Waarom de gain/trim zo hoog (7/9)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 10-03-2010 16:15
Beste DJ's,

Ik zie vaak bij DJ's die live in een club of wat dan ook draaien, Dat hun gain/trim half of meer?open staat.
Bij mij thuis is het zo bij mijn DJM-800 dat ik hem maar een?kwart open hoef te hebben.
Ook zie je vaak dat hun VU balkjes helemaal tot in het rood staan.
Hoezo is dat?
Mod edit by Lead on 10-03-2010 22:07 (1%)

What do you think about Waarom de gain/trim zo hoog ??

Vote :   

Winston    posted on 15-11-2010 17:40
Nee, dat heb je goed uitgelegd. Ik had het over de ingebouwde veiligheid van de DJM-800. Dat van het dynamisch bereik is headroom ja.

Ik zeg altijd: als je meer volume en veel luider wil koop dan meer versterkers en speakers, maar ga niet in het rood draaien.
Tic Toc
Mixt-Ape    posted on 15-11-2010 17:40
Sja Winston, je moet niet omgaan met een pissed-off geluidsman. Als hij zijn job niet goed doet is dat niet jouw probleem, en als er jou niks te verwijten valt moet hij niet zo pissed zijn, en anders moet hij maar gewoon z'n klep houden?
Winston    posted on 15-11-2010 17:41
Ga hem dat uitleggen Cool Wat doe je als hij met je op de vuist wil?
Tic Toc
Estacy    posted on 15-11-2010 17:46
headroom is toch hoever ie over de 0dB kan voor dat ie gaat distorten?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bloedworst    posted on 15-11-2010 17:48
nee de ruimte eronder
Mixt-Ape    posted on 15-11-2010 17:49
Poster: Winston

Ga hem dat uitleggen Cool Wat doe je als hij met je op de vuist wil?

Chuck Norris style? Lol nee, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt Happy, laughing!
User edit by Mixt-Ape on 15-11-2010 @ 17:50:11 (15%)
Winston    posted on 15-11-2010 17:50
Je hebt gelijk Estacy. Dat gaat over pieken in volume level. Echte audio term.

Maar ik heb het over headroom van de gemiddelde sound level. Dat is dus niet helemaal correct, maar is wel vergelijkbaar met de piek headroom.

@bloedworst: de ruimte voordat het geluid begint te clippen als het gaat om de headroom van de volume pieken. Afhankelijk van het systeem kan dat een beetje tot behoorlijk boven de 0 dB zijn.

Als het gaat om de headroom van de gemiddelde soundlevel is het inderdaad onder de 0 dB.
Tic Toc
User edit by Winston on 15-11-2010 @ 18:02:01 (100%)
Bloedworst    posted on 15-11-2010 18:06
@winston :o de technische term headroom ligt onder odb dus voor hij het rood berijkt en ja sommige aplicatie's kunnen meer +6db verwerken maar dat is niet de term headroom.
User edit by Bloedworst on 15-11-2010 @ 18:14:11 (100%)
Winston    posted on 15-11-2010 18:10
Nee, beide:

In digital and analog audio, headroom is the amount by which the signal-handling capabilities of an audio system exceed a designated level known as Permitted Maximum Level (PML). Headroom can be thought of as a safety zone allowing transient audio peaks to exceed the PML without exceeding the signal capabilities of an audio system (digital clipping, for example). Various standards bodies recommend various levels as Permitted Maximum Level.

bron: wikipedia
Tic Toc
Bloedworst    posted on 15-11-2010 18:18
precies permitted maximum level wordt aangegeven met 0db. maargoed maakt niet uit vind het goed zo Happy, laughing
User edit by Bloedworst on 15-11-2010 @ 18:21:14 (79%)
Winston    posted on 15-11-2010 18:27
Haha, ja is goed zo, ben geen geluidsman.

En kleuren zeggen niet alles. Maar 0 dB is nog geen rood op bv. mijn oude Numark mixer, maar 0 dB is de laatste groene led. Dan heb ik nog 3 oranje en dan beginnen de rode leds.
Tic Toc
User edit by Winston on 15-11-2010 @ 18:29:15 (13%)
Bloedworst    posted on 15-11-2010 19:29
kleur zegt ook niks, maar 0db wel, en daar eindigtd je headroom boven 0 db is overdrive of hoe anderen het noemen cliping of oversturing of ga zo maar door.
Dolivieira    posted on 16-11-2010 00:18
Met opzet onder de 0 dB draaien, zodat als je luider wil, dat nog veilig en zonder clipping kan. De headroom is dan dat stukje dat je nog luider kan.

