Waarom de gain/trim zo hoog (5/9)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 10-03-2010 16:15
Beste DJ's,

Ik zie vaak bij DJ's die live in een club of wat dan ook draaien, Dat hun gain/trim half of meer?open staat.
Bij mij thuis is het zo bij mijn DJM-800 dat ik hem maar een?kwart open hoef te hebben.
Ook zie je vaak dat hun VU balkjes helemaal tot in het rood staan.
Hoezo is dat?
Mod edit by Lead on 10-03-2010 22:07 (1%)

What do you think about Waarom de gain/trim zo hoog ??

Vote :   

Estacy    posted on 03-05-2010 18:00
in principe moet je je versterkers 3/4e openzetten, en de gain op je mixer altijd op 0dB, en dan het volume regelen met je master. hoef je niet aan je versterkers te zitten (kan vaak niet eens, probeer maar eens in een club) en beslis jij altijd hoe hard/zacht het staat.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
ElVrieso    posted on 03-05-2010 18:10
Poster: Estacy
in principe moet je je versterkers 3/4e openzetten, en de gain op je mixer altijd op 0dB, en dan het volume regelen met je master. hoef je niet aan je versterkers te zitten (kan vaak niet eens, probeer maar eens in een club) en beslis jij altijd hoe hard/zacht het staat.

Bedoel je niet dat je de master eerst checkt, hem zo laat staan, en dan verder alles met de gain doet?
Dat doe ik altijd tenminste.. Happy, laughing
Bruno de Vries - @djelvrieso
Bouncy    posted on 03-05-2010 18:34
Poster: Estacy

Neejoh, vol open met 0dB.. waarom vermogen weggooien?
Yorick    posted on 03-05-2010 20:29
versterkers op 3/4Cool
Gewoon helemaal openWinking my eye
Esmee    posted on 03-05-2010 20:35
Poster: mpstech
waar veel dj's ook de mist op ingaan is dat ze tijdens het opbouwen van hun set steeds luider gaan draaien om het publiek op te trekken naar een hoogtepunt en daarna neemt het volume wel weer af. ik denk dat dat mss ook wel een reden kan zijn van in het rood draaien door somige dj's

weetje... ik vind te harde muziek gewoon irritant, als de muziek boven de 100 db komt vind ik t niet meer lekker, dus geef mij maar gewoon de hele avond t zelfde volume, waarom zou je eerder losgaan als de muziek harder staat?
donkey    posted on 03-05-2010 20:38
Versterkers moeten vermogen maken, dus die moet je opendraaien en dan trim je bij met je master...
en 1 regel : rood is dood! In het rood draaien is nooit goed, krijg je vervorming en dat is net niet wat je wil..
Maniax
DaCompra    posted on 03-05-2010 21:17
Poster: Esmee

weetje... ik vind te harde muziek gewoon irritant, als de muziek boven de 100 db komt vind ik t niet meer lekker, dus geef mij maar gewoon de hele avond t zelfde volume, waarom zou je eerder losgaan als de muziek harder staat?

ik vind het lekker als het pijn doet aan mn oren Cool
TheMole    posted on 03-05-2010 21:19
de vorige keer dat ik mijn versterker helemaal opendraaiden was het gedaan met mijn speaker :D. Waarschijnlijk omdat mijn master ook goed openstond en die gain dan ook nog eens.
Estacy    posted on 03-05-2010 21:29
Poster: Yorick
versterkers op 3/4Cool
Gewoon helemaal openWinking my eye

wat mij is verteld, is dat ze dan veels te warm worden.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
MoXeGy    posted on 03-05-2010 21:36
zolang jij hem niet overbelast maakt dat helemaal niet uit Winking my eye
eekaat    posted on 03-05-2010 22:26
Zorgen voor een deftige luchtstroom naar de versterker kan al wonderen doen.

Vaak wordt slechts 3/4 van het versterkervermogen gebruikt maar dit wordt via een compressor/limiter ingesteld en niet op de gains.. Of zo zou het toch moeten Happy, laughing

.
Dolivieira    posted on 03-05-2010 22:46
Poster: TheMole
de vorige keer dat ik mijn versterker helemaal opendraaiden was het gedaan met mijn speaker :D. Waarschijnlijk omdat mijn master ook goed openstond en die gain dan ook nog eens.

Je moet ook altijd zorgen dat je versterkers wel in verhouding staan met je boxen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
kuituhh    posted on 14-11-2010 15:07
vond nog wel een aardig filmpje wat bij dit topic past.

http://www.youtube.com/watch?v=MmFOWexrt6Y&feature=channel

Check wat voor de dj's staat
Spin that Sh!t BAM!
User edit by kuituhh on 14-11-2010 @ 15:08:02 (35%)
Xurion    posted on 14-11-2010 15:18
Poster: kuituhh
vond nog wel een aardig filmpje wat bij dit topic past.

