Waarom de gain/trim zo hoog (3/9)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 10-03-2010 16:15
Beste DJ's,

Ik zie vaak bij DJ's die live in een club of wat dan ook draaien, Dat hun gain/trim half of meer?open staat.
Bij mij thuis is het zo bij mijn DJM-800 dat ik hem maar een?kwart open hoef te hebben.
Ook zie je vaak dat hun VU balkjes helemaal tot in het rood staan.
Hoezo is dat?
Mod edit by Lead on 10-03-2010 22:07 (1%)

What do you think about Waarom de gain/trim zo hoog ??

Vote :   

Tekhead    posted on 11-03-2010 23:29
Poster: Sandr
Maar lang niet elke DJ heeft een geluidsman achter zich staan Winking my eye

Die staat meestal voor en ver van de dj.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 12-03-2010 08:01
Poster: Tekhead

Die staat meestal voor en ver van de dj.

Of hij staat er helemaal niet.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
kuituhh    posted on 12-03-2010 14:44
Nog steeds geen goed antwoord dus eigenlijk :p
Spin that Sh!t BAM!
Dolivieira    posted on 12-03-2010 14:47
Poster: kuituhh
Nog steeds geen goed antwoord dus eigenlijk :p

Wat voor antwoord wil jij horen, dan ?
kuituhh    posted on 12-03-2010 20:45
gewoon de hamvraag haha waarom draaien die gasten op die grote feesten volle bak in het rood.

kan niet geloven dat dat om proberen een of ander effect over het geluid te krijgen enz enz.
Spin that Sh!t BAM!
main    posted on 12-03-2010 20:48
wie niet horen wil moet voelen? ga naar een club en voel het geluid zou ik zeggen.
MaximDJ    posted on 12-03-2010 20:49
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat wanneer je mixer warmer wordt, je de Gain steeds verder open moett draaien. Met Carnaval: Smiddags om 1u had ik hem op de kwart, savonds bijna helemaal open....Vaag?
Party Sensations. Excellence in entertainment.
tek-zotic    posted on 12-03-2010 22:35
HEEJ GELUIDSMAN BLIJF MET JE KLAUWEN VAN DIE KNOP AAAAAAAF
Xurion    posted on 12-03-2010 23:07
Poster: MaximDJ
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat wanneer je mixer warmer wordt, je de Gain steeds verder open moett draaien. Met Carnaval: Smiddags om 1u had ik hem op de kwart, savonds bijna helemaal open....Vaag?

Nee je was dronken, je zag de rode ledjes aan als groene :P
User edit by Xurion on 12-03-2010 @ 23:07:55 (3%)
Estacy    posted on 13-03-2010 00:11
Poster: tek-zotic
HEEJ GELUIDSMAN BLIJF MET JE KLAUWEN VAN DIE KNOP AAAAAAAF

Ehm, ik wil even zeggen
Dat het allemaal niet zo goed gaat hiero
Al die metertjes, die rammen in het rood
Die moeten gewoon in het groen staan
Cool?goeie ouwe Drokz

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bouncy    posted on 13-03-2010 00:22
Je kunt op een DJM toch de master met -20 verzwakken?
nils7    posted on 13-03-2010 06:16

Heeft verschillende factoren: zaal volume (grootte), aantal publiek maar ook je eigen oren! (Ik merk ook dat ik mijn HP harder moet zetten gedurende de avond)
Dolivieira    posted on 13-03-2010 06:27
Ik denk ook da maxim best nog wel gelijk kan hebben hier mee. Hoe warmer dat je de volume iets harder moet zetten dat is me ook opgevallen
Down_Town    posted on 13-03-2010 08:51
Heel vroeger toen het geluid nog helemaal analoog was waren er bepaalde geluids-sets die mooier gingen klinken als ze een beetje in het rood gingen. Digitaal geluid in het rood wordt NOOIT mooier. Er zijn veel DJ's die dat echt niet snappen. Leuk als je na zo'n figuur moet draaien. Dan ben je eerst een kwartier bezig met geleidelijk het geluid weer een beetje op normaal niveau te krijgen i.p.v. lekker met je set te beginnen. Je moet de DJ's de kost geven die niet opletten of de ene plaat harder of zachter van volume is waardoor de overgang van de ene naar de andere plaat qua volume niet klopt. Dat was meer in de vinyl tijd dan tegenwoordig omdat er op vinyl redelijk wat verschil was per plaat.
In veel discotheken staat er een limiter op de versterker. Een domme DJ wil harder en harder en gaat steeds verder in het rood. Wat hij/zij niet door heeft is dat het geluid op een gegeven moment niet meer harder gaat vanwege de limiter. Wat er wel gebeurt is dat het geluid op het mengpaneel overstuurt wordt waardoor het al vervormd de limiter in komt.
En de vraag was eigenlijk waarom ze dat doen? Omdat de DJ's die dat doen geen idee hebben van geluid. Verstand hebben van geluid is iets heel anders dan verstand hebben van muziek.
MaximDJ    posted on 13-03-2010 09:38
Poster: DJ