En ja sommige mixers waaronder de DJM-800 zijn zodanig beveiligd dat ze de headroom boven de 0 dB aflezing op de VU meter hebben. Ik vermoed dus dat pioneer gewoon de VU-meter fout heeft gecalibreerd.

Makkelijk uitgelegd, dus als je auto werkelijk 90 km/u gaat, staat er 100 km/uur op je snelheidsmeter. Dus ga je 110 km/uur rijden dan rij je in werkelijkheid pas met 100 km/uur.

En eventueel grijpt daarna de snelheidsbegrenzer in.

Klopt niet helemaal kwa snelheden (Marche is iets kliener). Maar ik weet wat je wil zeggen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Mod edit by W.i.M on 17-11-2010 19:43 (22%)
Bouncy    posted on 16-11-2010 12:43
Bovenste plaatje: Gains op 0. Onderste plaatje: Gains op +8

Je maakt dus wel de indruk dat je harder gaat, maar in feite ben je gewoon je dynamisch bereik naar de klote aan het helpen...
User edit by Bouncy on 16-11-2010 @ 12:43:32 (7%)
Bloedworst    posted on 16-11-2010 12:47
FF stomme vraag misschien, zitten er geen overheids limiters op de eindversterker's in de kroegen en disco's in verband met de wet??, als dat zo is kan je natuurlijk zoveel insturen als je wilt en lekker je mixer in het rood pompen, zonder resultaat overigens, was maar en ingeving hoor!! Dat is heel juist bouncy.
User edit by Bloedworst on 16-11-2010 @ 12:49:59 (14%)
Winston    posted on 16-11-2010 13:56
Hey, de plaatjes van bouncy zijn erg verhelderend.

Het bovenste plaatje heb je dus schoon en helder geluid. En in het onderste plaatje heb je een luid gemiddeld volume en distorted geluid in de pieken.

Dus schoon en helder geluid is riskanter voor schade aan je gehoor dan distorted geluid. Want bij 140 dB SPL klinkt schoon en helder geluid niet luid, maar distorted geluid klinkt al luid bij zeg 100 dB SPL.

Neemt niet weg dat 120 dB SPL kristal helder geluid net zo schadelijk is als 120 dB SPL distorted geluid. Verhaal van de 100 kg veren en 100 kg ijzer.
Tic Toc
Bouncy    posted on 16-11-2010 14:22
Hey, de plaatjes van bouncy zijn erg verhelderend.

Het bovenste plaatje heb je dus schoon en helder geluid. En in het onderste plaatje heb je een luid gemiddeld volume en distorted geluid in de pieken.

Dus schoon en helder geluid is riskanter voor schade aan je gehoor dan distorted geluid. Want bij 140 dB SPL klinkt schoon en helder geluid niet luid, maar distorted geluid klinkt al luid bij zeg 100 dB SPL.

Neemt niet weg dat 120 dB SPL kristal helder geluid net zo schadelijk is als 120 dB SPL distorted geluid. Verhaal van de 100 kg veren en 100 kg ijzer.

Dat klopt niet helemaal, Je moet naar de gemiddelde geluidsdruk kijken, niet naar de piekjes (de piekjes zijn je attack, welke verloren gaat)... Het eerste plaatje heeft zo ook -9dB RMS en het 2e plaatje iets van -2dB RMS (gok ik)
User edit by Bouncy on 16-11-2010 @ 14:22:34 (8%)
Winston    posted on 16-11-2010 14:24
Poster: Bloedworst
kleur zegt ook niks, maar 0db wel, en daar eindigtd je headroom boven 0 db is overdrive of hoe anderen het noemen cliping of oversturing of ga zo maar door.

Maar deze soort headroom (dus die onder de 0 dB) mag je ook niet te groot maken. Anders krijg je relatief meer ruis van het systeem in verhouding met sound.

@bouncy: wat klopt niet precies? Dat van de pieken?
Tic Toc
User edit by Winston on 16-11-2010 @ 14:28:22 (15%)
Bouncy    posted on 16-11-2010 14:31

@bouncy: wat klopt niet precies? Dat van de pieken?

