Waarom de gain/trim zo hoog (4/9)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 10-03-2010 16:15
Beste DJ's,

Ik zie vaak bij DJ's die live in een club of wat dan ook draaien, Dat hun gain/trim half of meer?open staat.
Bij mij thuis is het zo bij mijn DJM-800 dat ik hem maar een?kwart open hoef te hebben.
Ook zie je vaak dat hun VU balkjes helemaal tot in het rood staan.
Hoezo is dat?
Mod edit by Lead on 10-03-2010 22:07 (1%)

What do you think about Waarom de gain/trim zo hoog ??

Vote :   

mrwhoopie    posted on 13-03-2010 18:27
Poster: Bouncy
Je kunt er kort of lang over discuseren, maar als ik een DJM voor een voor mij onbekende DJ moet aansluiten komt er toch echt nog een mixer tussen, zodat ik hem kan terugdraaien. Als ik er zelf bij die klus niet ben, komt er een DATEQ Limiter tussen (omdat die dateq limiters nogal goed zijn Winking my eye

Als je overstuurd kan zelfs een limiter niet helpen....
maarten_geurts    posted on 13-03-2010 18:57
Hey volgens mij zitten jullie er?naast. De meeste geluidsboeren zetten een limiter tussen de dj set en de geluidsset. Tevens zit er aan de achterkant van de mixer een klein draaiknopje waarmee?ze het master volume terug kunnen draaien. Bij de soundcheck?gaat de mixer?volle bak in het rood en de limiter wordt op 0 DB "afgezekerd". Waarom? Bijna geen enkele dj snapt dat je die mixer niet in het rood mag gooien, zeker op het moment dat er alcohol in het spel is. Door dit zo te doen kan de mixer in het rood en gaat de geluidsset niet naar de knoppen, zelfs niet als er een mafkees alles volle bak opengooit. Niet waarom maar daarom dus.
Laidback    posted on 13-03-2010 19:20
Vroegahhh (toen de lucht nog schoon was en sex nog viessssssss) zag je die Dateq tafels allemaal in het rode staan.. de ledjes hadden een behoorlijk uitputtend leven :P..

en tsja.. de DJ wil op een festival harder omdat die niet hoord wat er in de zaal/tent/veld/etc gaande is.
er zit 9 van de 10 keer toch een nog een mix deck tussen de PA en de dj, dus tsja.. veel zal dat niet uitmaken kwa hoe hard?hij de mixer zet.

wat Lead al aangeeft, ROOD = DOOD, je kan misschien zeggen, ach. dat kan die mixert makkelijk hebben.. tsja.. denk ook even aan het publiek dat je voor je snuffel hebt, jij hebt hele toffe booth monitoren, zet die maar zo hard als je wil, maar blijf van die GAIN knoppen af!! .. het publiek hoord het echt!

probeer het thuis maar eens.
Monitoren/speakers & versterker ff op standje 1 (zacht)
alle gain knoppen open, master vol open. muziekje aan. en dan de versterker/speakers wat harder zetten..

Poster: mrwhoopie

Als je overstuurd kan zelfs een limiter niet helpen....

die Dateq SPL 5jes rammen het signaal gewoon de grond in,. volgens mij zit daar een timer op.. 10 sec te hard en Boem.
vroeger hadden ze ook limiters die aan de stroom toevoer van de versterkers hingen..
ging je te hard, POF. weg geluid.
User edit by Laidback on 13-03-2010 @ 19:27:30 (69%)
Dolivieira    posted on 13-03-2010 20:27
Poster: Down_Town
Heel vroeger toen het geluid nog helemaal analoog was waren er bepaalde geluids-sets die mooier gingen klinken als ze een beetje in het rood gingen. Digitaal geluid in het rood wordt NOOIT mooier. Er zijn veel DJ's die dat echt niet snappen. Leuk als je na zo'n figuur moet draaien. Dan ben je eerst een kwartier bezig met geleidelijk het geluid weer een beetje op normaal niveau te krijgen i.p.v. lekker met je set te beginnen. Je moet de DJ's de kost geven die niet opletten of de ene plaat harder of zachter van volume is waardoor de overgang van de ene naar de andere plaat qua volume niet klopt. Dat was meer in de vinyl tijd dan tegenwoordig omdat er op vinyl redelijk wat verschil was per plaat.

In veel discotheken staat er een limiter op de versterker. Een domme DJ wil harder en harder en gaat steeds verder in het rood. Wat hij/zij niet door heeft is dat het geluid op een gegeven moment niet meer harder gaat vanwege de limiter. Wat er wel gebeurt is dat het geluid op het mengpaneel overstuurt wordt waardoor het al vervormd de limiter in komt.

