Waarom de gain/trim zo hoog (2/9)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 10-03-2010 16:15
Beste DJ's,

Ik zie vaak bij DJ's die live in een club of wat dan ook draaien, Dat hun gain/trim half of meer?open staat.
Bij mij thuis is het zo bij mijn DJM-800 dat ik hem maar een?kwart open hoef te hebben.
Ook zie je vaak dat hun VU balkjes helemaal tot in het rood staan.
Hoezo is dat?
Mod edit by Lead on 10-03-2010 22:07 (1%)

What do you think about Waarom de gain/trim zo hoog ??

Vote :   

Bouncy    posted on 10-03-2010 22:54
Ik heb inderdaad filters en ik ben daar ook heel blij mee, alhoewel ik met filters wel een gehoorbeschadiging bespaar, klinkt het nog steeds nergens naar.
Over klank gesproken: IEDERE schakel draagt mee aan de klank, dus als het op je mixer al verkeerd gaat...
Dan over die ledjes, inderdaad, een grap die wij veel maken in het theater: ja, die lampies zitten er nie voor niets op, die motte ook brande! (t gaat zelfs nog iets verder.. iets met overspanningsbeveiliging enzo Winking my eye )
Maar wat je als laatste zegt, omdat je de lampjes niet in een minderwaardiheidscomplex wil hebben, vind ik de ENIGE REDEN om in het rood te mogen draaien!
BennoRevelli    posted on 10-03-2010 23:10
Poster: BigSign
Beste DJ's,

Ik zie vaak bij DJ's die live in een club of wat dan ook draaien, Dat hun gain/trim half of meer?open staat.
Bij mij thuis is het zo bij mijn DJM-800 dat ik hem maar een?kwart open hoef te hebben.
Ook zie je vaak dat hun VU balkjes helemaal tot in het rood staan.
Hoezo is dat?

Goeie vraag, ik zie dit ook heel vaak, en ook vaak dat veel dj's hun eq's helemaal naar rechts draaien.. vraag me af waarom want je verkracht er meer mee dan je goed doet Winking my eye
Vooral op de high & middle band.

Ik denk dat sommige (dj's) denken dat ze hierdoor een beter geluid krijgen ofzo, of omdat het interessant staat, maar goed lijkt het me niet..
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Seca    posted on 10-03-2010 23:12
Poster: Beatunite

Goeie vraag, ik zie dit ook heel vaak, en ook vaak dat veel dj's hun eq's helemaal naar rechts draaien.. vraag me af waarom want je verkracht er meer mee dan je goed doet Winking my eye
Vooral op de high & middle band.

Ik denk dat sommige (dj's) denken dat ze hierdoor een beter geluid krijgen ofzo, of omdat het interessant staat, maar goed lijkt het me niet..

Daar zijn inderdaad enkel nadelen aan verbonden, een overbestuurd signaal, een verneukt geluid Happy, laughing
Tekhead    posted on 11-03-2010 00:37
Sommige denken dat ze met rotation faders bezig zijn. Cool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 11-03-2010 08:34
Poster: Tekhead
Sommige denken dat ze met rotation faders bezig zijn. Cool

Cool
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
cross-over    posted on 11-03-2010 09:07
Zoals met bijna alle zaken heeft ook dit een goede rede,

door je eq's open te zetten voeg je een extra 'sound' toe aan de muziekstijl. Je publiek hoort wel een verschil maar het klinkt niet echt verkeerd.
Hetzelfde is door oversturing van de mixer, de vervorming is een extra fx en kan bij bepaalde muziek stijlen zeker een extra boost geven.?
Voor mij valt dit in het zelfde rijtje als draaien met je pitch altijd iets omhoog... beinvloeding van publiek......
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 11-03-2010 @ 09:08:28 (1%)
Dolivieira    posted on 11-03-2010 09:10
Poster: cross-over
Zoals met bijna alle zaken heeft ook dit een goede rede,

door je eq's open te zetten voeg je een extra 'sound' toe aan de muziekstijl. Je publiek hoort wel een verschil maar het klinkt niet echt verkeerd.
Hetzelfde is door oversturing van de mixer, de vervorming is een extra fx en kan bij bepaalde muziek stijlen zeker een extra boost geven.?
Voor mij valt dit in het zelfde rijtje als draaien met je pitch altijd iets omhoog... beinvloeding van publiek......