Schadelijkheid
Winston    posted on 16-11-2010 14:43
@AdenFarleigh: Hehe, ik ben geen geluidstechnieker. Maar zowel signaalsterkte als volume wordt aangegeven met dB (decibels). Om onderscheid te maken met signaal sterkte en de geluidsgolven die je hoort is de ene gewoon dB en de andere dB SPL. En SPL staat voor Sound Pressure Level. De geluidsdruk. Hopelijk is het goed.

Dat van de schadelijkheid moet wel kloppen Bouncy. Ik had het over het risico, dus de kans op schade en niet de schade zelf.

En Epocs, dat van stereo lijkt me bullshit. Of als je het geluid wilt laten lopen van bv. de linker naar de rechter speaker zonder dat het volume zachter wordt is het wel handig om headroom te hebben.
Tic Toc
User edit by Winston on 16-11-2010 @ 14:45:24 (6%)
Winston    posted on 16-11-2010 22:35
Moppen vind ik altijd leuk. Ik moet er ook ff gaan kijken.

Poster: Lucalicious

voor mensen die dat nog niet door hadden, hij bedoelt dat een geluidsman de master op nul db afsteld, terwijl de fader half open staat, dan krijg je dus dat als jij de fader wel helemaal open gooit, dat je dan veel te hard gaat.

..........
..........

ook moet je er soms op letten dat niet elke track hetzelfde volume heeft natuurlijk, dus soms moet je je gain toch even aanpassen.

Maar het kan dat die geluidsman van epocs volgens de 'unity gain' methode het geluid had geregeld. Dat is dan ook correct.

Sommige mixers hebben een dikkere streepje op de schaalverdeling langs elke line fader. Je kunt 0 dB dan daarop instellen, zodat je headroom hebt op je line fader zelf.
Dat is heel handig aan de ene kant, maar werkt aan de andere kant ook niet echt prettig.
Tic Toc
W.i.M    posted on 17-11-2010 19:49
Ik ga dit topic nu eerst eens even schoonmaken en alle loze posts verwijderen die niets toevoegen aan dit topic. Dat wil ook zeggen dat er vanaf hier geen vervelende posts meer worden gemaakt. Er is al vaker gewaarschuwd in dit topic en dit is de laatste keer.

Dit kan best een leuke discussie zijn en daarom laat ik het topic open, ik verwacht alleen een volwassen discussie.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Mod edit by W.i.M on 17-11-2010 19:49 (1%)
Tekhead    posted on 17-11-2010 21:35
Poster: Bloedworst
FF stomme vraag misschien, zitten er geen overheids limiters op de eindversterker's in de kroegen en disco's in verband met de wet??, als dat zo is kan je natuurlijk zoveel insturen als je wilt en lekker je mixer in het rood pompen, zonder resultaat overigens, was maar en ingeving hoor!! Dat is heel juist bouncy.

Een geluidsbegrenzer is in Belgie niet verplicht, behalve als opgelegd is door rechterlijke instanties na herhaalde klachten van buren etc...
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Winston    posted on 18-11-2010 16:44
Ik zou fel protesteren tegen een wet voor een verplichte volume begrenzer. Cool

Zoals ik al zei ben ik voorstander van een overkill van speakers en amplifiers i.v.m. headroom, luid volume en geluidskwaliteit.
Dat i.p.v. het uiterste uit een PA systeem te halen door in het rood te draaien met geluids distortion.

In mijn disco/kroeg zou er altijd praktisch 158 dB SPL mogelijk zijn als je tegen het rood draait, en niemand moet dat komen 'limiten.'
Tic Toc
User edit by Winston on 18-11-2010 @ 16:55:20 (28%)
Estacy    posted on 18-11-2010 17:01
Zoals ik al zei ben ik voorstander van een overkill van speakers en amplifiers

mooie uitspraak. een uitspraak die ze bij Ministry of Sound (van die gigantisch dikke booth) ook belangrijk vinden.

6 stacks van Martin Audio speakers.

http://blog.mixonline.com/briefingroom/wp-content/uploads/2010/04/ma-mos-_2.jpg
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 18-11-2010 @ 17:01:51 (32%)

498 Users online: 408 Guests (90 Unknown)
Pages generated today : 122.292
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.641.207