Poster: DJADMIN
Je moet je eens even gana verdiepen in de materie, voordat je uitspraken doet. Het project Dubai is net zoals de VAE in de jaren 90 gestart. Ze hebben geld gehaald uit de olie, maar met name gericht op de handel. Waarom de handel ? Heel simpel, olie is een uitputbare bron. Tegenwoordig is nog maar 6% van het nationaal inkomen uit de olie. Dus hebben ze er een wereldstat uit gestampt. Waarom VAE ? Met name de centrale ligging, de ligging aan zee, en de Dubai creek zijn hier oorzaken van. Daarnaast is de stijging van de economie in het midden oosten ongeveer parallel met China en Japan, waar ook nieuwe markten zijn. Er is dus zeer bewust voor gekozen. Wat hebben ze gedaan ? Geinvesteerd. Al het geld uit de olie hebben ze geinvesteerd in de steden, met name in Dubai. Vaak nog met eigen vermogen erbij, en ook vreemd vermogen. Dit heeft hun bijna de kop gekost. MAAR, de structuur in de VAE is zo goed, dat andere emiraten en emirs mogen uithelpen bij schulden. Is toch een prima samenwerking ? Het gaat dus tussen sjeiks en emirs, die dit onderling regelen. Absoluut geen probleem.
Daarnaast wil ik even reageren op je ''pipo's uit timboekistan''. In Dubai, en ook in Abu Dhabi, zitten op dit moment de beste ingenieurs uit met name Pakistan en India, maar zeker ook uit Amerika en Europa komen steeds meer mensen over om daar te werken. En weet je wat, ik heb ook plannen. Waarom ? Wat dacht je van de lonen, en van de belastingvoordelen aldaar?
Ik ben het wel met je eens dat het een zeepbel is, maar ik weet dat het goed onderbouwd is, en dat ze echt wel weten waar ze mee bezig zijn.
Dat is helemaal waar. Maar dat is toch het mooie aan die structuur ? Als er problemen zijn, helpen de emiraten elkaar. SUper
Conclusie :
Er word gesproken over crisis in dubai. Ik kan je een ding zeggen. Ga er eens heen, en verdiep je er in. Dan een oordeel geven.
`
M'n beste collega dj,
Met alle respect maar denk dat je een paar belangrijke lessen geschiedenis van de zeven emiraten, die nu de VAE vormen gemist hebt.
De VAE zijn helemaal niet gesticht in de jaren 90, maar op 2 december 1971, nadat de Britten in 1968 aankondigde de regio te verlaten. Bij oprichting van de VAE waren ze met zes, 3 maanden later trad het zevende emiraat de VAE toe, maar de 2 meest gewilde en rijkste emiraten, Bahrein en Qatar haakte af.
De zeven emiraten vormden nu ??n staat, maar de interne verdeeldheid
bleef bestaan. Dit verklaart ook de grillige vormen van de grenzen.
De emiraten verzorgen gezamenlijk het wegennet, het telefoon- en
postverkeer en een federaal leger. Er zijn geen belastingen, en
huisvesting, onderwijs en gezondheidszorg zijn kosteloos. Helaas
veroorzaakt de eeuwige rivaliteit tussen de emiraten, (vooral
Abu Dhabi en
Dubai), een gigantische verspilling. Men wil meer luchthavens, havens, fabrieken, enzovoort dan rendabel en nodig is.
Deze 2 emiraten zijn ook de enige leiders van de VAE, en door de huidige situatie in Dubai, en het financieeel afhankelijk worden van Abu Dhabi, versterkt deze zijn greep op de VAE, ook omdat Abu Dhabi niet alleen van toerisme moet leven, maar ook een algemene industrie heeft, in tegenstelling tot Dubai, dat door het wegblijven van de massa toeristen en de tegenvallende immobilien markt, het water aan de lippen heeft staan, en zonder hulp van buiten hun eigen Emiraat, niet kan overleven, tegenover staat natuurlijk inmenging in binnenlandse zaken door Abu Dhabi. Dubai heeft ook dringende hulp gevraagd aan Bahrein, en Qatar, maar die weigeren momenteel, omdat er geen voldoende tegenprestatie gegeven wordt. Als je dus denkt dat die elkaar zomaar helpen als er problemen zijn, vergeet dat dus maar, de financieele giften zijn? geen verplichting maar een gunst, geen enkel emiraat van de VAE is verplicht om gelijk welke (financieele) hulp aan een ander emiraat te geven.
Ik weet niet welk je beroep is, maar als je daar als gewone arbeider wil gaan werken, ga je spijt van krijgen. De meeste bouwprojecten werden/worden uitgevoerd door Paki's en Indieers, die een hongerloon krijgen voor 6/7 en12u/dag te werken. Mijn broer die bij Besix werkt vertelde mij ook dat men zelfs voor die arbeiders momenteel geen werk en geld meer heeft om hun loon te betalen, en dat deze mensen ook massaal Dubai verlaten bij gebrek aan werk, en dus hun bijhorende werkvergunning. Als je er kan werken voor een groot internationaal bedrijf, die zelf de lonen betalen zit je nog goed, anders heb je een probleem.
Ik denk dat je, mede door je gedacht naar ginder te gaan werken, het allemaal een beetje teveel door een roze bril bekijkt, en de huidige problemen en chaos als een te verwaarlozen probleem aanschouwt.
Geloof me, dat is het niet. Men heeft in Dubai dringend de toeristen hun centjes nodig, en zijn ze bereid daar veel voor te doen, reizen met 75% korting is regel en geen uitzondering meer.
Ik denk dat je toch eens zelf op onderzoek moet gaan, dan kan je niet anders dan het eens zijn met mij.