Ja dat is waar, maar dat doe je meestal maar even. Toen je nog geen effecten op de mengtafel had die je met je EQ dingen dat een extra dementie aan je set toe voegde.
MaD    posted on 11-03-2010 09:12
Veel DJ`s snappen niet echt veel van geluid XD Ze willen harder, en harder niet wetende dat als je je Gain verder open zet, de geluidsman lachend zijn volume wat naar beneden doet. Conclusie: Volume blijft hetzelfde, geluid verpest als je Gains te ver open staan.
Hoogtepunt: DJ bij wie zn meters niet eens meer uitsloegen maar vol in het rood bleven staan.Cool?(En nee...dat hoorde niet bij de FX)
noadja.com /// aboveall.nl
Sandr    posted on 11-03-2010 09:17
Maar lang niet elke DJ heeft een geluidsman achter zich staan Winking my eye

Play that funky music white boy....
Dolivieira    posted on 11-03-2010 09:27
Poster: Sandr
Maar lang niet elke DJ heeft een geluidsman achter zich staan Winking my eye

Sterker nog meestal niet.
BennoRevelli    posted on 11-03-2010 10:13
Poster: djdolivieira

Sterker nog meestal niet.

Ik weet wel zeker van niet.. of je moet het wel heel ver geschopt hebben Winking my eye
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Bouncy    posted on 11-03-2010 10:18
Je kunt er kort of lang over discuseren, maar als ik een DJM voor een voor mij onbekende DJ moet aansluiten komt er toch echt nog een mixer tussen, zodat ik hem kan terugdraaien. Als ik er zelf bij die klus niet ben, komt er een DATEQ Limiter tussen (omdat die dateq limiters nogal goed zijn Winking my eye
Dolivieira    posted on 11-03-2010 10:21
Ja maar meest clubs hebben ook een limiter.
mpstech    posted on 11-03-2010 11:05
persoonlijk zou ik een limiter verplichten in club enz, vb de drawmer sp2021.
dit zijn echt zalige toestellen, of je nu mooi in het groen draait of net alles open, het geluid blijft steeds even luid klinken. enkel de vervorming uit je menger komt er jammer genoeg nog door. dus als de dj zich gewoon aan de groene lampjes houdt heeft i een luide en goede klank! :p
cross-over    posted on 11-03-2010 11:19
Poster: MaD
Veel DJ`s snappen niet echt veel van geluid XD Ze willen harder, en harder niet wetende dat als je je Gain verder open zet, de geluidsman lachend zijn volume wat naar beneden doet. Conclusie: Volume blijft hetzelfde, geluid verpest als je Gains te ver open staan.
Hoogtepunt: DJ bij wie zn meters niet eens meer uitsloegen maar vol in het rood bleven staan.Cool?(En nee...dat hoorde niet bij de FX)

Als je op de dj set in het rood draait dan maakt het op de eindtafel niet meer uit of deze zachter gezet wordt. De blokgolven die je krijgt door oversturing maak je niet goed met het terug halen van de main-gain.