En de vraag was eigenlijk waarom ze dat doen? Omdat de DJ's die dat doen geen idee hebben van geluid. Verstand hebben van geluid is iets heel anders dan verstand hebben van muziek.

Idd, Pat jij begrijpt het. Compleet mee eens.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Winston    posted on 13-03-2010 22:07
Poster: soundcollector

Ben je hier wel zeker van? Ik heb altijd geleerd dat bijna perfecte geleiding bij een koudere temperatuur gaat optreden... Nuja maakt ook nie uit

Hmm ik weet het niet helemaal zeker, maar heb geen zin om het op te zoeken.

Maar in geval van supergeleiding in keramische materialen is het wel zo dat hoe kouder hoe beter.

Maar ik dacht dat bij metalen, hoe warmer, hoe beter, dus omgekeerd. De valentie electronen hebben meer energie bij een hogere temperatuur, dus zijn beweeglijker. Maar laten we dat overlaten aan een expert, met bronverwijzing.

Praktisch voor je geluidsvolume maakt het niet zoveel uit. Iets meer voor je geluidskwaliteit.
Tic Toc
ArCee    posted on 14-03-2010 08:07
Mijn inziens zitten die rode leds er niet voor de versiering op, ik bedoel, een rood stoplicht betekend ook in de wereld overal hetzelfde? Waarom kan een 'deejay' dan niet begrijpen waarom je niet in de rood moet draaien?
De opmerking van, veel deejays kennen hun apparatuur niet klopt als een bus. Veel deejays hebben Pioneer in hun rider staan, en vaak word er gezegt, ze willen alleen Pioneer want dat is het beste. Deels waar, maar geef ze iets anders en ze kunnen er gewoon NIET mee werken!!

Je kunt nog zoveel kunstgrepen toepassen om het volume terug te dringen, maar in het rood draaien vervormt het geluid en daar helpt geen limiter of geluidsman tegen of mee. Als het instuur signaal al beroerd / vervormt?is, kun dat door de dimmen echt?niet recht trekken.
Juist door vervormde muziek onstaan gehoor problemen. Immers, muziek wat niet zuiver is is schadelijker voor je gehoor op een laag niveau, als zuivere muziek op een hard niveau.

In de Waerdse Temple bleef ik onder het rood draaien, en de geluidsman gooide het overall volume met mijn draaien een stukkie omhoog, en deed ook meteen zijn duim omhoog, waarom zou hij dat nu gedaan hebben?
Het is zo simpel, en toch voor vele zo moeilijk lijkt wel?
Maar goed, het is net als auto rijden, daarmee mag je ook niet harder als 120, maar als je auto 200 kan? En ja, op lange termijn stopt ook je auto ermee als je er lang genoeg mee doorgaat!! Cool

Einde preek Cool
User edit by ArCee on 14-03-2010 @ 08:09:02 (1%)
remixer    posted on 14-03-2010 10:20
DJ's die zoveel in het rood draaien moeten gelijk een schop onder hun kont krijgenCool
ik draai namelijk liever wat zachter zodat het geluid mooi isCool dan dat het vervormd is, want daar heb ik pas echt een hekel aan.
met een hoog volume draaien doe je met een versterker en niet met je mixer
waarom zouden ze anders een versterker hebben uitgevonden?Cool
Dolivieira    posted on 14-03-2010 10:24
Groen Is goed, Oranje kan nog(liefts iets zachter), en Rood is Fout. ??
remixer    posted on 14-03-2010 10:27
eeuh.... ?djdoliviera, ik heb maar 2 kleuren vu meterCool
Dolivieira    posted on 14-03-2010 11:18
remixer?@
Ik drie. Maar ja rood is dood zij lead toch. Moet jij maar in groen blijven ik mag nog in het oranje. Lol
User edit by Dolivieira on 14-03-2010 @ 11:20:28 (2%)
mpstech    posted on 14-03-2010 11:25
waar veel dj's ook de mist op ingaan is dat ze tijdens het opbouwen van hun set steeds luider gaan draaien om het publiek op te trekken naar een hoogtepunt en daarna neemt het volume wel weer af. ik denk dat dat mss ook wel een reden kan zijn van in het rood draaien door somige dj's
TheHunter    posted on 14-03-2010 12:54
Poster: mpstech
waar veel dj's ook de mist op ingaan is dat ze tijdens het opbouwen van hun set steeds luider gaan draaien om het publiek op te trekken naar een hoogtepunt en daarna neemt het volume wel weer af. ik denk dat dat mss ook wel een reden kan zijn van in het rood draaien door somige dj's

Ik denk juist dat veel mensen steeds harder gaan om het publiek toch te laten doordansen en dit zo de avond vol te houden. (Denk ik, ik persoonlijk begin een avond rustig, en daarna op constant volume knallen, soms een stapje terug, soms net iets erover, maar nooit int rood.)
T-to-the-J    posted on 14-03-2010 19:31
Ik heb al eerste geleerd, Rood=Boom, want die gozers hadden geen limiter, maar rechtstreeks op active speakers.
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
eekaat    posted on 14-03-2010 22:28
Poster: T-to-the-J
Ik heb al eerste geleerd, Rood=Boom, want die gozers hadden geen limiter, maar rechtstreeks op active speakers.