http://www.youtube.com/watch?v=MmFOWexrt6Y&feature=channel

Check wat voor de dj's staat

Do Not turn The Equalizer In The Red Area :P Alsof een echte dj dat expres zou doen
Epocs    posted on 15-11-2010 09:24
Kom vaak dit soort gekkigheid tegen beetje stom aangezien je dan niet weet waar je qua volume aan toe bent. Heb ook wel eens gehad dat de faders tot de helft waren afgesteld helemaal mooi(vroeger was dat zo dat je hem niet altijd vol open kon laten maar met een DJM 800Cool:p.
Dolivieira    posted on 15-11-2010 11:01
Waarom moet je hem vol open hebben dan? Is nergens voor nodig.
Epocs    posted on 15-11-2010 11:38
Aangezien ik niet streepjes ga tellen tijdens me set jij wel dan?
Vraag me dan ook gelijk af hoe jij een interactie met het publiek doet.
Tekhead    posted on 15-11-2010 11:53
Poster: Epocs

Wat streepjes tellen ? En wat heeft een gain nu met interactie van publiek te maken ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 15-11-2010 12:03

Dus jij blaast liever de boel op. Dan heb je gelijk geen interactie met het publiek meer. En ik snap niet wat de gain en volume voluit zetten met interactie met het publiek te maken heeft. Voor de Interactie met het publiek heb ik de gain bij nodig.
User edit by Dolivieira on 15-11-2010 @ 12:12:03 (53%)
Epocs    posted on 15-11-2010 12:43
omygod jongens.... sinds waneer zit er een fader op je gain?
Lees is goed:S
User edit by Epocs on 15-11-2010 @ 12:46:19 (54%)
Bloedworst    posted on 15-11-2010 12:46
Huh klinkt niet echt logisch je eindtrap vol open zetten en dan op je mixer je volume regelen met de master out.
Stel je voor dat je bij -15db op je master out al het volume hebt wat je wilt, dan zit je eindtrap en hoop ruis te versterken, kabel van je mixer naar de eindtrap is ruis,?de ruis van de eindtrap zelf die vol open staat.
niet echt logisch?en een foutje zit in en klein hoekje gooi per ongeluk je master open en dag speakers of tijdelijke stilte omdat de beveiliging van je eindtrap in werking treed.
specialm    posted on 15-11-2010 13:19
Poster: Esmee

Als de heletijd in de zelfde volume staat lijk het net of die zachter staat daarom als ik b.v 2 uur draai gooi ik na die 2 uur vol open.
Winston    posted on 15-11-2010 13:34
Ook uit de reacties blijkt dat de meeste DJ's niet weten hoe ze volume moeten regelen. Een kijkje in de pro audio sectie van DJResource zou al een heleboel hebben verhelderd.

In het kort moet het zo:
- begin met alles van de mixer op nul en gain en eq knoppen op 12 uur
- draai een muziekje en stel de gain van de mixer op 0 dB (de pieken in het volume mogen wel rood)
- gooi de line faders van de mixer vol open
- draai de master van de mixer tot 0 dB (de pieken in het volume mogen wel rood)
- draai de gains van de versterker tot 0 dB (de pieken in het volume mogen de clip indicators wel laten oplichten)

Als je in een club komt, hoop je dat het PA system op deze standaard methode is afgesteld.
De gain gebruik je uitsluitend voor de geluidsbron, en niet om te mixen (en ja er zijn mensen die dat doen, maar is niet goed).
Om te mixen gebruik je de line en cross faders aangevuld met de EQ potten.
Het volume van de speakers regel je met de master.
Aan de channel gains van de versterkers kom je niet.

Volume is geen vaste grootheid. Dus als je bij stand 4 halve vermogen hebt de ene keer betekent het niet dat je de volgende keer bij 4 weer halve vermogen hebt.
De gains regelen alleen maar de versterking van het inkomend signaal (input signal). Het woord zegt het al ook een beetje gain = toename.

Als het input signaal zwak is krijg je geen vol vermogen eruit al is de gain helemaal open. Als het input signaal heel sterk is kan de versterker al bij stand 1 van de gains al maximaal vermogen leveren van het output signaal. En als het op 2 was worden de speakers opgeblazen. Daarom is de standaard procedure er die alles regelt op 0 dB.
Tic Toc
User edit by Winston on 15-11-2010 @ 13:42:07 (2%)
Tekhead    posted on 15-11-2010 13:47
omygod jongens.... sinds waneer zit er een fader op je gain?
Lees is goed:S

Lees en antwoordt jij maar eens goed, ben er zeker van dat heleboel members?hier geen jota begrijpen van jouw wartaal !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Epocs    posted on 15-11-2010 13:59
Als je FADER en?DJM 800 ziet staan denk je eerst bij jezelf logisch na en komt er geen GAIN invoor PUNT. Het valt?me?weer op dat het een?meeloop praatje met Delovieira is waar of niet waar? Ik denk dat je gewoon een slap excuus zoekt maar goed.

Ook al ben ik oververmoeid en kwam ik vorige week niet goed uit mijn woorden. Zit nu wel een brochure te schrijven met een controleur en het gaat uitstekend. Tot slot?vind ik het niet belangrijk wat een Belg hier over te melden heeft dus begin er ook maar niet overWinking my eye

Ben benieuwd wat jou antwoordt hier op is hahaha.
User edit by Epocs on 15-11-2010 @ 14:02:08 (1%)

198 Users online: 91 Guests (107 Unknown)
Pages generated today : 89.447
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.436.225