Juist deze oversturing maakt een extra effect in bv hardmetal of overige hardere stijlen die je publiek gedurende de avond gewoon wordt. Als ze dan ergens anders naar toe gaan klinkt het geluid een stuk minder en gaat (hopelijk) terug naar de tent waar het geluid lekker "vet" was. Vandaar dat een hoop dj's dit zo toepassen.
mpstech    posted on 11-03-2010 11:28
daar ben ik het maar beperkt mee eens, volgens mij kan het niet gezond zijn voor je geluidssysteem om er even wat "vervorming " op te gooien. een geluidsysteem speel je stuk wanneer je een niet sinusvormig signaal gaat versterken op hoog niveau. mss zijn er dj's die dit toepassen maar de meeste die in het rood draaien kennen gewoon de gevolgen niet of trekken het hun helemaal niet aan...

draai je in het rood dan ben je gekloot!
BigSign    posted on 11-03-2010 13:25
Poster: indra123

Je muziek gaat vervormen zeg je?
Is jouw muziek wel 320kbs?

Ja, Mijn muziek is sowiezo 9 van de 10 keer 320 kbps!. En de meeste keren zijn mijn CD's ook gewoon origineel!. Cool
User edit by BigSign on 11-03-2010 @ 13:34:07 (14%)
Tomazos    posted on 11-03-2010 13:33
van een knappe dj mixer valt het wel mee als je in het rode gaat dat het 'misvormt'

die dit maar eens met een echte proffessionele PA mixer..
toen ik nog als geluidstechnicus werkte vond een jongen die Stage liep het raar dat het geluid miscvormde terwijl het zacht stond,

hij had op een blaadje gezet dat de speakers opgeblazen waren

toen liet ik zien dat als je de gain terug draaid, en de master open gooide het wel knap snoei hard ging..

op een dj mixer zal je het verschil niet super erg horen als je boven die 0 db uit komt.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Ziax    posted on 11-03-2010 13:40
Ik draaide altijd met mijn mixer tot de laatste groene led of eerste oranje (ecler). Wanneer ik dan 2 tracks tegelijk openzetten duwt de bass soms wel tot de 2e tot heel soms de 3e rode led (bij een nummer met een zeer diepe bas) . Ik heb dan nog zeker 3 rode led's die nooit oplichten maar dat is dus niet echt correct als ik dit allemaal lees?
Dolivieira    posted on 11-03-2010 13:45
In? het oranje gaan kan gewoon hoor.
kuituhh    posted on 11-03-2010 15:33
op masters 2010
Denk dat de topic starter dit bedoeld. Bass-D op masters --> mixer vol in het rood. Waarom doen ze dit dan ? daar is nog niet echt een antwoord opgekomen. Als ik zo door het topic blader.
Spin that Sh!t BAM!
User edit by kuituhh on 11-03-2010 @ 15:33:55 (26%)
Vassilli    posted on 11-03-2010 15:40
Waarom zouden ze het doen? Het is toch niet hun eigen mixer :P Ik weet wel zeker dat ze er thuis wel op letten :P
MaD    posted on 11-03-2010 15:49
Onwetendheid...
noadja.com /// aboveall.nl
cross-over    posted on 11-03-2010 15:50
voor een aantal onwetendheid, hebben het ooit gezien dus dat moet ik ook....

zoals hierboven aangegeven:? extra fx....., probeer het eens met een goede installatie.
een 800 met goede versterkers -speakers kan het aan en je zult het verschil horen.
Niet helemaal mijn stijl maar zoals ik al aangaf voor sommige muziek soorten uitermate effectief.?
?
btw: niet alle muziek is sinusvormig Cool
User edit by cross-over on 11-03-2010 @ 15:51:38 (25%)
kuituhh    posted on 11-03-2010 16:07
ja nja kan me niet voorstellen dat Bass-D onwetend is :s die gast draaid al zo lang mee op hoog niveau. Het gaat hier ook om Dj's, Professionele dj's op hoog niveau had ik begrepen.

Thuis draai ik ook niet vol in het rood. En kan me ook niet voorstellen dat ze het doen om een of andere effect te krijgen over de muziek.
Spin that Sh!t BAM!

222 Users online: 164 Guests (58 Unknown)
Pages generated today : 21.877
Most visitors online this month : 378
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.140.843