Poster: Winston
Ga hem dat uitleggenWat doe je als hij met je op de vuist wil?
Met opzet onder de 0 dB draaien, zodat als je luider wil, dat nog veilig en zonder clipping kan. De headroom is dan dat stukje dat je nog luider kan.
En ja sommige mixers waaronder de DJM-800 zijn zodanig beveiligd dat ze de headroom boven de 0 dB aflezing op de VU meter hebben. Ik vermoed dus dat pioneer gewoon de VU-meter fout heeft gecalibreerd.
Makkelijk uitgelegd, dus als je auto werkelijk 90 km/u gaat, staat er 100 km/uur op je snelheidsmeter. Dus ga je 110 km/uur rijden dan rij je in werkelijkheid pas met 100 km/uur.
En eventueel grijpt daarna de snelheidsbegrenzer in.
Hey, de plaatjes van bouncy zijn erg verhelderend.
Het bovenste plaatje heb je dus schoon en helder geluid. En in het onderste plaatje heb je een luid gemiddeld volume en distorted geluid in de pieken.
Dus schoon en helder geluid is riskanter voor schade aan je gehoor dan distorted geluid. Want bij 140 dB SPL klinkt schoon en helder geluid niet luid, maar distorted geluid klinkt al luid bij zeg 100 dB SPL.
Neemt niet weg dat 120 dB SPL kristal helder geluid net zo schadelijk is als 120 dB SPL distorted geluid. Verhaal van de 100 kg veren en 100 kg ijzer.
Poster: Bloedworst
kleur zegt ook niks, maar 0db wel, en daar eindigtd je headroom boven 0 db is overdrive of hoe anderen het noemen cliping of oversturing of ga zo maar door.
@bouncy: wat klopt niet precies? Dat van de pieken?
Poster: Lucalicious
voor mensen die dat nog niet door hadden, hij bedoelt dat een geluidsman de master op nul db afsteld, terwijl de fader half open staat, dan krijg je dus dat als jij de fader wel helemaal open gooit, dat je dan veel te hard gaat.
..........
..........
ook moet je er soms op letten dat niet elke track hetzelfde volume heeft natuurlijk, dus soms moet je je gain toch even aanpassen.
Poster: Bloedworst
FF stomme vraag misschien, zitten er geen overheids limiters op de eindversterker's in de kroegen en disco's in verband met de wet??, als dat zo is kan je natuurlijk zoveel insturen als je wilt en lekker je mixer in het rood pompen, zonder resultaat overigens, was maar en ingeving hoor!! Dat is heel juist bouncy.
Zoals ik al zei ben ik voorstander van een overkill van speakers en amplifiers