Nee je was dronken, je zag de rode ledjes aan als groene :P

Haha:p Nee, ik drink niet tijdens het draaien :P
Volgens mij komt het doordat, door de warmte de weerstand van de POT Meter Gain groter wordt, waardoor je hem dus verder open moet draaien
Winston    posted on 13-03-2010 13:52
Door warmte wordt de geleiding juist beter. Maar de invloed is niet echt goed merkbaar.

Wat wel gebeurt is dat je oren aan het volume wennen en het dan zachter klinkt, maar eigenlijk (als je de dB's zou meten) nog steeds even luid is. En dan wil je weer wat luider en dan wennen je oren weer, en dan wil je weer wat luider, etc., etc. Als je de hele dag naast een dreunende scheepsmotor zit, hoor je het op een bepaald moment ook niet meer bewust. En natuurlijk, hoe langer je bezig bent, hoe langer de gewenning, maar dus ook hoe warmer de mixer.

Antwoord op de vraag is dus: gebrek aan kennis in combinatie met hardhorendheid (beginnende doofheid) en psycholgische zachter klinkend geluid door gewenning.
Tic Toc
User edit by Winston on 13-03-2010 @ 13:54:30 (7%)
MaximDJ    posted on 13-03-2010 14:46
Poster: Winston
Door warmte wordt de geleiding juist beter.

Dat bedoelde ik?Cool
Haha, ik heb idd gebrek aan kennis op dit gebied. Dacht het alleen, maar dat ligt dus aan mijzelf...(Hoewel ik toch altijd met oordopjes draai.)
Estacy    posted on 13-03-2010 14:49
je hebt die DJ's die verstand hebben van apparatuur en installaties, en DJ's die daar geen verstand van hebben. vooral die laatste groep zal meer geneigd zijn om lekker in het rood te draaien.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 13-03-2010 14:51
Oordopjes helpen natuurlijk niet tegen gewenning. En vooropgesteld dat je zo dicht bij mocht komen dat je net niet verbrand of in de rook terecht komt bij een raketlancering, wordt je toch doof met je oordopjes.
Tic Toc
MaximDJ    posted on 13-03-2010 15:24
Ik draai nooit in het rood!! Misschien hoogstens 2 LEDjes maar meer niet.
Dus ik wordt doof??Cool
LilQuint    posted on 13-03-2010 15:25
Rood vinden ze mooier dan groen en staat ze beter.

Ontopic : Ik vraag me het ook soms af.
Maar er zit wel iemand die zich bezig houd met de versterkers enz. Die zorgt ook niet dat de boel het raam uit vliegt.
Winston    posted on 13-03-2010 15:29
Ik draai nooit in het rood!! Misschien hoogstens 2 LEDjes maar meer niet.
Dus ik wordt doof??Cool

Ga niet te dicht bij een raket staan die wordt gelanceerd. Als het ontploft wordt je niet doof, maar er zal niet eens een stukje oor van je te vinden zijn. Cool

Wist je dat ik je doof kan maken met je oordopjes in en de VU zowel van de gain als master van de mixer op maar 2 groene ledjes?
Tic Toc
soundcollector    posted on 13-03-2010 15:56
Poster: Winston
Door warmte wordt de geleiding juist beter. Maar de invloed is niet echt goed merkbaar.

Ben je hier wel zeker van? Ik heb altijd geleerd dat bijna perfecte geleiding bij een koudere temperatuur gaat optreden... Nuja maakt ook nie uit
Vassilli    posted on 13-03-2010 16:04
Poster: LilQuint Maar er zit wel iemand die zich bezig houd met de versterkers enz.

Ja :P De 'geluidsman'
LilQuint    posted on 13-03-2010 16:14
Dat bedoel ik x]

373 Users online: 303 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 54.549
Most visitors online this month : 576
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.261.549