De meeste actieve systemen (e.g.: Mackie) lusten wel wat oversturing voor ze definitief stoppen. ?Dat vind ik het mooie aan boxen met interne versterker; die dingen zwakken overstuurd signaal automatisch af zodat er geen schade aan de speakers wordt toegebracht... ?Desalniettemin geven ze natuurlijk nog vervormd signaal weer...
niiicola    posted on 14-03-2010 22:55
tis net een stoplicht: groen = gaan, oranje = als het echt niet anders kan, rood = stoppen!
Gewoon.
eekaat    posted on 14-03-2010 23:06
dat omschrijft het mooi! ?En een limiter speelt dan als politie
XMatiC    posted on 14-03-2010 23:15
dat is mooi gezegt en zo is het ook !
Maar zoals je zegt zie je meestal mensen met hun Pioneer Djm's hun master +gain helemaal in het rood gaat ..
Dat snap ik dan weer niet.
Dat kan na een tijd toch niet goed gaan...
www.youtube.com/LennertDJ
User edit by XMatiC on 14-03-2010 @ 23:23:03 (100%)
XMatiC    posted on 14-03-2010 23:20
Poster: MaximDJ
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat wanneer je mixer warmer wordt, je de Gain steeds verder open moett draaien. Met Carnaval: Smiddags om 1u had ik hem op de kwart, savonds bijna helemaal open....Vaag?

Als ik bij mijn thuis gewoon even draai staat mijn master meestal in de helft.
halfuurtje later staat mijn master helemaal naar boven.
& Probeer ik met mijn gain net geen rood te hebben..

Muziek , hoelanger je het hoort hoe stiller het begint te klinken... (zo heb ik het?toch)?
www.youtube.com/LennertDJ
BigSign    posted on 14-03-2010 23:24
Oke, Voor mij is het nu meer dan duidelijk! CoolWat mij betreft mag er een slotje op dit topic.Cool
Winston    posted on 15-03-2010 00:29
Poster: djdolivieira
remixer?@
Ik drie. Maar ja rood is dood zij lead toch. Moet jij maar in groen blijven ik mag nog in het oranje. Lol

Ik heb maar 1 kleur op mijn mackie: "blauw" en geen "rood", dus mag ik wel all the way, hiep hiep hoera, probleem opgelost Cool
Tic Toc
Dolivieira    posted on 15-03-2010 08:40
Poster: eekaat
dat omschrijft het mooi! ?En een limiter speelt dan als politie

Gelukkig geeft die geen boetes.

Nou met ik wel zeggen dat een DJM (ik weet niet van de andere merken zoals Ecler, A&H , Denon enzenz) best wel wat kunnen hebben voor dat ze vervormen.
De vroegere Dateqs hadden iets moois dat als je te hard ging. Ging die tikken. En dan ging je wel zachter want het was niet om aan te horen dat getik. Ik eet niet of dat ook op de nieuwere zit. Moeten ze bij alle mengtafels maken.
User edit by Dolivieira on 15-03-2010 @ 08:48:12 (100%)
AdenFarleigh    posted on 15-03-2010 10:36
Poster: Winston

Ik heb maar 1 kleur op mijn mackie: "blauw" en geen "rood", dus mag ik wel all the way, hiep hiep hoera, probleem opgelost Cool

Hehehe; knallen maar!Cool
Ik heb mijn Gain momenteel op ongv een kwart; en zit daarmee halverwege het oranje. Merk wel een licht verschil; maar dat ligt geloof ik meer aan mijn monitoren dan de mixer..
Vanmiddag maar weer eens terugzetten naar groen ^^
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
ArCee    posted on 15-03-2010 11:12
Poster: djdolivieira
Groen Is goed, Oranje kan nog(liefts iets zachter), en Rood is Fout. ??

Zo heeft mijne het ook, in het ergste geval tik ik de 2e oranje led aan, maar beslist niet meer Cool
TheMole    posted on 03-05-2010 17:31
srry dat ik dit weer omhoog kick maar ik had een vraag. Mag ik mijn master helemaal opendraaien en mijn gain wat minder zetten want nu heb ik mijn gain helemaal open en mijn VU meters staan helemaal rood.
hoppie    posted on 03-05-2010 17:35
je kan ook je versterker harder zetten
Question everything

157 Users online: 82 Guests (75 Unknown)
Pages generated today : 69.793
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.337.766