper, maar je moet wat h? Winking my eye)
Flexii    posted on 31-03-2010 18:19
Poster: Sandr
Als je heel veel werkt bij dezelfde werknemer kan het zijn dat dit verward gaat worden met een werknemer/werkgever relatie in plaats van een zelfstandige/opdrachtgever relatie.

Een VAR verklaring geeft hierover duidelijkheid.

Ik dacht dat het zo in elkaar stak, dit betekend dus dat je geen VAR verklaring nodig hebt!

Dit klopt, een VAR verklaring is er voor om de opdrachtgever zekerheid te geven. Met een VAR verklaring is de opdrachtgever er zeker van dat jij zelfstandig ondernemer bent, en dat dus niet aan het einde van het jaar de belastingdienst nog met een loonheffing aankomt zetten.

Bij veel werk voor dezelfde of heel weinig opdrachtgevers bijvoorbeeld 2 discotheken waar je om en om draait, kan er dus verwarring ontstaan. Lees anders de info op de website van de belastingdienst en KvK even goed door.

Een Var verklaring is overigens gratis, dus aanvragen kan geen kwaad
MaximDJ    posted on 31-03-2010 19:02
Poster: nils7

En 6 april al begin ik aan mijn echte baan (als stront inkoper, maar je moet wat h? Winking my eye)

WTF Ik lag hier echt serieus even 30 seconden in een deuk xD Ik doe het naast mijn studie als baan. Ik verdien er mijn geld mee
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Tomazos    posted on 31-03-2010 19:15
VAR verklaring is alleen maar waar duidelijk instaat wie verantwoordelijk is.

dat als jij je aangifte niet of slecht doet.. ze de kosten niet bij de discotheek kunnen halen.

ik doe jaren alles zelf, maar ben nu op het punt het uit handen te gaan geven aan een buro.

lees ook even de voorwaarden van een 'klein ondernemer schap' op de belastingdienst site..
dat wil ook wel geld besparen als je daar aan voldoet
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Starmack    posted on 31-03-2010 19:52
Ik draai al een tijdje gewoon wit, eigen zaak, var etc. Nooit aan zwart draaien gedaan.
Bringing the best in Trance & Progressive
FML    posted on 31-03-2010 21:12
tjaa en nu de kosten er uit halen he Winking my eye
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
BennoRevelli    posted on 31-03-2010 22:39
Poster: main

Inderdaad, zo denk ik er ook over
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Helioxx    posted on 31-03-2010 22:43
Poster: Beatunite

Inderdaad, zo denk ik er ook over

Ik denk dat veel DJs deze hoop koesteren, maar het is heeeeeel slim van je toch een goed diploma te halen.
Ik stop niet met school, voor ik evenveel verdien als Vato of Afrojack :p,, of ik mijn school heb afgemaakt uiteraard
mrmagix    posted on 31-03-2010 22:43
Wat ik mij afvraag is... Hier in Belgi?, als je een KvK hebt, moet je een minimaal inkomen hebben, anders geven ze je gewoon een forfetair bedrag dat je moet betalen.
Is dit echt zo of heb ik het verkeerd voor?
Hoe kan je anders in 'het wit' draaien als je geen groot inkomen hebt als DJ?
grtz
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Flexii    posted on 31-03-2010 22:46
Dat heb ik ook, ik heb nu mijn eigen bedrijfje als freelance dj, licht- en geluidtechnicus. Ik ben nu nog bezig met de afronding van mijn VWO diploma, nog dik een maand en dan heb ik als het goed is mijn diploma.

Dan ga ik daarna partime HBO Commerciele economie doen, zodat ik teminste iets heb voor erbij.
Het is namelijk toch zo, ook al kun je wel van dj'en ofzo je job maken, dan moet je toch al echt veel verdienen en vooral heel veel sparen, want tot je 65e doe je het zeker niet. Dus altijd een plan b hebben.
BennoRevelli    posted on 31-03-2010 22:49
Poster: Flexii
?dan moet je toch al echt veel verdienen en vooral heel veel sparen, want tot je 65e doe je het zeker niet. Dus altijd een plan b hebben.

Klopt, dus zolang het kan ga ik nog lekker erbij studeren
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||

223 Users online: 134 Guests (89 Unknown)
Pages generated today : 170.366
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.689.281